بهترین متخصص سرطان در تهران

بهترین متخصص سرطان در تهران
5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

بهترین متخصص سرطان در تهران

در گذشته بيماريهايي همچون بيماريهاي عفوني عامل اصلي مرگ و مير محسوب مي‌شدند، اما امروزه با رعايت مسائل بهداشتي، بيماريهاي قلبي ـ عروقي، تروما و سرطان مهمترين عوامل مرگ و مير در كشور شده‌اند.
برخلاف آنچه در ذهن مردم وجود دارد سرطان يك بيماري درمان‌پذير است و مي‌توان با يك درمان سريع و به موقع و انتخاب بهترین متخصص سرطان به نتايج درماني خوبي دست يافت.

معمولاً خانواده و اطرافیان فردی که به سرطان مبتلا می شود، به دنبال یافتن بهترین متخصص سرطان در تهران هستند، تا هر چه سریعتر بیمار بهبود یابد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم همه آنچه که لازم است بیمار از متخصص سرطان بداند را شرح دهیم.

در صورت اطلاع از بیماری سرطان به کدام متخصص مراجعه کنیم؟

معمولا بیمار برای اولین بار، توسط انواع رشته های تخصصی غیر از آنکولوژی مطلع می شود که مبتلا به سرطان است. مثلا سرطانهای مری، معده و رکتوم توسط متخصص گوارش تشخیص داده می شود و سرطان پروستات و مثانه توسط متخصص کلیه و مجاری ادرار و غیره. بعد از تشخیص سرطان، بیمار ممکن است نزد متخصص رادیوانکولوژی یا جراح و یا متخصص هماتولوژی انکولوژی ارجاع داده شود.

انواع متخصص انکولوژی یا انکولوژیست

انواع متخصص انکولوژی یا همان انکولوژیست

در ایران تخصص های زیر برای انکولوژی وجود دارد:

  • متخصص رادیوانکولوژی که با عنواین متخصص رادیوتراپی انکولوژی، متخصص پرتودرمانی و متخصص رادیوتراپی هم شناخته می شود. در واقع پرتودرمانی (رادیوتراپی) و انکولوژی تخصص آنهاست.

یک متخصص رادیوانکولوژیست با استفاده از درمانهای سیستمیک (انواع داروهای شیمی درمانی و سایر داروها مانند درمان هدفمند یا ایمنی درمانی) و پرتودرمانی سرطان را درمان می کند.

  • جراح های مختلف شامل: جراح سرطان (انکوسرجی)، جراح کلیه و مجاری ادراری (انکواورولوژیست)، جراح پستان، جراح کولورکتال و … (این همکاران دوره جراحی عمومی را به اتمام رسانیده و فلوشیپ و دوره تکمیلی مربوط به سرطان را گذرانده اند).

یک انکولوژیست جراحی در حین عمل تومور و بافت اطراف آن را برمی دارد. وی همچنین برخی از انواع مختلف بیوپسی را برای کمک به تشخیص سرطان انجام می دهد.

  • فوق تخصص هماتولوژی انکولوژی = فوق تخصص خون و سرطان بالغین، این متخصصین می توانند درمانهای سیستمیک را انجام دهند (و نه پرتودرمانی). البته درباره کودکان پزشکان متخصص خون و سرطان اطفال وجود دارد.

متخصص هماتولوژی انکولوژی، سرطان های خون مانند لوسمی، لنفوم و میلوما را تشخیص و درمان کرده و می تواند سایر سرطان ها را نیز صرفا با درمان های سیستمیک مداوا کند.

نکته قابل توجه آنکه به دلیل عدم آشنایی رشته های فوق با پرتودرمانی، بهتر است جهت تصمیم گیری بهتر و تعیین ترتیب درمان های لازم، حتما بیمار قبل از شروع درمان با یک رادیو انکولوژیست نیز مشاوره کند.

معرفی رشته تخصصی پرتودرمانی

این تخصص در زیر شاخه انکولوژی یا سرطان شناسی قرار می گیرد و عناوین متخصص پرتودرمانی، متخصص رادیوتراپی، متخصص رادیوتراپی انکولوژی و متخصص رادیوانکولوژی عملا همگی جهت توصیف پزشک متخصصی است که می تواند پرتودرمانی و درمانهای سیستمیک (شیمی درمانی، هورمون درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی) انجام دهد.

واضح است که در این صورت حوزه درمان بسیار وسیع خواهد بود و اشراف کامل یک فرد به همه انواع درمانهای همه سرطانها، شاید غیر قابل قبول باشد.

در کشور های مختلف دنیا جهت تسلط بیشتر فرد متخصص در حیطه درمان عموما دو راه حل وجود دارد:

الف) در بریتانیا یک انکولوژیست فقط دو یا سه نوع سرطان مختلف را درمان میکند (هم رادیوتراپی و هم درمان های سیستمیک) و در این حالت، تخصص کلینیکال انکولوژی نام میگیرد، مثلا یک کلینیکال انکولوژیست فقط سرطانهای دستگاه گوارش فوقانی را درمان می کند و یک کلینیکال انکولوژیست دیگر، فقط به درمان سرطانهای دستگاه گوارش تحتانی می پردازد.

ب) در آمریکا و… یک تخصص داریم به اسم مدیکال انکولوژی که فقط درمان سیستمیک انجام میدهد (نه پرتودرمانی) و یک تخصص داریم به نام متخصص رادیوتراپی انکولوژی که صرفا پرتودرمانی انجام می دهد.

دکتر احسان کرباسی از سال 1392 تاکنون با سابقه درخشان علمی، مطابق با سیستم ایالات متحده، مطالعات خود را صرفا منحصر به رادیوتراپی های فوق تخصصی از جمله درمان های SRS ،SBRT ، FSRT و سایبرنایف و گامانایف نموده که با توجه به ورود دستگاههای بسیار پیشرفته پرتودرمانی به کشور، این نحوه درمان بسیار به نفع بیماران تمام شده است. به عنوان مثال تکنیک IMRT، تا سال 1392 در ایران وجود نداشت و تکنیک رادیوتراپی استریوتاکتیک نیز تا سال 1398 در ایران وجود نداشت و دکتر احسان کرباسی پیشگام انجام این درمانها در تهران هستند.

تفاوت متخصص رادیوتراپی انکولوژی با متخصص انکولوژی

متخصص انکولوژی فقط روند درمان بیماری سرطان را با دارو انجام می دهد که البته در بسیاری از سرطان ها صرفا درمان دارویی جوابگو نیست و درمان درست به همراه رادیوتراپی تکمیل می شود و پزشکانی که دارای تخصص انکولوژی تنها هستند، در نهایت به یک متخصص رادیوتراپی نیاز خواهند داشت تا درمان سرطان را کامل کنند. پس چه بهتر است که بیماران از اول برای تشخیص و درمان از مشاوره یک متخصص رادیو انکولوژی نیز استفاده کنند.

به عبارت دیگر، متخصص رادیوتراپی انکولوژی هم به امور علمی درمان واقف است و هم امور عملی آن و این یک مزیت بزرگ برای بیمارانی است که از ابتدای امر که متوجه وجود سرطان شدند، به متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز مراجعه کنند.

فوق تخصص سرطان در تهران

وقتی یک توده بدخیم در بدن تشخیص داده شد به چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟

اصول درمان سرطان هر ارگانی از بدن پروتکل خاصی دارد. شما معمولا بعد از یک نمونه برداری توسط یک پزشک جراح و یا رادیولوژیست مداخله ای و … متوجه بدخیمی می شوید و بعد از اینکه پاتولوژی بیوپسی را انجام دادید پزشک برای ادامه درمان شما را راهنمایی می کند.

بهترین متخصص سرطان در زمینه تشخیص و درمان کیست؟

اگر به دنبال بهترین متخصص سرطان در تهران یا فوق تخصص سرطان هستید، ابتدا باید بدانید که هر پزشک سرطان، با توجه به درمانی که برای بیمار در نظر می گیرد، تخصص جداگانه ای دارد. به عنوان مثال، بدخیمی های خونی مثل لوسمی و لنفوم را اغلب، پزشکان فوق تخصص خون و هماتولوژی درمان می کنند و علاوه بر آن درمان بیماریهای خونی که با سرطان متفاوت هستند مثل تالاسمی و هموفیلی و سایر بیماریهای خونی را انجام می دهند. فرض کنید شما برای درمان لنفوم به پزشک رادیو انکولوژی (انکولوژی-پرتودرمانی) مراجعه می کنید این پزشک گاهی ممکن است خودش شیمی درمانی شما را انجام دهد و البته اغلب شما را به یک فوق تخصص خون و سرطان بالغین ارجاع می دهد و بالعکس درمان تومورهای مغزی را اغلب، پزشکان رادیوانکولوژی انجام می دهند و اگر شما به یک متخصص خون مراجعه کنید ایشان شما را به متخصص پرتودرمانی نیز ارجاع می دهد. چرا که در بیشتر موارد، پرتودرمانی جزئی از درمان تومورهای مغزی است.

گاهی اوقات شما شیمی درمانی را تحت نظر پزشک هماتولوژیست و فوق تخصص خون انجام می دهید و در قسمتی از درمان نیاز به پرتودرمانی دارید که با راهنمایی پزشکتان به متخصص پرتودرمانی مراجعه خواهید کرد. در واقع درمان سرطان یک کار تیمی است و در طول درمان سرطان، ممکن است فرد بیمار با انکولوژیست های مختلفی ملاقات کند. در واقع در مسیر درمان سرطان شما توسط پزشکان به متخصصین دیگر هدایت می شوید. مثلاً ممکن است ابتدا انکولوژیست جراحی، تومور را بردارد و برای از بین بردن باقی مانده تومور، لازم باشد انکولوژیست پرتو درمانی ورود کند، یا بالعکس.

بهترین دکتر تشخیص سرطان در تهران | بهترین متخصص سرطان | بهترین دکتر سرطان در تهران

این روزها دیگر سرطان یک بیماری ناشناخته نیست و روش های جدیدی برای درمان آن کشف شده است که عوارض کمتری به همراه دارند. امروزه با درمانهاي پيشرفته موجود (پرتودرماني و شيمي درماني) حدود 50 درصد بيماران مبتلا به سرطان از كل جمعيت مبتلايان به انواع سرطان و مراحل مختلف آن قابليت درمان قطعي دارند. البته آگاهی در مورد این بیماری و تلاش در تشخیص به موقع سرطان در مراحل اولیه هنوز مهم ترین عامل در درمان قطعی این بیماری است.

از درمانهای عمده سرطان می توان به جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمونوتراپی اشاره کرد.

بهترین متخصص سرطان در وهله اول باید تشخیص درست در مورد بیماری سرطان دهد و بعد از تشخیص سرطان، بهترین روش درمان را برای بیمار انتخاب کند.

رادیوتراپی چیست؟

رادیوتراپی چیست؟

پرتودرمانی شاخه‌ای از پزشکی است که از پرتو‌های یونیزان برای درمان سرطان استفاده می‌کند. رادیوتراپی را می‌توان به‌تنهایی به‌عنوان یک درمان انحصاری یا در ترکیب با جراحی، شیمی درمانی، هورمون‌درمانی استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید برای رادیوتراپی در نظر بگیرید این است که تحت‌نظر چه پزشکی و در کجا صورت می‌گیرد.

دکتر احسان کرباسی، متخصص رادیوتراپی انکولوژی از تمام توان علمی خود برای تشخیص و درمان بیماری سرطان استفاده می کند تا بهترین روش درمانی را بر اساس شرایط بیمار تعیین کند.

پرتودرمانی چگونه انجام می شود؟

رادیوتراپی (پرتودرمانی) یک درمان موضعی، غیر تهاجمی و بدون درد است که بیشتر به ‌صورت سرپایی انجام می‌شود و می‌تواند با استفاده از پرتو‌های پرانرژی به نام پرتو‌های یونیزان باعث نکروز یا مرگ سلول‌های تومور شود. تخمین زده می‌شود که حدود 40 درصد از بیماران سرطانی در طول درمان حداقل یک دوره رادیوتراپی را انجام می‌دهند.

یکی از بهترین روش های درمان سرطان، ترکیب پرتودرمانی با سایر روشهاست. رادیوتراپی (پرتودرمانی) نسبت به شیمی درمانی و جراحی عوارض کمتری دارد و در کوچک نمودن و تخریب سلول های سرطانی بسیار موثر است. از تاثیر مثبت پرتودرمانی در کنار شیمی درمانی یا جراحی گزارشات مثبت زیادی در موسسه بین المللی تحقیقات سرطان وجود دارد.

توضیحات جامع در مورد بهترین فوق تخصص پرتودرمانی در تهران کلیک کنید و با دقت تا انتهای مقاله را بخوانید.

بهترین مرکز رادیوتراپی در تهران

بهترین مرکز رادیوتراپی در تهران

مرکز رادیوتراپی باید مجهز به سیستم تصویربرداری حین درمان  IGRT باشد که بکارگیری این سیستم نوین و پیشرفته، امکان کنترل آنلاین نواحی تومورال و بافت های سالم حیاتی در هر لحظه از درمان را به وجود آورده و باعث افزایش چشمگیر دقت درمان بیماران می شود.

دکتر احسان کرباسی با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه های رادیوتراپی روز دنیا، که خوشبختانه اخیرا وارد کشور شده اند، علاوه بر تکنیک های 3D-CRT ، IMRT و IGRT، VMAT از SABR – SBRT نیز به عنوان جدیدترین روش درمان سرطان ارگان های مختلف بدن نظیر پروستات، سر و گردن، پستان، دستگاه گوارش و … استفاده می کند. نه تنها تجهیزات، بلکه نیروی انسانی مجرب و کارآزموده از اصول اساسی در جهت اثر بخشی هر چه بیشتر روش های درمانی در مرکز رادیوتراپی می باشد.

برای دریافت مشاوره و آگاهی از روش های نوین درمان سرطان می توانید با مطب ایشان تماس بگیرید.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

متخصص رادیوانکولوژیست | متخصص پرتودرمانی | متخصص رادیوتراپی انکولوژی

بهترین متخصص سرطان در زمینه پرتودرمانی، با توجه به نوع و جایگاه تومور، پرتوهای پر انرژی را به هدف می تاباند. رادیو انکولوژیست با این کار سلول های بدخیم سرطانی را یا به طور کامل تخریب می کند و یا با کوچک کردن این سلول ها، علائم سرطان را کاهش می دهد و آن را برای جراحی آماده می سازد.

انکولوژیست پرتودرمانی با تاباندن اشعه های موثر، سرطان را درمان می کند.

متخصص انکولوژیست جراحی

انکولوژیست جراحی، در صورتی که تشخیص دهد بهترین درمان سرطان برای فرد بیمار، جراحی است، از این روش استفاده می کند. مشورت با جراح های فوق تخصص سرطان (یا فلوشیپ سرطان)، به جای جراح عمومی بسیار اهمیت دارد، چرا که به کرات دیده شده مثلا جراح های عمومی، سرطان های انتهای روده و نزدیک مقعد و یا سرطان های عضله و بافت نرم را نمی توانند به خوبی عمل کنند.

هماتولوژیست، بهترین متخصص سرطان خون

به پزشکانی که به طور تخصصی در زمینه بیماری های خونی فعالیت می کنند، هماتولوژیست می گویند. متخصص انکولوژی خون در تشخیص سرطان خون و سایر بیماری های خونی همچون کم خونی و هموفیلی فعالیت می کند و بهترین درمان سرطان خون توسط این گروه از پزشکان اعمال می شود.

انکولوژیست پزشکی

در طول پروسه درمان سرطان، ممکن است با انکولوژیست پزشکی ملاقات کنید. انکولوژیست پزشکی، با توجه به گسترش بیماری در بدن و نوع سرطان از روش های هورمون درمانی، شیمی درمانی و تارگت تراپی برای درمان فرد بیمار استفاده می کند.

بهترین متخصص سرطان ممکن است شیمی درمانی را به عنوان درمان اصلی و یا درمان کمکی در کنار سایر روش ها انجام دهد.

متخصص انکولوژیست کودک، بهترین متخصص سرطان در کودکان

 انکولوژیست کودکان درمانِ سرطانِ افرادِ زیر 12 سال را انجام می دهد. این گروه به دلیل شرایط خاص بدنی، نیاز به مراقبت و درمان های ویژه ای دارند، که لازم است تحت نظر انکولوژیست کودک باشند. متخصص انکولوژیست کودک ممکن است از شیمی درمانی یا سایر روش های درمانی استفاده کند.

درمان سرطان کودکان تخصص جداگانه ای است که توسط انکولوژیست کودک انجام می شود.

اهمیت انتخاب بهترین متخصص سرطان

سرطان در گروه بیماری های خاص قرار دارد و به دلیل شرایط حساس بیماران، انتخاب بهترین متخصص سرطان بسیار مهم است. در صورتی که متخصص سرطان اِشراف کامل به بیماری نداشته باشد و نتواند ارتباط مناسب با بیمار برقرار کند، درمان سرطان بسیار مشکل خواهد بود.

ارائه اطلاعات ناقص و نادرست در مورد سرطان به بیمار، عدم توجه کافی به اظهارات بیمار هنگام ملاقات با او، نداشتن تجربه کافی در خصوص درمان بیماری سرطان و از همه مهمتر تشخیص نادرست یا قدرت تشخیص پایین، پروسه درمان را طولانی کرده و ممکن است تشخیص اشتباه عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. به همین دلیل انتخاب بهترین متخصص سرطان بسیار مهم است.

بهترین متخصص سرطان یا انکولوژیست چه وظایفی دارد؟

مهمترین بخش پروسه درمان سرطان، تشخیص درست و به موقع بیماری می باشد. بنابراین بهترین متخصص سرطان باید به روش های تشخیصی تسلط کافی داشته باشد تا راهی مناسب برای درمان سرطان بیابد.

بسیاری از بیماری ها شبیه هم هستند و ممکن است پزشک بی تجربه دچار اشتباه شود. برای مثال ممکن است فردی با دل درد، اسهال و یبوست دوره ای و مدفوع غیر طبیعی و باریک به پزشک مراجعه کند و پزشک در مرحله اول تشخیص سرطان روده دهد! در صورتی که چندین نوع از بیماری های روده و گوارشی (همچون سندروم روده تحریک پذیر) خود را با این علائم نشان می دهند. یا بالعکس؛ ممکن است این علائم را مبنی بر بیماری های گوارشی همچون عفونت روده یا بیماری های التهابی روده قرار دهد و آزمایش های تشخیصی دیگری برای سرطان انجام ندهد. این تشخیص اشتباه روند درمان را کُند خواهد کرد و ممکن است مشکل ساز شود.

پس در مرحله اول، وظیفه بهترین متخصص سرطان تشخیص درست توسط روش های تشخیصی مناسب است. البته متخصص سرطان قبل از انجام روش های تشخیصی لازم است علائم بالینی، سابقه خانوادگی و شرایط محیط زندگی فرد را نیز در نظر داشته باشد. معمولاً بخش زیادی از تشخیص سرطان، در اظهارات خودِ بیماران است.

بهترین درمان سرطان چیست؟

بهترین درمان سرطان با توجه به تشخیص متخصص سرطان ممکن است جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی، هورمون درمانی یا ترکیبی از آنها باشد. در این مرحله یک یا چند پزشک با مشورت یکدیگر بهترین روش درمان سرطان را انتخاب می کنند. انتخاب بهترین درمان سرطان نیز بستگی به گستردگی بیماری، نوع سرطان و شرایط جسمی بیمار دارد. برای مثال در درمان سرطان پروستات، در موارد خاص پرتودرمانی بسیار بهتر از جراحی است.

بهترین متخصص سرطان

ویژگی بهترین متخصص سرطان

همه ما از صبح تا شب در معرض آگهی های تبلیغاتی هستیم و چه بخواهیم یا نخواهیم در بعضی مواقع در انتخاب ما تاثیرگذار است. تبلیغات اینستاگرام و صفحات مجازی اکثرا غیر واقعی و فیک هستند که بیشتر برای بیزینس است. این حقیقت در مورد حوزه درمان سرطان هم صدق می کند. پس برای انتخاب بهترین متخصص سرطان تنها به تبلیغات اکتفا نکنید و از بیمارانی که تحت درمان قرار گرفته اند هم پرس و جو کنید. در ادامه مهمترین نکاتی که یک پزشک متخصص باید داشته باشد را ذکر می کنیم.

روش های شناسایی بهترین متخصص سرطان

  1. در کنار دانش و تجربه که جزو اصول اولیه برای بهترین متخصص سرطان هستند، بروز بودن اطلاعات پزشک نیز بسیار مهم است. هر روز روش های جدیدی برای درمان و تشخیص سرطان کشف می شود که لازم است متخصص سرطان با تمامی این روش ها آشنا باشد. همچنین در کنار تجربه باید با تمام تجهیزات جدید آشنا بوده و به بهترین نحو از آنها استفاده کند.
  2. از رزومه تحصیلی پزشک و بورد تخصصی او در این حوزه اطمینان پیدا کنید. دوره های خاصی که پزشک در خصوص سرطان می گذراند نیز بسیار مهم است. بعد از اینکه از علم و دانش پزشک متخصص مطمئن شدید، باید سوابق و رزومه کاری او را نیز در نظر بگیرید.
  3. اگر پزشک مورد نظر شما صفحه شخصی دارد، به صفحه او مراجعه کرده و از نظرات سایر بیماران آگاه شوید. از آنها بخواهید اطلاعاتی در خصوص تخصص و مهارت کافی پزشک به شما ارائه دهند. از آنها در مورد رفتار، نوع درمان و از همه مهمتر نتیجه ای که از درمان برای آنها حاصل شده سوال کنید.
  4. بیمار مبتلا به سرطان حساس و آسیب پذیر است، پزشک باید مراقبت های روحی را در دستور کار خود قرار دهد. قطعاً جملات روحیه بخش و رفتار امیدوارکننده آن هم از سوی پزشک، به بیمار انگیزه دوچندانی برای مبارزه با سرطان می دهد. توجه به نگرانی ها و استرس های بیمار بسیار مهم است. بنابراین بهترین متخصص سرطان در کنار درمان های موثر، لازم است با بیمار رابطه مناسب برقرار کند و به بیمار توضیح دهد که سرطان قابل درمان است و درصد بسیار بالایی از مبتلایان به این بیماری، به طور کامل بهبود یافته اند.

بهترین متخصص سرطان در تهران

دکتر احسان کرباسی، متخصص سرطان، انکولوژیست پرتودرمانی در مرکزی مجهز و پیشرفته فعالیت میکند؛ مرکزی که از تمامی امکانات امروزی برای درمان سرطان بهره مند است.

دکتر کرباسی به عنوان بهترین متخصص سرطان در تهران، تجربه های موفق بسیاری در زمینه درمان سرطان پروستات، مری، سرطان سینه، سرطان روده، سرطان ریه، سرطان رحم و… توسط پرتودرمانی یا رادیوتراپی دارد.

سخن پایانی

با انتخاب دکتر احسان کرباسی بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران، نیمی از مسیر درمان را طی خواهید کرد. اگر انتخاب پزشک با تحقیق قبلی انجام شود، درمان سرطان در سریع ترین زمان و به بهترین شکل خواهد بود.

بعد از انتخاب بهترین متخصص سرطان، در مسیر تشخیص تا درمان سرطان لازم است به توصیه های پزشک توجه کرده و به او کاملاً اعتماد کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن