سرطان پروستات چیست؟ انواع سرطان پروستات

سرطان پروستات چیست؟
5/5 - (3 امتیاز)

سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات که در انگلیسی prostate cancer  نام دارد یک بیماری جدی است که در آن سلول‌های پروستات به طور غیرقابل کنترل رشد می‌کنند. پروستات غده‌ای است که در مردان در زیر مثانه قرار دارد و مایع منی را تولید می‌کند.

سرطان پروستات شایع‌ترین نوع سرطان در مردان است. حدود ۱ نفر از هر ۹ مرد در طول زندگی خود به سرطان پروستات مبتلا می‌شود.

سرطان پروستات زمانی شروع می شود که سلول های غده پروستات شروع به رشد خارج از کنترل می کنند. پروستات غده ای است که فقط در مردان یافت می شود. مقداری از مایعی که بخشی از مایع منی است را می سازد.

پروستات با بالا رفتن سن مرد تمایل به رشد دارد. در مردان جوان تر، اندازه آن به اندازه یک گردو است، اما در مردان مسن می تواند بسیار بزرگتر باشد.

غده پروستات چیست؟

پروستات غده ای در پایه مثانه است. به اندازه یک گردو است اما با افزایش سن مردان بزرگتر می شود.

پروستات اولین قسمت لوله را احاطه کرده است که ادرار را از مثانه به آلت تناسلی می رساند. این لوله مجرای ادرار نامیده می شود. مجرای ادرار همچنین مایع منی را حمل می کند که مایع حاوی اسپرم است.

غده پروستات پروتئینی به نام آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) تولید می کند. آزمایش خون می تواند سطح PSA را اندازه گیری کند. غده پروستات بخشی از دستگاه تناسلی مردانه است. 

 

غده سرطانی پروستات

سرطان پروستات از کجا شروع می شود؟

اکثر سرطان های پروستات از سلول های غده خارجی پروستات شروع می شوند و به عنوان آدنوکارسینوم آسینار شناخته می شوند. بسیاری از این سرطان ها بسیار کند رشد می کنند و به احتمال زیاد گسترش نمی یابند. اما برخی می توانند سریعتر رشد کنند.

انواع سرطان پروستات

تقریباً تمام سرطان های پروستات آدنوکارسینوم هستند. این سرطان ها از سلول های غده در پروستات (سلول هایی که مایع پروستات را که به مایع منی اضافه می شود می سازند) ایجاد می شوند.

انواع دیگر سرطان که می تواند در پروستات شروع شود عبارتند از:

کارسینوم سلول کوچک (کارسینوم سلول های عصبی غدد درون ریز)

سایر تومورهای عصبی غدد درون ریز (از جمله کارسینوم سلول بزرگ)

کارسینوم سلول انتقالی

سارکوم ها

این انواع دیگر سرطان نادر هستند. اگر به شما گفته شود که سرطان پروستات دارید، به احتمال زیاد آدنوکارسینوما است.

برخی از سرطان های پروستات می توانند به سرعت رشد کرده و گسترش یابند، اما بیشتر آنها به کندی رشد می کنند. 

سرطان پروستات موضعی، پیشرفته و متاستاتیک چیست؟

پزشکان اغلب سرطان پروستات را به صورت موضعی، پیشرفته موضعی و متاستاتیک توصیف می کنند که ما در زیر آنها را به طور مختصر توضیح خواهیم داد :

سرطان پروستات موضعی

سرطان پروستات موضعی سرطانی است که فقط در داخل غده پروستات وجود دارد. به سایر قسمت های بدن سرایت نکرده است.

سرطان پروستات پیشرفته

سرطان پروستات پیشرفته به این معنی است که سرطان مانند کپسول شکسته شده و غده پروستات گسترش یافته است. به بافت‌های مجاور مانند مجرای پشتی (رکتوم) گسترش یافته است.

سرطان پروستات متاستیک

سرطان پروستات متاستاتیک به این معنی است که سرطان به قسمت دیگری از بدن شما مانند استخوان ها گسترش یافته است. گاهی اوقات سرطان پیشرفته پروستات نیز نامیده می شود.

سرطان پروستات بدخیم

سرطان پروستات بدخیم نوعی سرطان است که در غده پروستات رخ می دهد. سرطان پروستات بدخیم نوعی سرطان است که از بافت‌های پروستات، یک غده در سیستم تناسلی مردان، نشأت می‌گیرد. سرطان پروستات بیشتر به عنوان “adenocarcinoma” شناخته می‌شود که از سلول‌های غده‌ای پروستات نشأت می‌گیپروستات غده ای است که در مردان در زیر مثانه قرار دارد و مایع منی را تولید می کند. 

سرطان پروستات بدخیم زمانی رخ می دهد که سلول های پروستات به طور غیرقابل کنترل رشد می کنند و می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند.

سرطان پروستات بدخیم شایع ترین نوع سرطان در مردان است. 

سرطان پروستات چقدر شایع است؟

سرطان پروستات چقدر شایع است؟

برآوردهای انجمن سرطان آمریکا برای سرطان پروستات در ایالات متحده برای سال 2023 عبارتند از:

حدود 288300 مورد جدید سرطان پروستات
حدود 34700 مرگ ناشی از سرطان پروستات
تعداد سرطان های پروستات که هر ساله تشخیص داده می شوند از سال 2007 تا 2014 به شدت کاهش یافته است، که به مردان توصیه میشود که در سن پایین آزمایشات غربالگری را هر سال تکرار کنند. با این حال، از سال 2014، میزان بروز به طور کلی 3 درصد در سال و حدود 5 درصد در سال برای سرطان پروستات در مراحل پیشرفته افزایش یافته و با افزایش سن شیوع سرطان پروستات افزایش می‌یابد. 

در مردان زیر ۵۰ سال، میزان شیوع سرطان پروستات بسیار کم است. با این حال، در مردان بالای ۷۰ سال، میزان شیوع سرطان پروستات افزایش می‌یابد.

آزمایش غربالگری سرطان پروستات می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان کمک کند. این آزمایش معمولاً از سن ۵۰ سالگی به بعد برای مردان توصیه می‌شود.

 

پروستات چیست؟

پروستات در زیر مثانه (ارگان توخالی که در آن ادرار ذخیره می شود) و جلوی راست روده (آخرین قسمت روده) قرار دارد. درست در پشت پروستات غددی به نام وزیکول منی وجود دارد که بیشتر مایع منی را می سازد. مجرای ادرار که لوله ای است که ادرار و مایع منی را از طریق آلت تناسلی به خارج از بدن می رساند و از مرکز پروستات می گذرد.

آیا پروستات نشانه سرطان است؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است که خیر، پروستات به تنهایی نشانه سرطان نیست. پروستات غده‌ای است که در مردان در زیر مثانه قرار دارد و مایع منی را تولید می‌کند. پروستات در طول زندگی یک مرد به طور طبیعی رشد می‌کند و این امر می‌تواند باعث افزایش اندازه پروستات شود.

اگرچه افزایش اندازه پروستات می‌تواند نشانه سرطان پروستات باشد، اما این علامت می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، از جمله:

  • هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH): BPH یک بیماری غیر سرطانی است که باعث بزرگ شدن پروستات می‌شود. BPH شایع‌ترین علت بزرگ شدن پروستات است و معمولاً در مردان بالای ۵۰ سال رخ می‌دهد.
 
  • التهاب پروستات (پروستاتیت): پروستاتیت التهاب پروستات است. پروستاتیت می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله عفونت، آسیب یا اختلالات خود ایمنی.

اگر متوجه افزایش اندازه پروستات خود شدید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با انجام آزمایش‌های مختلف، از جمله آزمایش خون، آزمایش ادرار و معاینه فیزیکی، علت افزایش اندازه پروستات شما را تعیین کند.

عکس سرطان پروستات

عکس سرطان پروستات

سرطان پروستات در نی نی سایت

در نی نی سایت، موضوع سرطان پروستات در بخش های مختلف مورد بحث قرار گرفته است. در بخش “خانواده و مادر و کودک”، برخی از کاربران در مورد علائم سرطان پروستات در پدران و همسران خود سوال کرده اند. در بخش “سلامت”، برخی از کاربران در مورد راه های پیشگیری از سرطان پروستات و درمان این بیماری سوال کرده اند. در بخش “ازدواج و زناشویی”، برخی از کاربران در مورد نحوه برخورد با همسر یا پدر مبتلا به سرطان پروستات سوال کرده اند.

در ادامه، برخی از سوالات و پاسخ های مربوط به سرطان پروستات در نی نی سایت آورده شده است:

سوال: پدرم 60 سالشه و چند وقته که مشکل ادرار کردن داره. میگه جریان ادرارش کم شده و گاهی هم خون توی ادرارش میبینه. آیا این علائم میتونه نشانه سرطان پروستات باشه؟

پاسخ: علائمی که شما ذکر کردید میتونه نشانه سرطان پروستات باشه، اما لزوماً سرطان نیست. برای تشخیص قطعی باید پدرتون آزمایش های لازم رو انجام بدن.

سوال: من 45 سالمه و میخوام از سرطان پروستات پیشگیری کنم. چه کار کنم؟

پاسخ: برای پیشگیری از سرطان پروستات، باید رژیم غذایی سالم داشته باشید که سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل باشه. از مصرف زیاد چربی اشباع و گوشت قرمز خودداری کنید. وزن سالم خودتون رو حفظ کنید و به طور منظم ورزش کنید.

سوال: همسرم 50 سالشه و به سرطان پروستات مبتلا شده. میخوام بدونم که بعد از درمان، چه انتظاراتی باید داشته باشم؟

پاسخ: بعد از درمان سرطان پروستات، ممکنه همسرتون دچار عوارضی مثل مشکلات جنسی، مشکلات ادراری و خستگی بشه. مهمه که با همسرتون در مورد این عوارض صحبت کنید و در صورت نیاز، از کمک متخصصان استفاده کنید.

در صورتی که شما یا یکی از اعضای خانواده تان به سرطان پروستات مبتلا هستید، توصیه می شود که با پزشک یا متخصص سرطان مشورت کنید.

منبع1

منبع 2

برای برگشت به صفحه اصلی سرطان پروستات کلیک کنید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن