آیا سرطان مری درمان قطعی دارد | پرتودرمانی یا رادیوتراپی سرطان مری

پرتودرمانی مری
3.3/5 - (3 امتیاز)

رادیوتراپی مری | پرتودرمانی مری

پرتودرمانی یا رادیوتراپی روشی است که در آن با استفاده از پرتوهای پر انرژی (مانند اشعه ایکس) یا برخی ذرات دیگر، سلول های سرطانی را از بین می برند. پرتودرمانی سرطان مری اغلب با انواع دیگر درمان، مانند شیمی درمانی و یا جراحی ترکیب می شود. شیمی درمانی همزمان با رادیوتراپی می تواند تاثیر اشعه در از بین بردن سلول های سرطانی را تقویت کند. استفاده همزمان از این دو روش درمانی با هم، کمورادیوتراپی نامیده می شود.

درباره روش های درمان سرطان مری بیشتر بدانید

 

چه زمانی از پرتو درمانی برای سرطان مری استفاده می شود؟

پرتودرمانی سرطان مری
سرطان مری درمان قطعی دارد

ممکن است از رادیوتراپی در سرطان مری در موارد زیر استفاده شود:

  •         به عنوان درمان اصلی سرطان مری، معمولاً همراه با شیمی درمانی (کمورادیوتراپی). این روش اغلب برای افرادی استفاده می شود که به دلیل ضعف سلامتی نمی توانند تحت عمل جراحی قرار گیرند یا برای افرادی که تمایل ندارند زیر تیغ جراحی بروند و میتواند سبب درمان قطعی سرطان مری شود.
  •         قبل از جراحی (و در صورت امکان همراه با شیمی درمانی)، به منظور کوچک کردن سرطان و تسهیل عمل جراحی و نیز کاهش خطر عود تومور؛ به این درمان، نئوادجوانت می گویند.
  •         پس از عمل جراحی (و در صورت امکان همراه با شیمی درمانی)، به منظور از بین بردن سلول های سرطانی که ممکن است حین جراحی باقی مانده باشند، اما آنقدر کوچک هستند که دیده نمی شوند. این روش تحت عنوان درمان کمکی یا ادجوانت شناخته می شود و سبب کاهش خطر عود تومور میشود.
  •         به منظور کاهش علائم سرطان مری پیشرفته مانند درد، خونریزی یا مشکل در بلع. این درمان، درمان تسکینی نامیده می شود.

 

انواع رادیوتراپی سرطان مری

رادیوتراپی مری
پرتودرمانی مری نی نی سایت

دو نوع اصلی پرتو درمانی برای درمان سرطان مری استفاده می شود.

  •         پرتودرمانی خارجی (EBRT) رایج ترین نوع پرتودرمانی است که برای افراد مبتلا به سرطان مری استفاده می شود. تشعشعات از دستگاهی خارج از بدن بر روی بافت سرطانی متمرکز می شود. این تکنیک بسیار شبیه گرفتن عکس اشعه ایکس است، اما تشعشع آن شدیدتر است. اینکه یک فرد چند وقت یکبار و چه مدت تحت درمان با پرتودرمانی قرار می گیرد به علت پرتودرمانی و عوامل دیگر بستگی دارد. درمان ممکن است در طی چند روز یا چند هفته انجام شود.
  •         پرتودرمانی داخلی (براکی تراپی) نوعی پرتودرمانی است که در آن پزشک یک آندوسکوپ (لوله بلند و انعطاف پذیر) را از گلو عبور می دهد تا مواد رادیواکتیو را بسیار نزدیک به سرطان قرار دهد. منبع رادیواکتیو پس از مدت کوتاهی حذف می شود.

برای درمان سرطان مری اغلب براکی ‌تراپی استفاده نمی ‌شود. این تکنیک را نمی توان برای درمان یک ناحیه بسیار بزرگ استفاده کرد، بنابراین بهتر است به عنوان راهی برای تسکین علائم (و نه برای درمان سرطان) استفاده شود.

براکی تراپی را می توان به دو روش انجام داد:

  •         برای براکی تراپی با سرعت تجویز دوز بالا (HDR)، پزشک مواد رادیواکتیو را هر بار چند دقیقه در نزدیکی تومور می گذارد از اینرو ممکن است به چندین جلسه درمان نیاز باشد.
  •         در براکی تراپی با سرعت تجویز دوز پایین (LDR)، سرعت دوز کمتر بوده ولی مدت زمان درمان، طولانی تر است و مواد رادیواکتیو هر بار 1 یا 2 روز در نزدیکی تومور قرار می گیرد. اغلب بیمار باید در طول این درمان در بیمارستان بستری شود، اما معمولاً تنها در 1 یا 2 جلسه قابل انجام است.

در حال حاضر، استفاده از انواع دیگر پرتودرمانی مانند IMRT برای درمان سرطان مری رو به رشد می باشد.

 

عوارض رادیوتراپی مری | عوارض پرتودرمانی مری

فیلم پرتودرمانی مری

اگر قصد انجام پرتودرمانی را دارید، مهم است که از قبل در مورد عوارض جانبی احتمالی از پزشک خود سوال کنید تا بدانید چه انتظاری دارید. عوارض رادیوتراپی سرطان مری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  •         تهوع
  •         اسهال
  •         خستگی
  •         خشکی دهان

البته در برخی موارد بخصوص اگر پرتودرمانی با دقت و کیفیت بالا انجام نشود می‌ تواند منجر به تنگی مری، آسیب به ریه یا قلب شود که هر کدام ممکن است نیاز به درمان های بیشتری داشته باشند.

در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، فوراً با پزشک خود صحبت کنید تا اقدامات لازم برای کاهش آنها انجام شود.

 

طول عمر سرطان مری

در ویدئوی زیر، دکتر احسان کرباسی، بورد تخصصی رادیوتراپی-انکولوژی، توضیحاتی را در این خصوص ارائه می دهند:

 

 اطلاعات بیشتر در مورد پرتو درمانی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از پرتودرمانی برای درمان سرطان، لطفا کلیک کنید.

برای آشنایی با برخی از عوارض جانبی ذکر شده در اینجا و نحوه مدیریت آنها، به مدیریت عوارض جانبی مرتبط با سرطان مراجعه کنید.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی مری

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.رادیوتراپی یکی از اصلی ترین روش های درمان سرطان پروستات است. برای اطلاع از پرتودرمانی سرطان پروستات یا رادیوتراپی سرطان پروستات کلیک کنید.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

منبع: cancer.org

6 دیدگاه دربارهٔ «آیا سرطان مری درمان قطعی دارد | پرتودرمانی یا رادیوتراپی سرطان مری»

  1. قربان جعفرزاده

    سلام
    بنده به تعداد۲۸ جلسه تحت پرنودرمانی مری قرار گرفته ام بعد از اتمام ۲۸ جلسه دچار درد بسیار شدید در ناحیه مری شده و خوردن و آشامیدن برایم بسیار مشکل شده است آیا درد و مشکل بوجود آمده برایم رفع خواهد شد یا خیر؟
    جراح قرار عمل را برای یک و نیم ماه بعد ازآخرین جلسه پرتو درمانی گذاشته است.
    سپاسگزارم

    1. دپارتمان تحقیقات

      با سلام ، بستگی به عامل درد دارد ، عفونت ها از جمله عفونت قارچی اگر نباشد ، خودبخود برطرف میشود.
      دکتر کرباسی

  2. سلام ببخشید پدر من ۲۵ جلسه پرتو درمانی شد بعد پرتو درمانی عفونت درد گلو و حتی نمیتونست چیزی بخوره که بستری شد درد گلو یکم بهتر شده و عفونت هم کم شد ولی بازم داره گفتن عفونت قارچی هستش…میگه احساس میکنم از داخل داره میسوزه دهنش همش خشک میشه نفس تنگی داره شکمش ورم کرده اینا به خاطر چیه آقای دکتر؟

    1. با سلام و احترام
      متاسفانه، به دلیل عدم اطلاع کافی در مورد ناحیه درمان، فیلد اشعه و دوز نواحی حساس به اشعه ، نمی‌توانیم پاسخ دقیقی به سوالات شما ارائه دهیم. لذا بهترین منبع برای پاسخ به سوالات شما در مورد عوارض پرتو درمانی شما، پزشک معالجتان است.
      برای اطلاعات بیشتر از عوارض پرتودرمانی مطالعه کنید.

  3. سلام مادرم ۱۶ جلسه شیمی درمانی شدن ۲۸ جلسه پرتو درمانی و بعد از پرتو درمانی به شدت سرفه می‌کند و آب دهانش هم تو گلوش جمع میشه و دکتر گوارش هم بردیم دارو داده یکم بهتر شد دارو که تموم شد باز سرفه اش شروع شد
    میخواستم بدونم درمانی هست براش ؟

    1. با سلام و احترام
      متاسفانه، به دلیل عدم اطلاع کافی در مورد ناحیه درمان، فیلد اشعه و دوز نواحی حساس به اشعه ، نمی‌توانیم پاسخ دقیقی به سوالات شما ارائه دهیم. لذا بهترین منبع برای پاسخ به سوالات شما در مورد عوارض پرتو درمانی شما، پزشک معالجتان است.
      برای اطلاعات بیشتر از عوارض پرتودرمانی می توانید مقاله زیر را نیز مطالعه کنید:
      https://ehsankarbasi.ir/%d8%b9%d9%88%d8%a7%d8%b1%d8%b6-%d9%be%d8%b1%d8%aa%d9%88-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن