تفاوت متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) و متخصص انکولوژی

بهترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی)
5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

مهم ترین تفاوت متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) و متخصص انکولوژی

شاید شما هم تا به حال نام متخصص رادیوتراپی انکولوژی را شنیده باشید و این سوال برای شما مطرح شده باشد که این نوع تخصص چه فعالیتی را انجام می دهد؟ بسیاری از افراد متخصص انکولوژی را با متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) اشتباه می گیرند و تصور می کنند که این دو تخصص یکی هستند ولی واقعیت این است که این دو تخصص با هم تفاوت های زیادی دارند.

این دو تخصص معمولا برای تشخیص، درمان و یا بهبود بیماران مبتلا به سرطان وظایفی را بر عهده دارند. شاید هدف نهایی این دو تخصص مشابه با هم باشند، ولی باز هم این دو تخصص با هم تفاوت هایی دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در رابطه با متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) صحبت کنیم! پس اگر قصد دارید این دو تخصص را بشناسید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

انکولوژی چیست؟

انکولوژی یکی از تخصص های علم پزشکی است که برای بیماران مبتلا به سرطان به وجود آمده است. آنکو یعنی سرطان و لوژی به معنی شناختن است؛ پس آنکولوژی یعنی سرطان شناسی که برای پیشگیری، تشخیص و یا درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرد و زیر شاخه های آن عبارتند از:

  • جراحی
  • پرتودرمانی (رادیوتراپی)
  • درمانهای سیستمیک شامل شیمی درمانی، ایمونوتراپی، درمان هدفمند و هورمون درمانی

انواع متخصص انکولوژی یا همان انکولوژیست

در ایران تخصص های زیر برای انکولوژی وجود دارد:

  1. متخصص رادیو انکولوژی
  2. جراح های مختلف شامل: جراح سرطان (انکوسرجن)، جراح کلیه و مجاری ادراری (انکواورولوژیست)، جراح پستان، جراح کولورکتال و … (این همکاران دوره جراحی عمومی را به اتمام رسانیده و فلوشیپ و دوره تکمیلی مربوط به سرطان را گذرانده اند)
  3. فوق تخصص هماتولوژی، انکولوژی = فوق تخصص خون و سرطان بالغین، این متخصصین می توانند درمانهای سیستمیک را انجام دهند (و نه پرتودرمانی)

یک متخصص رادیوانکولوژیست با استفاده از درمان های سیستمیک (انواع داروهای شیمی درمانی و سایر داروها مانند درمان هدفمند یا ایمنی درمانی) و پرتودرمانی سرطان را درمان می کند. یک انکولوژیست جراحی در حین عمل تومور و بافت اطراف آن را از بین می برد. وی همچنین برخی از انواع مختلف بیوپسی را برای کمک به تشخیص سرطان انجام می دهد. متخصص هماتولوژی انکولوژی، سرطان های خون مانند لوسمی، لنفوم و میلوما را نیز تشخیص و درمان کرده و می تواند سایر سرطان ها را نیز صرفا با درمان های سیستمیک مداوا کند.

در صورت اطلاع از بیماری سرطان به کدام متخصص مراجعه کنیم؟

معمولا بیمار برای اولین بار، توسط سایر رشته های تخصصی مطلع می شود که مبتلا به سرطان است. مثلا سرطان های مری، معده و رکتوم توسط متخصص گوارش تشخیص داده می شود و سرطان پروستات و مثانه توسط متخصص کلیه و مجاری ادرار و… . بعد از تشخیص سرطان، بیمار ممکن است نزد متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) یا جراح و یا متخصص هماتولوژی انکولوژی ارجاع داده شود.

نکته قابل توجه آنکه به دلیل عدم آشنایی رشته های فوق با پرتودرمانی، بهتر است جهت تصمیم گیری بهتر و تعیین ترتیب درمان های لازم، حتما بیمار قبل از شروع درمان با یک رادیو انکولوژیست مشاوره کند.

متخصص پرتودرمانی

معرفی رشته تخصصی پرتودرمانی

این تخصص در زیر شاخه انکولوژی یا سرطان شناسی قرار می گیرد و عناوین متخصص پرتودرمانی، متخصص رادیوتراپی، متخصص رادیوتراپی انکولوژی و متخصص رادیوانکولوژی عملا همگی جهت توصیف پزشک متخصصی است که می تواند پرتودرمانی و درمان های سیستمیک (شیمی درمانی، هورمون درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی) انجام دهد.

واضح است که در این صورت حوزه درمان بسیار وسیع خواهد بود و اشراف کامل یک فرد به همه انواع درمان های همه سرطان ها، شاید غیر قابل قبول باشد.

در کشور های مختلف دنیا جهت تسلط بیشتر فرد متخصص در حیطه درمان عموما دو راه حل وجود دارد:

الف) در بریتانیا یک آنکولوژیست فقط دو یا سه نوع سرطان مختلف را درمان می کند (هم رادیوتراپی و هم درمان های سیستمیک) و در این حالت، تخصص کلینیکال انکولوژی نام می گیرد، مثلا یک کلینیکال انکولوژیست فقط سرطان های دستگاه گوارش فوقانی را درمان می کند و مثلا یک کلینیکال انکولوژیست دیگر، فقط به درمان سرطان های دستگاه گوارش تحتانی می پردازد.

ب) در آمریکا و… یک تخصص داریم به اسم مدیکال آنکولوژی که فقط درمان سیستمیک انجام می دهد (نه پرتودرمانی) و یک تخصص داریم به نام متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) که صرفا پرتودرمانی انجام می دهد.

متخصص پرتودرمانی (رادیوتراپی)

متخصص رادیوتراپی از پرتوهای فوتون پرانرژی برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. تقریباً نیمی از بیماران سرطانی در یک برهه تحت درمان با اشعه قرار می گیرند.

در برخی موارد، بهترین روش درمان سرطان شامل کاشت موقت مواد رادیواکتیو در ناحیه آسیب دیده است که به آن براکی تراپی اطلاق می شود، در حالی که موارد دیگر از پرتوهای بسیار دقیق استفاده می کنند که به دلیل دقت تابش به این فرآیند «رادیو سرجری» گفته می شود.

دکتر احسان کرباسی از سال 1392 تاکنون با سابقه درخشان علمی، مطابق با سیستم ایالات متحده، مطالعات خود را صرفا منحصر به رادیوتراپی های فوق تخصصی از جمله درمان های SRS ،SBRT ، FSRT و سایبرنایف و گامانایف نموده که با توجه به ورود دستگاه های بسیار پیشرفته پرتودرمانی به کشور، این نحوه درمان بسیار به نفع بیماران تمام شده است. به عنوان مثال تکنیک IMRT، تا سال 1392 در ایران وجود نداشت و تکنیک رادیوتراپی استریوتاکتیک نیز تا سال 1398 در ایران وجود نداشت و دکتر احسان کرباسی پیشگام انجام این درمان ها در تهران هستند.

شباهت متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) با متخصص انکولوژی

شباهت متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) و متخصص انکولوژی (فقط انکولوژی) این است که هر دو برای درمان بیماری های سرطانی به بیماران کمک می کنند.

تفاوت متخصص رادیوتراپی انکولوژی با متخصص انکولوژی

متخصص انکولوژی فقط روند درمان بیماری سرطان را با دارو انجام می دهد که البته در بسیاری از سرطان ها صرفا درمان دارویی جوابگو نیست و درمان درست به همراه رادیوتراپی تکمیل می شود و پزشکانی که دارای تخصص انکولوژی تنها هستند، در نهایت به یک متخصص رادیوتراپی نیاز خواهند داشت تا درمان سرطان را کامل کنند. پس چه بهتر است که بیماران از اول برای تشخیص و درمان از مشاوره یک متخصص رادیوانکولوژی نیز استفاده کنند.

به دلیل اشراف جامع تر متخصص رادیوانکولوژی، بهتر است که از ابتدا متخصص رادیو انکولوژی، مراحل مربوط به درمان بیماری سرطان را تحت نظارت قرار دهد. به عبارت دیگر، متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) هم به امور علمی درمان واقف است و هم امور عملی آن و این یک مزیت بزرگ برای بیمارانی است که از ابتدای امر که متوجه وجود سرطان شدند، به متخصص رادیوتراپی انکولوژی مراجعه کنند.

آشنایی با برخی خدمات دکتر احسان کرباسی

یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مرکز پرتودرمانی در تهران با مدیریت دکتر احسان کرباسی آماده ارائه خدمات به هموطنان عزیز از اقصی نقاط کشور هستند.

برخی از خدمات درمانی ویژه، دکتر احسان کرباسی بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران به شرح زیر می باشد:

  • رادیوتراپی فوق تخصصی (با استفاده از بهترین و مجهزترین دستگاه های رادیوتراپی)
  • درمان با شتاب دهنده واریان تروبیم STX آمریکا
  • درمان با توموتراپی
  • درمان های استریوتاکتیک SRS – SBRT – FSRT
  • انواع درمان های IMRT و VMAT و Arc Therapy مجهز به IGRT
  • درمان های معادل گامانایف برای تومورهای مغزی
  • درمان با هالسیون آمریکا

دکتر احسان کرباسی، متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) با دانش بالا و استفاده از تجهیزات روز دنیا، بهترین روش درمانی را برای بیمار بر اساس شرایط بیمار تعیین می کنند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

پیگیری کلیه روند درمان و کنترل عوارض بیماری بسیار حائز اهمیت می باشد که باید توسط پزشک انجام شود. دکتر احسان کرباسی تا پایان پروسه درمانی و بهبودی کامل شما عزیزان را همراهی خواهند کرد.

برنامه ریزی و طراحی درمان سرطان

برنامه ریزی و طراحی درمان

متخصص رادیوتراپی انکولوژی شما به عنوان مسئول و مدیر یک تیم تخصصی با فیزیسیست های پزشکی و تکنسین های پرتودرمانی RTT، پاتولوژیست ها، رادیولوژیست ها و… همکاری می کند. این تیم درمان‌هایی را برای بیماران تنظیم می‌کنند تا از بهترین نتیجه برای هر بیمار اطمینان حاصل کند و در عین حال نیازهای خاص هر بیمار برآورده شود.

قبل از انجام پرتو درمانی لازم است که درمان شما به دقت طراحی شود تا پرتودهی تا حد ممکن محدود به تومور بوده و بافت های سالم از عوارض پرتو مصون بمانند. رادیو انکولوژیست شما طرح رادیوتراپی شما را تایید کرده و درمان شما را تجویز و نظارت می کند. پزشک متخصص بهترین راه برای تجویز پرتو و تعیین مدت زمان نیاز به درمان از یک دستگاه رادیوتراپی خاص برای دریافت دوز مناسب اشعه را ارائه می دهد و رادیوتراپی فردی شما توسط تکنسین های پرتودرمانی RTT اجرا می شود.

اولین مرحله طراحی درمان انجام سی تی اسکن و ام آر آی یا PET اسکن می باشد. اطلاعات بدست آمده از این تصاویر، امکان تعیین محل دقیق تومور و سایر ارگان های سالم را فراهم می کند.

کارهای طراحی درمان توسط پزشک و مدیکال فیزیسیست انجام می شود و شامل تعیین منطقه درمانی، محاسبه مقدار اشعه و نحوه اجرای آن است. این مراحل توسط نرم افزارهای بسیار پیشرفته صورت می پذیرند.

از آنجا که اجرای پرتو درمانی نیاز به دقت زیاد و همفکری تخصص های مختلف دارد ممکن است شروع درمان شما چند روز بعد از ملاقات اولیه با پزشکان باشد. این زمان برای مناسب سازی درمان با شرایط شما و اطمینان از ارائه ایمن و دقیق درمان با کمترین عوارض جانبی پرتودرمانی استفاده می شود.

وظایف متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) چیست؟

متخصص رادیوتراپی انکولوژی با کمک پرتو درمانی به بیماران مبتلا به سرطان برای بهبود شرایط جسمی و درمان برخی تومورهای خوش خیم یا تومورهای بدخیم از جمله سرطان پستان، پروستات، سرطان مثانه، سرطان مغز و … کمک می کند. در صورتی که نیاز به انجام جراحی برای خارج کردن توده های سرطانی باشد، می توان با کمک پرتودرمانی، اندازه تومور را کاهش داد.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی آزمایش ها، تصویربرداری و داروها را تجویز می کند و با سایر پزشکان متخصص در درمان سرطان همکاری می کند. در نهایت مسئول ارزیابی تک تک بیماران، تعیین بهترین برنامه مدیریتی، نظارت بر درمان و ارزیابی پیشرفت به عهده رادیو انکولوژیست است.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیو انکولوژیست) از نزدیک بر عملکرد تکنیسین های پرتودرمانی و فیزیکدانان پزشکی نظارت می کند تا مطمئن شود که درمان ایمن و دقیق است. پس از درمان، پیگیری مداوم توسط رادیو انکولوژیست برای کمک به ارزیابی پاسخ بیمار به درمان و مراقبت از بیمار رایج است.

اهداف پرتودرمانی می تواند درمان سرطان، کنترل رشد سرطان یا کاهش علائم سرطان مانند درد، خونریزی و انسداد باشد.

هزینه رادیوتراپی در تهران

هزینه رادیوتراپی در تهران

برآورد هزینه های درمانی مسأله ای بسیار مهم در پروسه درمانی سرطان می باشد که با توجه به عواملی نظیر: شدت بیماری، دوز مورد استفاده در رادیوتراپی، تعداد جلسات مورد نیاز و … تعیین می شود. برآورد نهایی هزینه پرتودرمانی، در جلسه مشاوره از سوی متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) تعیین و به اطلاع بیمار رسانده می شود. به خاطر داشته باشید تعداد جلسات رادیوتراپی در درمان بیماری نقش بسیار مهمی ایفا می کند و باید طبق نظر متخصص بعد از انجام معاینات لازم تعیین شود.
خوشبختانه ما با بیمه های پایه و همه بیمه های تکمیلی غیر از آتیه سازان حافظ قرارداد داریم.

جهت اطلاع از لیست بیمه های طرف قرارداد با ما لطفا به مقاله هزینه رادیوتراپی مراجعه کنید.

بهترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی)

بهترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی)

دکتر احسان کرباسی متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) دارای رتبه برتر بورد تخصصی به طور متمرکز به پژوهش و درمان انواع سرطان ها به کمک رادیوتراپی پیشرفته اند، از جمله تومورهای پروستات، پستان، مغز، نخاع و تومورهای رکتوم و روده و… می پردازند. تنها کافیست به سایت اختصاصی ایشان مراجعه کنید تا سوابق علمی و دستاوردهای ایشان در زمینه پرتودرمانی را مشاهده کنید.

در انتخاب بهترین پزشک پرتودرمانی عجله نکنید و تنها به معرفی ها اکتفا نکنید. شما می توانید چند روز تحقیق و بررسی کنید تا پزشک مناسب برای درمان بیماری خود پیدا کنید

اطلاعات مطب و نوبت دهی

بیماران سرطانی پس از درمان بیماری چه اقداماتی باید انجام دهند؟

درمان بیماری سرطان به معنای پایان کار او با انکولوژیست (متخصص انکولوژی) یا متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) و تیم درمانی نیست. چون سرطان بیماری عود کننده ای است و باید مرتبا با روش های تصویر برداری مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد و هر مشکلی مشاهده شد در صورت لزوم بیوپسی اتجام شود. به طور معمول در سال اول پس از اتمام درمان، هر 3 ماه یکبار، سال دوم هر 4 ماه، سال سوم و چهارم هر 6 ماه و نهایتا سالی یکبار وضعیت بیماری باید بررسی شود.

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت تخصص رادیوانکولوژی، در این مقاله بیشتر در رابطه با این تخصص صحبت کردیم. اگر برای شما هم این سوال مطرح شده بود که متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) چیست؟ قطعا با خواندن این مقاله به پاسخ سوال خود دست پیدا کردید.

از طرفی نیز متوجه شدید که با توجه به اهمیت وجود پرتودرمانی در کنار انکولوژی چه پزشکانی و با چه تخصصی مسیر درمان را برای بیماران مبتلا به سرطان راحت تر می کنند و درمان صحیح تری اتفاق می افتد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن