عوامل خطر سرطان پوست

عوامل خطر سرطان پوست
امتیاز خود را ثبت کنید

عوامل خطر سرطان پوست

عوامل خطر برای سرطان پوست شامل افرادی هستند که زیاد زیر نور آفتاب هستند، معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) از منابعی مانند آفتاب، لامپ‌ها و سولاریوم هستند. 

سن بالاتر، پوست روشن یا سابقه خانوادگی از سرطان پوست، داشتن مولفه‌های سرطان پوستی، مصرف دخانیات، مصرف الکل، و دیگر عواملی مانند سرطان‌های پوستی قبلی نیز می‌توانند به عوامل خطر برای سرطان پوست تاثیر داشته باشد. حفاظت از پوست در برابر نور زیاد آفتاب و استفاده از کرم‌های ضدآفتاب می‌تواند به کاهش این خطرات کمک کند.

بیشتر سرطان های پوست غیر ملانوما در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شوند. این ممکن است قرار گرفتن در معرض طولانی مدت آفتاب شدید باشد.

عوامل خطر مهم سرطان پوست

سن : هر چه سن شما بالاتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوما بیشتر می شود. اما سرطان پوست می تواند در افراد جوان تر نیز ایجاد شود.

قرارگیری در معرض نور خورشید : بیشتر سرطان های پوست در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شوند. این ممکن است قرار گرفتن در معرض طولانی مدت، یا دوره های کوتاه قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید باشد. نور فرابنفش نور خورشید به DNA سلول های پوست آسیب می رساند. این آسیب می تواند سال ها بعد فرد را دچار سرطان پوست کند.

سرطان پوست قبلی : افرادی که قبلاً سرطان پوست داشته اند در مقایسه با افرادی که سرطان پوست نداشته اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست هستند. محققان معتقدند که این به احتمال زیاد به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.  اگرچه خطر افزایشی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که شما قطعاً به سرطان پوست دیگری مبتلا خواهید شد.

درمان قبلی با پرتودرمانی زمانی که فردی برای درمان سرطان پرتودرمانی می شود، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سلول بازال قرار می گیرد. این خطر به مرور زمان به خصوص بعد از 10 تا 20 سال افزایش می یابد. در نتیجه، خطر ابتلا به سرطان سلول بازال در کودکانی که پرتودرمانی دریافت می کنند، 6 برابر بیشتر است.

سابقه خانوادگی سرطان پوست : اکثر سرطان های پوست غیر ملانوما در خانواده ایجاد نمی شوند. اما تحقیقات نشان داده است که برخی از خانواده ها به نظر می رسد تعداد آنها بالاتر از حد معمول باشد.

اگر یکی از والدین شما سرطان پوست سنگفرشی داشته باشد، خطر ابتلا به سرطان پوست سلول سنگفرشی (SCC) افزایش می یابد. افرادی که سابقه خانوادگی ملانوم دارند، در معرض افزایش خطر سرطان پوست سلول بازال (BCC) هستند.

موارد عوامل خطر برای سرطان پوست

موارد عوامل خطر برای سرطان پوست

سندرم گورلین : این سندرم که به آن سندرم کارسینوم سلول بازال نایوید نیز می‌گویند، یک بیماری ژنتیکی ارثی بسیار نادر است. باعث ایجاد بسیاری از BCC ها می شود. سندرم گورلین می‌تواند در خانواده‌ای که سابقه قبلی این بیماری را نداشته‌اند، به دلیل یک جهش ژنی تصادفی ظاهر شود. اما این غیرعادی است.

قرار گرفتن در معرض تابش گذشته : شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوما در ناحیه ای هستید که تحت درمان رادیوتراپی قرار گرفته اید. باید ناحیه را پوشانده و از کرم ضد آفتاب با اس پی اف بالا استفاده کنید. همچنین اگر از طریق شغل خود در معرض تشعشعات قرار گرفته باشید، خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوما کمی افزایش می یابد.

سیستم ایمنی ضعیف شده :  داشتن یک سیستم ایمنی ضعیف ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را در آینده افزایش دهد اگر موارد زیر را داشته باشید:

پیوند عضو یا مغز استخوان داشته است و داروهایی برای جلوگیری از رد شدن مصرف می کند
HIV یا ایدز
یک بیماری التهابی مانند بیماری التهابی روده
دستورالعمل‌های ملی توصیه می‌کنند که بیماران پیوندی معاینه سالانه با یک متخصص پوست برای یادگیری و جستجوی علائم سرطان پوست داشته باشند.

ویروس پاپیلوم انسانی :  ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک ویروس رایج است که دارای چندین گونه مختلف است. نقش مهمی در ایجاد سرطان پوست دارد. تحقیقات نشان می دهد که ویروس HPV یک عامل خطر برای کارسینوم سلول سنگفرشی است، به ویژه اگر سیستم ایمنی بدن فرد سرکوب شود. 

فعالیت جنسی با فردی که دارای HPV است، رایج ترین راه ابتلا به HPV است. انواع مختلفی از HPV وجود دارد که به آنها سویه می گویند. تحقیقات برخی از گونه‌های HPV را قوی‌تر با انواع خاصی از سرطان‌ها مرتبط می‌داند. واکسن های HPV می توانند از ابتلای افراد به برخی سرطان ها جلوگیری کنند. درباره HPV و سرطان بیشتر بدانید.

افراد مبتلا به بیماری های خاص مرتبط با HPV ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست باشند. این موارد شامل موارد زیر است:

سرطان دهانه رحم
زگیل تناسلی (ناشی از HPV انواع 6 و 11)
اپیدرمودیسپلازی وروسیفورمیس
بیماری بوون شکل بسیار اولیه سرطان پوست است. به ندرت ممکن است در ناحیه تناسلی ایجاد شود. تحقیقات در مورد این بیماری نشان داده است که عفونت با HPV می تواند خطر ابتلا به بیماری بوون را افزایش دهد.

 

پلیوماویروس سلول مرکل (MCV) : تحقیقات نشان می دهد که بین این ویروس و سرطان سلول مرکل ارتباط وجود دارد. MCV در حدود 80 درصد از سرطان های سلول مرکل وجود دارد. با این حال، دانشمندان معتقدند MCV شایع است، در حالی که سرطان سلول مرکل شایع نیست. تحقیقات بیشتری برای یادگیری نقش MCV در این رابطه مورد نیاز است.

مواد شیمیایی : برخی مشاغل و کار با مواد شیمیایی خاص می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. این موارد شامل موارد زیر است:

قطران زغال سنگ
دوده
کرئوزوت
فرآورده های نفتی مانند روغن معدنی یا روغن موتور
روغن های شیل
آرسنیک

داروها : داروها علاوه بر داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند، برخی از استروئیدها و داروهایی که پوست را به آفتاب سوختگی بسیار حساس می کنند، همگی نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی را در افراد افزایش می دهند. به عنوان مثال می توان به واندتانیب (کاپرلسا)، ومورافنیب (زلبوراف) و وریکونازول (وفند) اشاره کرد. برخی از درمان‌های هدفمند مهارکننده BRAF، از جمله دابرافنیب (تافینلار)، انکورافنیب (برفتووی) و ومورافنیب، نشان داده‌اند که با فعال کردن مسیر رشد در سلول‌هایی که تمایل به تبدیل به این نوع سرطان دارند، خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی را افزایش می‌دهند. (به عنوان مثال، سلول های دارای جهش HRAS).

شرایط پوستی پیش سرطانی لکه های پوسته پوسته خشن، قرمز یا قهوه ای روی پوست که کراتوزهای اکتینیک یا بیماری بوون نامیده می شوند، معمولاً در مناطقی که در معرض نور خورشید هستند شایع تر است. این نواحی می توانند در تعداد کمی از افراد به سرطان سلول سنگفرشی تبدیل شوند. هر چه فرد کراتوزهای اکتینیک بیشتری داشته باشد، خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی را افزایش می دهد. استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع در طول سال که در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کند و فاکتور محافظتی در برابر آفتاب (SPF) 30 یا بیشتر دارد، به کاهش خطر ابتلا به کراتوز اکتینیک کمک می‌کند.

موارد عوامل خطر برای سرطان پوست عبارتند از:

قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش (UV).
سن بالاتر، زیرا با پیر شدن پوست، احتمال آسیب آفتابی و سرطان پوست افزایش می‌یابد.
داشتن پوست روشن که در مقابل اشعه UV حساس‌تر هستند.
موارد خانوادگی از سرطان پوست.
داشتن مولفه‌های سرطان پوستی مانند موقعیت‌های پوستی، کک، یا تغییرات جدید در پوست.
مصرف دخانیات، که ممکن است بیشترین خطر را برای سرطان پوست ارائه دهد.
مصرف الکل، که ممکن است باعث افزایش خطر سرطان پوست شود.
داشتن تاریخچه سرطان پوست، چرکی‌های پوستی، یا تغییرات پوستی قبلی.
موارد مانند سرطان پوستی قبلی، تشدید یا تغییرات قبلی در مولفه‌های پوستی.
معرض بودن به اشعه UV از منابعی مانند سولاریوم.

 

عوامل خطر برای سرطان پوست

چه کسی در معرض خطر سرطان پوست است؟

خطر ابتلا به ملانوما در افرادی که بیش از پنج بار دچار آفتاب سوختگی شده اند دو برابر می شود.
افرادی که بیش از 50 خال، خال های غیر معمول یا خال های بزرگ دارند نیز در معرض افزایش خطر ابتلا به ملانوم هستند.
سفیدپوستان و مردان بالای 50 سال بیشتر از جمعیت عادی در معرض خطر ابتلا به ملانوم هستند.
ملانوما دومین شکل شایع سرطان در زنان 15 تا 29 ساله است.
سرطان پوست در پوست رنگی
در حالی که افراد دارای پوست رنگی خطر کمتری برای ابتلا به ملانوم دارند، این بیماری اغلب در مراحل بعدی پوست رنگی، زمانی که ملانوم پیشرفته‌تر و درمان آن دشوارتر است، تشخیص داده می‌شود.
سرطان پوست در پوست رنگی اغلب در نواحی از بدن که آفتاب کمی دارند، مانند کف پا، کشاله ران، باسن و داخل دهان دیده می شود.

جلوگیری از عوامل خطر سرطان پوست

عوامل مختلفی باعث ایجاد انواع سرطان می شوند. محققان به بررسی عواملی که باعث ایجاد سرطان های پوست غیر ملانوم می شوند، از جمله راه های پیشگیری از آن ادامه می دهند. اگرچه هیچ راه اثبات شده ای برای پیشگیری کامل از سرطان پوست وجود ندارد، اما ممکن است بتوانید خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید. 

کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، به ویژه با کاهش زمان در نور خورشید و اجتناب از برنزه شدن در محیط داخلی، خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد. این برای افراد در هر سنی مهم است و به ویژه برای افرادی که دارای سایر عوامل خطر هستند مهم است. آسیب های ناشی از نور خورشید به مرور زمان افزایش می یابد. اقدامات زیر می تواند قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش دهد و از آفتاب سوختگی جلوگیری کند:

از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید را محدود کنید یا از آن خودداری کنید.

از لباس‌های محافظ در برابر آفتاب استفاده کنید، از جمله کلاه لبه‌ای پهن که صورت، گردن و گوش‌ها را سایه می‌اندازد. لباس های ساخته شده از پارچه با برچسب فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UPF) ممکن است محافظت بهتری داشته باشند. عینک آفتابی محافظ UV نیز توصیه می شود.

در طول سال از یک ضد آفتاب با spf بالا استفاده کنید که در برابر اشعه UVA و UVB محافظت می کند و دارای SPF 30 یا بیشتر است. کرم ضد آفتاب را هر 2 ساعت یا هر ساعت بعد از تعریق شدید یا قرار گرفتن در آب به کل بدن خود بزنید.

از آفتاب گرفتن تفریحی خودداری کنید.

از لامپ های آفتابی، تخت های برنزه کننده یا سالن هایی که برنزه میکنند خودداری کنید.

پوست را به طور مرتب معاینه کنید. این باید شامل معاینات توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی باشد. 

در تحقیقات، مصرف 500 میلی گرم نیکوتین آمید، شکلی از ویتامین B3، به عنوان یک قرص دو بار در روز، کاهش 23 درصدی سرطان های پوست به جز ملانوما را در افرادی که 2 یا بیشتر سرطان پوست قبلی داشتند، نشان داد. قبل از مصرف هر گونه مکملی با پزشک خود صحبت کنید.

محدود کردن قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است تولید ویتامین D در بدن شما را کاهش دهد، اگرچه برخی تحقیقات نشان می دهد که بیشتر افراد ممکن است تنها به 15 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید در روز برای تولید ویتامین D کافی نیاز داشته باشند. منابع ویتامین D در رژیم غذایی آنها از جمله استفاده از مکمل ها بهتر است. 

خلاصه

عوامل خطر برای همه انواع سرطان پوست شامل پوستی است که به راحتی می سوزد. موهای بور یا قرمز؛ سابقه قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد، از جمله آفتاب سوختگی؛ استفاده از برنزه کننده ها؛ بیماری ها یا درمان های سرکوب کننده سیستم ایمنی؛ و سابقه سرطان پوست به یاد داشته باشید، هر کسی ممکن است به سرطان پوست مبتلا شود. احتمال ابتلا به سرطان پوست در افراد با عوامل خطر خاص بیشتر از دیگران است. عوامل خطر برای انواع مختلف سرطان پوست متفاوت است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن