مراحل سرطان پروستات

مراحل سرطان پروستات
5/5 - (1 امتیاز)

مراحل سرطان پروستات

در این مقاله در مورد چگونگی توصیف رشد یا گسترش سرطان توسط پزشکان و همچنین شکل ظاهری سلول های سرطانی در زیر میکروسکوپ خواهید آموخت. به این مرحله و درجه بندی می گویند. 

مرحله بندی سرطان پروستات چیست؟

مراحل سرطان پروستات روشی برای توصیف محل قرارگیری سرطان، گسترش یا انتشار آن، و اینکه آیا سایر قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد یا خیر.

پزشکان از آزمایش‌های تشخیصی برای پی بردن به مرحله سرطان پروستات استفاده می‌کنند، بنابراین مراحل سرطان پروستات ممکن است تا زمانی که همه آزمایش‌ها تمام نشده باشد، کامل نباشد. مراحل سرطان پروستات همچنین شامل بررسی نتایج آزمایش برای یافتن اینکه آیا سرطان از پروستات به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است یا خیر. 

دانستن مراحل سرطان پروستات به پزشک کمک می‌کند تا بهترین روش درمان سرطان پروستات را توصیه کند، و می‌تواند به پیش‌بینی پیش‌آگهی بیمار، که شانس بهبودی است، کمک کند. شرح مراحل مختلفی برای انواع مختلف سرطان وجود دارد.

مراحل اولیه سرطان پروستات

مرحله اولیه سرطان پروستات به مراحل 1 و 2 گفته می شود. در این مراحل، سرطان هنوز در غده پروستات محدود است و به بافت های اطراف یا سایر اندام های بدن گسترش نیافته است.

  • مرحله 1 سرطان پروستات: سرطان در غده پروستات محدود است و به بافت های اطراف گسترش نیافته است.
  • مرحله 2سرطان پروستات: سرطان به بافت های اطراف پروستات گسترش یافته است، اما به خارج از پروستات گسترش نیافته است.

مراحل پیشرفته سرطان پروستات

مرحله پیشرفته سرطان پروستات به مراحل 3 و 4 گفته می شود. در این مراحل، سرطان از غده پروستات به بافت های اطراف یا سایر اندام های بدن گسترش یافته است.

  • مرحله 3 سرطان پروستات: سرطان به خارج از پروستات گسترش یافته است، اما به استخوان ها یا سایر اندام ها گسترش نیافته است.
  • مرحله 4 سرطان پروستات: سرطان به استخوان ها یا سایر اندام ها گسترش یافته است.
مرحله بندی سرطان پروستات

مرحله بندی بالینی سرطان پروستات

2 نوع مرحله بندی سرطان پروستات وجود دارد:

مرحله بندی بالینی این بر اساس نتایج یک معاینه دیجیتال رکتوم (DRE)، آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) و نمره گلیسون است. این نتایج آزمایش به تعیین اینکه آیا اشعه ایکس، اسکن استخوان، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) نیز نیاز است کمک می کند. در صورت نیاز به اسکن، آنها می توانند اطلاعات بیشتری را برای کمک به پزشک در تشخیص مرحله بالینی اضافه کنند.

مرحله بندی پاتولوژیک سرطان پروستات

مرحله بندی پاتولوژیک بر اساس اطلاعاتی است که در طی عمل جراحی به‌علاوه نتایج آزمایشگاهی بافت پروستات برداشته شده در حین جراحی که پاتولوژی نیز نامیده می‌شود مرحله بندی پاتولوژیک سرطان پروستات است. این جراحی اغلب شامل برداشتن کل پروستات و برخی از غدد لنفاوی است. بررسی غدد لنفاوی برداشته شده می تواند اطلاعات بیشتری را برای مرحله بندی پاتولوژیک ارائه دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد جراحی سرطان پروستات روی آن کلیک کنید.

سیستم مرحله بندی TNM

یکی از ابزارهایی که پزشکان برای توصیف مرحله بندی پاتولوژیک استفاده می کنند، سیستم TNM است. پزشکان از نتایج آزمایشات و اسکن های تشخیصی برای پاسخ به این سؤالات استفاده می کنند:

تومور (T): تومور اولیه چقدر است؟ در کجا قرار دارد؟

گره (N): آیا تومور به غدد لنفاوی گسترش یافته است؟ اگر هست کجا و چند تا؟ غدد لنفاوی اندام های کوچک و لوبیایی شکل هستند که به مبارزه با عفونت کمک می کنند.

متاستاز (M): آیا سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است؟ اگر هست کجا و چقدر؟

نتایج برای تعیین مراحل سرطان پروستات برای هر فرد ترکیب می شوند. 5 مرحله وجود دارد: مرحله 0 (صفر) و مراحل سرطان پروستات I تا IV (1 تا 4). مرحله یک روش مشترک برای توصیف سرطان ارائه می دهد، بنابراین پزشکان می توانند برای برنامه ریزی بهترین درمان ها با یکدیگر همکاری کنند.

نمره گلیسون سرطان پروستات

نمره گلیسون برای درجه بندی سرطان پروستات

به سرطان پروستات نیز درجه ای به نام نمره گلیسون داده می شود. این امتیاز بر اساس این است که سرطان در زیر میکروسکوپ چقدر شبیه بافت سالم است. تومورهای کم تهاجمی معمولا بیشتر شبیه بافت سالم هستند. تومورهایی که تهاجمی تر هستند به احتمال زیاد رشد کرده و به سایر قسمت های بدن گسترش می یابند. کمتر شبیه بافت سالم هستند.

سیستم امتیازدهی گلیسون رایج ترین سیستم درجه بندی سرطان پروستات است که استفاده می شود. آسیب شناس به نحوه چیدمان سلول های سرطانی در پروستات می پردازد و از 2 مکان مختلف امتیازی از 3 تا 5 را تعیین می کند. سلول‌های سرطانی که شبیه سلول‌های سالم به نظر می‌رسند امتیاز پایینی دریافت می‌کنند.

 سلول های سرطانی که کمتر شبیه سلول های سالم به نظر می رسند یا تهاجمی تر به نظر می رسند امتیاز بالاتری دریافت می کنند. برای تعیین اعداد، پاتولوژیست الگوی اصلی رشد سلولی را تعیین می کند، که ناحیه ای است که سرطان در آن آشکارتر است و سپس به دنبال ناحیه دیگری از رشد می گردد. سپس پزشک به هر ناحیه از 3 تا 5 نمره می دهد. امتیازها با هم جمع می شوند تا به یک نمره کلی بین 6 تا 10 برسد.

به طور کلی، نمرات گلیسون 5 یا کمتر استفاده نمی شود. کمترین نمره گلیسون 6 است که یک سرطان با درجه پایین است. نمره گلیسون 7 یک سرطان با درجه متوسط و نمره 8، 9 یا 10 یک سرطان با درجه بالا است. سرطان با درجه پایین‌تر نسبت به سرطان درجه بالا کندتر رشد می‌کند و احتمال انتشار آن کمتر است.

پزشکان برای کمک به برنامه ریزی درمان، علاوه بر مرحله، به نمره گلیسون نیز نگاه می کنند. ممکن است برای فردی با تومور کوچک، سطح PSA پایین و نمره گلیسون 6 گزینه ای باشد. افرادی که نمره گلیسون بالاتری دارند ممکن است نیاز به درمان شدیدتری داشته باشند، حتی اگر سرطان بزرگ نیست یا گسترش نیافته است.

گلیسون X: نمره گلیسون قابل تعیین نیست.

گلیسون 6 یا پایین تر: سلول ها شبیه سلول های سالم به نظر می رسند که به آنها به خوبی تمایز داده می شود.

گلیسون 7: سلول ها تا حدودی شبیه به سلول های سالم به نظر می رسند که به آن با تمایز متوسط می گویند.

گلیسون 8، 9 یا 10: سلول ها با سلول های سالم بسیار متفاوت به نظر می رسند که به آنها تمایز ضعیف یا تمایز نیافته می گویند.

گرید سرطان پروستات

گرید سرطان پروستات

پزشکان اطلاعات T، N و M را ترکیب می کنند تا بگویند سرطان در چه مرحله ای است. مراحل سرطان پروستات همچنین شامل سطح PSA و نمره گلیسون است.

گرید 1 سرطان پروستات:

سرطان در این مرحله اولیه معمولاً به کندی رشد می کند. تومور را نمی توان احساس کرد و نیمی از یک طرف پروستات یا حتی کمتر از آن را درگیر می کند. سطح PSA پایین است. سلول های سرطانی شبیه سلول های سالم هستند.

گرید 2 سرطان پروستات:

تومور فقط در پروستات یافت می شود. سطح PSA متوسط یا پایین است. مرحله دوم سرطان پروستات کوچک است اما ممکن است خطر رشد و گسترش را افزایش دهد.

مرحله IIA: تومور را نمی توان احساس کرد و نیمی از یک سمت پروستات یا حتی کمتر از آن را درگیر می کند. سطح PSA متوسط است و سلول های سرطانی به خوبی تمایز یافته اند. این مراحل سرطان پروستات همچنین شامل تومورهای بزرگ‌تری است که فقط در پروستات یافت می‌شوند، تا زمانی که سلول‌های سرطانی هنوز به خوبی تمایز یافته باشند.

مرحله IIB: تومور فقط در داخل پروستات یافت می شود و ممکن است به اندازه ای بزرگ باشد که در طول DRE احساس شود. سطح PSA متوسط است. سلول های سرطانی تمایز متوسطی دارند.

مرحله IIC: تومور فقط در داخل پروستات یافت می شود و ممکن است به اندازه ای بزرگ باشد که در طول DRE احساس شود. سطح PSA متوسط است. سلول های سرطانی ممکن است تمایز متوسط یا ضعیفی داشته باشند.

گرید 3 سرطان پروستات:

سطح PSA بالا است، تومور در حال رشد است، یا سرطان درجه بالایی دارد. همه اینها نشان دهنده یک سرطان محلی پیشرفته است که احتمال رشد و گسترش آن وجود دارد.

مرحله IIIA: سرطان فراتر از لایه بیرونی پروستات به بافت های مجاور گسترش یافته است. همچنین ممکن است به وزیکول های منی گسترش یافته باشد. سطح PSA بالاست.

مرحله IIIB: تومور در خارج از غده پروستات رشد کرده است و ممکن است به ساختارهای مجاور مانند مثانه یا رکتوم حمله کرده باشد.

مرحله IIIC: سلول های سرطانی در سراسر تومور تمایز ضعیفی دارند، به این معنی که بسیار متفاوت از سلول های سالم به نظر می رسند.

گرید 4 سرطان پروستات:

سرطان فراتر از پروستات گسترش یافته است.

مرحله IVA: سرطان به غدد لنفاوی منطقه گسترش یافته است.

مرحله IVB: سرطان به غدد لنفاوی دور، سایر قسمت‌های بدن یا به استخوان‌ها گسترش یافته است.

مراحل آخر سرطان پروستات

مراحل آخر سرطان پروستات

مراحل آخر سرطان پروستات به مرحله 4 گفته می شود. در این مرحله، سرطان از غده پروستات به استخوان ها یا سایر اندام های بدن گسترش یافته است و دیگر قابل درمان نیست.

علائم سرطان پروستات در مراحل آخر ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • تکرر ادرار
  • دشوار یا دردناک بودن ادرار
  • خون در ادرار
  • خستگی
  • درد در ناحیه لگن یا کمر
  • درد در استخوان ها
  • کاهش وزن
  • ضعف
  • ناتوانی جنسی

سرطان مکرر پروستات سرطانی است که پس از درمان عود کرده است. در این مرحله طول عمر بیماران سرطان پروستات کم است چون ممکن است دوباره در ناحیه پروستات یا در سایر قسمت های بدن عود کند. اگر سرطان عود کند، دور دیگری از آزمایشات برای اطلاع از میزان عود وجود خواهد داشت. این آزمایش‌ها و اسکن‌ها اغلب مشابه آزمایش‌هایی هستند که در زمان تشخیص اولیه انجام می‌شوند.

برای برگشت به صفحه اصلی سرطان پروستات کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن