پرتودرمانی ملانوم

پرتودرمانی ملانوم
5/5 - (1 امتیاز)

پرتودرمانی ملانوم  

ملانوم یا ملانوما (Melanoma) یکی از سه نوع اصلی سرطان پوست به شمار می رود. گزینه های درمانی برای سرطان پوست و ضایعات پیش سرطانی پوست بسته به اندازه، نوع، عمق و محل ضایعات، متفاوت خواهد بود. یک روش درمان ملانوما پرتو درمانی برای سرطان پوست است. در پرتودرمانی از پرتوهای پر انرژی (مانند اشعه ایکس) یا ذرات (مانند الکترون) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. 

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان پوست چقدر است؟ (کلیک کنید)

در ادامه این مطلب به تشریح پرتودرمانی ملانوم می پردازیم.

 

چه زمانی می توان از پرتودرمانی ملانوم برای درمان سرطان پوست استفاده کرد؟

پرتودرمانی برای همه افراد مبتلا به ملانوم پوستی مورد نیاز نیست، اگرچه ممکن است در شرایط خاص مفید باشد، از جمله:

  •         اگر به دلیل بیماریهای زمینه ای (مثل بیماری قلبی و …)، عمل جراحی قابل انجام نباشد از رادیوتراپی استفاده می شود.
  •         رادیوتراپی همچنین می تواند پس از جراحی برای نوع غیر معمول و مهاجم ملانوم معروف به ملانوم دسموپلاستیک استفاده شود.
  •         گاهی اوقات، پس از عمل جراحی در ناحیه ای که غدد لنفاوی برداشته شده، اشعه می دهند، به خصوص اگر بسیاری از گره ها حاوی سلول های سرطانی باشند. این تلاشی برای کاهش احتمال عود سرطان است.
  •         پرتودرمانی را می توان برای درمان ملانوما که پس از جراحی عود کرده است، چه در پوست و چه در غدد لنفاوی، استفاده کرد.
  •         پرتودرمانی اغلب برای تسکین علائم ناشی از گسترش ملانوم، به ویژه به مغز یا استخوان ها استفاده می شود. این درمان که با هدف تسکین علائم است، درمان تسکینی نامیده می شود. انتظار نمی رود که پرتودرمانی تسکینی سرطان را درمان کند، اما ممکن است به کوچک شدن یا کاهش رشد آن برای مدتی کمک کند که همین امر به کنترل برخی از علائم کمک می کند.
رادیوتراپی ملانوم
رادیوتراپی ملانوم

پرتودرمانی ملانوم برای درمان بیماری سرطان پوست چگونه انجام می شود؟

نوع پرتودرمانی ای که اغلب برای درمان ملانوما استفاده می شود، تحت عنوان پرتودرمانی خارجی (EBRT: External Beam Radiation Therapy)  شناخته می شود، که در آن اشعه از منبعی خارج از بدن بر روی سرطان متمرکز می گردد.

برنامه پرتو درمانی برای ملانوم می تواند بر اساس هدف درمان و محل ضایعه، متفاوت باشد. قبل از شروع درمان، تیم پرتو درمانی شما اندازه گیری های دقیقی را برای یافتن زوایای صحیح برای هدف گیری پرتو و دوز مناسب تابش انجام می دهد که آن را جلسه  شبیه سازی پرتودرمانی می نامند.

درمان سرطان ملانوما با رادیوتراپی بسیار شبیه به عکس گرفتن با اشعه ایکس است، با این تفاوت که اشعه قوی تر است. این روش به خودی خود بدون درد است. هر جلسه فقط چند دقیقه طول می‌ کشد.

 رادیوسرجری استریوتاکتیک (SRS: Stereotactic Radio-Surgery) 

در واقع SRS نوعی پرتودرمانی و بهترین روش برای درمان تومورهایی که به مغز گسترش یافته اند بشرطی که بیمار از نظر انکولوژی در وضعیت مناسبی باشد. (برخلاف نام، هیچ جراحی واقعی ای در این روش وجود ندارد.) دوزهای بالای پرتو دقیقاً به سمت تومور(ها) طی یک یا چند جلسه درمانی متمرکز می شوند.

دو روش اصلی برای ارائه SRS وجود دارد:

  •         در یک روش، دستگاهی به نام Gamma Knife حدود 200 پرتو نازک از اشعه گاما را از زوایای مختلف در عرض چند دقیقه تا چند ساعت روی تومور متمرکز می کند. سر با قرار گرفتن در یک فریم سفت و سخت در موقعیت خود ثابت نگه داشته می شود.
  •         در روش دیگر، یک شتاب دهنده خطی (دستگاه تولید تشعشعات) که توسط کامپیوتر کنترل می شود، در اطراف سر حرکت می کند تا اشعه را از زوایای مختلف در عرض چند دقیقه به تومور برساند. سر با یک فریم یا یک ماسک پلاستیکی مخصوص در جای خود نگه داشته می شود.

در صورت نیاز می توان این درمان ها را تکرار کرد.

پرتودرمانی استریوتاکتیک بدن (SBRT: Stereotactic Body Radiation Therapy)

 

این روش مشابه SRS (با استفاده از یک شتاب دهنده خطی) است، اما می توان از آن برای درمان تومورها در سایر قسمت های بدن استفاده کرد.

 

عوارض جانبی احتمالی پرتودرمانی ملانوما در درمان سرطان پوست چیست؟

درمان قطعی ملانوم | درمان ملانومای بدخیم

عوارض جانبی پرتودرمانی در درمان ملانوم بدخیم معمولاً محدود به ناحیه ای است که اشعه داده می شود. عوارض جانبی شایع می تواند شامل موارد زیر باشد:

  •         مشکلات پوستی شبیه به آفتاب سوختگی
  •         تغییر در رنگ پوست
  •         ریزش مو در جایی که اشعه وارد بدن می شود
  •         خستگی
  •         حالت تهوع (اگر اشعه در ناحیه شکم باشد)

اغلب این موارد پس از درمان از بین می روند.

 پرتودرمانی مغز گاهی اوقات باعث از دست دادن حافظه، سردرد، مشکل در تفکر یا کاهش میل جنسی می شود. معمولاً این علائم در مقایسه با علائم ناشی از تومور در مغز جزئی هستند، اما همچنان ممکن است بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارند.

هر قدر از روشهای پیشرفته تری (مثل SRS) استفاده شود بروز این عوارض کمتر خواهد بود.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن