رادیوتراپی یا پرتودرمانی برای درمان سرطان روده بزرگ (کولون)

رادیوتراپی سرطان روده بزرگ
4/5 - (5 امتیاز)

درمان سرطان روده بزرگ با رادیوتراپی

 

سرطان روده بزرگ
سرطان روده بزرگ

روده بزرگ اصطلاحا کولون Colon نام داشته و چند بخش دارد: قسمت ابتدایی آن که به روده باریک وصل میشود کولون صعودی نام دارد و غذا را از روده باریک دریافت میکند. (به بخش ابتدایی کولون صعودی، سکوم Cecum گفته می شود)

سپس غذای هضم شده وارد روده بزرگ عرضی (کولون عرضی) و سپس روده بزرگ نزولی (کولون نزولی) و در مرحله بعدی وارد کولون سیگموئید (کولون سیگموئید) میشود.

در طول مسیر، آب موجود در غذا جذب شده و کم کم مدفوع شکل گرفته و وارد راست روده (رکتوم) شده و از مقعد دفع میشود.

 

درمان سرطان روده بزرگ (کولون) با رادیوتراپی

پرتودرمانی در سرطان روده بزرگ

پرتودرمانی یا رادیوتراپی درمانی است که با استفاده از پرتوهای پر انرژی (مانند اشعه ایکس) یا ذرات، سلول های سرطانی را از بین می برد. رادیوتراپی یک روش متداول برای درمان قطعی سرطان رکتوم یا راست روده به شمار می رود که می توانید به مبحث رکتوم مراجعه کنید. اما استفاده از پرتودرمانی برای درمان سرطان کولون یا روده بزرگ معمول نیست، البته ممکن است در موارد خاصی استفاده شود، از جمله:

  •         قبل از عمل جراحی (همراه با شیمی درمانی) برای کمک به کوچک شدن تومورهای بسیار بزرگ و چسبیده به اطراف و جهت راحت تر برداشتن آن با جراحی.
  •         پس از جراحی، اگر سرطان به ارگان های مجاور روده یا پوشش داخلی شکم (صفاق) چسبیده باشد. اگر این اتفاق بیفتد، جراح نمی تواند مطمئن باشد که تمام سرطان برداشته شده است و در این شرایط پرتودرمانی ممکن است برای از بین بردن هر سلول سرطانی که ممکن است در بدن بیمار باقی مانده باشد، استفاده شود.
  •         در حین عمل جراحی، درست به ناحیه ای که سرطان در آن قرار داشته و برای نابودی سلول های سرطانی باقیمانده. این نوع درمان، پرتودرمانی حین عمل جراحی یا IORT=Intra-Operative Radiation Therapy نامیده می شود.
  •         بعنوان درمان قطعی (اصلی) در صورتی که فرد از سلامت کافی برای جراحی برخوردار نباشد (مثل بیماری قلبی و…) و برای کمک به کنترل سرطان.
  •         برای کاهش علائم موضعی اگر سرطان روده بزرگ باعث انسداد روده، خونریزی یا درد شود.
  •         برای کاهش علائم مربوط به استخوان، مغز و… در صورتی که سرطان به نواحی دیگر مانند استخوان ها، ریه ها یا مغز گسترش یافته باشد.

 برای برخی از سرطان های روده بزرگ و رکتوم (کولورکتال)، درمان همزمان با شیمی درمانی می تواند اثربخشی پرتودرمانی را افزایش دهد. استفاده از این دو روش درمانی همزمان با هم را کمورادیوتراپی می نامند.

  

انواع رادیوتراپی سرطان کولون

درمان قطعی سرطان روده بزرگ | درمان سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه

انواع مختلفی از پرتودرمانی را می توان برای درمان سرطان کولون استفاده کرد.

پرتودرمانی خارجی (EBRT)

اغلب از EBRT برای درمان سرطان کولون یا رکتوم استفاده می شود بدین ترتیب که تشعشعات از دستگاهی خارج از بدن بر روی سرطان متمرکز می شود. این تکنیک بسیار شبیه گرفتن عکس اشعه ایکس است، اما تشعشع آن شدیدتر است. اینکه یک فرد چند وقت یکبار و چه مدت تحت درمان با پرتودرمانی قرار می گیرد به علت پرتودرمانی و عوامل دیگر بستگی دارد. درمان ممکن است در طی چند روز یا چند هفته انجام شود.

روش ‌های جدیدتر EBRT، مانند پرتودرمانی سه بعدی کانفورمال  (3D-CRT)که مجهز به IGRT باشد، و یا پرتودرمانی با شدت تعدیل یافته (IMRT) ، در درمان سرطان رکتوم بسیار کمک کننده هستند و تومور، در عین سالم باقی ماندن بافت های اطراف، کاملا نابود میشود.

انجام پرتودرمانی فوق دقیق (SBRT) برای آن دسته از سرطان‌ های کولون یا رکتوم که به ریه‌ ها یا کبد یا مغز یا استخوان گسترش یافته ‌اند کمک شایانی می ‌کند.. این روش معمولاً در صورتی استفاده می شود که تعداد کمی تومور وجود داشته باشد و همچنین جراحی گزینه مناسبی نباشد.

 

عوارض پرتو درمانی روده بزرگ

رادیوتراپی سرطان روده بزرگ | درمان سرطان روده بزرگ بدون جراحی

اگر می خواهید پرتودرمانی انجام دهید، مهم است که از پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی کوتاه مدت و بلند مدت آن بپرسید تا بدانید چه انتظاری دارید. عوارض جانبی احتمالی پرتو درمانی برای سرطان روده بزرگ می تواند شامل موارد زیر باشد:

سوزش پوست در محلی که پرتوهای تشعشع را هدف قرار داده اند، که می تواند از قرمزی تا تاول و پوسته اندازی متغیر باشد.

  •         حالت تهوع خفیف
  •         تحریک رکتوم، که می تواند منجر به اسهال، حرکات روده یا وجود خون در مدفوع شود
  •         بی اختیاری موقت روده (نشت موقت مدفوع) که البته نادر است
  •         تحریک مثانه، که می‌ تواند باعث تکرر ادرار، سوزش یا درد هنگام ادرار کردن، یا وجود خون در ادرار شود
  •         خستگی یا بی اشتهایی
  •         اختلالات جنسی (مشکلات نعوظ در مردان و تحریک واژن در زنان)
  •         اسکار، فیبروز (سفتی) و چسبندگی که باعث می شود بافت های ناحیه تحت درمان به یکدیگر بچسبند

اگر رادیوتراپی به درستی انجام شود عوارض کمی خواهد داشت و اکثر عوارض جانبی مدتی پس از پایان درمان بهبود می یابند،  در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، فوراً با پزشک خود مشورت کنید تا اقدامات لازم برای کاهش یا تسکین آنها انجام شود.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید ، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید ، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم. پرتودرمانی یکی از روش های درمان سرطان پروستات با نتیاج بسیار موفقیت آمیز است. برای اطلاع از پرتودرمانی سرطان پروستات یا رادیوتراپی سرطان پروستات کلیک کنید.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن