مراقبت های بعد از پرتودرمانی (رادیوتراپی)| روزهای بعد از پرتودرمانی| بعد از پرتودرمانی چه باید کرد

مراقبت های بعد از پرتودرمانی
امتیاز خود را ثبت کنید

فهرست مطالب

مراقبت های بعد از پرتودرمانی

یکی از سوالات مهم که روزانه چند بار در مطب پزشکان به آن پاسخ می دهند در مورد مراقبت های بعد از پرتودرمانی است. هر بیمار باید از پزشک خودش این سوال را بپرسد ولی اینجا اصول علمی کلی را اشاره می کنیم. منبع این توصیه ها وبسایت یکی از معتبرترین مراکز سرطان دنیا یعنی MSKCC است.

آشنایی با پرتودرمانی یا رادیوتراپی

پرتو درمانی یا رادیوتراپی یکی از روش های بسیار رایج در درمان انواع سرطان ها می باشد که امروزه در کشور ما و در سطح جهان با هدف کلی نابودی سلول های سرطانی و تومورها مورد استفاده قرار می گیرد. اما هدف بسیار مهمی که در انجام روش رادیوتراپی سعی به انجام آن می باشد این است که تا حد ممکن با استفاده از به روزترین و پیشرفته ترین ابزار و تجهیزات، اشعه به صورت مستقیم به بافت ناسالم بیمار تابیده شود و آن را از بین ببرد و در عین حال بافت های سالم از خطر اشعه تا حد ممکن مصون بمانند. برای اطلاع از بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران کلیک کنید.

مراقبت های بعد از پرتودرمانی

مراقبت های بعد از پرتودرمانی

در شروع درمان توضیح درباره عوارض رادیوتراپی که بیمار احتمالا تجربه خواهد کرد (وابسته به محل درمان) کمک زیادی به پیشگیری از این عوارض خواهد کرد.

اکثر بیماران در روز اول درمان چندان حواس جمع نسیتند، بنابراین توضیحات شفاهی مکرر یا توضیحات کتبی کمک کننده است. بیماران به اطلاعاتی در مورد نحوه مراقبت از پوست تحت تابش نیاز دارند. بسته به ناحیه تحت درمان، بیمار ممکن است به توصیه های خاص تری نیز نیاز داشته باشد.

شستشو

آب داغ نباید در ناحیه پوستی که تحت تابش قرار می گیرد استفاده شود. همچنین باید از اصطکاک ناشی از هرگونه ماده ساینده اجتناب شود. حمام یا دوش روزانه برای همه بیماران (به ویژه برای بیمارانی که تحت تابش لگن هستند)، برای کاهش خطر عفونت مهم است.

بیمارانی که تحت پرتودرمانی ناحیه زیر بغل قرار دارند (مثل بیماران مبتلا به کانسر پستان یا لنفوم زیر بغل) نباید حین دوره پرتودرمانی از دئودورانت استفاده کنند. بیمارانی که روی پوستشان علامت گذاری شده است، در صورت استحمام ممکن است این علامت ها کمرنگ شود. توجه کنید که خودتان علامت نزنید و پررنگ کردن علامت ها باید توسط تکنسین های پرتودرمانی انجام شود.

همچنین از بکارگیری لوسیون ها، روغن ها یا کرم های بعد از اصلاح خودداری کنید زیرا ممکن است باعث خارش و تخریب پوست شوند.

برای اطلاع از علائم سرطان زیر بغل کلیک کنید.

خشک کردن پوست

باید از اصطکاک به هر قیمتی اجتناب کرد. پوست باید با یک حوله نرم یا در اثر تبخیر خشک شود. بدون مشورت با پزشک از اکسید روی یا پودر تالک استفاده نکنید.

لباس پوشیدن

لباس تمیز بپوشید و به بیماران توصیه می شود که از الیاف طبیعی (پنبه، ابریشم) روی پوست خود استفاده کنند.
نواحی سر و گردن باید به دور از آفتاب و باد و گرد و خاک باشند. روسری نرم دور گردن و کلاه برای محافظت از پوست در برابر باد یا آفتاب توصیه می شود. همچنین باید از پوشیدن لباس های تنگ، به ویژه لباس های با یقه تنگ، کراوات ها و سوتین های تنگ خودداری شود. به خانم‌های درشت هیکل توصیه می‌شود که در خانه سوتین نپوشند و برای جلوگیری از اصطکاک بین سطوح پوست، دستمال نخی را زیر سینه‌های خود قرار دهند.

مراقبت از پوست آسیب دیده

در شرایط خاص استفاده از پماد هیدروکورتیزون 1٪ یا پماد Silver sulphadiazine یا یک نرم کننده مثل اوسرین یا پانسمان غیر چسبنده مثل گاز پارافینی کمک کننده است که در خصوص موارد فوق باید با پزشک خود صحبت کنید.

بهترین پماد برای سوختگی پرتودرمانی

بهداشت دهان و دندان در طول پرتودرمانی

حفره دهان یک محل شایع برای ایجاد عارضه است. درد و ناراحتی معمولا در اثر خود بدخیمی یا عوارض درمان ایجاد می شود. اکثر بیماران پس از جراحی سر و گردن مشکلات شدیدی را در جویدن تجربه می‌کنند، بنابراین باید در مرحله قبل از درمان برای ارزیابی دندان‌ها اقدام کنند.

متخصص بهداشت دندان می تواند توصیه های پیشگیرانه را به بیمار ارائه دهد. ترک سیگار در طول رادیوتراپی شدیدا توصیه می شود زیرا سیگار باعث تشدید التهاب بافت های نرم دهان می شود.

پزشک باید توصیه های دقیق رژیم غذایی را ارائه دهد. در طول پرتودرمانی نیاز به دریافت کالری و کربوهیدرات بالا است، که به نوبه خود باعث ایجاد پوسیدگی دندان می شود. برای مبارزه با این عارضه، بیمارانی که رادیوتراپی دریافت می کنند باید مرتبا دهان خود را شستشو دهند. اگر دندان ها نیاز به کشیدن یا پر کردن دارند، باید این اقدامات، قبل از شروع درمان انجام شود.

تشعشع همچنین می تواند باعث مرگ سلول های مخاط دهان شود. مسواک زدن معمولی روزانه باید توسط مسواک نرم کودک انجام شود. لازم است از خمیر دندان های قوی، غذاهای سفت، تند و اسیدی، الکل، تنباکو، نوشابه های گازدار و شیرینی ها خودداری شود زیرا ممکن است به لثه ها آسیب برساند و آنها را تحریک کند.

اثر دیگر پرتودرمانی، بسته به دوز، کاهش یا توقف تولید بزاق است. این بر بلع، جویدن و صحبت کردن تأثیر می گذارد. شستشوی دهان با مقداری جوش شیرین و نمک معمولی در نصف فنجان آب به تمیز نگه داشتن حفره دهان کمک می کند.

برای کاهش علائم و اثر خشکی دهان انجام موارد زیر کمک کننده است:

  • نوشیدن جرعه جرعه های مکرر آب، شیر یا سایر نوشیدنی های غیر اسیدی بدون قند.
  • استفاده از جایگزین های بزاق که حفره دهان را روان می کنند.
  • جویدن آدامس بدون قند (که تولید بزاق را تحریک می کند).
  • خوردن موز رسیده، روان کننده خوبی است اما به دلیل قند بالا نباید بیش از حد مصرف شود.

مراقبت از دهان نمی تواند از تغییرات ناشی از تشعشع جلوگیری کند، اما برای جلوگیری از عفونت های اضافی که می تواند باعث آسیب و درد بیشتر شود، حیاتی است. پس از درمان، با بازگشت طعم، بیماران اغلب به دنبال غذاها و نوشیدنی های شیرین هستند. با این حال، رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان و مراقبت از دندان در طول تابش و پس از آن توصیه می گردد. در صورت وجود بوی بد یا تب، ممکن است لازم باشد تا آنتی بیوتیک مصرف شود. معمولا وضعیت دهان پس از گذشت چند ماه به حالت ایده آل بر خواهد گشت.

عوارض پرتودرمانی

مراقبت های بعد از پرتودرمانی برای کاهش خستگی

بسیاری از بیماران ممکن است در حین انجام پرتودرمانی احساس خستگی کنند. عوامل مختلفی مانند مصرف کم غذا، اختلال در خواب و استراحت، کم تحرکی، استرس، اضطراب، افسردگی، مراجعه روزانه به بیمارستان و درمان طولانی در ایجاد این حالت موثر هستند. در اینجا چند نکته وجود دارد که سبب می شود کمتر احساس خستگی کنید:

سعی کنید وقتی خسته هستید غذا بخورید. حتی غذای کم نیز انرژی اضافی می دهد.

سعی کنید بیشتر استراحت کنید. شب ها بیشتر بخوابید و در طول روز چرت بزنید.

اگر می توانید فعالیت های شدید خود را محدود کنید.

هر روز چند تمرین سبک / یوگا / پیاده روی انجام دهید.

به مقدار زیاد مایعات بنوشید. حدود 5-6 لیتر نوشیدنی های بدون گاز یا حتی آب ساده به شما کمک می کند تا مواد زائد بدن ناشی از تجزیه تومور را بشوید و شما را فعال نگه دارد.

با دوستان و عزیزان خود گپ بزنید.

سعی کنید با وجود استرس ناشی از تشخیص سرطان و درمان سخت، شاد باشید. نگرش شاد به بهبودی کمک می کند.

مراقبت های بعد از پرتودرمانی برای کاهش تب

ممکن است درجه حرارت بدن بیمارانی که تحت رادیوتراپی قرار می گیرند تا دو ساعت پس از پرتودرمانی تا 37.7 درجه سلسیوس برسد که این یک تب واقعی نیست، اما اگر مقدار درجه حرارت بیشتر شد حتما به پزشک خود اطلاع دهید. یک قرص استامینوفن ممکن است به غلبه بر حس بدن درد و تب کمک کند و مصرف آن با سایر داروها بی خطر است.

برخی از بیماران ممکن است پس از جلسه رادیوتراپی دچار افزایش خواب آلودگی شوند، که این یک امر طبیعی است و نباید بیمار را دچار هراس کند. ناحیه ای که رادیوتراپی دریافت می کند ریزش مو خواهد داشت که موقتی است و ممکن است پس از پایان پرتودرمانی، در حدود 12 تا 16 هفته بعد، موها دوباره رشد می کنند.

در صورتی که بیمار سردرد مداوم، تاری دید، حالت تهوع، استفراغ یا تشنج داشت، باید فوراً با پزشک تماس بگیرد.

لطفاً از پزشک خود بپرسید که در چنین شرایط اضطراری با چه کسی تماس بگیرید و چه کار کنید.

اگر پوسته پوسته شدن پوست سر یا کنده شدن پوست ناحیه درمان ایجاد شود به این نواحی، روغن نمالید، لطفاً از پزشک معالج خود نسخه بخواهید.

مراقبت های بعد از پرتودرمانی سر و گردن

پرتودرمانی بر غشاهای دهان و گلو تأثیر می گذارد. اگر ناحیه دهان یا گلوی شما پرتودرمانی می شود از هفته سوم پرتودرمانی، احساس ناراحتی در هنگام بلع، تغییر حس چشایی، حالت تهوع، زخم در دهان، بزاق غلیظ و گرفتگی صدا وجود خواهد داشت.

برای غلبه بر این عوارض، داروهای مسکن و ضد التهاب تجویز می شود.

مراعات موارد زیر کمک کننده است:

  • باید مایعات زیادی مصرف کرد.
  • باید روی رژیم غذایی مغذی تاکید شود (به خصوص پروتئین گوشت سفید فراوان).
  • از مصرف غذاهای تند و سرخ شده باید خودداری شود.
  • وعده های غذایی مکرر با حجم کم توصیه می شود.
  • مراقبت از بهداشت دهان و دندان باید انجام شود.
  • دهان باید هر دو ساعت یکبار با کمی جوش شیرین و نمک معمولی مخلوط شده در یک فنجان آب، تمیز شود.
  • اگر بیمار در حین یا پس از اتمام رادیوتراپی دچار تنگی نفس شد، باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از پرتودرمانی پروستات

پرتو درمانی پروستات نوعی درمان سرطان پروستات است که از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. این روش درمانی می تواند عوارض جانبی متعددی ایجاد کند که معمولاً موقتی هستند.

آیا میدانید پرتودرمانی یکی از روش های درمان سرطان پروستات با نتایج بسیار موفقیت آمیز است. برای اطلاع از پرتودرمانی سرطان پروستات کلیک کنید.

مراقبت های کلی:

نوشیدن مایعات زیاد: برای کمک به دفع مواد زائد از بدن، باید ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات در روز بنوشید.
رژیم غذایی سالم: مصرف غذاهای سالم و مغذی به حفظ سلامت و قدرت شما کمک می کند.
استراحت کافی: خستگی یک عارضه جانبی شایع پرتو درمانی است. استراحت کافی به بدن شما کمک می کند تا بهبود یابد.
فعالیت بدنی: انجام فعالیت های بدنی ملایم مانند پیاده روی می تواند به بهبودی شما کمک کند.

برای اطلاع از بهترین روش درمان سرطان پروستات کلیک کنید. هر آنچه که باید در مورد سرطان پروستات بدانید.

مراقبت های بعد از پرتودرمانی سینه (پستان)

اثرات پرتودرمانی روی پستان معمولاً شامل درجاتی از قرمزی پوست است که معمولاً خفیف است و علائمی ایجاد نمی‌کند، معمولاً هیچ عارضه جانبی قابل توجه دیگری از پرتودرمانی در این ناحیه وجود ندارد. واکنش‌های پوستی در عرض چند هفته برطرف می‌شوند و نتایج نامطلوب زیبایی طولانی‌مدت ناشی از پرتودرمانی سینه نادر است.

مراقبت های بعد از پرتودرمانی قفسه سینه

هنگام پرتودرمانی سرطان‌های ریه و مری (لوله‌ای که غذا از طریق آن بلعیده می‌شود) اشعه به قفسه سینه تابیده می‌شود. پس از 2-3 هفته، بیمار ممکن است از ناراحتی در بلع شکایت کند. اگر این اتفاق بیفتد، باید دستورالعمل های غذایی خاصی داده شود. پزشک برای کاهش این ناراحتی به شما داروهایی می دهد.

اگر سرفه و تب، در حین یا پس از اتمام پرتودرمانی، رخ دهد، علت آن احتمالا عفونت است و فرد باید به جای مصرف داروهای ضد سرفه، این موارد را به پزشک دهد.

مراقبت های بعد از پرتودرمانی شکم و لگن

مراقبت های بعد از پرتودرمانی شکم/لگن

هنگام پرتودرمانی شکم و لگن، بخشی از روده کوچک، روده بزرگ یا مثانه ممکن است بخشی از دوز پرتو را به دلیل نزدیکی به تومور دریافت کند. عوارض جانبی که ممکن است بیمار پس از 2 تا 3 هفته از شروع رادیوتراپی داشته باشد عبارتند از:

  • حالت تهوع، استفراغ
  • اسهال
  • درد هنگام دفع مدفوع
  • گاه به گاه خون در مدفوع
  • تکرر ادرار
  • احساس سوزش در دفع ادرار

داروهایی برای رفع علائم فوق وجود دارد که در صورت لزوم توسط پزشک تجویز می شود.

بیماران باید این نکات را رعایت کنند:

  • وعده های غذایی کوچک و مکرر باشند.
  • در صورت شروع اسهال از مصرف شیر خودداری شود. کشک و پنیر قابل مصرف است.
  • مایعات و آب فراوان میل شود.
  • از غذاهای تند و سرخ شده پرهیز شود.
  •  سبزیجات و میوه های تازه برای شما مفید هستند.
  • از ایجاد یبوست (مدفوع سفت) اجتناب کنید، استفاده منظم از میوه های ملین برای اکثر بیماران کاملا مفید است. با این حال، برخی از افراد ممکن است به داروهای متفاوتی نیاز داشته باشند.
غذاهای مفید بعد از پرتودرمانی

غذاهای مفید بعد از پرتودرمانی | تغذیه بعد از رادیوتراپی

اگر دیابتی نیستید، فشار خون بالا یا مشکل کلیوی ندارید، به شما توصیه می شود که از یک رژیم غذایی مغذی مناسب شامل میوه های تازه، ماست، محصولات شیر، سبزیجات، غلات، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، ماهی، و مقدار زیادی آب استفاده کنید. مصرف چای داغ، قهوه داغ و نوشیدنی های گازدار باید به مقدار کم محدود شود. در خصوص مصرف آب میوه با پزشک خود مشورت کنید.

یک رژیم غذایی 2500-3000 کیلو کالری با 80-100 گرم پروتئین در روز برای یک بزرگسال با جثه متوسط توصیه می شود. در صورت ابتلا به دیابت، باید به همراه متخصص تغذیه، یک رژیم غذایی خاص برای رفع نیاز شما تنظیم شود. برای بیماران مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است نیاز به مشاوره نفرولوژی باشد.

مراجعه روزانه به بیمارستان جهت پرتودرمانی برای برخی بیماران ممکن است استرس زا باشد. برخی از بیماران ممکن است در طول این درمان احساس افسردگی کنند و دچار کمبود خواب شوند. عوامل موثر در ایجاد این مشکلات شامل دوره درمان طولانی مدت، مراجعه روزانه به بیمارستان، مرخصی طولانی از محل کار، حوصله سر رفتگی، مشکلات اقتصادی، تنهایی، ترس از ناتوانی دائمی و کاهش تماس اجتماعی باشد.

بهتر است که ترس ها و نگرانی های خود را آشکارا با پزشک خود در میان بگذارید. او ممکن است با برخی از پیشنهادات به شما کمک کند، داروی مناسب تجویز کند یا شما را به متخصص خاصی ارجاع دهد که مشکلات شما را حل کند.

غذاهای مفید بعد از پرتودرمانی

فعالیت های روزمره و روتین

بد نیست در طول پرتودرمانی به فعالیت‌های معمول خود بپردازید، زیرا به شما کمک می‌کنند روز را پشت سر بگذارید و حوصله تان سر نرود.

غیر از حالتی که از داروهای آرام بخش استفاده کنید یا تحت تابش مغزی قرار گرفته باشید یا تومور مغزی داشته باشید، رانندگی منعی ندارد.

از مکان های شلوغ و مواجهه با افراد مبتلا به عفونت های حاد اجتناب کنید. بدون مشورت با پزشک درمان خود را قطع نکنید.

اگر بدون دلیل برای درمان مراجعه نکنید تومور ممکن است شروع به رشد مجدد کند. از این رو توصیه می شود که هیچ وقفه ای در درمان ایجاد نشود. لذا حین دوره درمان برنامه مسافرت ترتیب ندهید و قبل از انتخاب مرکز و پزشک، بررسی کنید که دستگاه رادیوتراپی که با آن می خواهید درمان کنید، ساخت چه سالی است (چند سال از ساخت آن گذشته است) زیرا دستگاههای جدید و بروز، میزان خرابی و وقفه درمان کمتری دارند.

روزهای بعد از پرتودرمانی

غلبه بر عوارض جانبی و بهبودی کامل پس از اتمام درمان ممکن است سه تا شش هفته طول بکشد.

در زمان ترخیص به شما دارو و توصیه هایی برای کمک به روند بهبودی داده می شود. برخی از عوارض جانبی ممکن است بیشتر طول بکشد، به خصوص اگر پرتودرمانی پس از جراحی و/یا شیمی درمانی انجام شود. معمولا پس از اتمام درمان باید تحت نظر باشید. در سال اول هر سه ماه و در سالهای بعدی با فواصل بیشتر جهت چکاپ باید به پزشک مراجعه کنید.

توجه:

پرتودرمانی بخشی جدایی ناپذیر در درمان بسیاری از سرطان ها است. روش‌های بهبودیافته برنامه‌ریزی و تجویز اشعه در چند سال گذشته به پزشکان کمک کرده است تا عوارض جانبی را کاهش دهند. با این حال، اغلب، برخی عوارض جانبی ایجاد می شود و البته به یاد داشته باشید بیشتر اثرات حاد در طول زمان خودبخود خوب می شوند و دوره پرتودرمانی را می توان با همکاری خانواده، کادر پزشکی و رعایت مراقبت های بعد از پرتودرمانی به طور کامل سپری کرد.

مدیریت درد با رعایت مراقبت های بعد از پرتودرمانی

ارزیابی و درمان درد ناشی از سرطان

پرتودرمانی یکی از موثرترین گزینه‌های درمانی برای تسکین درد ناشی از تومور بدخیم است و درد نوروپاتیک اغلب، به بهترین وجه می‌تواند با پرتودهی با دوز بالا و دوره نه چندان طولانی درمان، تسکین یابد.

برای پیدا کردن یک تیم درمانی خوب متشکل از بهترین متخصص انکولوژی و بهترین متخصص رادیوتراپی برای پرتودرمانی سری به وب‌سایت دکتر احسان کرباسی بزنید.

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی چیست؟

دکتر احسان کرباسی | بهترین متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مرکز پرتودرمانی در تهران با مدیریت دکتر احسان کرباسی آماده ارائه خدمات به هموطنان عزیز از اقصی نقاط کشور هستند.

برخی از خدمات درمانی ویژه، دکتر احسان کرباسی؛ متخصص رادیوتراپی انکولوژی در تهران به شرح زیر می باشد:

  • رادیوتراپی فوق تخصصی (با استفاده از بهترین و مجهزترین دستگاه های رادیوتراپی)
  • درمان با شتابدهنده واریان تروبیم STX آمریکا
  • درمان با توموتراپی
  • انواع درمان های IMRT و VMAT و Arc Therapy مجهز به IGRT
  • درمان های معادل گامانایف برای تومورهای مغزی درمان با هالسیون آمریکا

دکتر احسان کرباسی، متخصص رادیوتراپی انکولوژی با دانش بالا و استفاده از تجهیزات روز دنیا، بهترین روش درمانی را برای بیمار بر اساس شرایط بیمار تعیین می کنند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

خلاصه مطلب

در صورت تشخیص به موقع سرطان برخی از بیماری های سرطان حتی بدون جراحی و تنها با پرتودرمانی قابل درمان است. کافیست در انتخاب بهترین متخصص سرطان و مرکز درمانی خود دقت کافی رو داشته باشید و مراقبت های دوره ای را جدی بگیرید.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

5 دیدگاه دربارهٔ «مراقبت های بعد از پرتودرمانی (رادیوتراپی)| روزهای بعد از پرتودرمانی| بعد از پرتودرمانی چه باید کرد»

  1. سلام من پدرم سرطان دهن گرفته که بعد جراحی پرتو درمانی را در بیمارستان امام خمینی سی جلسه انجام داد که به علت‌ سوختگی شدید از انجام ۵ جلسه بعد جلو گیری شد اما داخل دهن با گذشت دوهفته هنوز خوب نشده‌ وسخت می‌تواند غرا حتی آبکی وآب برخورد گمان کنم گلوشون عفونت کرده چون صرفه همرا باخلطه شما چی دستور می‌دهید آیا خوردن‌ آنتی بیوتیک جایزه ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. سلام
    مادرم تومور مغزی منژیوما خوشخیم داره و یه بار عمل شد تو بیمارستان امام تهران بعد مراحل پرتو درمانی رو انجام دادن الان کند ذهن شده به عبارتی حافظش کم شده و تعادل نداره پاس دادن جراحش اونم میگه باید بسوزه و بسازه این انصافه

    1. سلام دوست عزیز،

      از شنیدن تجربه تلخ شما در مورد عوارض درمان مادرتان متاسفیم. می‌دانیم که این شرایط چقدر می‌تواند دشوار باشد.

      کاملاً درست است که هر کدام از درمان‌ها عوارض جانبی خود را دارند. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشیم که هدف از درمان، کنترل و غلبه بر بیماری است. در مورد تومور مغزی مادرتان، بنظر می‌رسد تومور با موفقیت کنترل شده است.

      درست است که عوارض جانبی پرتو درمانی می‌توانند ناخوشایند و حتی ناتوان کننده باشند. اما با تکنیک های پیشرفته ای که ما ارائه میدهیم به طور قابل توجهی عوارض جانبی کاهش و به طور همزمان اثربخشی درمان افزایش پیدا کرده است.

      امیدواریم که با ادامه پیشرفت‌های علمی و پزشکی، شاهد کاهش هرچه بیشتر عوارض جانبی درمان‌های سرطان باشیم.

      در حال حاضر، بهترین کار این است که با پزشک مادرتان در مورد عوارض جانبی او صحبت کنید. پزشک می‌تواند به شما در درک بهتر این عوارض و راه‌های مدیریت آنها کمک کند. همچنین، می‌توانید از متخصصان مغز و اعصاب برای کمک به بهبود حافظه و تعادل مادرتان کمک بگیرید.

      برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض پرتودرمانی میتوانید مطلب زیر مطالعه فرمایید:
      https://ehsankarbasi.ir/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن