تاثیر ورزش در دوران پرتودرمانی و تاثیر آن بر بیماری سرطان

تاثیر ورزش در دوران پرتودرمانی
5/5 - (1 امتیاز)

ورزش بخش مهمی از برنامه درمان سرطان است. تعداد زیادی از تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم می تواند تا حد زیادی سلامت جسمی و روانی را در طول هر مرحله از درمان بهبود بخشد. حتی اگر قبل از تشخیص سرطان خود فعالیت ورزشی نداشتید، یک برنامه ورزشی میتواند شما را برای درمان سرطان در طول پرتودرمانی کمک کند. 

ورزش به عنوان یک جنبه مهم در فرآیند بهبود و تقویت سلامت جسمی و روانی بیماران سرطانی مهم باشد. در مواقعی که پرتودرمانی به عنوان یکی از روش‌های درمانی برای مقابله با سرطان به کار می‌رود، ورزش نقش مهمی در افزایش کیفیت زندگی و فرآیند بهبودی دارد. 

این ترکیب بین ورزش و پرتودرمانی نه تنها به سلامت فیزیکی افراد کمک می‌کند بلکه تاثیرات مثبت آن بر روانی و احساسات نیز دارد. این مقاله به بررسی اهمیت و فواید ورزش در هنگام پرتودرمانی می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه فعالیت‌های ورزشی می‌توانند به بهبود عملکرد بدنی و روانی افراد در طی این دوران مواجهه با بیماری کمک کنند.

تاثیر ورزش در دوران پرتودرمانی

درمان‌های رایج سرطان مانند جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و هورمون‌درمانی مؤثر هستند، اما عوارض جانبی آن‌ها می‌تواند بر بهبودی و احساس شما در طول درمان تأثیر بگذارد. در گذشته، به افراد مبتلا به سرطان گفته می شد که از فعالیت بدنی، به معنای هرگونه حرکت بدنی، برای جلوگیری از این عوارض جانبی اجتناب کنند. و هر گونه فعالیت بدنی ساختاریافته برای بهبود سلامت یا تناسب اندام قلبی تنفسی، یعنی ورزش، قطعاً حذف شده بود. برای اطلاع از روش درمان جراحی سرطان پروستات کلیک کنید.

امروزه تحقیقات نشان می‌دهد که نه تنها ورزش در طول انواع مختلف درمان سرطان بی‌خطر است، بلکه می‌تواند فواید زیادی نیز داشته باشد. از کاهش خطر عوارض جانبی درمان گرفته تا موثرتر کردن درمان شما در از بین بردن سلول های تومور، حرکت بدن برای سلامتی شما مهم است.

تاثیر ورزش بر مبتلایان به سرطان

تاثیر ورزش بر مبتلایان به سرطان چیست؟

ورزش در طول درمان سرطان فواید زیادی دارد. بهبود نحوه عملکرد درمان و کاهش عوارض جانبی درمان میتواند یکی از فواید آن باشد. به طور کلی، ورزش می تواند پاسخ بدن به درمان را بدون توجه به مرحله یا نوع سرطان، بهبود بخشد.

 ورزش منظم باعث میشود که :

کاهش خستگی ناشی از درمان

تناسب اندام قلب و ریه، توانایی بدنی و قدرت را حفظ کنید

ممکن است احساس اضطراب و افسردگی را کاهش دهد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد

پس از جراحی سرطان ریه، ورزش میتواند مدت زمان بهبودی مورد نیاز را کاهش دهید

در برخی از مطالعات، ورزش با نرخ بقای بهتر برای برخی سرطان‌ها، از جمله سرطان پروستات ، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ، مرتبط است.

فواید ورزش بر بیماران سرطانی

 به طور کلی، ورزش می تواند سلامت کلی بیمار را بهبود بخشد. تاثیر ورزش بر بیماران سرطانی :

تعادل را بهبود بخشید تا خطر سقوط خود را کاهش دهید

تا حد امکان متحرک و مستقل بمانید

جلوگیری از ضعیف شدن عضلات و تقویت عضلات

کمک به حفظ یا کاهش وزن

بهبود خواب

خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهید

درمان سرطان با ورزش

خطر ابتلا به بیماری های همزمان و سایر سرطان ها را کاهش دهید. شرایط همزمان از دیگر نگرانی های سلامتی است که علاوه بر سرطان دارید. ورزش منظم ممکن است:

کاهش خطر ابتلا به بیماری های همزمان مانند بیماری قلبی و دیابت

خطر ابتلا به سرطان های دیگر را کاهش میدهد

بهبود سلامت روان

 نشان داده شده است که ورزش خطر افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.

ورزش قبل از پرتودرمانی

ورزش قبل از پرتودرمانی

همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزشی در طول یا بعد از درمان سرطان با پزشک خود صحبت کنید. اگر قبل از درمان از نظر بدنی فعال بودید، ممکن است نتوانید همان برنامه تمرینی قبلی را در زمان دریافت درمان دنبال کنید.

پس از درمان، بازگشت به سطح آمادگی جسمانی قبل از سرطان زمان می برد. با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد اینکه چه برنامه ورزشی برای شما مناسب است صحبت کنید. آنها ممکن است به شما اجازه دهند ورزش را به تنهایی شروع کنید، یا ممکن است یک برنامه توانبخشی سرطان یا یک متخصص ورزش سرطان واجد شرایط را پیشنهاد کنند که می تواند بهترین برنامه ورزشی را برای موقعیت منحصر به فرد شما طراحی کند. 

ممکن است بتوانید برنامه را به طور مستقل دنبال کنید یا ممکن است لازم باشد برای مدتی با پزشک توانبخشی سرطان یا متخصص ورزش کار کنید. برنامه ورزشی منحصر به فرد شما به موارد زیر بستگی دارد:

نوع سرطانی که دارید

درمان های مورد استفاده

عوارض جانبی که تجربه می کنید

سطح تناسب اندام شما

هر گونه مشکل سلامتی دیگری که ممکن است داشته باشید

ورزش های مفید در طول و بعد از پرتودرمانی

بر اساس تحقیقات علمی موجود، ASCO توصیه می کند که افراد مبتلا به سرطان در طول درمان سرطان در تمرینات هوازی و قدرتی شرکت کنند. با این حال، تحقیقات کافی در مورد ورزش در طول درمان سرطان برای ASCO وجود ندارد تا مقدار و نوع خاصی از ورزش را برای کاهش عوارض جانبی درمان سرطان توصیه کند.

اطلاعات زیر مروری بر توصیه‌های ورزشی ارائه می‌کند که نشان داده شده است برای حمایت از سلامت عمومی مفید است و می‌تواند در طول و بعد از درمان سرطان در نظر گرفته شود.

حرکات کششی : حرکات کششی منظم می تواند انعطاف پذیری و وضعیت بدن را بهبود بخشد. این به افزایش جریان خون و اکسیژن به عضلات کمک می کند و می تواند به ترمیم بدن شما کمک کند. اگر در دوران نقاهت پس از درمان سرطان غیر فعال بوده اید، حرکات کششی بسیار مفید هستند. 

به عنوان مثال، پرتودرمانی می تواند دامنه حرکتی شما را محدود کند و باعث سفت شدن ماهیچه های شما شود و کشش منظم در طول و بعد از آن می تواند تحرک و انعطاف پذیری را بهبود بخشد. پس از جراحی، کشش می تواند به شکستن بافت اسکار سفت و بازیابی دامنه حرکتی کمک کند تا شما را به فعالیت های عادی زندگی روزمره بازگرداند.

حرکات تعادلی : از دست دادن تعادل می تواند از عوارض سرطان و درمان آن باشد. تمرینات تعادلی می توانند به شما کمک کنند تا عملکرد و تحرک مورد نیاز خود را برای بازگشت ایمن به فعالیت های روزانه خود بازیابی کنید. حفظ تعادل خوب همچنین به جلوگیری از صدمات مانند زمین خوردن کمک می کند. 

ورزش هوازی : این نوع ورزش به عنوان کاردیو نیز شناخته می شود، نوعی ورزش که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. قلب و ریه های بدن را تقویت می کند و می تواند به شما کمک کند در طول درمان و بعد از آن کمتر احساس خستگی کنید. پیاده روی یک راه آسان برای انجام تمرینات هوازی است. به عنوان مثال، تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است 40 تا 50 دقیقه پیاده روی، 3 تا 4 بار در هفته، با سرعت متوسط را پیشنهاد کند.

تمرینات قدرتی : از دست دادن عضله اغلب زمانی اتفاق می افتد که فرد در طول درمان و بهبودی سرطان فعالیت کمتری داشته باشد. برخی از درمان ها نیز باعث ضعف عضلانی می شوند. تمرینات قدرتی یا تمرینات مقاومتی به شما کمک می کند تا عضلات قوی داشته باشید. افزایش توده عضلانی می تواند به بهبود تعادل، کاهش خستگی و سهولت در انجام فعالیت های روزانه کمک کند. همچنین می تواند به مبارزه با پوکی استخوان، تضعیف استخوان ها که برخی از درمان های سرطان می تواند باعث شود، کمک کند.

تاثیر ورزش برای بیماران تحت شیمی درمانی؟

تاثیر ورزش برای بیماران تحت شیمی درمانی؟

شیمی درمانی یک درمان سرطان است که از داروهای شیمیایی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. شیمی درمانی می‌تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد، از جمله خستگی، حالت تهوع و استفراغ، کاهش وزن، کاهش قدرت و استقامت، و افزایش خطر عفونت.

ورزش منظم می‌تواند به کاهش بسیاری از این عوارض جانبی کمک کند. به عنوان مثال، ورزش می‌تواند به کاهش خستگی، بهبود حالت تهوع و استفراغ، افزایش وزن، تقویت قدرت و استقامت، و کاهش خطر عفونت کمک کند.

در اینجا چند نمونه از فواید ورزش برای بیماران تحت شیمی درمانی آورده شده است:

کاهش خستگی : ورزش می‌تواند به افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی کمک کند.

بهبود حالت تهوع و استفراغ : ورزش می‌تواند به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک کند.

افزایش وزن : ورزش می‌تواند به افزایش اشتها و افزایش وزن کمک کند.

تقویت قدرت و استقامت : ورزش می‌تواند به تقویت قدرت و استقامت کمک کند.

کاهش خطر عفونت : ورزش می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر عفونت کمک کند.

علاوه بر این، ورزش می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران تحت شیمی درمانی کمک کند. ورزش می‌تواند به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک کند. همچنین، ورزش می‌تواند به بهبود روحیه و اعتماد به نفس کمک کند.

 

چگونه در طول درمان سرطان ورزش کنیم؟

اگر عوارض جانبی ناشی از سرطان یا درمان آن دارید، رعایت نکات ایمنی در حین ورزش بسیار مهم است. ممکن است مجبور شوید برنامه ورزشی خود را بسته به عوارض جانبی خاص خود تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر درمان روی اعصاب دست شما تأثیر می گذارد، استفاده از دستگاه های وزنه برداری ممکن است ایمن تر از وزنه های دستی باشد. یا اگر درمان باعث تحلیل استخوان شده است، در مورد پرهیز از ورزش هایی که به گردن فشار وارد می کند و خطر افتادن را افزایش می دهد، بپرسید.

در اینجا راه‌های دیگری برای اطمینان از اینکه بیشترین بهره را از برنامه تمرینی خود به روشی ایمن می‌برید وجود دارد:

به آرامی شروع کنید : حتی اگر قبل از درمان سرطان فعالیت بدنی داشتید، سطح فعالیت خود را به آرامی افزایش دهید. این می تواند به جلوگیری از آسیب شما کمک کند.

در محیطی امن ورزش کنید : اگر درمان سیستم ایمنی شما را تضعیف کرده است، از باشگاه‌های بزرگی که میکروب‌ها به راحتی در آنها پخش می‌شوند، خودداری کنید. اگر هوا خوب است در خانه یا بیرون ورزش کنید.

 اگر سطح انرژی شما پایین است، مدت یا سنگینی ورزش را تنظیم کنید تا زمانی که احساس بهتری داشته باشید.

 رژیم غذایی مناسب داشته باشید : در طول تمرین و در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید. خوردن غذاهای مناسب درطول پرتودرمانی، به ویژه غذاهای سرشار از پروتئین، به بهبودی بدن شما پس از ورزش کمک می کند. یک متخصص  انکولوژی می تواند به شما در ایجاد یک برنامه تغذیه کمک کند.

به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. سلامت شما می تواند در طول درمان و پس از آن تغییر کند. با پزشک خود در مورد شاخص های مهم سلامتی خود، مانند فشار خون، در طول معاینات منظم خود صحبت کنید تا بدانید که آیا ورزش کردن بی خطر است یا خیر.

تاثیر یوگا برای بیماران مبتلا به سرطان

تاثیر یوگا برای بیماران مبتلا به سرطان

یوگا می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان کمک کند.

یوگا یک ورزش هوازی و قدرتی است که شامل حرکات کششی، تنفس عمیق است. یوگا می‌تواند به کاهش خستگی، بهبود روحیه، افزایش انعطاف‌پذیری، تقویت قدرت و استقامت، و کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

در اینجا چند نمونه از فواید یوگا برای بیماران مبتلا به سرطان آورده شده است:

کاهش خستگی : یوگا می‌تواند به افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی کمک کند.
بهبود روحیه : یوگا می‌تواند به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک کند.
افزایش انعطاف‌پذیری : یوگا می‌تواند به بهبود انعطاف‌پذیری و دامنه حرکتی کمک کند.
کاهش استرس و اضطراب : یوگا می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.
یوگا می‌تواند یک مکمل مفید برای درمان سرطان باشد. با این حال، مهم است که قبل از شروع هر برنامه یوگا با پزشک خود مشورت کنید. 

در اینجا چند نکته برای شروع یوگا در دوران سرطان آورده شده است:

با یک مربی یوگا با تجربه کار کنید که تجربه کار با بیماران مبتلا به سرطان را داشته باشد.
از حرکات ساده شروع کنید و به تدریج شدت و مدت زمان یوگا خود را افزایش دهید.
 در صورت احساس خستگی یا درد، یوگا را متوقف کنید.
یوگا می‌تواند یک راه عالی برای کاهش استرس، بهبود روحیه و افزایش کیفیت زندگی برای بیماران مبتلا به سرطان باشد.

تاثیر ورزش در توانبخشی سرطان

گاهی اوقات ورزش به عنوان بخشی از برنامه توانبخشی سرطان انجام می شود. درک تفاوت بین ورزش و توانبخشی سرطان بسیار مهم است. توانبخشی سرطان یک برنامه درمانی جامع است که به فرد کمک می کند توانایی عملکرد خود را در طول و بعد از درمان سرطان به دست آورد یا حفظ کند. گاهی اوقات ممکن است فرد برای ایجاد قدرت و تعادل قبل از اینکه بتواند به تنهایی ورزش کند، به توانبخشی سرطان نیاز دارد. تمرینات گنجانده شده در یک برنامه کلی توانبخشی سرطان، درمان هایی هستند که برای رسیدگی به مسائل خاص سلامتی و حرکتی استفاده می شوند.

سوالات متداول تاثیر ورزش در سرطان

بله، ورزش می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان، از جمله سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات و سرطان ریه را کاهش دهد.

 

بله، ورزش می‌تواند به درمان سرطان کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند به کاهش عوارض جانبی درمان سرطان، بهبود کیفیت زندگی و افزایش شانس بهبودی کمک کند.

 

افراد مبتلا به سرطان باید با پزشک خود در مورد نوع ورزش‌هایی که برای آنها مناسب است صحبت کنند. با این حال، به طور کلی، ورزش‌های هوازی، مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا، برای افراد مبتلا به سرطان توصیه می‌شوند. این ورزش‌ها می‌توانند به بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش وزن و افزایش قدرت و استقامت کمک کنند.

 

افراد مبتلا به سرطان باید به تدریج شدت و مدت زمان ورزش خود را افزایش دهند. به طور کلی، افراد مبتلا به سرطان باید حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط در هفته داشته باشند. این ورزش‌ها می‌توانند به صورت جلسات 30 دقیقه‌ای در پنج روز هفته انجام شوند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن