تومور مغزی چیست؟ علائم و راه های درمان آن

تومور مغزی
5/5 - (1 امتیاز)

تومور مغزی یک توده از سلول‌های مغز است که ناپدید شدن سلول‌های مغز تشکیل شده است. این تومورها ممکن است خوش‌خیم یا بدخیم باشند. تومورهای خوش‌خیم در اکثر موارد خطر ناک نیستند و به طور معمول به صورت محلی در یک قسمت مشخص از مغز رشد می‌کنند.

تومورهای بدخیم می‌توانند خطرناک باشند و به سرعت گسترش یابند. آنها ممکن است به اندازه کافی بزرگ شوند تا فشار به سایر مناطق مغز وارد کنند و علائم متنوعی ایجاد کنند.

علائم و نشانه‌های تومور مغزی ممکن است شامل سردرد، تغییرات در بینایی، مشکلات حافظه و ترکیب کلامی، تعادل و حرکات بدن، تشنج، و اختلالات رفتاری یا شخصیتی باشد. تشخیص و درمان تومورهای مغزی نیازمند ارزیابی توسط متخصصان یک تیم درمانی متخصص است.

تومور مغزی چیست؟

سرطان مغز یا همان تومور مغزی شامل تومورهای اولیه مغز است که از مغز شروع می شود و تقریباً هرگز به سایر قسمت های بدن سرایت نمی کند و تومورهای ثانویه (یا متاستازها) که در اثر سرطان هایی ایجاد می شوند که در قسمت دیگری از بدن شروع شده اند.

بیش از 40 نوع عمده تومور مغزی وجود دارد که به دو نوع اصلی تقسیم می شوند:

تومور مغزی خوش خیم : رشد کند و بعید است گسترش یابد. انواع شایع مننژیوم، نوروما، تومورهای هیپوفیز و کرانیوفارنژیوم هستند.

تومور مغزی بدخیم : سرطانی است و می تواند به سایر قسمت های مغز یا نخاع گسترش یابد. انواع رایج شامل آستروسیتوما، اولیگودندروگلیوما، گلیوبلاستوما و گلیوم مختلط می باشد.

تخمین زده می شود که بیش از 1900 نفر در سال 2023 به سرطان مغز مبتلا شدند. میانگین سنی در هنگام تشخیص 59 سال است.

علائم و نشانه های تومور مغزی چیست؟

علائم و نشانه های تومور مغزی چیست؟

سردرد اغلب اولین علامت تومور مغزی است. سردرد می تواند خفیف، شدید، مداوم، یا آمد و شد باشد. سردرد همیشه یک تومور مغزی نیست.

علائم دیگر عبارتند از:

تشنج شدید یا خفیف (اختلال زودگذر در هوشیاری، احساس یا تکان دادن عضلات)

ضعف یا فلج در بخشی از بدن

از دست دادن تعادل

تحریک پذیری عمومی، خواب آلودگی یا تغییر در شخصیت

تهوع و استفراغ

اختلال بینایی، شنوایی، بویایی یا چشایی.

علت تومور مغزی چیست؟

برخی از عواملی که می توانند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهند عبارتند از:

برخی از تومورهای مغزی و نخاع در افرادی با شرایط ارثی یا ژنتیکی خاص شایع تر است

افرادی که در معرض دوزهای بسیار بالایی از تشعشع به سر هستند.

راه های تشخیص تومور مغزی چیست؟

راه های تشخیص تومور مغزی چیست؟

اگر مشکوک به تومور مغزی باشد، پزشک ممکن است با بررسی رفلکس‌ها، قدرت عضلانی، تعادل و هماهنگی، توانایی احساس سوزش سوزن و تشخیص سرد و گرم، نحوه عملکرد بخش‌های مختلف مغز را بررسی کند. از افتالموسکوپ برای مشاهده عصب بینایی استفاده می شود که اگر فشار در جمجمه به عنوان مثال توسط یک تومور افزایش یابد، ممکن است برآمده شود.

آزمایشات اصلی برای تشخیص سرطان مغز عبارتند از:

سی تی اسکن
سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) از اشعه ایکس برای گرفتن چندین عکس از داخل بدن استفاده می کند.

ام آر آی
اسکن MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) از یک کامپیوتر و یک آهنربای قدرتمند برای ایجاد تصاویر مقطعی از بدن شما استفاده می کند.

MRS (طیف‌سنجی رزونانس مغناطیسی)
اسکن MRS (طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی) به دنبال تغییراتی در ساختار شیمیایی مغز است و می‌تواند همزمان با MRI انجام شود.

اسکن PET
اسکن PET (توموگرافی گسیل پوزیترون) مقدار کمی محلول رادیواکتیو را برای نشان دادن سلول های سرطانی تزریق می کند زیرا آنها محلول را سریعتر از سلول های طبیعی جذب می کنند.

SPECT (توموگرافی کامپیوتری با انتشار تک پروتون)
یک اسکن تک فوتون CT (SPECT) تصاویر سه بعدی از جریان خون در مغز می گیرد و مناطقی که جریان خون بالاتری دارند، مانند تومور، در اسکن روشن تر خواهند بود.

پونکسیون کمری
پونکسیون کمری (همچنین به عنوان ضربه ستون فقرات شناخته می شود) از یک سوزن برای جمع آوری مایع مغزی نخاعی استفاده می کند که برای آزمایش سلول های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

پس از تشخیص تومور مغزی چه کار باید بکنم؟

پس از تشخیص تومور مغزی چه کار باید بکنم؟

پس از اینکه متوجه شدید سرطان مغز دارید، ممکن است احساس شوک، ناراحتی، اضطراب یا سردرگمی کنید. تشخیص سرطان مغز روی هر فرد متفاوت است. برای بسیاری از آنها زمان سختی خواهد بود، با این حال برخی از افراد به فعالیت های عادی روزانه خود ادامه می دهند.

متخصص شما ترتیبی خواهد داد که طیفی از متخصصان برای برنامه ریزی درمان شما اقدام کنند. این بر اساس عوامل مختلفی از جمله نوع، اندازه، محل و ساختار ژنتیکی سرطان و همچنین سن و سلامت عمومی شما، انواع علائم و نیازها و ترجیحات شما خواهد بود.

 

راه های درمان تومور مغزی چیست؟

تومورهای مغزی ممکن است با جراحی، پرتودرمانی تومور مغز، شیمی درمانی تومور مغز یا استروئید درمانی یا ترکیبی از این درمان ها درمان شوند.

برخی از تومورها را می توان به طور کامل با جراحی (کرانیوتومی) برداشت. رادیوتراپی بعد از عمل کنترل موضعی و بقا را بهبود می بخشد. برای گلیوبلاستوما، تموزولوماید ممکن است در طول یا بعد از پرتودرمانی برای بهبود بیشتر نتایج اضافه شود.

اگر تومور قابل برداشتن نباشد، هدف از درمان کاهش رشد و تسکین علائم با کوچک کردن تومور و هرگونه تورم در اطراف آن است. گزینه های درمانی شامل پرتودرمانی یا بدون تموزولوماید است.

گرید یا مرحله بندی تومور مغزی چیست؟

گرید یا مرحله بندی تومور مغزی چیست؟

بر اساس نتایج ام آر آی، سی تی اسکن و سایر آزمایشات، پزشک مرحله سرطان را به شما می گوید. مرحله بندی اندازه سرطان و اینکه آیا و تا چه حد به فراتر از مغز گسترش یافته است را توصیف می کند.

تومورهای مغزی معمولاً بر اساس سرعت رشد و توانایی آنها برای حمله به بافت مجاور در مقیاس 1 تا 4 درجه بندی می شوند. درجه 4 سریعترین رشد را دارد.

مراقبت تسکینی تومور مغزی چیست؟

در برخی موارد سرطان مغز، تیم پزشکی شما ممکن است در مورد مراقبت تسکینی با شما صحبت کند. هدف مراقبت تسکینی بهبود کیفیت زندگی شما با کاهش علائم سرطان است.

علاوه بر کاهش سرعت گسترش سرطان مغز، درمان تسکینی می تواند درد را تسکین دهد و به مدیریت سایر علائم کمک کند. درمان ممکن است شامل رادیوتراپی تومور مغزی، شیمی درمانی یا سایر درمان های دارویی باشد.

برای درمان تومور مغزی باید به چه متخصص هایی مراجعه کنیم؟

بسته به نوع درمان شما، تیم درمانی شما ممکن است متشکل از تعدادی متخصص سلامت مختلف باشد، مانند:

GP (پزشک عمومی) : از سلامت عمومی شما مراقبت می کند و با متخصصان خود برای هماهنگی درمان همکاری می کند.

متخصص مغز و اعصاب : بیماری های مغز و سیستم عصبی را تشخیص داده و درمان می کند.

جراح مغز و اعصاب : از جراحی برای درمان بیماری ها و آسیب های مغزی استفاده می کند.

پرستار سرطان : به درمان کمک می کند و اطلاعات و پشتیبانی را در طول درمان شما ارائه می دهد.

انکولوژیست پزشکی : دوره شیمی درمانی را تجویز و هماهنگ می کند.

انکولوژیست پرتو درمانی : درمان پرتودرمانی را تجویز و هماهنگ می کند.

برای پیشگیری از تومور مغزی چه کار باید بکنیم؟

هیچ اقدام اثبات شده ای برای پیشگیری از سرطان مغز وجود ندارد.

چه کارهایی باید برای تومور مغزی انجام دهیم؟

پیش آگهی به معنای نتیجه مورد انتظار یک بیماری است. پیش آگهی یک فرد به نوع و مرحله سرطان و همچنین سن و سلامت عمومی او در زمان تشخیص بستگی دارد.

برای تومورهای خوش خیم که می توانند به طور کامل حذف شوند، احتمال درمان وجود دارد. برای تومورهای بدخیم، پیامدها به آهسته یا سریع رشد تومور و پاسخ به درمان بستگی دارد.

طول عمر بیماران تومور مغزی

طول عمر بیماران تومور مغزی بسیار متنوع است و به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله نوع و گرید تومور، مرحله تشخیص، روش‌های درمان، و وضعیت فرد. تومورهای مغزی ممکن است خوش‌خیم یا بدخیم باشند، و تشخیص زودرس و درمان موثر می‌تواند بهبود احتمالات و طول عمر را افزایش دهد.

در موارد تومورهای خوش‌خیم، با اقدامات درمانی مناسب، افراد ممکن است زندگی طبیعی خود را بدون مشکلات جدی ادامه دهند. اما در موارد تومورهای بدخیم، طول عمر بیماران ممکن است متغیر باشد و به عوامل مختلفی نظیر نوع تومور، درمان‌های مورد استفاده، و وضعیت فرد بستگی داشته باشد. 

برخی افراد با تومورهای مغزی ممکن است مدت‌ها زندگی کنند، در حالی که در موارد بدخیم، ممکن است طول عمر کوتاه تری داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن