تاثیر خود ارضایی بر سرطان پروستات چیست؟

تاثیر خود ارضایی بر سرطان پروستات
5/5 - (2 امتیاز)

فهرست

تاثیر خود ارضایی بر سرطان پروستات

خودارضایی یک عمل جنسی رایج است که توسط جامعه به اشتباه درک شده است. این شامل خود تحریکی اندام تناسلی برای رسیدن به رهایی جنسی، ارگاسم یا انزال و احساس لذت جنسی است. در کل تاثیر خود ارضایی بر سرطان پروستات مفید است و افراد از هر جنس و گرایش جنسی می توانند در این فعالیت جنسی را داشته باشند. این فعالیت می تواند تنهایی یا به کمک شریک زندگی باشد.

ارتباط بین خودارضایی و سرطان پروستات

انزال در مردان اساساً منی است که حاوی بخش بزرگی از مایع منی است که یک مایع مغذی برای اسپرم است. غده پروستات که در مردان درست زیر مثانه وجود دارد، مسئول تولید این مایع منی است. از این رو، تاثیر مفید خود ارضایی بر سرطان پروستات و ارتباط نزدیک بین خودارضایی و سرطان پروستات را نمی توان نادیده گرفت.

خودارضایی منظم می تواند برای سلامت پروستات مفید باشد که در نتیجه تاثیر خود ارضایی بر سرطان پروستات می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. در اینجا به چند مورد از فواید خودارضایی اشاره می کنیم:

از جریان خون سالم به غده حمایت می کند
دفع سموم و مواد زائد انباشته شده را افزایش می دهد
به حفظ عملکرد مناسب غده پروستات کمک می کند

یکی از گسترده ترین مطالعات در اورولوژی اروپا در سال 2016 منتشر شد که در آن بیش از 31000 مرد به مدت بیش از 20 سال تحت نظر بودند. محققان به این نتیجه رسیدند که انزال‌کننده‌های مکرر (صرف نظر از خودارضایی یا آمیزش جنسی) نسبت به سایر مردان میزان سرطان پروستات کمتری داشتند.

دلیل دقیق رابطه مثبت بین خودارضایی و سرطان پروستات کاملاً مشخص نیست زیرا سرطان غده پروستات چند عاملی است. مطالعات نشان می دهد که تماس طولانی مدت بین سلول های غده پروستات و ترشحات آنها، مانند مایع منی، که حاوی سطوح کافی روی، فسفات، اسید سیتریک و هورمون مردانه دی هیدروتستوسترون (DHT) است، ممکن است رشد سرطان را تسریع کند. از این رو، ممکن است به این نتیجه برسد که خودارضایی تماس بین سلول ها و مایعات غده پروستات را کاهش می دهد. با این حال، این واقعیت هنوز ثابت نشده است.

عواملی که برای سرطان پروستات خطرناک است

عواملی که باعث سرطان پروستات میشود؟

عوامل خطر زیادی برای سرطان پروستات وجود دارد. بر تعدادی از این عوامل کاری شاید کار خاصی نتوان کرد مانند ژنتیک  و در تعدادی دیگر میتوان پیشگیری کرد. در زیر مطالب کاملی را در این خصوص برای شما آورده ایم.

برای اطلاع از عوامل خطر سرطان پروستات روی لینک کلیک کنید.

همچنین برای پیشگیری از سرطان پروستات میتوانید این مقاله رو مطالعه فرمایید.

فواید خودارضایی برای سرطان پروستات

فواید خودارضایی برای سرطان پروستات

در حالی که تحقیقات در مورد فواید و خاص خودارضایی برای سلامت پروستات هنوز در حال توسعه است، مطالعات متعددی برای ارائه نمای کلی از مزایای سلامت روانی و فیزیولوژیکی خودارضایی و سایر رفتارهای جنسی که باعث انزال در مردان می شود، انجام شده است. 

موارد زیر چند مزیت بالقوه خودارضایی برای سلامت پروستات است:

خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد

خودارضایی و سرطان پروستات رابطه پیچیده ای دارند. همانطور که توضیح داده شد، خطر ابتلا به سرطان پروستات را می توان با انزال از طریق اعمال جنسی مانند خودارضایی کاهش داد.

تحریک غده پروستات
خودارضایی شامل تحریک دستگاه تناسلی خارجی است که به طور غیر مستقیم بر غده پروستات تأثیر می گذارد. این تحریک ممکن است غده را فعال نگه دارد، تشکیل سالم مایع منی را القا کند و مایع را به صورت دوره ای تخلیه کند. همه این فرآیندها طبیعی و برای حفظ سلامت غده ترشحی ضروری هستند. 

جریان خون بهتر به قسمت تحتانی شکم و کشاله ران
فعالیت جنسی، از جمله خودارضایی، جریان خون در ناحیه تناسلی را بهبود می بخشد. افزایش جریان خون می تواند با تامین اکسیژن و سایر مواد مغذی حیاتی غده پروستات به عملکرد بهینه آن کمک کند. 

کاهش استرس 
خودارضایی یک فعالیت جنسی خصوصی و رضایت‌بخش و لذت‌بخش است که می‌تواند به افراد کمک کند تا استرس را رها کنند. مشکلات پروستات و سایر مشکلات سلامتی با استرس مزمن مرتبط است. خودارضایی ممکن است به طور غیرمستقیم سلامت پروستات را با کاهش سطح استرس بهبود بخشد. 

خودارضایی سلامت جنسی را بهبود می بخشد
خودارضایی به افراد این فرصت را می دهد که بدن، ترجیحات جنسی و واکنش های خود را بشناسند. درک تمایلات و لذت جنسی می تواند به خودآگاهی جنسی کمک کند. پذیرش تمایلات جنسی خود و انجام رفتارهای جنسی لذت بخش و رضایت بخش، هر دو می تواند برای رفاه جنسی شما مفید باشد.

انزال بر کیفیت اسپرم تاثیر می گذارد
مطالعات نشان می دهد که انزال نادر می تواند تعداد و حجم اسپرم را بهبود بخشد، در حالی که انزال مکرر اغلب می تواند کیفیت اسپرم، مورفولوژی و تکه تکه شدن DNA (شکستگی ها و الگوهای موجود در ماده ژنتیکی اسپرم) را افزایش دهد. 

انزال منجر به خواب بهتر می شود
بدن شما پس از ارگاسم، اکسی توسین، یک هورمون کاهش دهنده استرس، ترشح می کند و کورتیزول، یک هورمون استرس زا را مسدود می کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ارگاسم زمان به خواب رفتن را کوتاه می‌کند و کیفیت خواب را افزایش می‌دهد. 

خلاصه

محققان بر این باورند که خودارضایی ممکن است به کاهش سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) کمک کند. PSA پروتئینی است که توسط غده پروستات تولید می شود و می تواند نشان دهنده سرطان پروستات باشد. مطالعات نشان داده اند که مردانی که بیشتر خودارضایی می کنند، سطح PSA پایین تری دارند.

البته، مهم است که توجه داشته باشید که این مطالعات فقط مشاهداتی هستند و نمی توانند علت و معلولی را نشان دهند. ممکن است عوامل دیگری وجود داشته باشند که خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند و خودارضایی فقط یکی از آنها باشد.

در نهایت، بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، رعایت یک رژیم غذایی سالم برای سرطان پروستات، ورزش منظم و ترک سیگار است.

برای برگشت به صفحه اصلی سرطان پروستات کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن