بهترین روش درمان سرطان پروستات

بهترین روش درمان سرطان پروستات
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله جامع شما با بهترین روش درمان سرطان پروستات که پزشکان برای افراد مبتلا استفاده می کنند آشنا خواهید شد. برای مشاهده گزینه مورد نظر از منوی زیر استفاده کنید.

فهرست مطالب

در ادامه بهترین روش درمان سرطان پروستات را که استاندارد مراقبت از سرطان پروستات هستند را توضیح می دهیم. «استاندارد مراقبت» به معنای ارائه بهترین درمان های شناخته شده است. پزشک می تواند به شما کمک کند تا تمام گزینه های درمانی خود را در نظر بگیرید. در این مطلب میتوانید در مورد بهترین روش های درمان سرطان بخوانید.

اول باید بدانیم سرطان پروستات چیست و چگونه بوجود می آید لذا بهتر است مقاله «سرطان پروستات چیست؟» را بخوانید.

یکی از روش های اصلی درمان سرطان پروستات، پرتودرمانی است. برای نوبت دهی و درمان لطفا تماس بگیرید.

021-88627420

بهترین روش درمان سرطان پروستات

بهترین روش درمان سرطان پروستات به عوامل مختلفی از جمله نوع سرطان، میزان پیشرفت سرطان، سن بیمار، سلامت عمومی بیمار بستگی دارد.

کارآزمایی بالینی یک مطالعه تحقیقاتی است که رویکرد جدیدی را برای درمان ارائه میدهد. پزشکان از طریق آزمایشات بالینی یاد می گیرند که آیا یک درمان جدید بی خطر، موثر و احتمالاً بهتر از درمان استاندارد است یا خیر. آزمایش‌های بالینی می‌توانند یک داروی جدید، ترکیب جدیدی از درمان‌های استاندارد، یا دوزهای جدید داروهای استاندارد یا سایر درمان‌ها را آزمایش کنند. آزمایشات بالینی یک گزینه برای تمام مراحل سرطان پروستات است.

انتخاب بهترین روش درمان سرطان پروستات یک تصمیم مهم است که باید با مشورت پزشک و متخصص سرطان گرفته شود. بیمار باید در مورد گزینه های درمانی مختلف با پزشک خود صحبت کند و مزایا و معایب هر گزینه را در نظر بگیرد.

در اینجا برخی از عواملی که باید در هنگام تصمیم گیری در مورد درمان سرطان پروستات در نظر گرفته شوند، آورده شده است:

  • نوع سرطان: نوع سرطان می تواند بر بهترین روش درمان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، سرطان پروستات کم خطر معمولاً نیازی به درمان ندارد، در حالی که سرطان پروستات پرخطر معمولاً نیاز به درمان دارد.
  • میزان پیشرفت سرطان: میزان پیشرفت سرطان نیز می تواند بر بهترین روش درمان سرطان پروستات تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، سرطان پروستات محدود به پروستات معمولاً قابل درمان تر از سرطان پروستات که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است.
  • سن بیمار: سن بیمار نیز می تواند بر بهترین روش درمان سرطان پروستات تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، بیماران جوان تر ممکن است گزینه های درمانی تهاجمی تری را نسبت به بیماران مسن تر تحمل کنند.
  • سلامت عمومی بیمار: سلامت عمومی بیمار نیز می تواند بر بهترین روش درمان سرطان پروستات تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، بیمارانی که بیماری های زمینه ای دارند ممکن است گزینه های درمانی محدودتری داشته باشند.
نحوه درمان سرطان پروستات

نحوه درمان سرطان پروستات

در مراقبت از سرطان، انواع مختلفی از پزشکان  از جمله انکولوژیست‌ های رادیوتراپی، انکولوژیست‌ های پزشکی و جراحان  اغلب با هم همکاری می‌ کنند تا یک برنامه درمانی جامع ایجاد کنند که ممکن است انواع مختلفی از روش ها را برای درمان سرطان در بر بگیرد. به این همکاری پزشکان، «تیم چند تخصصی» MDT می گویند. 

تیم های مراقبت از سرطان شامل انواع دیگر متخصصان از جمله کارشناسان مراقبت های تسکینی، دستیاران پزشک، پرستاران، مددکاران اجتماعی، داروسازان، مشاوران، متخصصان تغذیه، فیزیوتراپیست ها و غیره می باشند.

از آنجایی که بیشتر سرطان‌ های پروستات در مراحل اولیه و زمانی که به کندی رشد می کنند کشف می شوند، لازم نیست برای تصمیم‌ گیری در مورد درمان عجله کنید. در طول این مدت، مهم است که با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای همه گزینه های درمانی خود و زمان شروع درمان صحبت کنید. طی این گفتگو همچنین باید به وضعیت فعلی سرطان بپردازید:

  •         این که چه علائمی دارید و این که آیا سطح PSA به سرعت در حال افزایش است
  •         آیا سرطان به استخوان ها سرایت کرده است یا خیر
  •         سابقه سلامتی تان
  •         کیفیت زندگی تان
  •         عملکرد ادراری و جنسی فعلی تان
  •         هر گونه شرایط پزشکی دیگری که ممکن است داشته باشید

انواع روش های درمان سرطان پروستات

پرتودرمانی سرطان پروستات

رادیوتراپی سرطان پروستات

در رادیوتراپی یا پرتودرمانی از پرتوهای پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. پزشکی که در درمان سرطان پروستات با پرتو درمانی تخصص دارد، رادیوانکولوژیست یا متخصص رادیوتراپی انکولوژی نامیده می شود. برنامه پرتودرمانی معمولاً شامل تعداد معینی از جلسات است که در یک دوره زمانی معین انجام می شود.

پرتودرمانی خارجی سرطان پروستات رایج ترین نوع پرتودرمانی است. در این روش، رادیوانکولوژیست از دستگاهی استفاده می کند که در خارج از بدن قرار دارد تا پرتوی از اشعه ایکس را روی ناحیه مبتلا به سرطان متمرکز سازد.

یکی از روش های پرتودرمانی خارجی که برای درمان سرطان پروستات بسیار شایان توجه است، پرتودرمانی هیپوفرکشن شده (کوتاه شده) نام دارد. در این روش دوز روزانه بالاتری از پرتودرمانی در یک دوره کوتاه‌ تر تجویز می ‌شود و بدین ترتیب بجای 35 تا 40 جلسه پرتودرمانی، می توان درمان را طی 30 جلسه یا 20 جلسه و حتی 6 جلسه انجام داد. 

برنامه های پرتودرمانی هیپوفرکشن با شدت متوسط معمولاً شامل 20 تا 28 جلسه است و در پیشرفته ترین حالت، طی 6 جلسه می توان درمان را تجویز کرد که این روش رادیوتراپی استریوتاکتیک بدن SBRT یا SABR نیز نامیده می شود.

شایان ذکر است که جناب آقای دکتر احسان کرباسی از روش های جدید و پیشرفته رادیوتراپی استریوتاکتیک بدن SBRT یا SABR استفاده می کند. برای اطلاعات بیشتر و نوبت دهی تماس بگیرید.

طبق توصیه ‌های انجمن رادیوانکولوژی آمریکا ASTRO و انجمن اورولوژی آمریکا، پرتودرمانی هیپوفرکشن شده ممکن است گزینه مناسبی برای افراد زیر باشد که مبتلا به سرطان پروستات در مراحل اولیه هستند و هنوز سرطان به سایر قسمت ‌های بدن سرایت نکرده است:

  •         افراد مبتلا به سرطان پروستات کم خطر که به جای مراقبت فعال نیاز به درمان دارند یا ترجیح می دهند درمان شوند.
  •         افراد مبتلا به سرطان پروستات با خطر متوسط یا پرخطر که قبلا پرتودرمانی خارجی در ناحیه پروستات و احتمالاً غدد لنفاوی لگن را دریافت کرده اند.

بر اساس تحقیقات کنونی، افرادی که پرتودرمانی هیپوفرکشن دریافت می ‌کنند در دراز مدت در معرض خطر بالاتری برای عوارض جانبی نیستند. اگر در مورد خطر عوارض جانبی خود سؤالی دارید با تیم مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

 براکی تراپی یا پرتودرمانی داخلی سرطان پروستات: شامل قرار دادن منابع رادیواکتیو مستقیماً در پروستات است که امروزه با پیشرفت رادیوتراپی خارجی کمتر انجام می شود.

پرتودرمانی با شدت تعدیل شده  سرطان پروستات : (IMRT) نوعی پرتودرمانی خارجی است که از سی تی اسکن برای تشکیل تصاویر سه بعدی از پروستات قبل از درمان استفاده می کند. یک کامپیوتر از این اطلاعات در مورد اندازه، شکل و محل سرطان پروستات برای تعیین میزان تشعشع مورد نیاز برای از بین بردن آن استفاده می کند. با کمک IMRT، دوزهای بالایی از تابش را می توان بدون افزایش خطر آسیب به اندام های مجاور به سمت پروستات هدایت کرد.

پروتون درمانی سرطان پروستات که به آن پروتون بیم تراپی نیز گفته می شود، نوعی پرتودرمانی خارجی است که در آن به جای اشعه ایکس از پروتون استفاده می شود. در انرژی بالا، پروتون ها می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند. تحقیقات کنونی نشان نداده است که پروتون درمانی نسبت به پرتودرمانی سنتی مزایای بیشتری برای افراد مبتلا به سرطان پروستات داشته باشد. در حال حاضر (سال 1402) پروتون درمانی در ایران راه اندازی نشده است.

 عوارض جانبی رادیوتراپی سرطان پروستات ، پرتودرمانی ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی در طول درمان شود، که البته اغلب این عوارض جانبی معمولاً پس از درمان از بین می روند.

برای کمک به از سرگیری عملکرد جنسی طبیعی، داروها، ایمپلنت آلت تناسلی یا تزریق داخل آلت ممکن است توصیه شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی طولانی مدت نیز با پزشک خود مشورت کنید.

با اصول رادیوتراپی پروستات بیشتر آشنا شوید.

 
جراحی سرطان پروستات

جراحی سرطان پروستات

شامل برداشتن پروستات و برخی از غدد لنفاوی اطراف است که معمولا توسط اورولوژیست با فلوشیپ انکولوژی یا توسط متخصص اورولوژی مجرب، انجام می شود. نوع جراحی به استیج (مرحله) سرطان پروستات، سلامت کلی بیمار و عوامل دیگر بستگی دارد.

برای اطلاعات کاملتر در مورد جراحی سرطان پروستات کلیک کنید.

  •         پروستاتکتومی رادیکال (باز) : پروستاتکتومی رادیکال، برداشتن کل پروستات و کیسه ‌های منی توسط جراحی است. غدد لنفاوی در ناحیه لگن نیز اغلب برداشته می شوند. این عمل خطر ممکن است آثار منفی بر عملکرد جنسی داشته باشد. 
  • جراحی با روش حفظ اعصاب، در صورت امکان، با اجتناب از آسیب به اعصابی که اجازه نعوظ و ارگاسم را می دهد، احتمال حفظ عملکرد جنسی بیمار پس از جراحی را افزایش می دهد. حتی اگر برخی از اعصاب قطع شوند، ممکن است ارگاسم اتفاق بیفتد زیرا اینها فرآیندهای جداگانه ای هستند. بی اختیاری ادرار نیز یکی از عوارض جانبی احتمالی پروستاتکتومی رادیکال است. برای کمک به از سرگیری عملکرد جنسی طبیعی، داروها، ایمپلنت آلت تناسلی یا تزریق داخل آلت تناسلی ممکن است توصیه شود. گاهی اوقات، انجام یک جراحی دیگر می تواند بی اختیاری ادرار را برطرف کند.
  •         پروستاتکتومی رباتیک یا لاپاراسکوپی : این نوع جراحی نسبت به پروستاتکتومی رادیکال، کمتر تهاجمی است و ممکن است زمان نقاهت کوتاه تری داشته باشد. یک دوربین و ابزارهایی از طریق ایجاد برش هایی کوچک در شکم بیمار وارد می شود. سپس جراح ابزارهای رباتیک را برای برداشتن غده پروستات هدایت می کند. به طور کلی، پروستاتکتومی رباتیک موجب خونریزی کمتر و درد کمتری می شود، اما عوارض جنسی و ادراری مشابهی با پروستاتکتومی رادیکال (باز) دارد. با پزشک خود در مورد اینکه آیا مرکز درمانی شما این روش را ارائه می دهد و مقایسه آن با نتایج پروستاتکتومی رادیکال (باز) مشورت کنید.
  •         ارکیکتومی دو طرفه : ارکیکتومی دو طرفه برداشتن هر دو بیضه توسط جراحی است. این مورد به طور مفصل در “درمان های سیستمیک” در ادامه توضیح داده شده است.
  •         برداشتن پروستات از راه مجرای ادرار( TURP) : این جراحی کوچک، اغلب برای از بین بردن علائم انسداد ادراری استفاده می شود، نه برای درمان سرطان پروستات. در این روش، هنگامی که بیمار تحت بیهوشی کامل است، جراح لوله باریکی را با یک دستگاه به نام سیستوسکوپ وارد مجرای ادرار و سپس داخل پروستات می ‌کند تا کمی از بافت پروستات را بردارد و انسداد برطرف شود.

قبل از جراحی، با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد عوارض جانبی احتمالی جراحی خاصی که خواهید داشت صحبت کنید. به طور معمول، بیماران جوان تر یا سالم تر ممکن است از پروستاتکتومی سود بیشتری ببرند. همچنین احتمال ابتلا به اختلال نعوظ دائمی و بی اختیاری ادرار پس از پروستاتکتومی در بیماران جوان‌ تر نسبت به بیماران مسن ‌تر کمتر است. در بیماران مسن، استفاده از رادیوتراپی (پرتودرمانی) ارجحیت دارد.

 

بعد از عمل جراحی سرطان پروستات چی بخوریم؟

رژیم غذایی بعد از عمل سرطان پروستات باید متعادل و مغذی باشد و شامل انواع غذاهای تازه و سالم باشد. این رژیم غذایی باید به بیمار کمک کند تا انرژی خود را بازیابد و عوارض جانبی جراحی را مدیریت کند.

در اینجا برخی از نکات برای رژیم غذایی بعد از عمل سرطان پروستات آورده شده است:

  • مقدار زیادی مایعات بنوشید. این به جلوگیری از کم آبی بدن و کمک به هضم غذا کمک می کند.
  • غذاهای پر فیبر بخورید. فیبر به هضم غذا کمک می کند و می تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند.
  • غذاهای پروتئینی بخورید. پروتئین برای ترمیم بافت های آسیب دیده ضروری است.
  • غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی بخورید. این مواد مغذی برای سلامت کلی بدن ضروری هستند.

برخی از غذاهای خاص که می توانند در رژیم غذایی بعد از عمل سرطان پروستات مفید باشند عبارتند از:

  • میوه ها و سبزیجات تازه: میوه ها و سبزیجات تازه منبع خوبی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.
  • غلات کامل: غلات کامل منبع خوبی از فیبر و مواد مغذی هستند.
  • پروتئین بدون چربی: پروتئین بدون چربی، مانند ماهی، مرغ بدون پوست، و حبوبات، برای ترمیم بافت های آسیب دیده ضروری است.
  • لبنیات کم چرب: لبنیات کم چرب منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و سایر مواد مغذی هستند.
درمان های سیستمیک سرطان پروستات
درمان های سیستمیک سرطان پروستات

درمان های سیستمیک سرطان پروستات (درمان سرطان پروستات با دارو)

درمان سرطان پروستات با دارو به از بین بردن سلول های سرطانی کمک می کند. دارو ممکن است از طریق جریان خون تزریق شود تا به سلول های سرطانی در سراسر بدن برسد. هنگامی که دارویی به این روش تجویز می شود، درمان سیستمیک نامیده می شود.

این داروها اغلب از طریق یک لوله داخل وریدی (IV) که با استفاده از یک سوزن در ورید تزریق می شود یا به شکل قرص یا کپسول خوراکی تجویز می شوند. اگر داروهای خوراکی به شما داده می شود، حتما از تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد نحوه نگهداری و مصرف ایمن آن سوال کنید.

انواع داروهای مورد استفاده برای سرطان پروستات عبارتند از:

  •         هورمون درمانی
  •         درمان هدفمند
  •         شیمی درمانی
  •         ایمونوتراپی
  •         رادیوداروها
  •         داروهای اصلاح کننده استخوان

  هر یک از این نوع درمان ها در زیر با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار گرفته است. یک فرد ممکن است یک نوع دارو را در یک زمان، یا ترکیبی از داروها را به طور همزمان دریافت کند. این داروها همچنین می توانند همزمان با جراحی و یا پرتودرمانی، نیز تجویز شوند.

داروهای جدید مورد استفاده برای درمان سرطان پروستات به طور مداوم در حال ارزیابی هستند. مشورت با پزشک اغلب بهترین راه برای آگاهی از داروهای تجویز شده برای شما، اثربخشی و عوارض جانبی یا تداخلات احتمالی آنها با سایر داروها است.

همچنین مهم است که مصرف هرگونه دارو یا مکمل دیگر با نسخه یا بدون نسخه را به پزشک خود اطلاع دهید. داروهای گیاهی، مکمل‌ ها و سایر داروها می‌ توانند با داروهای سرطان تداخل داشته باشند و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته یا کاهش اثربخشی آنها شوند.

هورمون درمانی سرطان پروستات
هورمون درمانی سرطان پروستات

هورمون درمانی سرطان پروستات

از آنجایی که رشد سرطان پروستات توسط هورمون‌ های جنسی مردانه، معروف به آندروژن، انجام می ‌شود، کاهش سطح این هورمون ‌ها می ‌تواند به کند کردن رشد سرطان کمک کند. شایع ترین آندروژن، تستوسترون است. پس حذف هورمونهای مردانه (تستوسترون) به درمان سرطان پروستات کمک می کند. برای اطلاع بیشتر از هورمون درمانی سرطان پروستات کلیک کنید.

 این کار با برداشتن بیضه ها به روش جراحی، که تحت عنوان جراحی اخته سازی شناخته می شود، یا با مصرف داروهایی که عملکرد بیضه ها را از کار می اندازد و تحت عنوان اخته سازی دارویی شناخته می شود، انجام می گردد. از این درمان می توان با نام های دیگر از جمله درمان محرومیت از آندروژن (ADT) نام برد.

از هورمون درمانی در سرطان پروستات در بسیاری از موقعیت‌ های مختلف، از جمله سرطان پروستات موضعی، پیشرفته و متاستاتیک، و همچنین افزایش سطح PSA پس از جراحی و یا پرتودرمانی برای سرطان موضعی پروستات استفاده می ‌شود. برخی از موقعیت ‌هایی که ممکن است از این درمان استفاده شود عبارتند از:

  •         افراد مبتلا به سرطان پروستات با خطر متوسط و یا پرخطر که کاندید درمان قطعی با پرتودرمانی هستند، باید درمان هورمونی نیز دریافت کنند. افراد مبتلا به سرطان پروستات با خطر متوسط باید حداقل 4 تا 6 ماه تحت درمان هورمونی قرار گیرند و کسانی که سرطان پروستات پرخطر دارند باید به مدت ۲ سال آن را دریافت کنند.
 
  •         هورمون درمانی برای کسانی که جراحی کرده اند و سلول های سرطانی میکروسکوپی در غدد لنفاوی آنها وجود داشته است، نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این کار برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده و کاهش احتمال بازگشت سرطان انجام می شود. این روش تحت عنوان درمان کمکی شناخته می شود.
انواع هورمون درمانی سرطان پروستات

اُرکیکتومی دوطرفه : اورکیکتومی دو طرفه شامل برداشتن هر دو بیضه با جراحی است. این اولین خط درمانی برای سرطان پروستات متاستاتیک در بیش از 70 سال پیش بود. اگرچه این یک روش جراحی است، اما جزء درمان های سیستمیک و هورمونی در نظر گرفته می شود زیرا منبع اصلی تولید تستوسترون یعنی بیضه ها را از بین می برد. اثرات این جراحی دائمی است و قابل برگشت نیست. امروزه، ارکیکتومی دوطرفه معمولاً دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

آگونیست های LHRH : LHRH مخفف هورمون آزاد کننده هورمون لوتئین ساز است. داروهایی که تحت عنوان آگونیست های LHRH شناخته می شوند، از دریافت سیگنال های ارسال شده توسط بدن برای تولید تستوسترون به بیضه ها جلوگیری می کنند. 

آگونیست های LHRH با مسدود کردن این سیگنال ها، سطح تستوسترون را کاهش می دهند و عملکرد بیضه ها را متوقف می کند. برخلاف ارکیکتومی، اثرات آگونیست های LHRH اغلب برگشت پذیر است، بنابراین تولید تستوسترون معمولاً پس از توقف درمان دوباره شروع می شود. با این حال، بهبود تستوسترون می تواند مدتی طول بکشد.

آگونیست های LHRH به صورت ماهیانه یا هر سه ماه یک بار تزریق می شوند. هنگامی که آگونیست های LHRH برای اولین بار تجویز می شوند، سطح تستوسترون برای مدت کوتاهی افزایش می یابد. این اثر تحت عنوان “شعله ور شدن یا flare ” شناخته می شود. 

این حالت به این دلیل رخ می دهد که بیضه ها به طور موقت تستوسترون بیشتری را در پاسخ به نحوه عملکرد آگونیست های LHRH در بدن آزاد می کنند. جهت پیشگیری از پدیده شعله ور سازی، شروع تجویزآگونیست های LHRH باید همزمان با داروهای مهار کننده های گیرنده آندروژن باشد. (به ادامه مطلب مراجعه کنید)

آنتاگونیست LHRH : این دسته از داروها که آنتاگونیست هورمون آزادکننده گنادوتروپین (GnRH) نیز نامیده می شود، از تولید تستوسترون توسط بیضه ها جلوگیری می کند و سطح تستوسترون را سریعتر کاهش می دهند و باعث ایجاد پدیده شعله ور شدن نیز نمی شوند. 

انجمن غذا و داروی آمریکا FDA، دگارلیکس (Firmagon) را برای درمان سرطان پیشرفته پروستات به صورت تزریق ماهانه تایید کرده است. یکی از عوارض جانبی این دارو این است که ممکن است باعث واکنش آلرژیک شدید شود. یک آنتاگونیست خوراکی LHRH، Relugolix (Orgovyx) نیز توسط FDA برای درمان سرطان پیشرفته پروستات تایید شده است. 

از مزایای این دارو آن است که هنگامی که درمان با رلوگولیکس متوقف می شود، تولید تستوسترون در عرض چند هفته و نه ماه ها احیا می شود، که ممکن است برای افرادی که تحت درمان های هورمونی متناوب قرار می گیرند مفید باشد (به زیر مراجعه کنید).

مهارکننده های گیرنده آندروژن (AR) : در حالی که آگونیست ‌ها و آنتاگونیست ‌های LHRH سطح تستوسترون را در خون کاهش می‌دهند، مهارکننده‌ های گیرنده آندروژن مانع از اتصال تستوسترون به اصطلاحا «گیرنده‌ های آندروژن» می‌ شوند. گیرنده‌ های آندروژن، ساختارهای شیمیایی در سطح سلول ‌ها هستند که به تستوسترون و سایر هورمون ‌های مردانه اجازه ورود به سلول‌ را می ‌دهند. 

در واقع، مهارکننده‌ های AR بطور غیر مستقیم، مانع ساخت تستسترون در بدن می شوند. مهارکننده های قدیمی AR شامل بیکالوتامید (Casodex)، فلوتامید و نیلوتامید (Nilandron) هستند و به صورت قرص مصرف می شوند. مهارکننده های جدیدتر    شامل آپالوتامید (Erleada)، دارولوتامید (Nubeqa) و انزالوتامید (Xtandi) هستند.

گاهی اوقات به این داروها ضد آندروژن نیز گفته می شود. مهارکننده های AR را می توان به افرادی داد که سرطان پروستات “حساس به اختگی” دارند، به این معنی که سرطان پروستات همچنان به درمان هایی که سطح تستوسترون را کاهش می دهد پاسخ می دهد. مهارکننده های AR معمولا به تنهایی برای درمان سرطان پروستات استفاده نمی شوند.

مهارکننده های سنتز آندروژن : اگرچه بیضه ها بخش اعظم تستوسترون بدن را تولید می کنند، اما سایر سلول های بدن نیز قادرند مقادیر کمی از این هورمون را تولید کنند که ممکن است منجر به رشد سرطان شود. این سلول ها شامل سلول های غدد فوق کلیوی و برخی از سلول های سرطانی پروستات است. مهارکننده‌ های سنتز آندروژن، آنزیمی به نام CYP17 را هدف قرار می ‌دهند و سلول ‌های خارج از بافت بیضه ها را نیز از ساخت تستوسترون باز می ‌دارند.

  •         ابیراترون (Zytiga) : این دارو به شکل قرص مصرف شده و معمولا همراه با پردنیزولون تجویز می شود. پردنیزولون به جلوگیری از بروز برخی از عوارض جانبی آبیراترون کمک می کند. عوارض جانبی شایع آبیراترون عبارتند از ضعف، تورم یا درد مفاصل، تورم در پاها یا پاها، گر گرفتگی، اسهال، استفراغ، تنگی نفس و کم خونی.
 
  •         کتوکونازول : کتوکونازول یک مهارکننده سنتز آندروژن است که به دلیل تداخلات دارویی متعدد دیگر به طور گسترده استفاده نمی شود. با این حال، کتوکونازول ممکن است یک گزینه درمانی برای برخی از بیماران باشد.

مهار هر دو مسیر تولید آندروژن : گاهی اوقات مهارکننده های گیرنده آندروژن با ارکیکتومی دوطرفه یا درمان آگونیست LHRH ترکیب می شوند تا انسداد هورمون های مردانه را به حداکثر برسانند یا از شعله ور شدن ناشی از درمان با آگونیست های LHRH جلوگیری کنند (به بالا مراجعه کنید).

هورمون درمانی متناوب : در گذشته درمان هورمونی تا آخر عمر بیمار انجام می شد. در طول دو دهه گذشته، محققان استفاده از هورمون درمانی متناوب را مورد مطالعه قرار داده اند، یعنی زمانی که درمان برای مدت خاصی (معمولاً 6 ماه) انجام می شود و سپس به طور موقت متوقف می شود تا سطح تستوسترون بهبود یابد. برای این بیماران، زمانی که PSA شروع به افزایش مجدد کرد، درمان هورمونی مجدداً شروع می شود.

 زمان شروع مجدد درمان همچنان موضوع بحث است. استفاده از هورمون درمانی به این روش ممکن است عوارض جانبی مربوط به کمبود تستوسترون را کاهش دهد و کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد. انجمن انکولوژی آمریکا ASCO این رویکرد را فقط برای برخی موارد خاص از هورمون درمانی توصیه می کند که در این خصوص می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی هورمون درمانی سرطان پروستات

عوارض جانبی ناشی از جراحی برداشتن بیضه ها (ارکیکتومی) دائمی است ولی عوارض جانبی هورمون درمانی دارویی معمولا پس از پایان درمان از بین می روند. این عوارض جانبی عبارتند از:

  •                     اختلال در نعوظ
  •                     از دست دادن میل جنسی
  •                     گر گرفتگی همراه با تعریق
  •         بزرگ شدن پستانها که گاهی اوقات می تواند منجر به ناراحتی شود
  •                     افسردگی
  •                     کم شدن قدرت حافظه
  •                     مشکلات قلبی و بیماری های قلبی
  •                     افزایش وزن
  •                     از دست دادن توده عضلانی
  •                     استئوپنی یا پوکی استخوان که به نازک شدن استخوان ها اطلاق می گردد

 اگرچه اغلب سطح تستوسترون پس از قطع درمان دارویی بهبود می یابد، اما برخی از افرادی که آگونیست های LHRH را برای سال ها دریافت کرده اند ممکن است همچنان عوارض هورمونی داشته باشند، حتی اگر دیگر این داروها را مصرف نکنند.

یکی دیگر از عوارض جانبی این درمان ها خطر ابتلا به سندرم متابولیک است. سندرم متابولیک مجموعه ای از شرایط مانند چاقی، سطح بالای کلسترول خون و فشار خون بالا است که خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته و دیابت را در فرد افزایش می دهد. در حال حاضر، مشخص نیست که هر چند وقت یکبار این اتفاق می افتد یا دقیقاً چرا اتفاق می افتد، اما واضح است که در بیمارانی که تحت درمان هورمونی قرار می گیرند، خطر ابتلا به سندرم متابولیک بالاست.

خطرات و مزایای درمان باید به دقت با پزشک در میان گذاشته شود. برای افراد مبتلا به سرطان پروستات متاستاتیک، به خصوص اگر پیشرفته باشد و علائم ایجاد کند، اکثر پزشکان معتقدند که فواید هورمون درمانی بسیار بیشتر از خطرات عوارض جانبی است.

 به شدت توصیه می شود افرادی که هورمون درمانی دریافت می کنند اقداماتی را انجام دهند که به کنترل عوارض جانبی احتمالی آن کمک کند. این اقدامات شامل ورزش منظم، ترک سیگار، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، اطمینان از دریافت کافی ویتامین D و کلسیم، و دریافت مراقبت‌ های پیشگیرانه و جامع قلبی عروقی است. 

درمان هدفمند سرطان پروستات

درمان هدفمند  (Targeted Therapy) درمانی است که ژن ‌ها، پروتئین ‌ها یا محیط بافتی خاص سرطان که به رشد و بقای سرطان کمک می‌ کند را هدف قرار می‌ دهد. این نوع درمان از رشد و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کند و آسیب به سلول های سالم را محدود می کند.

همه تومورها اهداف یکسانی ندارند. برای یافتن موثرترین درمان، پزشک ممکن است آزمایش هایی را برای شناسایی ژن ها، پروتئین ها و سایر عوامل در تومور شما انجام دهد. این به پزشکان کمک می کند تا هر زمان که ممکن است هر بیمار را با موثرترین درمان مطابقت دهند.

درمان هدفمند برای سرطان پروستات شامل موارد زیر است:

  •                     اولاپاریب (Lynparza) : اولاپاریب نوعی درمان هدفمند به نام مهارکننده PARP است. این دارو برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات مقاوم به اختگی متاستاتیکی که بیماری آنها در طول درمان با آبیراترون و یا انزالوتامید به رشد و گسترش خود ادامه داده است و دارای نقص های ژن ترمیم کننده DNA هستند، تأیید شده است. بیمارانی که دارای جهش BRCA1 یا BRCA2 به شکل ارثی یا غیر ارثی (داخل تومور) هستند، دچار ژن ترمیم کننده DNA بوده و از درمان با این دارو سود می برند.

برای تعیین اینکه آیا بیمار بهتر است اولاپاریب یا سایر داروهای این دسته مثل روکاپاریب (Rubraca) دریافت کند، باید یک یا چند آزمایش انجام شود، از جمله:

  •                     آزمایش جهش ارثی
  •                     توالی ژنومی بافت تومور یا DNA تومور شناور در جریان خون

به افراد مبتلا به سرطان پروستات متاستاتیک که درمان هدفمند را در نظر می گیرند، توصیه می شود تا در مورد هر 3 آزمایش ذکر شده در بالا با پزشک خود مشورت کنند.

شیمی درمانی سرطان پروستات
شیمی درمانی سرطان پروستات

شیمی درمانی سرطان پروستات

شیمی درمانی، شامل به کار گیری داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی است که معمولاً با جلوگیری سلول های سرطانی از رشد، تقسیم و تولید سلول های بیشتر انجام می شود.

شیمی درمانی سرطان پروستات ممکن است به افراد مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته یا مقاوم به اختگی و کسانی که سرطان در آنها به تازگی تشخیص داده شده یا سرطان متاستاتیک پروستات حساس به اختگی دارند کمک کند. یک برنامه شیمی درمانی معمولاً شامل تعداد مشخصی از چرخه های درمان در یک بازه زمانی معین است.

چندین داروی استاندارد برای سرطان پروستات استفاده می شود. به طور کلی، شیمی درمانی استاندارد با دوستاکسل (Taxotere) همراه با پردنیزون شروع می شود.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که افزودن دوستاکسل به درمان هورمونی در افرادی که سرطان در آنها به تازگی تشخیص داده شده یا سرطان متاستاتیک پروستات حساس به اختگی دارند، به طور قابل توجهی کمک می کند عمر طولانی تری داشته باشند و از رشد و گسترش بیماری جلوگیری می کند.

کابازیتاکسل  (Jevtana) برای درمان سرطان پروستات مقاوم به اختگی متاستاتیک که قبلاً با دوستاکسل درمان شده، تأیید شده است. این دارو یک مهارکننده میکروتوبول به شمار می رود.

عوارض شیمی درمانی به فرد، نوع شیمی درمانی دریافتی، دوز آن و طول درمان بستگی دارد، اما به طور کلی می تواند شامل خستگی، زخم در دهان و گلو، اسهال، تهوع و استفراغ، یبوست، اختلالات خونی، اثرات سیستم عصبی، تغییر در تفکر و حافظه، مشکلات جنسی و باروری، کاهش اشتها، درد و ریزش مو باشد.

عوارض جانبی شیمی درمانی معمولاً پس از پایان درمان از بین می رود. با این حال، برخی از عوارض جانبی ممکن است ادامه یابد، عود کند یا بعداً ایجاد شود. بر اساس برنامه درمانی خود، از پزشک خود بپرسید که چه عوارض جانبی ای را ممکن است تجربه کنید. تیم مراقبت های بهداشتی شما برای مدیریت یا جلوگیری از بسیاری از این عوارض جانبی با شما همکاری خواهد داشت.

 ایمونوتراپی سرطان پروستات
ایمونوتراپی سرطان پروستات

ایمونوتراپی سرطان پروستات

ایمونوتراپی سرطان پروستات یا ایمنی درمانی که درمان بیولوژیک نیز نامیده می شود، برای تقویت سیستم دفاعی طبیعی بدن جهت مقابله با سرطان طراحی شده است. در این رویکرد، از مواد ساخته شده توسط خود بدن استفاده می شود تا داروهایی برای بهبود، مورد هدف قرار دادن یا بازیابی عملکرد سیستم ایمنی تهیه شوند.

در برخی از افراد مبتلا به سرطان پروستات متاستاتیک مقاوم به اختگی که علائم سرطان ندارند یا علائم بسیار کمی دارند و عموماً شیمی درمانی انجام نداده اند، واکسن درمانی با Sipuleucel-T (Provenge) ممکن است یک گزینه مناسب باشد.

Sipuleucel-T برای هر بیمار به شکل منحصر به همان فرد ساخته می شود. بدین ترتیب که قبل از درمان، خون بیمار طی فرآیندی به نام لوکفرزیس خارج می شود. سلول ‌های ایمنی از خون بیمار جدا و در آزمایشگاه اصلاح شده و سپس به بدن بیمار بازگردانده می‌ شوند. 

بدین ترتیب، سیستم ایمنی بیمار ممکن است سلول های سرطانی پروستات را تشخیص داده و از بین ببرد. هنگامی که از این روش درمانی استفاده می شود، تشخیص اینکه آیا برای درمان سرطان موثر است یا خیر، دشوار است زیرا درمان با Sipuleucel-T منجر به کاهش سطح PSA، کوچک شدن تومور، یا جلوگیری از وخیم شدن سرطان نمی شود.

 با این حال، نتایج آزمایش ‌های بالینی نشان داده ‌اند که درمان با Sipuleucel-T می ‌تواند طول عمر افراد مبتلا به سرطان پروستات مقاوم به اختگی متاستاتیک با علائم کم یا بدون علائم را تا حدود 4 ماه افزایش دهد.

انواع مختلف ایمونوتراپی می تواند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند. عوارض جانبی شایع شامل واکنش های پوستی، علائم شبه آنفولانزا، اسهال و تغییرات وزن است. با پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی ایمونوتراپی مشورت کنید. 

 

رادیو داروها برای سرطان پروستات
رادیو داروها برای سرطان پروستات

رادیو داروها برای سرطان پروستات

لوتشیوم تراپی: از بین رادیوداروهایی که در درمان سرطان پروستات به کار می روند، در حال حاضر (زمستان 1401) فقط لوتشیوم در دسترس است.

Lutetium Lu 177 (Pluvicto) که Lu-PSMA 177 نیز نامیده می ‌شود، پروتئین خاصی به نام PSMA (آنتی ژن غشایی اختصاصی پروستات) را مورد هدف قرار می‌ دهد که بر روی سلول‌ های سرطانی پروستات بیان می شود و بنابراین پرتوی منتشر شده از دارو را مستقیماً به سلول ‌های سرطانی می ‌رساند.

 البته این دارو معجزه ای برای درمان سرطان پروستات نیست و فقط برای درمان افراد مبتلا به سرطان پروستات متاستاتیک مقاوم به اختگی که قبلاً یک مهارکننده آندروژن و شیمی درمانی تاکسان مانند دوستاکسل دریافت کرده اند، تأیید شده است.

 برای دریافت این درمان، یک نوع خاص از توموگرافی با انتشار پوزیترون (PSMA-PET) باید تأیید کند که سلول‌ های سرطانی حاوی گیرنده PSMA هستند. (به تشخیص سرطان پروستات مراجعه کنید). شایع ترین عوارض جانبی این درمان شامل خستگی، خشکی دهان، حالت تهوع، کم خونی، از دست دادن اشتها و یبوست است.

داروهای اصلاح کننده استخوان برای سرطان پروستات
داروهای اصلاح کننده استخوان برای سرطان پروستات

 داروهای اصلاح کننده استخوان برای سرطان پروستات

سلامت استخوان ها موضوع مهمی در زندگی افراد مبتلا به سرطان پروستات است. استئوپنی و پوکی استخوان بیماری های استخوانی هستند که می توانند توسط هورمون درمانی ایجاد شوند یا شدت یابند. بیماران تحت درمان هورمونی برای سرطان غیر متاستاتیک پروستات باید از نظر خطر شکستگی استخوان ارزیابی شوند.

 رایج ترین راه برای بررسی این خطر در یک فرد، اسکن هسته ای سنجش تراکم استخوان (DEXA) است که استحکام استخوان ها را اندازه می گیرد. بیمارانی که در معرض خطر بالای شکستگی قرار دارند باید برای کاهش این خطر تحت درمان قرار گیرند.

استفاده از داروهای اصلاح کننده خوردگی استخوان در بیماران سرطان پروستات با درگیری (متاستاز) استخوان ها و یا مبتلا به پوکی استخوان شدید توصیه می شود. این داروها عبارتند از دنوزوماب (Prolia، Xgeva)، زولندرونیک اسید (Reclast، Zometa)، آلندرونات (Fosamax)، و پامیدرونات (Aredia). این داروها می توانند عوارض جانبی در بر داشته باشند، بنابراین با پزشک خود در مورد زمان مصرف دارو و بهترین گزینه بر اساس وضعیت خود مشورت کنید.

در بیماران مبتلا به سرطان پروستات که به استخوان گسترش یافته است، همیشه خطر مشکلات استخوانی مانند شکستگی، درد و فشردگی نخاع وجود دارد. به این موارد «مخاطرات مرتبط با سیستم اسکلتی» می گویند. دنوزوماب یا زولندرونیک اسید را می توان یک بار در ماه تجویز کرد.

یک عارضه جانبی نادر اما جدی ناشی از مصرف داروهای اصلاح کننده استخوان، استئونکروز فک (از بین رفتن استخوان فک) است. علائم استئونکروز فک شامل درد، تورم و عفونت فک؛ لق شدن دندان؛ و استخوان در معرض شکستگی است. بارزترین عامل خطر در خصوص این عارضه جانبی در فردی که یک داروی اصلاح کننده استخوان دریافت می کرده، انجام اقدامات تهاجمی دندانپزشکی (مانند کشیدن دندان) است. 

یک ارزیابی دندانپزشکی به منظور بررسی ایمنی و رسیدگی به نواحی مشکل دار قبل از شروع مصرف داروهای اصلاح کننده استخوان بسیار مورد اهمیت است. اگر فردی که این داروها را مصرف می کند نیاز به اقدامات دندانپزشکی داشته باشد، درمان باید تا پایان کار دندانپزشکی و بهبودی بیمار متوقف شود.

درمان قطعی سرطان پروستات

درمان قطعی سرطان پروستات

آیا سرطان پروستات درمان قطعی دارد؟ در حال حاضر، هیچ درمان قطعی برای سرطان پروستات وجود ندارد. با این حال، درمان های موجود می توانند به کنترل سرطان و افزایش طول عمر و کیفیت زندگی بیماران کمک کنند. درمان سرطان پروستات بر اساس عوامل مختلفی، از جمله نوع سرطان، میزان پیشرفت سرطان، سن بیمار، سلامت عمومی بیمار و ترجیحات بیمار، تعیین می شود.

در مراحل اولیه سرطان پروستات، معمولاً درمان ضروری نیست. در این موارد، بیمار به طور منظم تحت معاینه و آزمایش قرار می گیرد تا هرگونه تغییر در سرطان بررسی شود. در مراحل پیشرفته تر سرطان پروستات، ممکن است درمان های مختلفی مورد نیاز باشد که در بالا به صورت کامل آنها را بررسی کردیم.

قوی ترین داروی ضد سرطان پروستات

قوی ترین داروی ضد سرطان پروستات دارویی است که بیشترین اثر را در از بین بردن سلول های سرطانی پروستات دارد. این داروها معمولاً در درمان سرطان پروستات پیشرفته یا سرطان پروستات متاستاتیک استفاده می شوند.

در حال حاضر، برخی از قوی‌ترین داروهای ضد سرطان پروستات در حال توسعه هستند. این داروها ممکن است اثرات قوی‌تری داشته باشند و عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای فعلی داشته باشند.

 

درمان بر اساس استیج (مرحله) سرطان پروستات

ممکن است برای هر مرحله از سرطان پروستات درمان های مختلفی توصیه شود. پزشک تان با شما همکاری خواهد کرد تا یک برنامه درمانی خاص بر اساس استیج یا مرحله سرطان و سایر عوامل طراحی کند. توضیحات مفصلی در مورد هر نوع درمان قبلاً در این مطلب ارائه شده است. کارآزمایی های بالینی نیز ممکن است یک گزینه درمانی برای هر استیج باشد.

سرطان پروستات در مراحل اولیه
سرطان پروستات در مراحل اولیه

سرطان پروستات در مراحل اولیه (استیج یا مرحله 1 و 2)

سرطان پروستات در مراحل اولیه معمولاً بسیار آهسته رشد می ‌کند و ممکن است سال ‌ها طول بکشد تا علائم یا سایر مشکلات را ایجاد کند، البته اگر اصلاً اتفاق بیفتد. در نتیجه نظارت فعال و مراقبت انتظاری ممکن است توصیه شود. رادیوتراپی (پرتودرمانی) یا جراحی، نیز ممکن است پیشنهاد شود. 

برای کسانی که نمره گلیسون بالاتری دارند، سرطان ممکن است سریعتر رشد کند، بنابراین پرتودرمانی و پروستاتکتومی رادیکال اغلب توصیه می شود. پزشک قبل از توصیه یک برنامه درمانی، سن و سلامت عمومی شما را در نظر می گیرد.

 انجمن انکولوژی آمریکا ASCO، انجمن اورولوژی آمریکا و انجمن رادیوانکولوژی آمریکا، توصیه می کنند که بیماران مبتلا به سرطان پروستات در مراحل اولیه پرخطر که سرطان به سایر نواحی بدن شان گسترش نیافته است، باید پرتودرمانی به همراه درمان هورمونی یا پروستاتکتومی رادیکال را به عنوان گزینه های درمانی استاندارد دریافت کنند. 

سرطان پروستات پیشرفته موضعی (استیج یا مرحله 3)

سرطان پروستات پیشرفته موضعی ممکن است با پرتودرمانی به همراه هورمون درمانی، یا به کمک جراحی درمان شود. انجمن انکولوژی آمریکا ASCO توصیه می ‌کند، پزشکان درمان هورمونی را برای متوقف کردن تولید تستوسترون به اضافه ابیراترون و پردنیزولون برای این بیماران در نظر بگیرند.

 اگر ابیراترون یک گزینه مناسب نباشد، مسدود کردن ترکیبی آندروژن با استفاده از یک مهارکننده AR ممکن است توصیه شود. برای جلوگیری از رشد و گسترش سرطان ممکن است درمان‌ ها در ترکیب‌ های مختلف ارائه شوند.حداقل 24 ماه هورمون درمانی برای کنترل بیماری لازم است، اما 18 ماه نیز ممکن است کفایت کند.

اگر بیماران مبتلا به کانسر پروستات پیشرفته موضعی با رادیوتراپی درمان شوند، معمولا بعد از انجام آن، به درمان دیگری نیاز ندارند، اما اگر جراحی (پروستاتکتومی رادیکال) به عنوان درمان اولیه انتخاب شود، بعد از جراحی، رادیوتراپی کمکی (ادجونت) در مواردی که تومور به خارج از غده پروستات گسترش یافته باشد یا حاشیه (مارژین) جراحی مثبت باشد، نیز باید انجام شود، همچنین اگر بعد از جراحی،  تومور عود کند باید رادیوتراپی نجات بخش (سالویج Salvage) انجام شود.

افرادی که در معرض خطر بالای شکستگی استخوان قرار دارند، ممکن است داروی اصلاح کننده استخوان را بر اساس دوز و برنامه درمان پوکی استخوان دریافت کنند (به «داروهای اصلاح کننده استخوان» در بالا مراجعه کنید).

مراقبت انتظاری نیز ممکن است برای سالمندانی که انتظار نمی رود برای مدت طولانی عمرکنند و سرطان علائمی در آنها ایجاد نمی کند یا برای کسانی که بیماری جدی تری دارند در نظر گرفته شود.برای سرطان پروستات در سالمندان کلیک کنید.

 سرطان پروستات پیشرفته (استیج یا مرحله 4)

اگر سرطان از جایی که شروع شده به قسمت دیگری از بدن در خارج از لگن گسترش یابد، پزشکان آن را سرطان متاستاتیک می نامند. سرطان های پروستات پرخطر یا موضعی پیشرفته، احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به سرطان متاستاتیک دارند. اگر سرطان پروستات، خطر بالایی برای متاستاتیک شدن دارد یا قبلاً متاستاتیک شده است، بهتر است با پزشکی که در درمان آن تجربه دارند مشورت کنید. البته پزشکان می توانند نظرات متفاوتی در مورد بهترین برنامه درمانی استاندارد ارائه دهند. قبل از شروع درمان در مورد گرفتن نظر دوم (پزشک دوم) فکر کنید تا در انتخاب برنامه درمانی انتخابی خود هوشمندانه عمل کنید.

معمولا درمان قطعی برای سرطان پروستات متاستاتیک وجود ندارد، اما اغلب برای مدت طولانی قابل کنترل است. بسیاری از افراد، حتی کسانی که بیماری پیشرفته دارند، با وجود ابتلا به سرطان پروستات به بقای خود ادامه می دهند. سرطان پروستات اغلب به کندی رشد می کند و اکنون گزینه های درمانی موثری وجود دارد که حتی طول عمر را افزایش می دهد. لذا این وضعیت، می تواند همچون زندگی با یک بیماری مزمن مانند بیماری قلبی یا دیابت باشد که نیاز به درمان مداوم برای به حداقل رساندن علائم و حفظ سلامت دارد.

مراقبت حمایتی یا تسکینی برای کمک به تسکین علائم و عوارض جانبی، بخش مهمی از درمان سرطان پروستات پیشرفته به شمار می رود. گزینه های مراقبت تسکینی عبارتند از:

  •                 TURP برای مدیریت علائمی مانند خونریزی یا انسداد ادرار.
  •                 داروهای اصلاح کننده استخوان ممکن است برای تقویت استخوان ها، کاهش خطر شکستگی استخوان، و کاهش خطر مشکلات اسکلتی مرتبط با سرطان پروستات که به استخوان گسترش یافته است استفاده شود.
  •                 پرتودرمانی تسکینی در نواحی خاص استخوانی نیز می تواند برای کاهش خطر شکستگی استخوان یا کاهش درد استخوان زمانی که داروها موثر نیستند، استفاده شود.

محققان از روش های دیگری برای درک بهتر سرطان پروستات متاستاتیک و شناسایی رویکردهای درمانی جدید نیز بهره می برند.

 سرطان پروستات حساس به اختگی متاستاتیک (Castration-Sensitive Metastatic Prostate Cancer)

سرطان پروستاتی که به سایر قسمت‌ های بدن گسترش یافته و همچنان به درمان سرکوب کننده تستوسترون پاسخ می ‌دهد، سرطان پروستات حساس به اختگی متاستاتیک نامیده می ‌شود. بهترین گزینه درمانی، به سلامت بیمار و شدت سرطان بستگی دارد. مهم است که با تیم مراقبت های بهداشتی در مورد خطرات و مزایای هر گزینه صحبت کنید.

 گزینه های درمانی زیر را می توان برای درمان افرادی که به تازگی سرطان در آنها تشخیص داده شده و کسانی که درمان های قبلی از جمله پروستاتکتومی رادیکال یا پرتودرمانی را دریافت کرده اند، به کار برد.

  •                 دوستاکسل به همراه هورمون درمانی. در افراد مبتلا به بیماری بسیار گسترده که قادر به دریافت شیمی درمانی هستند، ممکن است دوستاکسل همراه با درمان هورمونی توصیه شود. دوستاکسل با یا بدون پردنیزولون به صورت وریدی هر 3 هفته و در مجموع 6 دوز تجویز می شود. عوارض جانبی دوستاکسل ممکن است شامل سطوح پایین سلول های خونی، عفونت، تهوع و استفراغ، دردهای عضلانی و تغییرات مو و ناخن باشد. همچنین ممکن است باعث نوروپاتی محیطی شود، که نوعی آسیب عصبی است که باعث احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در دست ها و یا پاها می شود.
  •                 آبیراترون با پردنیزولون به همراه هورمون درمانی. این درمان برای سرطان پروستات حساس به اختگی متاستاتیک که به تازگی تشخیص داده شده و پرخطر است توصیه می شود، اما می توان آن را به افرادی که بیماری کم خطرتری دارند نیز ارائه داد.
  •                 آپالوتامید به همراه هورمون درمانی. این ترکیب درمانی در سال 2019 تایید شد. این یک برنامه درمانی ارائه می دهد که نیازی به درمان طولانی مدت با استروئیدها و نظارت مکرر با آزمایشات را ندارد. این درمان به عنوان یک گزینه برای مبتلایان به سرطان پروستات حساس به اختگی متاستاتیک بدون توجه به خطر یا حجم بیماری توصیه می شود.
  •                 انزالوتامید به همراه هورمون درمانی. این ترکیب درمانی در اواخر سال 2019 تایید شد. نیازی به درمان با استروئید و نظارت مکرر با آزمایشات ندارد. این درمان به عنوان یک گزینه برای مبتلایان به سرطان پروستات حساس به اختگی متاستاتیک بدون توجه به خطر یا شدت بیماری توصیه می شود.

علاوه بر گزینه های درمانی فوق، درمان برای تسکین علائم و عوارض جانبی همچنان بخش مهمی از برنامه کلی درمان به شمار می رود.

ممکن است برای جلوگیری از شکستگی استخوان یک داروی اصلاح کننده استخوان تجویز شود (به «داروهای اصلاح کننده استخوان» در بالا مراجعه کنید).

سرطان پروستات مقاوم به اختگی غیر متاستاتیک (Non-metastatic castration-resistant prostate cancer)

آن نوع سرطان پروستاتی که علیرغم پایین بودن سطح تستوسترون (کمتر از 50 نانوگرم در میلی لیتر)، متوقف نمی شود، “مقاوم به اختگی” نامیده می شود. سرطان پروستات مقاوم به اختگی با افزایش سطح PSA و یا بدتر شدن علائم و یا سرطان در حال رشد که توسط اسکن تایید می شود، تعریف می شود. اگر سرطان به سایر قسمت‌ های بدن سرایت نکرده باشد، به آن سرطان پروستات مقاوم به اختگی غیر متاستاتیک می ‌گویند.

ASCO توصیه می کند که درمان سرطان پروستات مقاوم به اختگی غیر متاستاتیک باید بر کاهش سطح تستوسترون تمرکز داشته باشد. این ممکن است شامل یک درمان دائمی، مانند ارکیکتومی، یا ممکن است شامل ادامه درمان با داروهایی باشد که سطح هورمون ‌ها را کاهش می ‌دهند، مانند آپالوتامید، دارولوتامید یا انزالوتامید.

آزمایش PSA و یا آزمایش های تصویربرداری ممکن است به طور مرتب انجام  شود. اگر خطر ابتلا به بیماری متاستاتیک کم باشد، آزمایش PSA هر 4 تا 6 ماه توصیه می شود. در صورت وجود خطر بالای بیماری متاستاتیک، آزمایش PSA هر 3 ماه یکبار توصیه می شود. در صورت وجود علائم یا نشانه هایی مبنی بر بدتر شدن سرطان، آزمایش های تصویربرداری مانند اسکن استخوان، سی تی اسکن یا ام آر آی انجام میشود.

 سرطان پروستات مقاوم به اختگی متاستاتیک (Metastatic Castration Resistant Prostate Cancer)

اگر سرطان، علیرغم پایین بودن سطح تستوسترون (کمتر از 50 نانوگرم در میلی لیتر)، متوقف نشده و به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یافته باشد، به آن سرطان پروستات مقاوم به اختگی متاستاتیک می گویند. سرطان پروستات مقاوم به اختگی با افزایش سطح PSA و یا بدتر شدن علائم و یا سرطان در حال رشد که توسط اسکن تایید می شود، تعریف می شود.

 ASCO آزمایش PSA را هر 3 ماه یک بار برای سرطان پروستات مقاوم به اختگی متاستاتیک توصیه می کند. به طور کلی، آزمایش‌ های تصویربرداری، مانند سی ‌تی اسکن و اسکن استخوان، برای بررسی رشد و گسترش سرطان و بررسی میزان کارآمدی درمان نیز انجام می‌ شود.

درمان سرطان پروستات مقاوم به اختگی متاستاتیک می تواند دشوار باشد. ASCO توصیه می کند که هورمون درمانی ادامه یابد.

گزینه های درمانی سرطان پروستات مقاوم به اختگی متاستاتیک در زیر فهرست شده است:

  •         مهارکننده های AR، مانند آبیراترون یا انزالوتامید
  •         درمان هدفمند با اولاپاریب یا روکاپاریب
  •         شیمی درمانی با دوستاکسل، به خصوص اگر درد استخوان یا سایر علائم مرتبط با سرطان وجود داشته باشد
  •         شیمی درمانی با کابازیتاکسل در صورت توقف اثر دوستاکسل
  •         ایمونوتراپی با Sipuleucel-T
  •         لوتشیوم تراپی
  •         داروهای اصلاح کننده استخوان برای درمان سرطانی که به استخوان گسترش یافته است.
سرطان پروستات بعد از چند مدت عود می کند

سرطان پروستات بعد از چند مدت عود می کند

بسیاری از افرادی که با پرتودرمانی یا جراحی درمان می ‌شوند، به خوبی بهبود می یابند. با این حال، برخی دچار عود بیوشیمیایی (BCR (Bio-Chemical Recurrence می شوند. علائم اصلی BCR افزایش سطح PSA و عدم وجود متاستاز در اسکن است. به همین دلیل است که BCR  «عود PSA» یا «سندرم PSA در حال افزایش» نیز نامیده می ‌شود.

برای افرادی که پروستاتکتومی رادیکال دریافت کرده اند، تعریف BCR شامل افزایش سطح PSA به مقدار 0.2 یا بیشتر می باشد. پرتودرمانی ممکن است یک گزینه درمانی برای BCR پس از جراحی باشد. این درمان «پرتودرمانی نجات بخش (سالویج)» نامیده می ‌شود.

برای افرادی که پرتودرمانی را به ‌عنوان درمان اصلی سرطان پروستات دریافت کرده ‌اند، BCR با افزایش سطح PSA بیش از “عدد 2 + پایین‌ ترین مقدار PSA که پس از درمان با پرتودرمانی به دست آمده” تعریف می‌شود.

 مثلا اگر پایین ترین سطح PSA بعد از پرتودرمانی، 1 بوده باشد و در پیگیریهای بعدی PSA به عدد 3 یا بیشتر برسد، می گوییم BCR اتفاق افتاده است. درمان BCR بعد از پرتودرمانی می تواند شامل پرتودرمانی پیشرفته SBRT، جراحی تحت عنوان “پروستاتکتومی رادیکال نجات بخش” یا یک روش کرایوسرجری به نام “کرایوتراپی نجات بخش” باشد. توصیه می کنیم در مورد گزینه های درمانی با تیم مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. پیشنهاد می کنم مقاله درمان های تخریبی کرایوتراپی و هایفو برای سرطان پروستات را بخوانید.

در BCR ممکن است درمان هورمونی نیز توصیه شود، اگر قرار است از هورمون تراپی برای درمان BCR پرخطر استفاده شود، هورمون درمانی متناوب توصیه می شود .

خاموش شدن بیماری (Remission) زمانی است که سرطان در بدن قابل تشخیص نباشد و هیچ علامتی نیز وجود نداشته باشد. این را می ‌توان «عاری از شواهد بیماری» یا No Evidence of Disease نیز نامید.

رمیسیون می تواند موقت یا دائمی باشد. این عدم اطمینان باعث می شود بسیاری از افراد نگران عود سرطان باشند. اگرچه درمان هایی مانند هورمون درمانی و پرتودرمانی برای کمک به جلوگیری از عود وجود دارد، اما مهم است که با پزشک خود در مورد احتمال بازگشت سرطان صحبت کنید. ابزارهایی وجود دارد که پزشک شما می تواند از آنها استفاده کند، به نام نوموگرام، تا خطر عود بیماری را تخمین بزند. درک خطر عود و گزینه های درمانی ممکن است به شما کمک کند در صورت بازگشت سرطان احساس آمادگی بیشتری کنید.

به طور کلی، پس از جراحی یا پرتودرمانی، سطح PSA در خون معمولا کاهش می یابد. اگر سطح PSA دوباره شروع به افزایش کند، ممکن است نشانه بازگشت سرطان باشد. اگر سرطان پس از درمان اولیه برگردد، سرطان عود کننده نامیده می شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد، باید انواع تستهای تشخیصی انجام شوند. سرطان ممکن است در پروستات (به نام عود موضعی)، در بافت ‌ها یا غدد لنفاوی نزدیک پروستات (عود منطقه ‌ای) یا در قسمت دیگری از بدن مانند استخوان‌ ها، ریه ‌ها یا کبد عود کند (عود دوردست یا عود متاستاتیک). گاهی اوقات با وجود افزایش سطح PSA، پزشک نمی تواند تومور را پیدا کند. این به عنوان عود PSA یا عود بیوشیمیایی شناخته می شود.

پس از انجام این آزمایش، شما و پزشکتان در مورد گزینه های درمانی صحبت خواهید کرد. انتخاب طرح درمان بر اساس نوع عود و درمان (هایی) است که قبلاً دریافت کرده اید و ممکن است شامل درمان هایی باشد که در بالا توضیح داده شد، مانند پرتودرمانی، پروستاتکتومی برای افرادی که ابتدا با پرتودرمانی درمان شده اند یا درمان هورمونی.

 هر طرح درمانی را که انتخاب کنید، مراقبت تسکینی برای تسکین علائم و عوارض جانبی مهم خواهد بود. مراقبت تسکینی معمولاً شامل مصرف داروهای مسکن، پرتودرمانی، درمان با رادیوداروها یا سایر درمان ‌ها برای کاهش درد استخوان است.

متخصص سرطان پروستات

متخصص درمان سرطان پروستات

متخصص درمان سرطان پروستات، پزشکی است که در زمینه تشخیص و درمان سرطان پروستات تخصص دارد. این متخصص ممکن است اورولوژیست، آنکولوژیست یا رادیوتراپیست باشد. اورولوژیست یک پزشک متخصص در بیماری های دستگاه ادراری و تناسلی مردان است. اورولوژیست ها معمولاً اولین پزشکانی هستند که مردان مبتلا به سرطان پروستات را معاینه می کنند.

آنکولوژیست یک پزشک متخصص در تشخیص و درمان سرطان است. آنکولوژیست ها می توانند در زمینه های مختلف سرطان از جمله سرطان پروستات تخصص داشته باشند. رادیوتراپیست یک پزشک متخصص در استفاده از اشعه برای درمان سرطان است.

انتخاب متخصص درمان سرطان پروستات یک تصمیم مهم است. بیمار باید در مورد گزینه های مختلف با پزشک خود صحبت کند و با توجه به عواملی مانند نوع سرطان، میزان پیشرفت سرطان، سن بیمار، سلامت عمومی بیمار و ترجیحات بیمار، بهترین متخصص و روش درمانی را انتخاب کند.

در اینجا برخی از عواملی که باید در هنگام انتخاب متخصص درمان سرطان پروستات در نظر گرفته شوند، آورده شده است:

  • تجربه: متخصص درمان سرطان پروستات باید تجربه کافی در تشخیص و درمان سرطان پروستات داشته باشد.
  • تخصص: متخصص درمان سرطان پروستات باید در زمینه سرطان پروستات تخصص داشته باشد.
  • هزینه: هزینه درمان سرطان پروستات می تواند متفاوت باشد. بیمار باید قبل از انتخاب متخصص، هزینه های درمان را نیز در نظر بگیرد.

 

برای برگشت به صفحه اصلی سرطان پروستات کلیک کنید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن