غربالگری سرطان پستان

غربالگری سرطان پستان
5/5 - (1 امتیاز)

غربالگری سرطان پستان

غربالگری سرطان پستان به دنبال پیدا کردن نشانه های بیماری مانند سرطان سینه، قبل از بروز علائم است. هدف از آزمایش‌های غربالگری سرطان پستان، یافتن سرطان در مراحل اولیه است که می‌توان آن را درمان کرد. گاهی اوقات آزمایش غربالگری سرطانی را پیدا می کند که بسیار کوچک یا بسیار کند رشد می کند.

دانشمندان در تلاشند تا بهتر بفهمند کدام افراد بیشتر در معرض ابتلا به انواع خاصی از سرطان هستند. به عنوان مثال، آنها به سن فرد، سابقه خانوادگی و مواجهه های خاص در طول زندگی خود نگاه می کنند. این اطلاعات به پزشکان کمک می‌کند تا توصیه کنند چه کسانی باید از نظر سرطان غربالگری شوند، از کدام آزمایش‌های غربالگری باید استفاده شود و این آزمایش‌ها چند وقت یکبار باید انجام شوند.

مهم است به خاطر داشته باشید که اگر پزشک شما آزمایش غربالگری سرطان پستان را پیشنهاد کند، لزوماً فکر نمی کند که شما سرطان دارید. آزمایش های غربالگری سرطان پستان زمانی انجام می شود که علائم سرطان پستان نداشته باشید. زنانی که دارای سابقه خانوادگی قوی یا سابقه شخصی سرطان یا سایر عوامل خطر هستند نیز ممکن است آزمایش ژنتیکی دریافت کنند.

اگر نتیجه آزمایش غربالگری سرطان پستان غیرطبیعی باشد، ممکن است نیاز به انجام آزمایشات بیشتری داشته باشید تا مشخص شود آیا سرطان دارید یا خیر. 

کشف زودهنگام سرطان پستان و دریافت پیشرفته ترین درمان سرطان، دو مورد از مهم ترین راهکارها برای پیشگیری از مرگ و میر ناشی از سرطان سینه است. سرطان پستان ای که زود تشخیص داده می شود، در زمانی که کوچک است و هنوز گسترش نیافته است، درمان موفقیت آمیزتر و آسان تری دارد. انجام آزمایشات غربالگری سرطان پستان منظم، مطمئن ترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه است. انجمن سرطان آمریکا دستورالعمل های غربالگری را برای زنان در معرض خطر متوسط سرطان پستان و برای کسانی که در معرض خطر بالای سرطان پستان قرار دارند، ارائه کرده است که در ادامه بدان اشاره می کنیم.

تست های غربالگری سرطان پستان چیست؟

غربالگری به آزمایش ها و معایناتی اطلاق می شود که برای کشف بیماری در افرادی که هیچ علامتی ندارند، استفاده می شود. هدف از آزمایش ‌های غربالگری سرطان پستان، کشف زودهنگام آن، قبل از ایجاد علائم است. تشخیص زودهنگام به معنای یافتن و تشخیص بیماری، زودتر از زمانی است که منتظر شروع علائم هستیم، مثلا قبل از اینکه سرطان سبب ایجاد توده یا درد و غیره شود بتوانیم آن را کشف کنیم.

زمانی که فرد علائمی ندارد، از آزمایش‌ها برای غربالگری انواع مختلف سرطان استفاده می‌شود.
ماموگرافی رایج ترین آزمایش غربالگری سرطان سینه است.
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ممکن است برای غربالگری زنانی که در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند استفاده شود.
اینکه آیا یک زن باید از نظر سرطان سینه غربالگری شود و آزمایش غربالگری برای استفاده بستگی به عوامل خاصی دارد.

سرطان‌ های سینه که از طریق غربالگری سرطام پستان کشف می شوند سایز کوچکتری دارند (چون هنوز سبب ایجاد علائم نشده اند) و شانس انتشار آنها به خارج از سینه نیز کمتر است لذا درمان بیمار در این مراحل اوایه، منجربه افزایش طول عمر بیمار  خواهد شد چرا که اندازه سرطان سینه  و گسترش یا عدم گسترش آن به سایر نقاط بدن مهم ترین عوامل پیش آگهی بیماری در یک خانم مبتلا به این بیماری است. 

غربالگری سرطان سینه

آزمایش های غربالگری سرطان سینه

سایر آزمایشات غربالگری سرطان پستان در آزمایشات بالینی مورد مطالعه قرار گرفته یا در حال انجام است.

معاینه پستان : معاینه بالینی پستان، معاینه پستان توسط پزشک یا سایر متخصصان سلامت است. او با دقت سینه ها و زیر بازوها را برای توده یا هر چیز دیگری که غیرعادی به نظر می رسد احساس می کند. مشخص نیست که آیا انجام معاینات بالینی پستان احتمال مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش می دهد یا خیر.

ترموگرافی : ترموگرافی روشی است که در آن از دوربین مخصوصی که گرما را حس می کند برای ثبت دمای پوستی که سینه ها را می پوشاند استفاده می شود. تومورها می توانند باعث تغییرات دما شوند که ممکن است در ترموگرام نشان داده شود.
نمونه برداری از بافت : نمونه برداری از بافت پستان، گرفتن سلول از بافت پستان برای بررسی زیر میکروسکوپ است. نمونه برداری از بافت پستان به عنوان یک آزمایش غربالگری نشان داده نشده است که خطر مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش دهد.

تست های غربالگری سرطان سینه در آزمایشات بالینی در حال بررسی هستند.
زمانی که فرد علائمی ندارد، از آزمایش‌ها برای غربالگری انواع مختلف سرطان استفاده می‌شود.
دانشمندان آزمایش‌های غربالگری را مطالعه می‌کنند تا آن‌هایی را که کمترین ضرر و فواید را دارند، بیابند. آزمایش‌های غربالگری سرطان پستان همچنین نشان می‌دهد که آیا تشخیص زودهنگام (پیدا کردن سرطان قبل از ایجاد علائم) به فرد کمک می‌کند طولانی‌تر زندگی کند یا طول عمر بیماران سرطان پستان را کاهش می‌دهد. برای برخی از انواع سرطان، در صورتی که بیماری در مراحل اولیه سرطان پستان کشف و درمان شود، شانس بهبودی بهتر است.

تست های غربالگری سرطان پستان

این دستورالعمل ها برای زنانی است که در معرض خطر متوسط ابتلا به سرطان پستان هستند. این زنان شامل خانمهایی هستند که در طول زندگی خود سابقه سرطان سینه نداشته اند و سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه نیز ندارند و جهش ژنتیکی شناخته شده برای افزایش خطر سرطان سینه (مانند جهش یک ژن BRCA) ندارند، و قبل از سن 30 سالگی نیز پرتودرمانی قفسه سینه نداشته اند.

در این خانمها که در معرض خطر متوسط سرطان پستان هستند، غربالگری سرطان سینه به صورت زیر است.

سن غربالگری ماموگرافی:

  •         زنان بین 40 تا 44 سال می توانند غربالگری سرطان پستان سالانه را با ماموگرافی شروع کنند. (ولی این کار اجباری نیست)
  •         زنان 45 تا 54 ساله باید هر سال ماموگرافی انجام دهند.
  •         زنان 55 ساله و بالاتر می توانند یک سال در میان ماموگرافی کنند، یا می توانند ماموگرافی را سالانه ادامه دهند. غربالگری باید تا زمانی ادامه یابد که یک زن در سلامت کامل باشد.
  •         همه زنان باید بدانند که هنگام انجام ماموگرافی برای غربالگری سرطان سینه چه انتظاری دارند این آزمایش چه کاری می تواند انجام دهد و چه کاری نمی تواند انجام دهد.

معاینه بالینی پستان برای غربالگری پستان در بین زنان با خطر متوسط در هر سنی توصیه نمی شود.

عکس ماموگرافی سرطان پستان
عکس ماموگرافی سرطان پستان

ماموگرافی برای غربالگری سرطان پستان

ماموگرافی، عکسبرداری اشعه ایکس با دوز پایین از پستان است. ماموگرافی منظم می تواند به یافتن سرطان سینه در مراحل اولیه کمک کند، زمانی که درمان به احتمال زیاد موفقیت آمیز خواهد بود. ماموگرافی اغلب می ‌تواند تغییرات پستان را که ممکن است سال‌ها قبل از بروز علائم فیزیکی سرطان باشد، کشف کند. نتایج حاصل از چندین دهه تحقیقات به وضوح نشان می دهد که در زنانی که به طور منظم ماموگرافی انجام می دهند، احتمال بیشتری دارد که سرطان سینه زودتر تشخیص داده شود، همچنین این زنان کمتر به درمان های تهاجمی مانند جراحی برای برداشتن کل پستان (ماستکتومی) و شیمی درمانی نیاز دارند و احتمال بیشتری دارد که بطور کامل درمان شوند.

عکس ام آر آی سرطان پستان
عکس ام آر آی سرطان پستان

ام آر آی برای غربالگری سرطان پستان

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ممکن است برای غربالگری زنانی که در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند استفاده شود.

ام آر آی روشی است که از آهنربا، امواج رادیویی و کامپیوتر برای تهیه مجموعه ای از تصاویر دقیق از نواحی داخل بدن استفاده می کند. این روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی هسته ای (NMRI) نیز نامیده می شود. MRI از هیچ اشعه ایکس استفاده نمی کند و زن در معرض اشعه قرار نمی گیرد.

معاینه بالینی پستان برای غربالگری سرطان پستان

تحقیقات، مزایای چشمگیری از معاینه فیزیکی منظم پستان توسط یک متخصص (معاینه بالینی پستان) و یا توسط خود زنان (خودآزمایی پستان) را نشان نداده است و شواهد بسیار کمی وجود دارد که نشان می دهد این روش ها در زنانی که ماموگرافی سالیانه انجام می دهند، به تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک کنند. زنان باید با ظاهر و احساس طبیعی سینه هایشان آشنا باشند و هر گونه تغییر را فوراً به یک متخصص گزارش دهند.

در حالی که انجمن سرطان آمریکا معاینات بالینی پستان یا خودآزمایی پستان را به عنوان بخشی از برنامه معمول غربالگری سرطان پستان توصیه نمی کند، اما بدان معنا نیست که این معاینات هرگز نباید انجام شوند. به عنوان مثال برای زنانی که در معرض خطر بالاتر از حد متوسط هستند، پزشکان ممکن است معاینه بالینی پستان را مد نظر قرار دهند. همچنین برخی از زنان ممکن است با انجام معاینات منظم خود به عنوان راهی برای پیگیری وضعیت سینه خود راحت ‌تر باشند. اما درک این نکته مهم است که شواهد بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد انجام این معاینات به طور معمول برای زنانی که در معرض متوسط خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند مفید است.

غربالگری سرطان پستان برای چه کسانی است؟

زنانی که بر اساس برخی عوامل در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستند، باید هر سال MRI سینه و ماموگرافی انجام دهند، که این بررسی ها معمولاً از سن 30 سالگی شروع می شود.

زنانی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند:

  •       اگر شانس ابتلا به سرطان پستان در طول زندگی فرد، (بر اساس بررسی سابقه خانوادگی و فامیلی کانسر پستان) در یک خانم بین 20 تا 25 درصد یا بیشتر باشد.
  •         اگر بیمار یک جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 (براساس انجام آزمایشات ژنتیکی) داشته باشد.
  •         اگر یکی از بستگان درجه یک بیمار (والد، برادر، خواهر یا فرزند)، جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 داشته باشند و خودشان آزمایش ژنتیکی انجام نداده باشند.
  •         اگر بیمار در سنین 10 تا 30 سالگی تحت پرتودرمانی قفسه سینه قرار گرفته باشد.
  •         اگر بیمار یا بستگان درجه اول ایشان، به سندرم لی-فرامنی، سندرم کاودن، یا سندرم بانایان مبتلا باشند.

 انجمن سرطان آمریکا برای زنانی که خطر ابتلا به سرطان پستان در طول زندگی آنها کمتر از 15 درصد است، موافق انجام غربالگری به کمک ام آر آی نیست.

همچنین شواهد کافی برای انجام یا عدم انجام غربالگری سالانه به کمک ام آر آی برای زنانی که حائز یکی از شرایط زیر هستند وجود ندارد:

  •         داشتن سابقه شخصی سرطان پستان، کارسینوم مجرای درجا، کارسینوم لوبولار درجا، هیپرپلازی مجرای آتیپیک، یا هیپرپلازی لوبولار آتیپیک
  •         داشتن پستان های “بسیار” متراکم یا سینه هایی “با تراکم غیر یکنواخت” در ماموگرافی

راه های تشخیص سرطان پستان

چندین ابزار ارزیابی خطر می تواند به متخصصان کمک کند تا خطر ابتلا به سرطان سینه زنان را تخمین بزنند. این ابزارها برآوردهای تقریبی از خطر سرطان پستان را بر اساس ترکیبی از عوامل خطر سرطان پستان مختلف و مجموعه داده های متنوع ارائه می دهند.

از آنجایی که هر یک از این ابزارها از عوامل مختلفی برای تخمین خطر استفاده می کنند، ممکن است تخمین های خطر متفاوتی را در یک فرد ارائه دهند.

ابزارهای ارزیابی خطر شامل سابقه خانوادگی در بستگان درجه اول (والدین، خواهر و برادر و فرزندان) و بستگان درجه دوم هم از سمت پدری و هم از سمت مادری (مانند خاله و عمه) هستند. این ابزارها باید طبق دستورالعمل های انجمن سرطان آمریکا استفاده شوند تا مشخص شود غربالگری با MRI نیاز هست یا خیر. تشخيص سرطان سينه با ازمايش خون تشخيص سرطان سينه در مردان

عوارض غربالگری سرطان پستان

عوارض ماموگرافی شامل موارد زیر است:
نتایج آزمایش مثبت کاذب ممکن است رخ دهد.
نتایج مثبت کاذب می تواند منجر به آزمایش اضافی و ایجاد اضطراب شود.
نتایج آزمایش منفی کاذب می تواند تشخیص و درمان را به تاخیر بیندازد.
یافتن سرطان سینه ممکن است منجر به درمان سرطان سینه و عوارض جانبی شود، اما ممکن است سلامت زن را بهبود نبخشد یا به عمر طولانی‌تری کمک نکند.
ماموگرافی سینه را در معرض دوزهای کم اشعه قرار می دهد.
ممکن است در طول ماموگرافی درد یا ناراحتی با اشعه ایکس وجود داشته باشد.
با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به سرطان سینه و نیاز خود به آزمایش های غربالگری صحبت کنید.

بهترین مرکز رادیوتراپی در تهران | بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید ، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید ، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن