بهترین پزشک رادیوتراپی

دکتر احسان کرباسی
2/5 - (1 امتیاز)

بهترین پزشک رادیوتراپی

سرطان بیماری پیچیده ای است و تشخیص و درمان آن مستلزم دقت، توجه، دانش و مهارت پزشک و اعتماد بیمار به پزشک می باشد. در این مقاله شما اطلاعات مفیدی در مورد سرطان و پزشکان متخصص این بیماری علی الخصوص بهترین پزشک رادیوتراپی در تهران دریافت خواهید کرد.

 

سرطان چیست؟

سلولی که از حالت طبیعی خارج شده و شروع به تکثیر سریع و کنترل نشده می کند می تواند به سرعت توده ای از سلول های غیر طبیعی ایجاد کند و به سلولهای سالم آسیب بزند.

آیا ممکن است به سرطان مبتلا شوم؟

خطر ابتلا به سرطان برای هر انسانی وجود دارد. هر انسانی چهل درصد احتمال دارد که در طول عمر خود به سرطان مبتلا شود.

 

آیا سرطان همان بدخیمی است؟

به طور کلی باید بدانیم که کلمه سرطان معادل با بدخیمی است ولی بدخیمی درجات مختلف دارد و این درجه بدخیمی می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد که معمولا به آن گرید (grade) می گویند.

 

چجوری بفهمم سرطان دارم؟

برخی از سرطان ها برنامه غربالگری یا بیماریابی دارند مثل سرطان پستان که توصیه می شود در خانم های بالای 40 سال یکبار ماموگرافی و سونوگرافی از پستان ها انجام شود و بعد سالانه (سالی یکبار) بررسی ها تکرار شود.

همچنین برای خانم های متاهل حتما پاپ اسمیر سالانه برای بررسی سرطان دهانه رحم انجام شود. یا در همه افراد بالای پنجاه سال توصیه به انجام کولونوسکوپی و آندوسکوپی برای بررسی سرطان های گوارشی مثل روده بزرگ انجام شود.

 

در افراد سیگاری توصیه می شود با سی تی اسکن خاصی از نظر سرطان ریه ها بررسی شوند.

در صورتی که در آزمایشات چکاپ سالانه هم مورد مشکوکی مشاهده شود، پزشک شما بررسی های لازم برای سرطان های مورد شک را انجام خواهد داد.

پرتو درمانی چه زمانی انجام می شود

 

نقش پرتودرمانی در درمان سرطان ها

نیمی از بیماران مبتلا به سرطان در یک نقطه ای از مسیر درمان خود نیازمند پرتودرمانی خواهند بود. با کمک پرتودرمانی (رادیوتراپی) سلول‌های سرطانی که (DNA) آنها بیش از حد آسیب دیده، تقسیم نمی‌شوند یا می‌میرند. هنگامی که سلول‌های آسیب‌دیده می‌میرند، تجزیه شده و از بدن خارج می‌شوند. همین موضوع در درمان سرطان اثرگذار خواهد بود. در ادامه مقاله توضیحات کامل تری درباره پروسه درمانی سرطان و بهترین متخصص سرطان ارائه خواهیم کرد تا از بین پزشکان متخصص در زمینه پرتودرمانی (رادیوتراپی) بهترین پزشک رادیوتراپی را انتخاب کنید.

هدف اصلی رادیوتراپی

پرتودرمانی می تواند به عنوان یکی از موارد زیر به کار گرفته شود:

  • علاج (درمان قطعی) سرطان
  • ادجوونت (درمان کمکی بعد از جراحی یا شیمی درمانی)
  • نئوادجوونت (درمان کمکی قبل از جراحی یا شیمی درمانی)
  • درمان تسکینی

در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته، پرتودرمانی معمولاً برای کوچک کردن تومورها و/یا درمان سرطان هایی که گسترش یافته اند استفاده می شود. این باعث تسکین درد، خونریزی و سایر علائم می شود که برای بهبود کیفیت زندگی بیمار مبتلا به سرطان حیاتی است.

اعضای تیم پرتودرمانی چه کسانی هستند؟

افراد زیادی در فرآیند پرتودرمانی شما دخیل اند که در کنار یکدیگر تشکیل یک تیم را می دهند. این افراد با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند تا بهترین درمان را که مناسب شماست ارائه دهند. آنها شامل:

  • متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیو انکولوژیست): این پزشک در زمینه پرتودرمانی سرطان تخصص دارد و مناسب‌ترین درمان و تکنیک‌های لازم را برای هر بیمار انتخاب می کند و از درمان های دارویی نیز در شرایط لازم بهره می گیرد. متخصص رادیوتراپی انکولوژی تعیین می کند چه مقدار اشعه باید دریافت کنید، برنامه شما را تدوین می کند، به دقت مسیر درمان شما را زیر نظر دارد و دستورات لازم برای کاهش عوارض جانبی را تجویز می کند. وی تعامل نزدیکی با سایر اعضای تیم درمانی شما دارد. بعلاوه بعد از اتمام پرتودرمانی، ممکن است شما را برای پیگیری های بعدی ویزیت کند.
  • متخصصین رشته‌هایی چون مهندسی پزشکی مسئولیت عملکرد و بررسی ایمنی تجهیزات را بر عهده دارد.
  • متخصص فیزیک پزشکی، فیزیکدان پرتوی پزشکی، نقشه کامپیوتری درمان را به نحوی آماده می کند که پزشک مسئول درمان (رادیو انکولوژیست = متخصص پرتودرمانی) از نابودی تومور و حفظ بافتهای سالم اطمینان حاصل کند.
  • پرتو درمانگر یا تکنسین پرتودرمانی: پلن درمانی توسط تکنسین های پرتودرمانی (RTT) روی تخت درمان اجرا می شود و پزشک نیز نظارت دارد. تکنسین پرتودرمانی (پرتودرمانگر) نزدیک‌ترین تماس را با بیمار دارد و در ابتدای جلسه قرار گرفتن در موقعیت صحیح را به او آموزش می‌دهد و در طول درمان نیز بر انجام کار نظارت می‌کند. به علاوه دستگاه را طبق دستورات و تنظیمات پزشک هدایت می کند.
  • دوزیمتریست. این متخصص به انکولوژیست رادیوتراپی کمک می کند تا دوز مناسب اشعه را محاسبه کند.
  • سایر اعضا: تیم درمان شما ممکن است شامل روانشناس، کارشناس تغذیه و … باشد.

غذاهای مفید بعد از پرتودرمانی

 

آیا در طول پرتودرمانی باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنم؟

بدن شما در طول پرتودرمانی برای التیام و بازسازی خودش نیاز به انرژی دارد. بنابراین خیلی اهمیت دارد که به اندازه کافی کالری و پروتئین دریافت کنید تا در طول درمان وزنتان ثابت بماند. می توانید از پزشک یا کارشناس تغذیه راجع به لزوم رعایت یک رژیم غذایی خاص سوال کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله غذاهای مفید بعد از پرتودرمانی را مطالعه کنید.

بعد از اتمام پرتودرمانی باید مراقب چه علائمی باشم؟

به علایم زیر توجه داشته باشید و در صورت مواجهه، پزشک را در جریان بگذارید:

  • دردی که بهبود نمی یابد.
  • هرگونه برجستگی، تورم، خونریزی، توده، سرخی یا کبودی غیر عادی پوست
  • تغییر اشتها، حالت تهوع و استفراغ، اسهال یا یبوست
  • کاهش وزنی که توجیهی ندارد.
  • تب، سرفه یا گرفتگی صدا که بهبود نمی یابد.
  • هر علامت غیرعادی دیگری که موجب نگرانی شما می شود.

آیا پرتو درمانی برای اطرافیان ضرر دارد | عوارض پرتو درمانی برای اطرافیان

بیمار درمان شده با اين روش، اشعة ايكس را در خود نگه نمي دارد و لذا از خود اشعه ساطع نمي نمايد، بنابراين انجام اين درمان هيچ خطري براي اطرافيان بيمار ندارد. در واقع انرژي راديواكتيو كه وارد سلول هاي بیمار شده است، جذب سلول هاي سرطاني می شود و نمي تواند از بدن وی خارج گردد. بنابراين حتی در حین درمان پرهیز از نزديك شدن، لمس كردن يا بوسيدن ديگران الزامی نیست، زیرا آسيبي به آنها نخواهد رساند.

 

انواع پرتودرمانی

انواع پرتودرمانی

پرتودرمانی خارجی: اشعه را از دستگاه به خارج از بدن هدایت می کند.

پرتودرمانی داخلی یا براکی تراپی: این درمان شامل قرار دادن موقتی یا دائمی منابع رادیواکتیو در محل تومور است.

بهترین دستگاه پرتو درمانی ایران

فناوری و تکنیک های درمانی مورد استفاده در رشته پرتودرمانی به طور مداوم در حال پیشرفت است. پیشرفتهای اخیر و وارد شدن دستگاههای جدید باعث افزایش میزان موفقیت در درمان، کاهش عوارض جانبی، سریع تر شدن زمان درمان و کاهش جلسات درمان برای بیماران شده است.

فناوری جدید سیستم های مدیریت حرکات تنفسی، قابلیت ردیابی تومور را فراهم می کند که دقیقاً پرتوهای تابش به سمت سرطان هدف گرفته شود و به اندام های مهم مجاور آسیب های کمتری برسد.

در روش استریوتاکتیک برای افزایش دقت در هدف قرار دادن تومور ها از فناوری چهار بعدی استفاده می شود. بعد چهارم شامل زمان و حرکات تومور است. به همین سبب می توان دوز بسیار مناسبی از اشعه را به ناحیه تومور  رساند و از آسیب دیدگی بافت های سالم جلوگیری نمود.

تکنیک های پرتو درمانی 

طرح درمان در پرتو درمانی برای هر بیمار با توجه به نوع تومور، اندازه آن، محل آن در بدن و وضعیت بیمار شخصی‌سازی می‌شود؛ یعنی درمان، مختص هر بیمار طراحی می شود. هنگامی که حجم تومور بزرگ است، مانند برخی از سرطان‌های ریه یا لوزالمعده، از IMRT استفاده می‌شود. در عوض برای حجم‌های کوچک، همان‌طور که در مورد تومور مغزی یا تومور کوچک ریه یا متاستاز مغزی کوچک رخ می‌دهد، پرتو درمانی استریوتاکتیک SABR- SRS- SBRT ترجیح داده می‌شود. هدف استفاده از بهترین تکنیک موجود برای هر مورد است.

 

عوارض پرتو درمانی

همانطور که اشاره کردیم، پرتو درمانی می تواند در کنار کشتن سلول های سرطانی، به سلول های سالم بدن نیز در ناحیه تحت درمان آسیب برساند.

عوارض جانبی ناشی از پرتودرمانی عبارتند از :

  • کاهش اشتها
  • تغییر وزن (کاهش و یا افزایش وزن)
  • سوزش دهان و یا گلو
  • مشکلات دندان و لثه
  • تغییر حس چشایی یا بویایی
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • عدم تحمل گوارشی لاکتوز
  • یبوست
  • چاقی
  • افسردگی-خستگی

بروز بسیاری از این عوارض به ناحیه ای که پرتو درمانی را در آن انجام می دهید بستگی دارد. ممکن است بیمار فقط با تعداد کمی از این عوارض مواجه شود و یا اصلا هیچ کدام از آنها را نداشته باشد. البته در اغلب موارد این عوارض خود به خود بعد از مدتی از بین می روند.

موارد زیر را هم به یاد داشته باشید:

به یاد داشته باشید که جلسات پرتو درمانی مانند شیمی درمانی نیستند و بسیار آسان تر انجام می پذیرند.

پرتو درمانی در برخی موارد می تواند موجب بی حالی و کمی گیجی شود، پس بهتر است در خصوص توانایی رانندگی با پزشک خود مشورت کنید.

در هنگام انجام جلسات پرتو درمانی بهتر است هرگونه رژیم لاغری را کنار بگذارید و تا می توانید غذاهای مقوی، پر انرژی و سالم مصرف کنید. چرا که پرتو درمانی می تواند باعث ضعف بدن و کاهش وزن شود.

نقش همراهی پزشک با بیمار در درمان سرطان

در بطن برگه آزمایش و عکس رادیولوژی، یک انسان مضطرب حضور دارد که بیش از هر دارویی به توجه، حمایت و زمان نیاز دارد. پزشک معالج باید در این راه پر پیچ و خم در کنار او باشد و مسئولیتی سنگین تر از آموخته های کتاب و مقاله به دوش می کشد. دادن انگیزه به بیمار و نگرش مثبت مهم ترین داروهایی هستند که هر پزشک می تواند برای بیماران خود تجویز کند.
دکتر احسان کرباسی رتبه برتر بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، بهترین پزشک پرتودرمانی در تهران هستند که به طور تخصصی انواع سرطان ها از جمله پروستات، سرطان های مری، معده، رکتوم، پوست و… را با رادیوتراپی پیشرفتهاستریوتاکتیک، تکنیکVMAT ، SRS ، SBRT، FSRT انجام می دهند.

معرفی دکتر احسان کرباسی

دکتر احسان کرباسی از سال 1392 تاکنون با سابقه درخشان علمی، مطابق با سیستم ایالات متحده، مطالعات خود را صرفا منحصر به رادیوتراپی های فوق تخصصی از جمله درمان های SRS ،SBRT ، FSRT و سایبرنایف و گامانایف نموده که با توجه به ورود دستگاههای بسیار پیشرفته پرتودرمانی به کشور، این نحوه درمان بسیار به نفع بیماران تمام شده است. به عنوان مثال تکنیک IMRT، تا سال 1392 در ایران وجود نداشت و تکنیک رادیوتراپی استریوتاکتیک نیز تا سال 1398 در ایران وجود نداشت و دکتر احسان کرباسی پیشگام انجام این درمانها در تهران هستند.

گزارش های هفتگی در طول پرتودرمانی

در طول درمان، بهترین پزشک پرتودرمانی میزان صحت درمان را بررسی می کند. به طور معمول، این بررسی حداقل هفته ای یک بار اتفاق می افتد. در صورت نیاز، وی ممکن است برنامه درمانی شما را تغییر دهد.

مراقبت های بعد از پرتودرمانی

 

مراقبت های بعد از پرتودرمانی

بسیاری از افراد در طول درمان موارد زیر را تجربه می کنند:

  • خستگی
  • حساس شدن پوست در محل قرار گرفتن در معرض اشعه
  • پریشانی احساسی

برای مراقبت از خود روش های زیر را در نظر بگیرید:

  • برای استراحت بیشتر برنامه ریزی کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • به دنبال حمایت عاطفی باشید.
  • پوست را با لوسیون های مورد تایید تیم مراقبت های بهداشتی خود مراقبت کنید.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب را به حداقل برسانید.
  • پزشک را در جریان عوارض جانبی خود قرار دهید.
  • در صورتی که درد داشتید حتما به پزشک بگویید.
  • از دستورات پزشک پیروی کنید (مثلا مراقبت از پوست، نوشیدن مایعات، رژیم غذایی، حفظ وزن بدن).

روزهای بعد از پرتودرمانی

بعد از اتمام پرتودرمانی نیاز به پیگیری های بعدی دارید. در این ویزیت ها، پزشک اثربخشی پرتودرمانی، عوارض جانبی تاخیری و علایم جدید سرطان را بررسی می کند. به عبارت دقیق تر، بهترین پزشک پرتودرمانی موارد زیر را مدیریت می کند:

  • بررسی وضعیت بهبودی: شما را معاینه می کند و حالتان را جویا می شود. ممکن است در این شرایط داروهایی را نیز برای درمان عوارض جانبی تجویز کند.
  • آزمایش خون، سی تی اسکن یا ام.آر.آی تجویز می کند.
  • در صورت نیاز دستور به تجدید درمان می دهد. مثل جلسات اضافی شیمی درمانی، پرتودرمانی یا هر دو.
  • رسیدگی به عوارض پرتو درماني که ممکن است بلافاصله اتفاق نیفتد

از پزشک خود بخواهید یک سابقه کتبی در مورد درمان شما ارائه دهد.

تعداد جلسات پرتودرمانی|پرتو درمانی چند جلسه است؟

پرتودرمانی برای هر بیمار مبتلا به سرطان متفاوت است. بهترین پزشک رادیوتراپی مناسب‌ترین نوع پرتو درمانی و روش تجویز، زوایای درمان، دوز کلی پرتو برای از بین بردن تومور و همچنین تعداد جلسات را مشخص می کند. در مدت‌زمان درمان تیمی از متخصصان، برنامه درمانی را برای بیماری که باید تحت پرتو درمانی قرار گیرد، طراحی و اجرا می‌کنند.

درمان بر اساس عوامل متعددی تجویز می شود، از جمله:

نوع، اندازه و محل سرطان
آیا سرطان به سایر نواحی بدن سرایت کرده است یا خیر
قصد درمان، به عنوان مثال، تسکین یا درمان علائم
آیا پرتودرمانی به تنهایی یا همراه با سایر اشکال درمان مانند شیمی درمانی یا ایمونوتراپی استفاده می شود
سلامت عمومی و ترجیحات شخصی بیمار

بنابراین تعداد جلسات با توجه به اینکه چه نوع سرطانی وجود دارد و چه نوع رادیوتراپی مناسب آن است متفاوت است.

بهترین پزشک رادیوتراپی در تهران

بهترین پزشک رادیوتراپی در تهران

پرتودرمانی اغلب بخشی از برنامه درمانی بیمارانی است که به سرطان مبتلا شده اند. همچنین جایگاه بسیار مهمی در تسکین علائم بیماری پیشرفته دارد.

یکی از راه های شناسایی بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران، کمک گرفتن از پزشکان دیگر است. معمولاً در مراحل اولیه بیماری، زمانی که به پزشک عمومی یا متخصص داخلی و… مراجعه می کنید، از او بخواهید تا بهترین متخصص سرطان در تهران را به شما معرفی کند. البته به یک پزشک بسنده نکنید و نظر چند متخصص دیگر را هم بپرسید.

بهترین مرکز پرتو درمانی تهران | بهترین دکتر پرتو درمانی تهران

بهترین مرکز پرتو درمانی مجهز به بهترین دستگاه رادیوتراپی است. همچنین مرکز انتخابی شما باید از معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار باشد که راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

از آنجایی که دکتر احسان کرباسی سهامدار و وام دار جایی نیستند همواره شما را در بهترین مرکز رادیوتراپی تهران درمان خواهند کرد.

برخی از خدمات درمانی ویژه، دکتر احسان کرباسی؛ بهترین پزشک رادیوتراپی در تهران به شرح زیر می باشد:

  • رادیوتراپی فوق تخصصی (با استفاده از بهترین و مجهزترین دستگاه های رادیوتراپی)
  • درمان با شتابدهنده واریان تروبیم STX آمریکا
  • درمان با توموتراپی
  • درمان های استریوتاکتیک SRS – SBRT – FSRT
  • انواع درمان های IMRT و VMAT و Arc Therapy مجهز به IGRT
  • درمان های معادل گامانایف برای تومورهای مغزی
  • درمان با هالسیون آمریکا

اگر مایل هستید تا نظرات مستقیم افرادی را بشنوید که تجربه پرتودرمانی را داشته اند، توصیه می کنیم سری هم به تالارهای گفتگوی معتبر بزنید. همچنین نظرات بیمارانی که به دکتر احسان کرباسی مراجعه کرده اند را در لینک زیر مشاهده کنید.

بهبودیافتگان از بیماری سرطان

 

خلاصه مطلب

بسیاری از افراد حتی از بیان اسم سرطان وحشت دارند. درست است که سرطان بیماری سخت و سنگینی است و درمانهای سختی دارد ولی این ذهنیت که سرطان را مساوی با مرگ زودهنگام می دانند باید تغییر کند. امروزه اغلب بیماران مبتلا به سرطان با انتخاب بهترین پزشک رادیوتراپی و طی کردن دوره درمان به بهبودی کامل می رسند و طول عمر طبیعی دارند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن