بهترین پماد برای سوختگی پرتودرمانی

بهترین پماد برای سوختگی پرتودرمانی
4/5 - (1 امتیاز)

بهترین پماد برای سوختگی پرتودرمانی

برخی از افرادی که پرتودرمانی برای درمان سرطان دریافت می کنند، دچار سوختگی ناشی از تشعشع (درماتیت ناشی از تشعشع) می شوند. اگرچه هر فردی که پرتو درمانی دریافت می‌کند ممکن است دچار سوختگی شود، مطالعات نشان می‌دهد که سوختگی‌ها در افراد مبتلا به سرطان سینه، سرطان‌های سر و گردن، یا سرطان‌هایی که روی پوست یا نزدیک پوست ایجاد می‌شوند، مانند سرطان پوست یا مقعد، شایع‌تر است.
این مقاله به بررسی سوختگی ناشی از تشعشع، نحوه درمان آن و بهترین پماد برای سوختگی پرتودرمانی می‌پردازد.

لینک مفید:

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران

چرا دچار سوختگی ناشی از پرتودرمانی می شوید؟

پرتودرمانی از پرتوهای اشعه ایکس استفاده می کند تا سلول های سرطانی داخل بدن را از بین ببرد. این پرتوها همچنین می توانند به سلول های سالم آسیب برسانند. از آنجایی که پرتوهای تشعشع باید از پوست شما عبور کنند تا به بافت مبتلا به سرطان برسند، تغییرات پوستی مانند سوختگی می تواند رخ دهد.
واکنش های پوستی در افراد مختلف با توجه به ناحیه تحت درمان اغلب خفیف است، مانند خشک شدن پوست، اما همچنین می تواند در حد قرمزی ملایم تا زخم های عمیق و مزمن باشد. برای بسیاری، سوختگی ناشی از اشعه خفیف است و به راحتی قابل درمان است. با این حال، حدود 20 درصد از افرادی که رادیوتراپی دریافت می‌کنند، سوختگی‌های جدی‌تری خواهند داشت که اغلب در انتهای دوره پرتودرمانی ایجاد شده و بعد از یکی دو هفته با درمان های مناسب و پماد برای سوختگی پرتودرمانی بهبود خواهد یافت.

سوختگی ناشی از پرتودرمانی چه زمانی ایجاد می شود؟

سوختگی ناشی از تشعشع فوراً ایجاد نمی شود و معمولاً یک تا دو هفته پس از شروع درمان ظاهر می‌شوند. سوختگی‌ها می‌توانند حتی پس از آخرین جلسه پرتو درمانی ایجاد شوند، زیرا تاثیر اشعه های پرتودرمانی پس از پایان درمان نیز تا مدتی ادامه دارد.

سوختگی ناشی از پرتودرمانی بیشتر در مکان هایی که چین های پوستی وجود دارد، مانند زیر سینه ها یا زیر بغل یا مناطقی که زیاد در معرض آفتاب قرار گرفته‌اند، رخ می‌دهد. سوختگی ناشی از تشعشع می تواند دردناک و شبیه آفتاب سوختگی باشد. آسیب های پوستی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قرمزی پوست
  • تیره شدن پوست
  • خشکی
  • پوسته پوسته شدن
  • تاول زدن
  • تورم
  • خراش‌دار
  • سوزش

سوختگی ناشی از تشعشع چه درجه ای دارد؟

سوختگی های ناشی از تشعشع بر اساس شدت طبقه بندی می شوند.

  1. سوختگی های درجه یک به صورت پوست قرمز و خشک با درد و خارش متوسط ظاهر می شوند.
  2. سوختگی های درجه دو به صورت پوست قرمز و مرطوب رخ می دهد که تاول می زند. درد و خارش می تواند خفیف تا شدید باشد.

کمک های اولیه برای سوختگی با اشعه

در طول و بعد از پرتودرمانی از پوست خود مراقبت کنید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید و سریعتر بهبود پیدا کنید. دستورالعمل های پزشک خود را برای مراقبت از پوست خود دنبال کنید و در صورت بروز هر گونه تغییر پوستی یا اگر علائم سوختگی ناشی از تشعشع شما بدتر شد، با ایشان مشورت کنید.
چنانچه هر یک از علائم زیر را دارید که ممکن است نشانه عفونت باشد، به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید و بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید:

  • تب
  • خونریزی از پوست
  • تاول پوستی
  • درد شدید
  • خارش شدید
  • وجود چرک
  • وجود بوی بد (عفونت) در پوست
کرم مخصوص پرتودرمانی

کرم مخصوص پرتودرمانی | پماد برای سوختگی پرتودرمانی

اگر دچار سوختگی با اشعه شدید، موارد زیر کمک کننده هستند:

  • شستشوی ملایم: پوست درمان شده را روزانه با آب و یک پاک کننده با pH پایین برای از بین بردن باکتری ها تمیز کنید. از دستمال شستشو یا لوفا استفاده نکنید.
  • آلوئه ورا: این گیاه یک ضد التهاب طبیعی است. استفاده روزانه از ژل آلوئه ورا تازه روی پوست آسیب دیده می تواند به کاهش آسیب پوستی ناشی از پرتودرمانی کمک کند.
  • کرم کالاندولا: این کرم به دلیل اثرات ضد باکتری، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن در پیشگیری و درمان سوختگی با اشعه مفید است. این پماد برای سوختگی پرتودرمانی توسط پزشکان اغلب توصیه می شود.
  • کرم هیدروکورتیزون: برای خارش و سوزش خفیف، این کرم را می توان به صورت نازک روی ناحیه آسیب دیده سه بار در روز استفاده کرد، اما نه در عرض یک ساعت قبل یا بعد از درمان.
  • کرم های تجویزی: پزشک ممکن است به شما یک کورتیکواستروئید یا سایر کرم های نسخه ای برای پوست شما بدهد. حتماً دستورالعمل‌های مربوط به زمان استفاده از کرم‌های تجویزی را دنبال کنید.

برای محافظت از پوست در برابر تحریک بیشتر در طول پرتودرمانی، سعی کنید:

از قرار دادن چیزهای خیلی گرم یا سرد، مانند پد گرم کننده یا کیسه یخ، یا چسبناک مانند بانداژ، روی پوست درمان شده خودداری کنید.
از اصلاح یا استفاده از پودر تالک، مام رولت یا هر محصولی که معطر است در نواحی تحت درمان خودداری کنید.
اگر زیر آفتاب می روید از کرم ضد آفتاب و لباس های ضد آفتاب استفاده کنید و البته بهتر است در معرض آفتاب اصلا قرار نگیرید. اگر در سرما بیرون می روید، پوست خود را ببندید و بپوشانید.

آیا سوختگی با اشعه با گذشت زمان از بین می رود یا بدتر می شود؟

سوختگی پرتودرمانی معمولاً در عرض چند هفته پس از پایان پرتودرمانی بهبود می یابد. اگر سوختگی شما بیش از علائم خفیف تا متوسط ایجاد می کند، باید با پزشک خود صحبت کنید. گاهی اوقات پزشک برنامه یا دوز تابش شما را تغییر می دهد تا به سوختگی زمان بیشتری برای بهبودی بدهد.

درمان سوختگی پرتودرمانی

درمان سوختگی پرتودرمانی / پماد برای سوختگی پرتودرمانی

در وهله اول در صورت مشاهده علائم سوختگی با اشعه یا سایر تغییرات پوستی، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است برای درمان سوختگی پرتودرمانی موارد زیر را پیشنهاد کند:

  • کرم کورتیکواستروئید: کرم استروئیدی موضعی اغلب برای درماتیت اشعه تجویز می‌شود، اگرچه شواهد بالینی در مورد این گزینه درمانی متفاوت است. این پماد برای سوختگی پرتودرمانی اغلب توسط پزشکان توصیه می شود.
  • آنتی بیوتیک: آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و موضعی در درمان سوختگی‌های مرتبط با رادیوتراپی در مواقع خاص مؤثر هستند.
  • آمیفوستین: آمیفوستین دارویی است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و سمیت ناشی از تابش را کاهش می‌دهد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) فرم تزریقی آمیفوستین را تأیید کرده است. این دارو فقط از طریق نسخه پزشک در دسترس است.

توصیه ما

محافظت و مراقبت از پوست در طول و بعد از پرتودرمانی تا زمان بهبود سوختگی مهم است. بدون اینکه با پزشک خود صحبت کنید از هیچ محصول پوستی استفاده نکنید. باید اطمینان حاصل کنید که کرم یا پمادی که استفاده می کنید باعث تحریک پوست نشده و بر روی پرتودرمانی شما تأثیر نمی‌گذارد. حتماً دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید و اگر علائمی را تجربه می‌کنید که با زندگی روزمره‌تان تداخل دارد، با او مشورت کنید.
اگرچه سوختگی ناشی از تشعشع می تواند علائم ناراحت کننده ای ایجاد کند، اما معمولاً طی چند هفته پس از پایان درمان بهبود می یابند.

پماد مناسب سوختگی بعد از پرتودرمانی

سوالات متداول

کدام کرم ها سوختگی ناشی از تشعشع را درمان می کنند؟
هیدروکورتیزون (که نیاز به نسخه هم ندارد) و کرم‌های کورتیکواستروئیدی تجویزی به بهبود سوختگی ناشی از تشعشع کمک می‌کنند. شواهد حاکی از آن است که کرم کالاندولا و آلوئه ورا نیز می توانند به بهبود سوختگی ناشی از تشعشع کمک کنند.

میانگین زمان بهبود سوختگی ناشی از تشعشع چقدر است؟
هنگامی که پرتودرمانی به پایان می رسد، سوختگی های پرتویی معمولاً در عرض دو- سه هفته بهبود می یابد. البته مراقبت های پزشکی و استفاده از بهترین پماد برای سوختگی پرتودرمانی می تواند در روند بهبودی شما موثر باشند.

آیا اشعه دردناک است؟
اگرچه پرتودرمانی دردناک نیست، پرتوهای اشعه ایکس مورد استفاده در طول درمان می توانند عوارض جانبی مانند تغییرات پوستی، حالت تهوع و خستگی ایجاد کنند.

تغییرات پوستی، اگر شدید باشد منجر به قرمزی، درد و سوزش پوست خواهد شد. استفاده از دستگاه های بهتر پرتودرمانی و درمان توسط پزشکان حاذق می تواند از ایجاد عوارض پرتو درمانی  پیشگیری کند.

بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران

بهترین دکتر پرتودرمانی در تهران

برخی از خدمات درمانی ویژه، دکتر احسان کرباسی؛ بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران به شرح زیر می باشد:

  • رادیوتراپی فوق تخصصی (با استفاده از بهترین و مجهزترین دستگاه های رادیوتراپی)
  • درمان با شتابدهنده واریان تروبیم STX آمریکا
  • درمان با توموتراپی
  • درمان های استریوتاکتیک SRS – SBRT – FSRT
  • انواع درمان های IMRT و VMAT و Arc Therapy مجهز به IGRT
  • درمان های معادل گامانایف برای تومورهای مغزی
  • درمان با هالسیون آمریکا

دکتر احسان کرباسی رتبه برتر بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، بهترین پزشک پرتودرمانی در تهران هستند که به طور تخصصی انواع سرطان ها از جمله سرطان پروستات، سرطان های مری، معده، رکتوم، پوست و… را با رادیوتراپی پیشرفته استریوتاکتیک انجام می دهند.

آیا میدانید پرتودرمانی یکی از روش های درمان سرطان پروستات با نتایج بسیار موفقیت آمیز است. برای اطلاع از پرتودرمانی سرطان پروستات کلیک کنید.

از آنجایی که دکتر احسان کرباسی سهامدار و وام دار جایی نیستند همواره شما را در بهترین مرکز رادیوتراپی تهران درمان خواهند کرد.

تماس با ما

خلاصه

سوختگی ناشی از اشعه یکی از عوارض جانبی رایج پرتودرمانی است و می تواند علائمی مانند خارش و درد را از خفیف تا شدید ایجاد کند. پوست هر کس متفاوت است و واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهد. برخی از افراد قرمزی و سوختگی های خفیف را تجربه می کنند در حالی که برخی دیگر تغییر رنگ بیشتر و سوختگی های شدیدتری را تجربه می کنند.
سوختگی‌ها معمولاً یک تا دو هفته پس از شروع پرتودرمانی ظاهر می‌شوند و می‌توانند تا هفته‌ها پس از تکمیل آن ادامه پیدا کنند. برای کمک به جلوگیری از سوختگی و کاهش شدت آن، از پزشک خود راهنمایی بخواهید تا بهترین پماد برای سوختگی پرتودرمانی را به شما معرفی کند.

پس از انجام پرتودرمانی می‌توانید با کرم‌هایی مانند: A&D ، Eucerin ، Aquaphor ، Miaderm ، Biafene یا Radiacare پوست را مرطوب کنید.

سوختگی ناشی از پرتودرمانی و سایر عوارض جانبی پرتودرمانی می تواند عوارض روحی و روانی ایجاد کند. اگر اضطراب یا استرس دارید، کمک بخواهید. با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد ورزش کردن، درست غذا خوردن، غذاهای مفید بعد از پرتودرمانی و استراحت کافی صحبت کنید – این موارد می توانند به سلامت روان شما در طول درمان کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن