پرتودرمانی سرطان دهانه رحم | رادیوتراپی سرویکس

پرتو درمانی سرطان دهانه رحم
5/5 - (1 امتیاز)

پرتودرمانی سرطان دهانه رحم

پرتودرمانی سرطان دهانه رحم

در رادیوتراپی یا پرتودرمانی سرطان دهانه رحم که سرطان سرویکس نیز نامیده می شود، از اشعه ایکس برای از بین بردن یا آسیب سلول های سرطانی استفاده می شود. پرتو درمانی سرطان دهانه رحم قسمت هایی که مبتلا به سرطان هستند یا مناطقی که سلول های سرطانی ممکن است به آنها گسترش یافته باشد را مورد هدف قرار می دهد. درمان به دقت برنامه ریزی می شود که تا جایی که ممکن است آسیب کمتری به بافت های سالم وارد شود.

پزشک شما ممکن است به عنوان درمان اصلی سرطان دهانه رحم، پرتو درمانی را در نظر بگیرد و یا بعد از جراحی برای کمک به خلاص شدن از سلول های سرطانی که ممکن است بعد از جراحی باقی مانده باشند آن را انتخاب کند. برای زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم که سرطان به بافت ها یا غدد لنفاوی اطراف دهانه رحم شان نیز گسترش یافته است، معمولاً از پرتودرمانی در ترکیب با شیمی درمانی (کمورادیوتراپی) بعنوان درمان اصلی استفاده می شود تا احتمال بازگشت سرطان کاهش یابد.

آیا سرطان دهانه رحم کشنده است

دو روش اصلی برای انجام رادیوتراپی سرطان دهانه رحم وجود دارد: خارجی و داخلی. اکثر زنانی که تحت پرتو درمانی دهانه رحم قرار دارند ، هر دو نوع را انجام می دهند.

در ادامه مطلب به تشریح جداگانه هر یک از این روش های پرتودرمانی دهانه رحم می پردازیم.

 

پرتودرمانی خارجی (EBRT: External Beam Radiation Therapy)

پرتودرمانی سرویکس

در پرتودرمانی خارجی، دستگاه پرتوهای اشعه ایکس را از خارج بدن به دهانه رحم، غدد لنفاوی و سایر اندام هایی که نیاز به درمان دارند هدایت می کند. جلسه برنامه ریزی اولیه شامل سی تی اسکن برای تعیین محل هدایت اشعه است و ممکن است 45 دقیقه طول بکشد. جلسات اصلی پرتو درمانی در هر بار فقط چند دقیقه طول می کشد.

شما احتمالاً به شکل روزانه، در طول ایام هفته (از شنبه تا چهارشنبه)، و به مدت 4 الی 6 هفته به صورت سرپایی، جلسات رادیوتراپی برای درمان کانسر سرویکس خواهید داشت. برای انجام پرتو درمانی سرطان دهانه رحم، روی یک تخت زیر دستگاه پرتودرمانی دراز خواهید کشید. قبل از روشن شدن دستگاه، اپراتور پرتودرمانی از اتاق خارج می شود، اما همچنان می تواند از طریق دستگاه مخابره داخل اتاق با شما صحبت کند و در حالی که تحت معالجه هستید، شما را از طریق صفحه نمایش نظارت می کند، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد. خود درمان بدون درد است.

پرتودرمانی با پرتوی خارجی و براکی تراپی از نوع HDR (پرتودرمانی داخلی از نوع HDR) شما را رادیواکتیو نمی کند. بنابراین هیچ خطری ندارد که بعد از جلسات درمانی در کنار بقیه افراد از جمله سالمندان و کودکان قرار بگیرید.

 

پرتو درمانی داخلی (براکی تراپی)

بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران
براکی تراپی – بهترین فوق تخصص رادیوتراپی

در پرتودرمانی داخلی، اشعه از منبعی که در داخل بدن شما قرار می گیرد مستقیما به تومور تابیده می شود، و مزیت آن این است که میزان اشعه منتقل شده به اندام های اطراف مانند روده و مثانه را کاهش می دهد. نوع اصلی پرتودرمانی داخلی که برای سرطان دهانه رحم استفاده می شود، براکی تراپی با سرعت تجویز دوز بالا (HDR) است. به واسطه HDR، در چند جلسه درمان، دوزهای بیشتری تجویز می شود.

حین درمان با براکی تراپی

شما احتمالاً در طی 2 الی 4 هفته به 3 تا 4 جلسه درمان نیاز خواهید داشت. در انواع خاصی از براکی تراپی در هر جلسه درمان، بیهوشی عمومی یا نخاعی به شما داده می شود.

از اپلیکاتورها برای رساندن منبع تابش به سرطان استفاده می شود. اپلیکاتورها در اندازه های مختلف موجود هستند و انکولوژیست پرتوی شما را بررسی می کند تا یک اپلیکاتور مناسب برای شرایط شما را انتخاب کند. گاهی اپلیکاتور تحت هدایت سونوگرافی یا CT اسکن درون دهانه رحم قرار می گیرد تا این اطمینان حاصل شود که در جای مناسب قرار دارد.

درمان قطعی سرطان دهانه رحم

برای نگه داشتن اپلیکاتور براکی تراپی، ممکن است نوار گاز در واژن شما قرار داده شود، و یا گاهی دو بخیه در ناحیه پرینه (بین فرج و مقعد) زده می شود. همچنین در طول درمان برای تخلیه ادرار از مثانه، سوند مثانه تعبیه خواهد شد.

برای بررسی موقعیت اپلیکاتور، یک CT اسکن یا MRI خواهید داشت. این اسکن به پزشک کمک می کند تا براکی تراپی را به ناحیه صحیح برساند. پس از اتمام برنامه درمانی توسط پزشک، منبع تابش به مدت 10 الی 20 دقیقه در داخل اپلیکاتور قرار می گیرد. اگر بیهوشی عمومی اعمال شود، این اقدامات در حالی که خواب هستید اتفاق می افتد.

اگر برای برداشتن دهانه رحم و رحم تحت جراحی (عمل هیسترکتومی) قرار گرفته اید، ممکن است بعد از جراحی به براکی تراپی نیاز داشته باشید و پزشک بخواهد قسمت بالای واژن شما را با اشعه درمان کند. بدین منظور یک اپلیکاتور ساده به شکل یک سیلندر، در واژن شما قرار می گیرد. در این حالت، نیازی به اعمال بیهوشی عمومی یا استفاده از نوار گاز نیست.

بعد از درمان

پس از تحویل دوز مناسب تابش، اپلیکاتور خارج می شود. در صورت نیاز به چندین جلسه درمان، هر بار مجددا اپلیکاتور وارد می شود.

 

کمورادیوتراپی

کمورادیوتراپی برای سرطان دهانه رحم

هنگامی که پرتو درمانی با شیمی درمانی ترکیب می شود، تحت عنوان کمورادیوتراپی شناخته می شود. داروهای شیمی درمانی سلول های سرطانی را نسبت به پرتو درمانی حساس تر می کنند و درمان موثرتر می شود.

اگر کمورادیوتراپی برای شما توصیه شده، معمولاً چند ساعت قبل از جلسه پرتو درمانی، هفته ای یک بار شیمی درمانی خواهید داشت. عوارض جانبی کمورادیوتراپی شامل خستگی، اسهال، نیاز به دفع ادرار بیشتر یا تکرار ادرار، سیستیت (التهاب مثانه)، خشکی و خارش پوست در ناحیه درمان، حالت تهوع، و کاهش گلبول های خون است. کاهش گلبول های خون ممکن است منجر به کم خونی، عفونت یا مشکلات خونریزی شود. با تیم درمانی خود در مورد راه های کنترل عوارض جانبی کمورادیوتراپی صحبت کنید.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی دهانه رحم

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

منبع: cancercouncil

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن