پرتودرمانی کارسینوم سلول بازال و سنگفرشی

پرتودرمانی کارسینوم سلول بازال و سنگفرشی
4/5 - (1 امتیاز)

پرتودرمانی کارسینوم سلول بازال و سنگفرشی

سه نوع اصلی سرطان پوست وجود دارد: کارسینوم سلول بازال BCC ، کارسینوم سلول سنگفرشی SCC و ملانوم. گزینه های درمانی برای سرطان های پوست و ضایعات پیش سرطانی پوست، بسته به اندازه، نوع، عمق و محل ضایعات متفاوت خواهد بود. یکی از این گزینه های درمانی برای سرطان های پوست سلول بازال و سنگفرشی، پرتودرمانی است که در این مطلب به تشریح آن می پردازیم.

در پرتودرمانی کارسینوم سلول بازال و سنگفرشی از پرتوهای پر انرژی (مانند اشعه ایکس) یا ذرات (مانند فوتون، الکترون یا پروتون) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان پوست چقدر است؟

 

چه زمانی از پرتو درمانی سرطان پوست برای درمان سرطان سلول پایه ای پوست و سنگفرشی استفاده می شود؟

درمان سرطان سلول سنگفرشی

اگر تومور بسیار بزرگ باشد یا در ناحیه ‌ای از پوست قرار داشته باشد که برداشتن آن با جراحی دشوار باشد (مثل نواحی اطراف بینی یا چشم ها) ممکن است از پرتودرمانی به عنوان درمان اصلی استفاده شود. پرتودرمانی سرطان پوست همچنین می‌ تواند برای برخی از بیمارانی که بدلیل بیماری های زمینه ای (مثل بیماری قلبی و…) نمی ‌توانند جراحی کنند نیز مفید باشد. رادیوتراپی سرطان پوست اغلب می‌ تواند سرطان‌ های پوست سلول پایه ای BCC یا سنگفرشیSCC  کوچک را درمان کند و رشد سرطان ‌های پیشرفته ‌تر را به تأخیر بیندازد.

پرتودرمانی در صورت ترکیب با سایر درمان ها نیز مفید است. به عنوان مثال، پرتودرمانی را می توان پس از جراحی به عنوان یک درمان کمکی (ادجوانت) برای از بین بردن نواحی میکروسکوپی از سلول های سرطانی که ممکن است بعد از جراحی باقی مانده باشند قابل مشاهده نبوده، استفاده کرد. این امر خطر عود سرطان پس از جراحی را کاهش می دهد. همچنین ممکن است از پرتودرمانی برای کمک به درمان سرطان پوستی که به غدد لنفاوی یا سایر اندام ‌ها گسترش یافته است استفاده شود.

 

پرتودرمانی برای درمان سرطان سلول بازال و سنگفرشی چگونه انجام می شود؟

سلول بازال و سنگفرشی
درمان سرطان سلول پایه

هنگامی که پرتودرمانی برای درمان کارسینوم سلول بازال و سنگفرشی استفاده می شود، اشعه از خارج از بدن بر روی تومور متمرکز می شود. این کار اغلب با استفاده از پرتوهای اشعه ایکس کم انرژی (پرتودرمانی سطحی) یا الکترون ها (الکترون بیم تراپی) انجام می شود. این نوع پرتوها به عمق پوست نفوذ نمی کنند. و همین امر به محدود کردن عوارض جانبی در سایر اندام ها و بافت های بدن کمک می کند.

پرتودرمانی بسیار شبیه به عکسبرداری با اشعه ایکس است، با این تفاوت که انرژی اشعه در پرتودرمانی بسیار بیشتر است و دقیقاً سرطان را هدف قرار می‌ دهد. این روش به خودی خود بدون درد است. هر جلسه فقط چند دقیقه طول می کشد، اگرچه زمان آماده شدن شما برای قرارگیری روی دستگاه، چند دقیقه دیگر نیز به این زمان می افزاید.

 

عوارض جانبی پرتودرمانی کارسینوم سلول بازال و سنگفرشی

درمان قطعی سرطان پوست

عوارض جانبی پرتو درمانی برای سرطان پوست سلول پایه و سنگفرشی معمولاً محدود به ناحیه ای است که تحت درمان قرار می گیرد و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  •         تحریک پوست، از قرمزی تا تاول و پوسته اندازی
  •         تغییر در رنگ پوست
  •         ریزش مو در ناحیه تحت درمان
  •         آسیب به غدد بزاقی و دندان ها هنگام درمان سرطان های گونه و لب ها

 

هر چه دوره درمان طولانی تر شود، این عوارض جانبی نیز ممکن است وخیم شوند.

این امکان وجود دارد که پس از سال‌ ها، گاهی اوقات سرطان‌ های پوست جدیدی در مناطقی ایجاد ‌شوند که قبلاً توسط اشعه درمان شده ‌اند. به همین دلیل از اشعه برای درمان سرطان پوست در جوانان کمتر استفاده می شود. 

همچنین پرتودرمانی برای افراد مبتلا به بیماری های ارثی خاص (مانند سندرم خال سلول بازال  یا  گزرودرما پیگمنتوزوم)، که ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سرطان های جدید باشند، یا برای افراد مبتلا به بیماری های بافت همبند (مانند لوپوس یا اسکلرودرمی) توصیه نمی شود. 

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن