پرتودرمانی چیست؟ آنچه باید در مورد پرتو درمانی بدانیم

پرتودرمانی چیست؟
4.6/5 - (13 امتیاز)

فهرست مطالب

پرتودرمانی چیست؟

پرتو درمانی که همچنین با نام رادیوتراپی هم شناخته می‌شود، روشی برای درمان سرطان است که از پرتوها یا اشعه هایی با انرژی بسیار بالا، برای کشتن سلول های سرطانی و کوچک کردن تومور استفاده می کند. رادیوتراپی در کنار جراحی و شیمی درمانی و درمان های هدفمند، به درمان سرطان منجر می شود.
در این مقاله قصد داریم تا به صورت کلی در مورد رادیو تراپی صحبت کنیم و پاسخ این سوال که پرتودرمانی چیست را بدهیم. با ما همراه باشید.

پرتودرمانی چیست

تفاوت رادیولوژی و رادیوتراپی چیست؟​

در رادیولوژی از اشعه در دوزهای پایین برای دیدن داخل بدن استفاده می شود، مانند اشعه ایکس دندان یا عکس رادیوگرافی برای شکستگی استخوان، در حالیکه در رادیوتراپی معمولا از همان اشعه اما با انرژی بسیار بالاتر بهره برده می شود. لذا رادیولوژی، یک رشته تخصصی جهت شناخت انواع بیماری ها با تصویربرداری بوده اما رادیوتراپی، شاخه ای از آنکولوژی است که به درمان سرطان می پردازد.

پرتودرمانی چگونه کار می کند؟ نحوه عملکرد و مکانیسم پرتودرمانی

پرتودرمانی یک فرایند پزشکی است که از پرتوهای با انرژی بالا، همچون پرتوهای گاما یا پروتونی، برای درمان سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. در این فرایند، پرتوهای انرژی بالا به صورت دقیق و محدود به منطقه‌ای از بدن که حاوی تومور است، هدایت می‌شوند. هنگامی که این پرتوها وارد بدن می‌شوند، با برخورد با سلول‌های سرطانی، منجر به آزاد شدن انرژی میشود که سلول‌های سرطانی را تخریب می‌کند.

با توجه به دقت بالای تنظیم این پرتوها، تأثیرات آن بر بافت‌های سالم کاهش یافته و امکان حفظ سلامت اطراف تومور فراهم می‌شود. این روش به عنوان یک گزینه کلان و مؤثر در درمان برخی از انواع سرطان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط تیم پزشکی به دقت برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود تا حاصل بهترین نتایج با کمترین اثرات جانبی باشد.

چه بیماری ها و چه سرطان هایی را با پرتودرمانی می توان درمان کرد؟

پرتودرمانی می ‌تواند برای درمان انواع مختلف سرطان ‌ها مورد استفاده قرار گیرد، از جمله:

اما پرتودرمانی برای درمان بسیاری از مشکلات دیگر بیماران مبتلا به سرطان نیز مفید است. این درمان ها براساس عوامل متعددی تجویز می شود، از جمله:

  • نوع، اندازه و محل سرطان
  • آیا سرطان به سایر نواحی بدن سرایت کرده است یا خیر
  • قصد درمان، بدین معنی که هدف درمان، علاج کامل بیماری است یا صرفا تسکین علائم
  • آیا پرتودرمانی به تنهایی استفاده می شود یا همراه با سایر اشکال درمان مانند شیمی درمانی یا ایمونوتراپی
  • سلامت عمومی و ترجیحات شخصی بیمار

مطالعه مقاله پرتو درمانی برای چه بیماری هایی است را از دست ندهید!

آیا پرتو درمانی سرطان را از بین میبرد؟

پرتودرمانی یا رادیوتراپی، از پرتوهای ایکس پرانرژی (فوتون)، پرتوهای گاما، پرتوهای الکترونی یا پروتون‌ها برای آسیب رساندن به DNA سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. سلول های سرطانی نمی توانند آسیب های ناشی از رادیوتراپی را ترمیم کنند، در حالی که سلول‌های سالم، توانایی بازسازی دارند. در نتیجه سلول های سرطانی بیشتر از سلول های سالم از بین می روند.

نتیجه پرتودرمانی؟ پرتودرمانی کی اثر می کند؟

پرتودرمانی بلافاصله سلول های سرطانی را از بین نمی برد. درمان، روزها یا هفته ها طول می کشد تا DNA سلولهای سرطانی به اندازه کافی آسیب ببیند و آنها از بین بروند. حتی پس از پایان پرتودرمانی نیز روند از بین رفتن سلولهای سرطانی همچنان ادامه دارد و به همین دلیل است که زمان ارزیابی پاسخ به درمان با رادیوتراپی، معمولا دو سه ماه بعد از اتمام آخرین جلسه درمان می باشد.

اهداف پرتودرمانی

پرتودرمانی یا رادیوتراپی می تواند به عنوان یکی از موارد زیر به کار گرفته شود:

  • درمان قطعی سرطان
  • کوچک کردن سرطان در مراحل اولیه
  • جلوگیری از بازگشت سرطان (عود مجدد)
  • درمان علائم ناشی از سرطان پیشرفته
  • درمان سرطان عود کننده

هدف اصلی رادیوتراپی به نوع تومور، جای آن، مرحلۀ آن و سلامت عمومی بیمار بستگی دارد. از یک دیدگاه دیگر، رادیوتراپی در قالب یکی از موارد زیر ارائه می شود:

  • علاج Curative (درمان قطعی) سرطان مثل سرطان نازوفارنکس، سرطان پروستات، پوست، مقعد، حنجره، شوانوم
  • ادجوونت Adjuvant (درمان کمکی بعد از جراحی یا شیمی درمانی) مثل تومور معده، ریه و تومورهای مغزی
  • نئوادجوونت Neoadjuvant (درمان کمکی قبل از جراحی یا شیمی درمانی) مثل تومور مری و رکتوم
  • درمان تسکینی Palliative (در سرطان پیشرفته، پرتودرمانی می تواند سبب تسکین درد، خونریزی و انسداد ناشی از تومور شود که برای بهبود کیفیت زندگی بیمار حیاتی است) مثل انواع متاستاز ها

 پرتودرمانی چه زمانی انجام می شود؟

پرتو درمانی برای چه بیماری هایی است

انواع رادیوتراپی

 انواع پرتودرمانی شامل پرتودرمانی خارجی، پرتودرمانی داخلی (براکی تراپی) و پرتودرمانی سیستمیک می ‌شود.

  • پرتودرمانی خارجی: در این نوع پرتودرمانی، پرتوهای نافذ از یک دستگاه شتاب دهنده به بافت‌ های هدف تابیده می ‌شوند. این نوع پرتو درمانی بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان انجام می ‌شود و معمولاً چندین جلسه نیاز دارد.
  • پرتودرمانی داخلی (براکی تراپی): در این نوع پرتودرمانی، منابع پرتو در داخل بدن قرار می‌ گیرند. این منابع ممکن است به صورت موقت یا دائم در داخل بدن باقی بمانند.
    در پرتودرمانی داخلی موقت، منابع پرتو به صورت موقت در داخل بدن قرار می‌ گیرند و پس از مدت زمان معینی خارج می ‌شوند. این نوع پرتودرمانی معمولاً برای درمان سرطان‌ های دهان، گلو، پروستات و واژن استفاده می ‌شود.در پرتودرمانی داخلی دائم، منابع پرتو به صورت دائم در داخل بدن قرار می‌ گیرند و باعث تابیده شدن پروتون‌ های نافذ به بافت ‌های هدف می ‌شوند. این نوع پرتودرمانی برای درمان سرطان‌ های پستان، رحم و ریه استفاده می ‌شود. در ایران اغلب از براکی تراپی موقت استفاده می شود.
  • پرتودرمانی سیستمیک: در این نوع پرتودرمانی، داروهای حاوی مواد نشاندار شده به بدن تزریق می‌ شوند. این داروها در بدن گردش کرده و به بافت ‌های هدف رسیده و پرتوهای نافذ را به آنها می تابانند. این نوع پرتودرمانی برای درمان بیماری‌ هایی که در سطح بدن گسترده شده ‌اند مؤثر است.
انواع پرتودرمانی

در اینجا 5 تکنیک پرتودرمانی آورده شده است تکنیک های پرتودرمانی شامل موارد زیر است:

  1. روش رادیوتراپی با درمان سه بعدی 3D-CRT
    از سال 1388 در تهران راه اندازی شده و امروزه یک درمان معمولی تلقی می شود.
  2. روش رادیوتراپی با شدت تعدیل یافته IMRT
    رادیوتراپی با شدت تعدیل یافته از سال 1392 راه اندازی شده است.
  3. تکنیک رادیوتراپی چرخشی با شدت تعدیل یافته VMAT 
    از سال 1396 در تهران به کار گرفته می شود، این روش نیز همانند روش قبلی تکنیک مناسبی برای رادیوتراپی است.
  4. تکنیک استریوتاکتیک مانند تکنیک SRS ، تکنیک SBRT ، تکنیک FSRT و تکنیک SABR
    • SRS: Stereotactic Radio-Sergery یا همان رادیو جراحی استریوتاکتیک (رادیوسرجری استریوتاکتیک)
    • SBRT: Stereotactic Body Radiation Therapy یا همان پرتودرمانی استریوتاکتیک  بدن (درمان خارج از مغز و نخاع)
    • SABR: Stereotactic ABlative Radiotherapy یا همان پرتودرمانی استریوتاکتیک حذفی
    • FSRT: Fractionated Stereotactic Radiation Therapy یا همان پرتودرمانی استریوتاکتیک چند دزه

از سال 1398 در تهران راه اندازی شده و بسیاری از تومورها فقط با این روش به شکل ایده آل درمان می شوند. البته پزشکانی که دانش استفاده از این روش را دارند انگشت شمارند.

دکتر احسان کرباسی بهترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی در تهران بالاترین دانش علمی-درمانی جهت اجرای این روش را دارند و به طور گسترده در درمان بسیاری از سرطان ها از جمله پروستات، متاستاز مغزی، ریوی و کبدی، سرطان ریه در مراحل اولیه، موارد عود تومورهای سر و گردن، مغز و … از تکنیک استریوتاکتیک استفاده می کنند.

  1. تکنیک توموتراپی: این نام در واقع نوعی VMAT (درمان Arc) ارائه می کند ولی بسیاری از افراد آن را به عنوان یک تکنیک مجزا نیز مطرح می کنند. البته می توان درمان های استریوتاکتیک را نیز با نسل های جدید این دستگاه (متد) انجام داد.
انواع دستگاه های رادیوتراپی

انواع دستگاه های رادیوتراپی

تکامل تکنولوژی، توسعه انواع دستگاه‌ها و تکنیک‌ها را با ویژگی‌های مختلف برای درمان انواع سرطان ها ممکن کرده است. دکتر احسان کرباسی متخصص رادیوتراپی انکولوژی با توجه به نوع تومور و محل آن مناسب‌ترین تکنیک و بهترین دستگاه پرتو درمانی ایران را برای هر بیمار انتخاب می‌کند.

پرتودرمانی بهتر است یا شیمی درمانی

این دو روش درمانی در واقع آنقدر با هم تفاوت دارند که قیاس بین آنها چندان صحیح نیست.

شیمی درمانی در واقع نوعی دارو درمانی است که با تزریق داروهای مختلف و بسیار قدرتمند سعی در تضعیف سلول های سرطانی و در نهایت از بین بردن آنها دارد. اما از آنجایی که مواد دارویی در کل بدن پخش می شوند، این اثرات مخرب تأثیر خودشان را روی کل بدن نشان می دهند. از این رو آسیب شیمی درمانی به نسبت سایر روش های درمانی کمی بالاتر است. شیمی درمانی به طور کلی خطر انتشار بیماری در بدن (متاستاز) را کاهش می دهد.

این در حالی است که پرتو درمانی اصولا از هیچ دارویی استفاده نمی کند و به صورت مستقیم، تنها با اشعه های قابل هدف گیری، خود توده سرطان را تحت تاثیر آسیب و تخریب قرار می دهد. پرتو درمانی کاملا موضعی است و با دقت هدف گیری می کند تا کمترین آسیب را به بدن وارد کند. از این رو عوارض عمومی بسیار کمتری از شیمی درمانی دارد. پرتودرمانی به طور کلی خطر عود موضعی (عود سرطان در محل اولیه) را کاهش می دهد.

تعداد جلسات رادیوتراپی

هر جلسه پرتودرمانی، سریع و بدون درد است و حدود 15 دقیقه طول می کشد. به طور معمول، افراد 5 بار در هفته جلسات درمانی خواهند داشت. این برنامه درمانی اغلب 3 تا 7 هفته ادامه دارد. این نوع پرتودرمانی تنها تومور را هدف قرار می دهد، اما بر برخی از بافت های سالم اطراف تومور نیز تأثیر می گذارد. وقفه 2 روزه در درمان در هر هفته به بدن شما این امکان را می دهد تا این آسیب را برطرف و ترمیم کند.

شایان ذکر است رادیوتراپی های بسیار پیشرفته مثل SBRT و FSRT و SRS اغلب طی 1 تا 5 جلسه انجام می شوند و لذا کمتر از یک هفته به طول می انجامد و این مزیت بسیار به نفع بیمار خواهد بود.

معمولا تعداد جلسات رادیوتراپی مورد نیاز در جلسه مشاوره از سوی متخصص رادیوتراپی تعیین می شود.

هر جلسه رادیوتراپی چقدر طول می کشد؟​​

مقدار رادیوتراپی بر چه اساسی تعیین می شود؟

مراحل رادیوتراپی چگونه انجام می شود؟ | مراحل درمان سرطان با رادیوتراپی

رادیو تراپی به چندین مرحله تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • آماده‌سازی بیمار: در این مرحله، بیمار برای دریافت رادیوتراپی آماده می‌شود. این شامل انجام تستهای تشخیصی، تهیه نقشه درمان و توصیه‌های قبل از رادیوتراپی است.
  • برنامه‌ریزی درمان: در این مرحله، متخصص رادیوتراپی بر اساس مشخصات بیمار، برنامه‌ی درمانی را تهیه می‌کند. این شامل تعیین دز درمانی، تعداد جلسات و نحوه‌ی انجام رادیوتراپی است.
  • انجام رادیوتراپی: در این مرحله، رادیوتراپی به صورت مستقیم بر روی بیمار انجام می‌شود. بر اساس نوع بیماری و محل تاثیر رادیوتراپی، تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود.
  • پیگیری و مراقبت بعد از درمان: بعد از انجام رادیوتراپی، بیمار نیاز به پیگیری و مراقبت دارد. متخصص رادیوتراپی مشاوره‌های لازم را به بیمار می‌دهد و در صورت لزوم تغییراتی در برنامه درمانی ایجاد می‌کند.

آیا وقفه در درمان پرتو درمانی مجاز است؟

درصد موفقیت پرتودرمانی

پرتودرمانی یک روش درمانی بسیار مقرون به صرفه برای سرطان است. حدود نیمی از بیماران مبتلا به سرطان از پرتو درمانی به عنوان بخشی از درمان سرطان، بهره مند خواهند شد. این بدان معناست که از هر ۲ بیمار مبتلا به سرطان، ۱ نفر ممکن است در طول دوره درمان بیماری خود از پرتو درمانی بهره مند شود.

آیا پرتودرمانی درد دارد؟

رادیوتراپی خارجی دردناک نیست و پس از درمان می‌توانید به فعالیت خود بازگردید.

دوره پرتودرمانی چقدر طول می کشد؟

آیا در طول درمان باید از زنان باردار و کودکان خردسال اجتناب کنم؟

اگر تحت پرتودرمانی خارجی باشید، خطری برای افراد دیگر نخواهید داشت و می توانید در تمام مراحل درمان در اطراف زنان باردار و کودکان خردسال و سایر افراد باشید. البته توجه داشته باشید، همانطور که در دوران بارداری نباید سی تی اسکن انجام دهید، اگر فکر می کنید خود شما باردار هستید نباید پرتودرمانی انجام دهید. چرا که جهت پرتودرمانی، هر روز برای مدت کوتاهی تحت معرض تشعشع قرار می‌گیرید و این می‌تواند به جنین آسیب برساند. اما خاصیت این تشعشع بعد از اتمام درمان در کسری از ثانیه از بدن شما محو می شود و لذا قرارگیری شما کنار دیگران بلامانع است.

فواید پرتودرمانی

پرتودرمانی یک روش درمانی موثر برای انواع مختلفی از سرطان ها است. این روش می تواند به بهبود بقا و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان کمک کند.

در اینجا برخی از فواید پرتودرمانی آورده شده است:

افزایش بقا : پرتودرمانی می تواند به افزایش بقای بیماران مبتلا به سرطان کمک کند. در برخی موارد، پرتودرمانی می تواند به درمان کامل سرطان منجر شود.
کاهش درد : پرتودرمانی می تواند به کاهش درد ناشی از سرطان کمک کند. این روش همچنین می تواند به کاهش درد ناشی از عوارض جانبی سایر روش های درمانی سرطان مانند شیمی درمانی کمک کند.
افزایش کیفیت زندگی : پرتودرمانی می تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان کمک کند. این روش می تواند به کاهش علائم سرطان مانند خستگی، تهوع و استفراغ کمک کند.

آیا پرتو درمانی عوارض دارد؟

پرتو درمانی نه تنها سلول های سرطانی را می کشد، یا از رشد آنها جلوگیری می کند، بلکه همچنین می تواند روی بافت های سالم اطراف هم تأثیر بگذارد و آسیب زدن به این بافت های سالم می تواند عوارضی در بدن ایجاد کند. البته زمانی که به بهترین متخصص پرتودرمانی پیشرفته، مانند دکتر احسان کرباسی مراجعه کنید، شانس بروز عوارض رادیوتراپی بسیار کم خواهد شد.

عوارض احتمالی و ممکن، در اثر پرتو درمانی عبارتند از:

  • زخم پوست
  • ریزش مو
  • خستگی پرتو درمانی
  • احساس مریضی
  • زخم دهان
  • بی اشتهایی
  • بلع دشوار
  • اسهال
  • خشکی عضلات و مفاصل
  • مشکلات جنسی و ناباروری
عوارض پرتو درمانی تا کی ادامه دارد (برای جواب این سوال کلیک کنید)

عوارض پرتودرمانی برای اطرافیان

بیمار درمان شده با اين روش، اشعة ايكس را در خود نگه نمي دارد و لذا از خود اشعه ساطع نمي نمايد، بنابراين انجام اين درمان هيچ خطري براي اطرافيان بيمار ندارد. در واقع انرژي اشعه كه وارد سلول هاي بیمار شده است، جذب سلول هاي سرطاني می شود و نمي تواند از بدن وی خارج گردد. بنابراين حتی در حین دوره درمان پرهیز از نزديك شدن، لمس كردن يا بوسيدن ديگران، برای بیمار الزامی نیست، زیرا آسيبي به آنها نخواهد رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر از عوارض پرتودرمانی برای اطرافیان کلیک کنید.

در شرایط خاص استفاده از پماد هیدروکورتیزون 1٪ یا پماد Silver sulphadiazine یا یک نرم کننده مثل اوسرین یا پانسمان غیر چسبنده مثل گاز پارافینی کمک کننده است که در خصوص موارد فوق باید با پزشک خود صحبت کنید.

غذاهای مفید بعد از پرتودرمانی

غذاهای مفید بعد از پرتودرمانی

پرتو درمانی می تواند موجب عوارضی شود که فرآیند خورد و خوراک را برای فرد دشوار می کنند. از جمله حالت تهوع، زخم دهان و مشکلات گلو و مری از قبیل ازوفاژیت. از آنجایی که بدن انرژی زیادی در طول پرتو درمانی مصرف می کند، دریافت کالری و پروتئین برای بدن بسیار مهم است تا فرد بتواند در طول درمان وزن خود را حفظ کند.

چنانچه در طول پرتو درمانی مشکلاتی در خورد و خوراک و حفظ وزن خود داشتید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تغذیه در دوران پرتو درمانی را مطالعه کنید.

بیماران مبتلا به سرطان پس از درمان بیماری چه اقداماتی باید انجام دهند؟

برای اطلاع از مراقبت های بعد از پرتودرمانی روی لینک مقاله کلیک کنید.

انواع متخصص انکولوژی یا همان آنکولوژیست

در ایران تخصص های زیر برای انکولوژی وجود دارد:

  • متخصص رادیوانکولوژی که با عنواین متخصص رادیوتراپی انکولوژی یا آنکولوژی پرتودرمانی ، متخصص پرتودرمانی و متخصص رادیوتراپی هم شناخته می شود. در واقع پرتودرمانی (رادیوتراپی) و انکولوژی تخصص آنهاست.

یک متخصص رادیوانکولوژیست با استفاده از درمانهای سیستمیک (انواع داروهای شیمی درمانی و سایر داروها مانند درمان هدفمند یا ایمنی درمانی) و پرتو درمانی سرطان را درمان می کند.

  • جراح های مختلف شامل: جراح سرطان (انکوسرجی)، جراح کلیه و مجاری ادراری (انکواورولوژیست)، جراح پستان، جراح کولورکتال و … (این همکاران دوره جراحی عمومی را به اتمام رسانیده و فلوشیپ و دوره تکمیلی مربوط به سرطان را گذرانده اند).

یک انکولوژیست جراحی در حین عمل، تومور و بافت اطراف آن را برمی دارد. وی همچنین برخی از انواع مختلف بیوپسی را برای کمک به تشخیص سرطان انجام می دهد.

  • فوق تخصص هماتولوژی انکولوژی = فوق تخصص خون و سرطان بالغین = تخصص مدیکال انکولوژی (در آمریکا)، این متخصصین می توانند درمانهای سیستمیک را انجام دهند (و نه پرتودرمانی). البته درباره کودکان پزشکان متخصص خون و سرطان اطفال وجود دارد.

متخصص هماتولوژی انکولوژی، سرطان های خون مانند لوسمی، لنفوم و میلوما را تشخیص و درمان کرده و می تواند سایر سرطان ها را نیز صرفا با درمان های سیستمیک مداوا کند.

نکته قابل توجه آنکه به دلیل عدم آشنایی رشته های فوق با پرتودرمانی، بهتر است جهت تصمیم گیری بهتر و تعیین ترتیب درمان های لازم، حتما بیمار قبل از شروع درمان با یک رادیو انکولوژیست نیز مشاوره کند.

دکتر احسان کرباسی رتبه برتر بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران هستند که به طور فوق تخصصی پیشرفته ترین تکنیک های پرتودرمانی مثل FSRT-SRS-VMAT را با بهترین دستگاه های پرتودرمانی از جمله تروبیم STX محصول آمریکا و توموتراپی و سایبرنایف و گامانایف انجام می دهند. انواع سرطان ها از جمله پروستات، پستان، مری، ریه، رکتوم، پوست و… قابل علاج هستند.

تفاوت متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) و انکولوژیست 

رادیوتراپی چیست

معرفی رشته تخصصی پرتودرمانی

عناوین متخصص پرتودرمانی، متخصص رادیوتراپی، متخصص رادیوتراپی انکولوژی و متخصص رادیوانکولوژی عملا همگی جهت توصیف پزشک متخصصی است که می تواند پرتودرمانی و درمانهای سیستمیک (شیمی درمانی، هورمون درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی) انجام دهد.

واضح است که در این صورت حوزه درمان بسیار وسیع خواهد بود و اشراف کامل یک فرد به همه انواع درمان های همه سرطان ها، غیر قابل قبول است.

در کشور های مختلف دنیا جهت تسلط بیشتر فرد متخصص در حیطه درمان عموما دو راه حل وجود دارد:

الف) در بریتانیا یک آنکولوژیست فقط دو یا سه نوع سرطان مختلف را درمان می کند (هم رادیوتراپی و هم درمان های سیستمیک) و در این حالت، تخصص کلینیکال آنکولوژی نام می گیرد، مثلا یک کلینیکال انکولوژیست فقط سرطان های دستگاه گوارش فوقانی را درمان می کند و مثلا یک کلینیکال انکولوژیست دیگر، فقط به درمان سرطان های دستگاه گوارش تحتانی می پردازد.

ب) در آمریکا و… یک تخصص داریم به اسم مدیکال آنکولوژی که فقط درمان سیستمیک انجام می دهد (نه پرتودرمانی) و یک تخصص داریم به نام متخصص رادیوتراپی آنکولوژی که صرفا پرتو درمانی انجام می دهد (نه شیمی درمانی).

دکتر احسان کرباسی از سال 1392 تاکنون با سابقه درخشان علمی، مطابق با سیستم ایالات متحده، مطالعات خود را صرفا منحصر به رادیوتراپی های فوق تخصصی از جمله درمان های SRS ،SBRT ، FSRT و سایبرنایف و گامانایف نموده که با توجه به ورود دستگاههای بسیار پیشرفته پرتودرمانی به کشور، این نحوه درمان بسیار به نفع بیماران تمام شده است. به عنوان مثال تکنیک IMRT، تا سال 1392 در ایران وجود نداشت و تکنیک رادیوتراپی استریوتاکتیک نیز تا سال 1398 در ایران وجود نداشت و دکتر احسان کرباسی پیشگام انجام این درمان ها در تهران هستند.

تفاوت بین متخصص پرتودرمانی و پرتودرمانگر چیست؟

متخصصان رادیوانکولوژی، پزشکانی هستند که بر پرتودرمانی شما نظارت دارند. این پزشکان با سایر اعضای تیم پرتودرمانی همکاری می کنند تا برنامه درمانی شما را تهیه و تجویز کنند و مطمئن شوند که هر درمان به طور دقیق انجام می شود. رادیوانکولوژیست همچنین پیشرفت درمان شما را پیگیری می کند و در صورت لزوم سیر درمان را تغییر می دهد تا مطمئن شود که بهترین درمان را دریافت می کنید.
متخصص پرتودرمانی به شناسایی و درمان هر گونه عارضه جانبی که ممکن است به دلیل پرتودرمانی رخ دهد، کمک می کند. وی از نزدیک با سایر پزشکان سرطان، از جمله انکولوژیست ها و جراحان پزشکی، و همه اعضای تیم رادیوانکولوژی در تعامل است.

اما پرتودرمانگرها که اختصارا RTT نیز اطلاق می شود، تحت نظر و تجویز پزشک، پرتودرمانی روزانه را انجام می دهند. آنها سوابق روزانه را ثبت کرده و بر پیاده سازی روش های پیچیده درمانی روی تخت درمان، نظارت دقیق و مستمر دارند.

برای برقراری ارتباط و مشاوره با بهترین دکتر پرتودرمانی در تهران کلیک کنید.

دکتر احسان کرباسی

تفاوت بین متخصص رادیوتراپی و فوق تخصص رادیوتراپی در چیست؟

در واقع در ایران، فوق تخصصی رادیوتراپی نداریم ولی تفاوت اصلی میان متخصص رادیوتراپی و پزشکانی که به شکل فوق تخصصی رادیوتراپی انجام می دهند این است که فعالیت این پزشکان متمرکز بر روش های خاص، مانند SRS و TOMOTHERAPY و سایبرنایف و… بوده و در آن تبحر دارند.

پزشکی که تمایل به فوق تخصص پرتو درمانی دارد، پس از پایان دوره تخصصی رادیوتراپی، دوره های آموزشی و تمرینی بیشتری را در زمینه مورد علاقه خود طی می‌کند. این دوره شامل تجربیات بالینی و تئوریک بیشتر و تمرینات بیشتری در زمینه‌های خاص پرتودرمانی مانند پرتو درمانی پروستات، پرتودرمانی مغز، پستان، متاستاز و غیره است.

از آنجا که فوق تخصص پرتو درمانی در یک زمینه خاص از رادیوتراپی تخصص دارد، می‌تواند بهترین راهکارهای درمانی را در آن زمینه ارائه دهد. این افراد می‌توانند تشخیص دقیق‌تری در مورد بیماری‌ها و ارایه درمان‌هایی با دقت بیشتر داشته باشند که می‌تواند بهبود وضعیت بیماران را تسریع کند.

در کل، فوق تخصص رادیوتراپی پزشکانی هستند که با گذراندن دوره تخصصی رادیوتراپی و دوره آموزشی و تمرینی بیشتر، در زمینه خاصی از این رشته تخصص دارند و می‌توانند به بیماران با بیماری‌های پیچیده و خطرناک کمک کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین فوق تخصص رادیوتراپی در تهران را بخوانید.

لیست مراکز رادیوتراپی در تهران

برای اطلاع از لیست مراکز رادیوتراپی در تهران کلیک کنید.

هزینه رادیوتراپی در تهران

برای اطلاع از هزینه های رادیوتراپی در تهران کلیک کنید.

خلاصه مطلب

از آنجا که سرطان یکی از بیماری های کشنده در ایران محسوب می شود، لذا توجه به روش های درمانی و مراکزی که این کار را انجام می دهند نیز بسیار مهم می باشد.

چنانچه به مشاوره نیاز دارید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص، با تجربه و کارآزموده در درمان سرطان با پرتودرمانی هستید به دکتر احسان کرباسی بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران مراجعه فرمایید. ایشان جدیدترین روش درمان سرطان را به بهترین شکلی که مناسب شماست ارائه می دهند.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

پرتودرمانی از پرتوهای یونیزان برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. این پرتوها می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند یا آنها را به اندازه ای کوچک کنند که سیستم ایمنی بدن بتواند آنها را از بین ببرد.

انواع مختلفی از پرتودرمانی وجود دارد، از جمله:

  • پرتودرمانی خارجی: در این روش، پرتوها از خارج بدن به تومور ساطع می شوند.
  • پرتودرمانی داخلی: در این روش، مواد رادیواکتیو به داخل بدن تزریق یا قرار داده می شوند.
  • پرتودرمانی تابشی: در این روش، از پرتوهای یونیزان برای از بین بردن سلول های سرطانی در سراسر بدن استفاده می شود.

عوارض جانبی پرتودرمانی بسته به نوع سرطان، اندازه تومور و ناحیه ای که تحت درمان قرار می گیرد، متفاوت است. برخی از عوارض جانبی رایج پرتودرمانی عبارتند از:

  • خستگی
  • تهوع و استفراغ
  • ریزش مو
  • التهاب پوست
  • خشکی دهان
  • مشکلات روده ای

طول دوره درمان پرتودرمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع سرطان، اندازه تومور و روش درمانی. در برخی موارد، پرتودرمانی فقط چند هفته طول می کشد، در حالی که در برخی موارد دیگر ممکن است ماه ها طول بکشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن