بهترین دستگاه پرتو درمانی ایران

بهترین دستگاه پرتو درمانی ایران
3.3/5 - (3 امتیاز)

بهترین دستگاه پرتو درمانی ایران

درمان متداول با پرتوهای یونیزان یا پرتودرمانی مستلزم دستگاه تولید و تحویل پرتوی X است. در طول زمان دستگاه های رادیوتراپی پیشرفت زیادی کرده اند که منجر به موفقیت در درمان انواع سرطان ها شده است. بخش بزرگی از این پیشرفتها برای انجام درمان دقیق بوده است. درمان دقیق یعنی دز لازم از پرتوی x به توده بدخیم و سلول های مشکوک اطراف آن برسد، درحالی که بافت های سالم پیرامون کمترین دز را دریافت کنند. در ادامه مقاله با بهترین دستگاه پرتو درمانی، پیشرفته ترین دستگاه های شتاب دهنده خطی و سیستم طراحی درمان بیشتر آشنا خواهید شد. پس تا پایان ما را همراهی کنید.

برای شروع درمان سرطان چه باید کرد؟

اولین اقدام برای شروع جریان درمان، ویزیت اولیه ی بیمار توسط پزشک متخصص، اقدامات تشخیصی لازم شامل آزمایشات و تصویربرداری و سپس اقدامات درمانی شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی یا هر دو و در صورت نیاز مشاوره روانپزشکی، تغذیه و تسکین درد است.
همان طور که می دانید انتخاب پزشک مهمترین مرحله درمان سرطان است. دکتر احسان کرباسی بهترین متخصص سرطان در تهران هستند که بهترین اقدام درمانی ممکن را به بیماران ارائه می دهند تا در سایه خداوند متعال سلامتی کامل خود را بازیابند و زندگی سرشار از نشاط و تندرستی را در کنار عزیزان خود داشته باشند.

متخصص انکولوژی یا انکولوژیست کیست؟

انکولوژیست پزشک متخصص در تشخیص و معالجه افراد مبتلا به سرطان است. اگر مبتلا به سرطان هستید، یک متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) بر اساس گزارشات آسیب شناسی دقیق، که نشان دهنده اطلاعاتی مانند نوع سرطان، وخامت، سرعت گسترش و میزان درگیری قسمت های مختلف بدن است، برنامه درمانی مناسب شما را طراحی خواهد کرد.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی، پزشکی است که با استفاده از رادیوتراپی و شیمی درمانی به درمان و کنترل بیماران مبتلا به سرطان می پردازد. هم چنین انکولوژیست طیفی از درمان های غیر جراحی را به کار می گیرد.
امروزه برای انواع سرطان ها درمان های مختلفی وجود دارد که انتخاب نوع درست روش درمان یکی از مهم ترین آیتم های درمان می باشد. در واقع هر بیمار درمان مخصوص به خود را دارد.
دکتر احسان کرباسی بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران هستند که با فعالیت در چندین مرکز برتر سرطان ایران بیماران مبتلا به سرطان را با جدیدترین و بهترین دستگاه پرتو درمانی درمان می کنند.

چه کسی رادیوتراپی می کند؟

بسیاری از متخصصان مختلف با یکدیگر همکاری می کنند تا درمان رادیوتراپی را ارائه دهند که شامل پزشکان و متخصصین فیزیک پزشکی و تکنسین های پرتودرمانی RTT می شود.

پرتودرمانی چیست

پرتودرمانی چیست؟

پرتودرمانی از رایج‌ترین روش‌های درمان سرطان است و می‌تواند به تنهایی یا همراه با سایر روش‌های درمانی مانند جراحی، شیمی‌درمانی یا هورمون‌درمانی به کار گرفته شود. پرتو درمانی، استفاده از پرتوهای یونساز برای از بین بردن یا کوچک کردن بافت های سرطانی است. در این روش در اثر آسیب DNA، سلولهای ناحیه درمان (بافت هدف) تخریب شده و ادامه رشد و تقسیم آنها غیر ممکن می شود.

اگرچه پرتو علاوه بر سلول های سرطانی کمی به سلول های سالم نیز آسیب می رساند ولی اکثر سلول های سالم بهبودی خود را دوباره بدست می آورند. هدف از پرتو درمانی از بین بردن حداکثری سلولهای سرطانی با حداقل آسیب به بافت های سالم است.

پرتو درمانی برای چه بیماری هایی است؟

رادیوتراپی با کمک دستگاه های پیشرفته جدید، شتاب دهنده خطی پرتو درمانی، انواع تومورهای جامد شامل پروستات، تومورهای مغز، پستان، گردن رحم، حنجره‌‌، ریه، پانکراس، پوست، نخاع، معده، رحم یا سارکومای بافت نرم و استخوان درمان لوسمی و لنفوم (تومور سیستم لنفاوی) و برخی تومورهای خوش خیم را درمان می کند.

آیا میدانید پرتودرمانی یکی از روش های درمان سرطان پروستات با نتایج بسیار موفقیت آمیز است. برای اطلاع از پرتودرمانی سرطان پروستات کلیک کنید.

در پرتودرمانی چه اتفاقی می افتد؟

در پرتودرمانی ازاشعه‌ها یا پرتوها یا ذرات باردار الکتریکی مثل فوتون یا الکترون یا پروتون که ذرات یا پرتوهای پر انرژی هستند استفاده می شود که از طریق یک سری دستگاه ها یا مواد رادیواکتیو به سلول و بافت توموال تابیده می شوند. هر اشعه تابیده شده یکسری فعل و انفعالاتی در سلول ایجاد می کند که مهمترین آن ایجاد رادیکال های آزاد است. این رادیکال های آزاد با آسیب رساندن به DNA سلول که در هسته سلول قرار دارد و مغز کنترلی تولید و تزاید سلول ها است به آنها آسیب می رساند و باعث مرگ سلول ها می شود.

در کنار این سلول‌های سرطانی ممکن است DNA یا هسته سلولهای سالم هم  آسیب ببینند ولی تفاوت در این است که سلول های سرطانی توانایی بازسازی DNA را ندارند و دچار مرگ خواهند شد ولی سلول‌های سالمی که از اشعه آسیب دیده اند، در طول زمان که معمولا کوتاه مدت است ترمیم خواهد شد و به چرخه‌ی طبیعی خودشان باز خواهند گشت.

پرتو درمانی چه زمانی انجام میشود؟

رادیوتراپی درمان اصلی و قطعی در بعضی از سرطان‌ها مثل سرطان‌ پروستات یا سرطان های سروگردن به ویژه نازوفارنکس است. در بعضی تومورها مثل سرطان پستان به دنبال جراحی برای کاهش شانس عود موضعی از رادیوتراپی استفاده می شود یا اینکه ممکنه رادیوتراپی قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور و آماده سازی بیمار برای جراحی بهتر و کوچکتر (که با حفظ ارگان همراه باشد) استفاده شود مثل سرطان روده بزرگ (رکتوم) که رادیوتراپی، قبل از جراحی استفاده می شود تا بتوان جراحی بهتری انجام داد و بیمار نیازی به کیسه استومی پیدا نکند. پس رادیوتراپی در این پروسه‌ درمان سرطان به عنوان درمان اصلی استفاده می شود و گهگاهی به عنوان درمان کمکی قبل یا بعد از جراحی یا همراه با شیمی درمانی می‌تواند استفاده شود.

پرتودرمانی بعنوان درمان تسکینی یا کنترل علائم بیماری نیز بکار می رود، مثلا در متاستازهای استخوانی (گسترش سرطان به استخوانها) که باعث درد و علائم بسیاری می شود رادیوتراپی نقش مهمی را ایفا می کند.

انواع پرتو درمانی یا رادیوتراپی

رادیوتراپی به سه روش یا سه مکانیسم اصلی استفاده می شود:

  • رادیوتراپی اکسترنال یا رادیوتراپی خارجی
  • رادیوتراپی داخلی یا براکی تراپی
  • رادیوتراپی سیستمیک

پرتودرمانی خارجی

در پرتودرمانی خارجی، پرتو‌های یونیزان پر انرژی (اشعه ایکس، تابش گاما از کبالت رادیواکتیو (گامانایف)، یا پرتو‌های ذرات مانند پروتون و الکترون) از دستگاهی که خارج از بدن بیمار قرار دارد، ساطع می‌شود. این دستگاه که مستقیماً با بدن تماس پیدا نمی‌کند و هیچ دردی ایجاد نمی‌کند، باعث می‌شود تشعشعات در نقطه‌ای که بافت تومور قرار دارد، همگرا شوند.

پرتودرمانی خارجی مرسوم ترین روش انجام پرتودرمانی است و معمولا یک دستگاه که اغلب شامل یک دستگاه شتاب دهنده‌ی خطی است، انواع اشعه یونیزان مثل اشعه ایکس یا الکترون را از سر دستگاه به نام کولیماتور خارج می کند.

پرتو درمانی چند جلسه است | تعداد جلسات رادیوتراپی

معمولا رادیوتراپی خارجی در جلسات روزانه‌ متوالی انجام می شود که تعداد این جلسات ممکن است از یک هفته تا حتی 6 تا 7 هفته بر اساس نوع سرطان طول بکشد. معمولا بیماران، 5 روز در هفته مراجعه می کنند و هر روز یک جلسه و در بعضی از موارد ممکن است بر حسب دستور پزشک معالج روزانه دو جلسه درمان انجام شود.

تعداد جلسات پرتودرمانی برای عموم بیماران از 1 هفته تا حداکثر 7 هفته پشت سر هم، به صورت 5 روز در هفته است.

 

پرتو درمانی داخلی یا براکی‌ تراپی

برای برخی از بیماران ممکن است روش پرتودرمانی داخلی انتخاب شود. در این حالت، فلزات رادیواکتیو (بیشتر ایریدیوم، کبالت) در داخل تومور یا بسیار نزدیک به آن قرار می‌گیرند و تشعشعات را مستقیماً روی توده تومور آزاد می‌کنند. در براکی‌تراپی در واقع، منبع پرتو مستقیماً در تماس با هدفی قرار می‌گیرد که باید آن را نابود کند.

انواع براکی‌تراپی

  1. براکی‌تراپی بینابینی: منابع کوچک رادیواکتیو با یک جراحی کم تهاجمی در تومور کاشته می‌شوند.
  2.  براکی‌تراپی تماسی: اپلیکاتور‌هایی با منابع رادیواکتیو روی پوست قرار می‌گیرند و در تومور‌های پوستی استفاده می‌شود.
  3. براکی‌تراپی episcleral: از صفحات حاوی منبع رادیواکتیو، به شکل‌ها و قطر‌های مختلف استفاده می‌کند. در درمان ملانوم چشم (uveal) استفاده می‌شود.
  4. براکی‌تراپی داخل حفره‌ای: مواد رادیواکتیو با استفاده از پروب‌های مخصوص وارد حفره‌های طبیعی بدن (به‌عنوان‌مثال، حفره دهان، رحم، مری، برونش) می‌شود، به‌طوری‌که در نزدیکی تومور قرار می‌گیرد.

انواع دستگاه های رادیوتراپی

انواع دستگاه های رادیوتراپی |انواع دستگاه های پرتودرمانی

  1. شتاب دهنده نسل قدیم که متاسفانه هنوز به وفور در کشور از آن استفاده می شود.
  2. شتاب دهنده نسل جدید که قادر است تمام درمان های پیچیده را انجام دهد.
  3. سایبرنایف: این دستگاه رادیوتراپی به گونه ای طراحی شده است که یک شتاب دهنده با توانایی شش درجه گردش بر روی یک بازوی رباتیک قرار می گیرد. دقت این دستگاه در انجام عملیات درمانی بسیار بالا می باشد و می تواند مستقیماً ناحیه رشد و انتشار تومور را مورد هدف قرار دهد. این دستگاه به دلیل دقت بسیار بالا برای تومور هایی که ابعاد بسیار کوچکی دارند و یا در نقاط حساس بدن مانند نخاع قرار دارند، بسیار مناسب می باشد.
  4. گامانایف: این دستگاه رادیوتراپی شامل ۲۰۱ چشمه کبالت ۶۰ می باشد که در یک محفظه به صورت نیمکره قرار گرفته اند. دستگاه گامانایف فقط برای درمان تومورهای سر (مغز) تا ۴ سانتیمتر استفاده می شود. نحوه کار هر یک از چشمه های موجود در دستگاه به گونه ای است که قادر به تابش پرتو حول یک محور خاص می باشند.
  5. ام آر لینک
  6. پروتون تراپی: ماشین های مورد نیاز برای ساخت پروتون ها بسیار گران قیمت هستند و در حال حاضر (سال 1402) پروتون درمانی در ایران در دسترس نیست. پروتون درمانی همچنین ممکن است در حال حاضر در خارج از کشور نیز توسط همه شرکت های بیمه پوشش داده نشود، البته تومورهای سر و گردن و بسیاری تومورهای دیگر به خوبی به کمک IMRT قابل درمان هستند و چندان نیازی به استفاده از پروتون درمانی برای این تومورها وجود ندارد.

سایبرنایف

بهترین دستگاه رادیوتراپی | بهترین دستگاه پرتو درمانی

تکامل تکنولوژی، توسعه انواع دستگاه‌ها و تکنیک‌ها را با ویژگی‌های مختلف برای درمان انواع سرطان ها ممکن کرده است. متخصص رادیو انکولوژیست با توجه به نوع تومور و محل آن مناسب‌ترین تکنیک و بهترین دستگاه پرتو درمانی را برای هر بیمار انتخاب می‌کند.

شتاب دهنده خطی (LINAC) نسل جدید، رایج ترین دستگاه برای انجام رادیوتراپی می باشد. دستگاه های رادیوتراپی خارجی پیشرفته می توانند IGRT را انجام دهند. امروزه عملاً تمام رادیوتراپی با تصویربرداری هدایت می‌شود. به این معنا که قبل از جلسه (گاهی در حین جلسه) یک تصویر رادیولوژی برای تأیید نقطه دقیقی که دوز پرتو در آن تجویز می‌شود انجام می‌شود.

دکتر احسان کرباسی متخصص رادیوتراپی انکولوژی جهت ارائه بهترین خدمات پرتودرمانی در کنار بیماران عزیز هستند.

بهترین دکتر پرتودرمانی در تهران

بهترین دکتر پرتودرمانی در تهران

برخی از خدمات درمانی ویژه، دکتر احسان کرباسی؛ متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) در تهران به شرح زیر می باشد:

  • رادیوتراپی فوق تخصصی (با استفاده از بهترین و مجهزترین دستگاه های رادیوتراپی)
  • درمان با شتابدهنده واریان تروبیم STX آمریکا
  • درمان با توموتراپی
  • درمان های استریوتاکتیک SRS – SBRT – FSRT
  • انواع درمان های IMRT و VMAT و Arc Therapy مجهز به IGRT
  • درمان های معادل گامانایف برای تومورهای مغزی
  • درمان با هالسیون آمریکا

دکتر احسان کرباسی دارای رتبه برتر بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

انواع تکنیک های پرتودرمانی| تکنولوژی های جدید در پرتو درمانی

انواع تکنیک های رادیوتراپی عبارتند از:

  • 3D-CRT
  • IMRT

IMRT به تکنیکی از رادیوتراپی اطلاق می شود که در آن پرتوهایی با شدت های متفاوت از جوانب مختلف به ناحیۀ مورد نظر در بدن تابیده می شود. در این تکنیک، از طراحی درمانِ معکوس استفاده می شود. هدف تکنیک IMRT درمان بیمار با تابش پرتوهایی با اثرگذاری های غیر یکنواخت از جهات مختلف است، که باعث می شود تا دز زیادی با دقت زیادی به ناحیۀ هدف و دز کمی به بافت های سالم اطراف آن برسد.
برنامۀ طراحی درمان آن به صورتی است که هر پرتو به تعداد زیادی پرتوهای کوچکتر تقسیم می شود و دز مورد نظر و اثرگذاری هر کدام از آنها تعریف می شود. در IMRT، کولیماتور حتما باید به صورت MLC (Multi leaf Collimator) باشد. MLC باعث می شود تا بتوان شکل دلخواه را به بیم مورد نظر داد و به خوبی با تکنیک IMRT همکار و هماهنگ است.

رادیوسرجری چیست؟

در استریوتاکتیک رادیوتراپی/رادیوسرجری، از سیستمی استفاده می شود تا هدف به خوبی مشخص شود تا دوز بسیار زیادی از پرتو را به صورت خیلی دقیقی به آن برسانند. این کار باعث می شود دز تابش دقیقاً به محل تعیین شده برسد. هدف این کار رساندن دز مناسب به کل تومور و حفظ بافت های سالم اطراف است. در این تکنیک، آسیب بافت سالم، نسبت به سایر تکنیک های رادیوتراپی  بسیار کمتر است.

این تکنیک به دلیل ویژگی‌های بسیار مؤثر و غیرتهاجمی خود، امروزه کاربرد‌های بالینی متعددی در درمان متاستاز‌ها (مغز، ریه، کبد)، تومور‌های اولیه کبد و ریه در مرحله اولیه و تومورهای سر و گردن دارد.
رادیوتراپی استریوتاکتیک با تکنیک های درمانی مختلفی از جمله گامانایف که از کبالت ۶۰ استفاده می کند، سایبرنایف و غیره انجام می شود. درمان می تواند در یک یا چند جلسه انجام شود. این تکنولوژی کمک می کند تا سلول های تومورال تنها در یک جلسۀ درمانی کشته شوند و تومور ریشه کن شود.

بهترین تکنیک پرتودرمانی کدام است؟

اگرچه تفاوت‌هایی بین یک تکنیک و تکنیک دیگر وجود دارد اما به طور خلاصه فرایند درمان به این صورت است:
هدف یعنی موقعیت تومور، با بررسی‌های تشخیصی مناسب و بازسازی‌های سه‌بعدی مشخص می‌شود. پس از آن، برای محافظت از قسمت‌های سالم، از ورق های ویژه از جنس سرب یا مدولاسیون دوز (پرتودرمانی با شدت تعدیل شده) که در داخل دستگاه قرار دارند استفاده می‌شود که اجازه می‌دهند تا پرتو تابش را دقیقا به بافت مورد نظر هدایت کنند.

دستگاه های شتاب دهنده خطی انجام درمان های پیشرفته IMRT و VMAT همراه با تصویربرداری حین درمان IGRT (CONE BEAM CT) جهت تعیین محل دقیق درمان را ارائه می دهند. البته با بکارگیری تکنیک های جدیدتر میزان طول عمر و کنترل بیماری بیشتر است. بنابراین توصیه می کنم که بیماران در مراکز معتبر با تیم های درمانی ماهر و با تکنیک های جدیدتر درمان شوند. فایده اصلی تکنیک های جدیدتر رادیوتراپی، پوشش بهتر تومورها و رساندن دز کمتر به قسمت های سالم است.

گامانایف بهترین دستگاه پرتودرمانی

اولویت با کدام است؟
انتخاب بهترین پزشک متخصص یا انتخاب بهترین دستگاه پرتو درمانی

حال که با انواع دستگاه های رادیوتراپی و تکنیک ها آشنا شدید بهتر است بدانید که دستگاه خود به خود نمی تواند تومور و سلول های سرطانی را شناسایی کند. این کار که به آن ترسیم حجم هدف یا تارگت target delineation می گویند شاید مهمترین قسمت در رادیوتراپی باشد. این کار به عهده پزشک متخصص رادیوانکولوژی است. پس هر چند دسترسی به دستگاه های پیشرفته برای انجام درمان دقیق لازم است اما کافی نیست. در واقع انجام درمان توسط پزشک رادیوانکولوژی ناوارد، با یک دستگاه پیشرفته، می تواند برای بیمار بسیار خطرناک باشد.

در طرح درمان پرتو درمانی، انتخاب یک یا چند نوع درمان بر اساس ویژگی‌ها و اندازه تومور، موقعیت آن در بدن و وضعیت بیمار به‌ دقت ارزیابی می‌شود. رادیوانکولوژیست تعیین می‌کند که مؤثرترین و مناسب‌ترین درمان برای هر تومور کدام است و در چه شرایطی باید انجام ‌شود.

دکتر احسان کرباسی متخصص پرتودرمانی با جدیدترین، پیشرفته ترین و بهترین دستگاه پرتو درمانی (رادیوتراپی) طـراحـی درمـان (TP) شما را بـا هـمکاری جـمعی از پـزشـکان، مـتخصصینِ فـیزیـکِ رادیـوتـراپـی و رادیوتراپیست ها انجام می دهند.

بهترین مرکز رادیوتراپی تهران نی نی سایت

بهترین مرکز رادیوتراپی تهران نی نی سایت

امروزه رادیوتراپی از متنوع ترین قابلیت های تکنولوژیک در جهان برخوردار است و برخی از مراکز پیشرفته در ایران نیز مجهز به IGRT های پیشرفته هستند. وسعت تجربه دکتر احسان کرباسی تضمین می کند که از کدام دستگاهها و تکنیک ها به بهترین شکل ممکن استفاده کند تا بهترین درمان برای بیمار انجام شود.

بنابراین بهتر است انتخاب تکنیک و نوع دستگاه را به پزشک خود بسپارید و انتخاب بهترین متخصص پرتودرمانی که تجربه، دانش و مهارت کافی را دارد در اولویت قرار دهید.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن