غربالگری سرطان پوست

غربالگری سرطان پوست
امتیاز خود را ثبت کنید

غربالگری سرطان پوست

غربالگری سرطان پوست چیست؟ غربالگری سرطان، بررسی علائم سرطان قبل از بروز هر گونه علائمی است. غربالگری سرطان پوست شامل بررسی تمام پوست شما برای بررسی علائم سرطان پوست است. علائم سرطان پوست را فقط با چشم می توان دید.

سرطان پوست بسیار شایع است و غربالگری می‌تواند به درمان آسان‌تر آن کمک کند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند غربالگری سرطان پوست را انجام دهد و همچنین می توانید خودتان پوست خود را بررسی کنید. برای انجام غربالگری سرطان پوست، شما یا ارائه دهنده تان پوست خود را از نظر خال، خال مادرزادی یا سایر نواحی که رنگ، اندازه، شکل یا بافت غیرمعمول دارند بررسی کنید. اگر ناحیه ای از پوست طبیعی به نظر نمی رسد، ممکن است نیاز به آزمایشاتی داشته باشید تا بفهمید که آیا سرطان است یا خیر.

شایع ترین انواع سرطان پوست، سرطان سلول بازال و سلول سنگفرشی است. این سرطان ها به ندرت به سایر قسمت های بدن سرایت می کنند و درمان معمولاً آنها را درمان می کند.

ملانوما نوع کمتری از سرطان پوست است، اما جدی تر است. به این دلیل که احتمال انتشار آن به بافت های مجاور و سایر قسمت های بدن شما بیشتر است. درمان آن می تواند سخت تر باشد و ممکن است کشنده باشد. ملانوما زمانی که فقط در لایه بالایی پوست رشد می کند، قابل درمان است. و زمانی که به موقع درمان شود، احتمال مرگ آن کمتر است.

فواید غربالگری سرطان پوست

غربالگری سرطان پوست برای بررسی علائم سرطان پوست استفاده می شود. برای تشخیص سرطان استفاده نمی شود. اگر آزمایش غربالگری علائم سرطان پوست را پیدا کرد، ممکن است نیاز به انجام آزمایشی به نام بیوپسی پوست داشته باشید تا مشخص شود آیا سرطان دارید یا خیر.

فواید غربالگری سرطان پوست

چرا به غربالگری سرطان پوست نیاز دارم؟

برخی از متخصصان پزشکی توصیه می کنند که از سن 18 سالگی به طور مرتب پوست خود را چک کنید. این به این دلیل است که سرطان پوست بسیار شایع است و افراد با هر رنگ پوستی ممکن است به آن مبتلا شوند.

غربالگری سرطان پوست با ارائه دهنده خود یا با متخصص پوست (پزشک متخصص در اختلالات پوستی) ممکن است مهم باشد اگر

در حین خودآزمایی ناحیه مشکوکی از پوست را پیدا کنید.
در گذشته سرطان پوست داشته اند. در این مورد، معمولاً توصیه می‌شود که یک غربالگری سالانه سرطان پوست را با پزشک یا متخصص پوست انجام دهید.


خطر ابتلا به انواع سرطان پوست در صورت داشتن موارد زیر بیشتر است:
به طور مکرر در معرض نور طبیعی خورشید یا نورهای مصنوعی مانند تخت‌های برنزه قرار گرفته‌اند
پوست رنگ پریده که به راحتی می سوزد و کک و مک می شود
پوستی که کمی برنزه می شود 
موهای بلوند یا قرمز
چشم های رنگ روشن، از جمله آبی یا سبز


خطر ابتلا به سرطان سلول بازال یا سلول سنگفرشی در صورت داشتن موارد زیر بیشتر است:
کراتوز اکتینیک، لکه های پوست ضخیم و پوسته پوسته
پرتودرمانی برای سرطان
یک سیستم ایمنی ضعیف
قرار گرفتن در معرض آرسنیک


خطر ابتلا به ملانوم بیشتر است اگر:
به خصوص در دوران کودکی یا نوجوانی دچار آفتاب‌سوختگی‌های تاول‌زا شده بود
سابقه سلامت شخصی یا خانوادگی ملانوم داشته باشید
سابقه سلامت خانوادگی خال های غیرمعمول مانند سندرم گورلین یا خشکی پیگمنتوزوم داشته باشید.
چندین خال بزرگ یا زیاد کوچک داشته باشید
از ارائه دهنده خود بپرسید که هر چند وقت یکبار یک خودآزمایی انجام دهید و آیا نیاز به انجام منظم غربالگری سرطان پوست از  دارید.

غربالگری چگونه انجام میشود؟

غربالگری سرطان پوست چگونه انجام میشود؟

در طول غربالگری سرطان پوست چه اتفاقی می افتد؟ برای خودآزمایی برای غربالگری سرطان پوست، پوست خود را بررسی کنید تا موارد زیر را بررسی کنید:

تغییر در اندازه، شکل یا رنگ خال یا نقطه موجود
خال ها یا سایر لکه های پوستی که ترشح می کنند، خونریزی می کنند یا پوسته پوسته می شوند
خال هایی که در لمس دردناک هستند
زخم هایی که در عرض دو هفته بهبود نیافته اند
برآمدگی های صورتی براق، قرمز، سفید مرواریدی یا شفاف


 علائم ملانوم :
عدم تقارن : آیا خال یا نقطه دارای شکل نامنظمی با دو قسمت است که بسیار متفاوت به نظر می رسند؟
حاشیه : آیا حاشیه خال ناهموار است یا نامنظم؟
رنگ : آیا رنگ آن تغییر میکند؟
قطر : آیا خال بزرگتر از اندازه یک نخود یا مداد پاک کن است؟
در حال تکامل : آیا خال در چند هفته یا چند ماه گذشته تغییر کرده است؟


برای انجام خودآزمایی سر تا پا:

اتاقی با نور مناسب با آینه تمام قد انتخاب کنید. شما همچنین به یک آینه دستی نیاز خواهید داشت.
پوست سر خود را چک کنید موهای خود را با یک آینه دستی نگاه کنید. همچنین ممکن است استفاده از سشوار برای حرکت دادن موهایتان همانطور که به نظر می رسید کمک کند. پشت گردن خود را نیز بررسی کنید.
به صورت، گوش ها و جلوی گردن خود نگاه کنید.
به قسمت جلوی سینه و شکم خود نگاه کنید. سینه ها را بلند کنید تا پوست زیر آن را بررسی کنید.
بازوهای خود را بالا بیاورید و پوست سمت چپ و راست خود از جمله زیر بغل را بررسی کنید.
به جلو و پشت بازوهای خود نگاه کنید.
دست های خود را از جمله بین انگشتان و ناخن های خود (بدون لاک ناخن) بررسی کنید.
پشت و باسن خود را با آینه دستی چک کنید.
جلو و کناره های پاهای خود را بررسی کنید و از آینه دستی برای بررسی پشت پاها و اندام تناسلی خود استفاده کنید.
پاهای خود را، از جمله قسمت پایین، فاصله بین انگشتان پا و ناخن هر انگشت پا (بدون لاک) را بررسی کنید.
برای غربالگری سرطان پوست توسط یک ارائه دهنده، شما باید لباس خود را درآورید پس یک لباس راحت بپوشید. ارائه دهنده شما یک معاینه کامل شامل پوست سر، پشت گوش، انگشتان، باسن و پاهای شما انجام می دهد. ارائه دهنده شما ممکن است از یک ذره بین مخصوص با نور استفاده کند تا با دقت بیشتری به خال ها یا نقاط خاص نگاه کند و کل این معاینات 10-15 دقیقه طول میکشد.

آیا برای آماده شدن غربالگری سرطان پوست باید کاری انجام دهم؟

شما نباید آرایش یا لاک بزنید. شما باید موهایتان را شل کنید تا پوست سرتان بررسی شود.

موارد غربالگری سرطان پوست شامل موارد زیر می‌شود:

بررسی پوست توسط پزشک پوست : این شامل بررسی دوره‌ای پوست توسط پزشک پوست یا متخصص پوست می‌شود، به‌طوری‌که هرگونه تغییرات ناپسند مانند زخم، تغییر رنگ، تورم، تغییر شکل  مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

خودآزمایی پوست : افراد باید به‌طور منظم پوست خود را برای شناسایی هرگونه تغییرات مانند نقاط تاریک، قرمزی، تغییر در اندازه، شکل و رنگ، تغییرات در بافت پوست، و غیره بررسی کنند.

استفاده از عکس‌برداری دیجیتال پوست : عکس‌برداری دیجیتال پوست به عنوان یک ابزار غربالگری به کمک متخصصان پوستی در تشخیص تغییرات پوستی می‌آید. این فناوری می‌تواند تغییرات زودهنگام را شناسایی کند.

بررسی همگانی : برخی از کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی از برنامه‌های غربالگری عمومی برای تشخیص سرطان پوست استفاده می‌کنند که برخی از افراد را برای بررسی‌های دقیق‌تر به پزشکان پوست ارجاع می‌دهند.

خطر غربالگری سرطان پوست

آیا خطری برای غربالگری سرطان پوست وجود دارد؟

غربالگری سرطان پوست همیشه مفید نیست و ممکن است خطراتی داشته باشد. ممکن است بخواهید این خطرات احتمالی را با ارائه دهنده خود در میان بگذارید:

آزمایش غربالگری شما می تواند سرطانی را پیدا کند که هرگز مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند. همه سرطان های پوست علائمی ایجاد نمی کنند یا زندگی شما را تهدید نمی کنند. اما اگر آنها در طول غربالگری یافت شوند، ممکن است درمان سرطان داشته باشید که می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.
یافتن سرطان پوست پیشرفته ممکن است به شما کمک نکند که بیشتر عمر کنید. سرطان پوست پیشرفته سرطانی است که بعید است با درمان قابل درمان یا کنترل شود. ممکن است به سایر نقاط بدن شما سرایت کرده باشد. یافتن سرطان پوست پیشرفته در طول غربالگری ممکن است تأثیر سرطان روی شما را تغییر ندهد.
نتایج آزمایش غربالگری شما می تواند نشان دهد که سرطان پوست دارید، اما واقعاً اینطور نیست. این “مثبت کاذب” نامیده می شود. اگر مثبت کاذب داشته باشید، ممکن است آزمایش‌های دیگری مانند بیوپسی پوست انجام دهید که خطراتی را در پی دارد. بیوپسی پوست ممکن است باعث ایجاد اسکار شود. فکر کردن به سرطان نیز ممکن است باعث ایجاد احساس اضطراب در شما شود.
نتیجه غربالگری سرطان پوست شما می تواند طبیعی باشد، اما شما سرطان پوست دارید. به این «منفی کاذب» می گویند. منفی کاذب ممکن است مراقبت پزشکی شما را برای سرطان به تاخیر بیندازد.

خلاصه

غربالگری سرطان پوست فرآیندی است که به منظور شناسایی زودهنگام تغییرات ناپسند در پوست و شناخت سرطان پوست انجام می‌شود. این فرآیند شامل بررسی دوره‌ای پوست توسط فرد متخصص یا پزشک متخصص پوست و بافت‌شناسی است. هدف از غربالگری سرطان پوست، تشخیص سریع تر واکنش به تغییرات پوستی مشکوک و جلوگیری از توسعه سرطان پوستی در مراحل ابتدایی است. این شامل بررسی هرگونه نقص، تغییر رنگ، ضایعات، توده‌ها و تغییرات مورفولوژیکی در پوست می‌شود. افرادی که در معرض خطر بیشتری برای سرطان پوست هستند، مانند افراد با پوست روشن، تاریخچه خانوادگی از سرطان پوست و مصرف دخانیات، نیاز به غربالگری منظم‌تر دارند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن