پرتو درمانی یا جراحی سرطان پروستات: کدام روش نجات دهنده جان شماست؟

پرتودرمانی سرطان پروستات یا جراحی سرطان پروستات
5/5 - (1 امتیاز)

اگر مانند اکثر مردانی هستید که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده شده است، به شما گفته شده است که سرطان پروستات در مراحل اولیه و موضعی دارید، یعنی سرطان پروستات شما در مرحله اولیه است در چنین حالتی میتوانید یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید. ما در این مقاله پرتودرمانی سرطان پروستات یا جراحی سرطان پروستات این موضوع را کامل توضیح خواهیم داد. احتمالاً دو گزینه درمانی برای شما ارائه شده است:

پرتودرمانی : این درمان از انرژی رادیواکتیو هدفمند برای کاهش اندازه تومور، تخریب سلول های سرطانی و کاهش برخی علائم مرتبط با سرطان استفاده می کند.

جراحی : به طور معمول، این شامل روشی به نام پروستاتکتومی است که پروستات و سلول های سرطانی اطراف آن را حذف می کند.
اگر انکولوژیست می گوید که این گزینه برای شما مناسب نیست، بهتر است از  پرتو درمانی سرطان پروستات استفاده کنید.

برای اطلاع بیشتر در مورد جراحی سرطان پروستات کلیک کنید.

بسیاری از مردان می خواهند بدانند “بهترین درمان” برای سرطان موضعی پروستات آنها چیست. اما این یک تصور اشتباه است که شما فقط یک انتخاب «بهتر» یا «ایمن‌تر» دارید. در بیشتر موارد، پرتو درمانی یا جراحی سرطان پروستات انتخابی به همان اندازه برای بقای طولانی مدت است.

ما شنیده ایم که برخی از پزشکان به مردان از تشخیص سرطان پروستات خود می گویند و از آنها می خواهند در همان قرار ملاقات تصمیم درمانی بگیرند. اما سرطان پروستات به کندی پیشرفت می‌کند، بنابراین بیشتر مردان زمان دارند تا در مورد گزینه‌های خود فکر کنند و نباید برای تصمیم‌گیری فوری تحت فشار باشند.

احساس شما در مورد سه عارضه جانبی احتمالی درمان، بی اختیاری ادرار، اختلال عملکرد جنسی و سلامت روده ممکن است عامل تعیین کننده برای شما باشد.

برای کمک به شما در فرآیند تصمیم گیری، این مقاله شامل موارد زیر است:

پرتودرمانی برای سرطان موضعی پروستات
جراحی برای سرطان پروستات موضعی
نحوه مقایسه پرتودرمانی در مقابل جراحی برای سرطان پروستات

چگونه مراحل سرطان پروستات و گروه خطر بر گزینه های درمانی تأثیر می گذارد
آنچه تحقیقات در مورد پرتودرمانی یا جراحی سرطان پروستات نشان می دهد. آیا از پرتودرمانی سرطان پروستات یا جراحی سرطان پروستات با هم استفاده می شود؟

پرتودرمانی برای سرطان پروستات

پرتودرمانی برای سرطان پروستات

اگر پزشک شما پرتودرمانی را به عنوان درمان سرطان پروستات پیشنهاد داد، حتما شما را مستقیماً با یک رادیو انکولوژیست ارجاع خواهد داد و شما دوره درمان خود را آغاز خواهید کرد.

برخی از بیماران سرطان پروستات در مورد بی خطر بودن این درمان تعجب می کنند. به لطف پیشرفت های علمی، تکنیک های پرتودرمانی در طول سال ها بهبود یافته است. تکنیک‌های دقیق‌تری برای کمک به حفظ بافت طبیعی از قرار گرفتن در معرض و کاهش شدت عوارض جانبی طراحی شده‌اند. 

علاوه بر پرتوهای خارجی، اکنون گزینه های دیگری مانند پرتودرمانی داخلی نیز داریم. در برخی موارد، دوره های پرتودرمانی ممکن است شدیدتر و مدت کوتاه تر باشد که ما در این مقاله هر دو روش پرتودرمانی داخلی و پرتودرمانی خارجی را به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

برای اطلاع بیشتر در مورد پرتو درمانی داخلی کلیک کنید.

پرتوهای خارجی برای سرطان پروستات

هنگامی که بیشتر بیماران به پرتودرمانی فکر می کنند، به پرتودرمانی خارجی (EBRT) فکر می کنند که در آن پرتوی از پرتوها به سمت بافت سرطانی خارج از بدن هدایت می شود. پیشرفت‌های فن‌آوری، مانند پرتودرمانی تعدیل‌شده با شدت (IMRT) و پرتودرمانی هدایت‌شده با تصویر (IGRT)، به انکولوژیست‌های پرتوی اجازه می‌دهد تا از دستگاه‌های کنترل‌شده با رایانه و فناوری هدایت تصویر برای دیدن و هدف‌گیری تصویر سه‌بعدی تومور استفاده کنند. درمان را دقیق تر می توانند انجام دهند.

در گذشته، EBRT به 40-45 درمان روزانه نیاز داشت. در حال حاضر، 25-28 درمان عادی است. با این حال، این نوع پرتودرمانی طولانی‌مدت و تکه تکه (بسیاری از جلسات در یک دوره زمانی طولانی‌تر) معمولاً برای بیماران کم‌خطر و با خطر متوسط کمتر مناسب است. در عوض، تکنیک‌های هیپوفرکشناسیون (دوره‌های کوتاه و کوتاه پرتودرمانی) و تکنیک‌های براکی‌تراپی معمولاً برای بسیاری از بیماران توصیه می‌شوند.

براکی تراپی برای سرطان پروستات

براکی تراپی نوعی پرتودرمانی داخلی است. با این نوع درمان، اشعه از طریق یک کاتتر یا دستگاه قابل کاشت دیگر به تومور پروستات در داخل بدن می رسد.

براکی‌تراپی با دوز بالا (HDR) از ایریدیوم-192 رادیواکتیو برای رساندن دوزهای بالای تابش به تومور پروستات استفاده می‌کند. درمان‌ها کوتاه هستند و گاهی به پنج جلسه هم نیاز دارند. پرتوهای براکی تراپی بافت هایی را که هدف قرار می دهیم محکم تر احاطه می کند، که ممکن است به حفظ بافت های طبیعی کمک کند.

عوارض جانبی اشعه برای سرطان پروستات

عوارض جانبی اولیه پرتودرمانی برای سرطان پروستات شامل مشکلات روده، مشکلات ادراری و مشکلات عملکرد جنسی است.

 

با توجه به نتایج گزارش شده توسط بیمار که کیفیت زندگی را از مردانی که در آزمایش تصادفی 10 ساله آزمایش پروستات برای سرطان و درمان شرکت کردند، اندازه گیری می کند، مردانی که تحت درمان با پرتودرمانی قرار گرفتند، افزایش کمی در نشت ادرار پس از پرتودرمانی گزارش کردند.

آنها همچنین در مقایسه با مردانی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند، اختلال عملکرد جنسی کمتری را گزارش کردند. با این حال، مردانی که تحت درمان با اشعه قرار گرفتند، بروز مشکلات روده ای مانند مدفوع شل و خونی را گزارش کردند. که اگر پرتو درمانی توسط یک متخصص ماهر انجام شود این عوارض هم می تواند به صفر برسد. این عوارض جانبی اغلب برای اکثر بیماران کوتاه مدت هستند.

تفاوت جراحی و پرتودرمانی سرطان پروستات

جراحی سرطان پروستات

پروستاتکتومی رادیکال برداشتن پروستات با جراحی است. این روش ممکن است از طریق جراحی باز سنتی انجام شود که شامل یک برش بزرگ در شکم است. جراحی لاپاراسکوپی با استفاده از سیستم جراحی رباتیک یک جایگزین کم تهاجمی است. جراحی رباتیک فقط به چند برش کوچک در شکم نیاز دارد که ممکن است منجر به کاهش درد، کاهش خطر عفونت و ماندن کم تر در بیمارستان پس از جراحی شود.

فناوری مرتبط با سیستم جراحی رباتیک به گونه ای طراحی شده است که به جراح دقت و کنترل بیشتری می دهد، که ممکن است به حفظ بافت سالم و یک یا دو دسته عصبی در طرفین پروستات کمک کند. این اغلب به بیمار اجازه می دهد تا عملکرد نعوظ بهتری هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت داشته باشد.

عوارض جانبی جراحی برای سرطان پروستات

شایع ترین عوارض جانبی تجربه شده جراحی برای سرطان پروستات، بی اختیاری ادرار و اختلال نعوظ است.

با توجه به نتایج گزارش شده توسط بیمار از مردانی که در کارآزمایی شرکت کردند، مردانی که تحت عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی قرار گرفتند، نسبت به افرادی که تحت درمان با پرتودرمانی قرار گرفتند، اختلال عملکرد جنسی و مشکلات ادراری بیشتری را تجربه کردند.

در حالی که بسیاری از آنها شش ماه پس از جراحی بهبودی در شدت علائم خود گزارش کردند، این مردان در مقایسه با افرادی که پرتودرمانی داشتند، شش سال پس از جراحی کیفیت زندگی جنسی ضعیف‌تری را گزارش کردند. در کل پرتو درمانی عوارض کمتری مخصوصا در مسائل جنسی دارد.

برای عوارض کمتر بسیار حائز اهمیت است که پزشک معالج شما از تکنیک های پیشرفته برای رادیوتراپی استفاده کند.

پرتودرمانی سرطان پروستات یا جراحی سرطان پروستات

هنگام تلاش برای تصمیم گیری بین پرتودرمانی سرطان پروستات یا جراحی سرطان پروستات موضعی، بسیاری از مردان هنوز می پرسند که آیا یک روش «بهتر» یا «ایمن تر» از دیگری است.

تحقیقات انجام شده از کارآزمایی به ما نشان می‌دهد که پرتودرمانی یا جراحی سرطان پروستات هر دو گزینه‌های خوبی هستند، اما این نکته بسیار مهم است که توسط یک پزشک با تکنیک های پیشرفته انجام شود. در کل اگر رادیوتراپی حرفه ای انجام شود عوارض کمتری نسبت به جراحی دارد.

در کل نحوه ارزیابی پرتودرمانی یا جراحی سرطان پروستات به درک بیماری و تحقیق در مورد نتایج درمان، دریافت درک کامل از وضعیت خاص خود و سپس تصمیم گیری در مورد مسیری که احساس می کند برای آن مناسب است، بستگی دارد.

شباهت پرتودرمانی سرطان پروستات با جراحی سرطان پروستات:

هدف: هر دو روش درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی پروستات و جلوگیری از پیشرفت بیماری طراحی شده اند.

انتخاب بیمار: انتخاب روش درمانی مناسب به عوامل مختلفی از جمله سن، سلامت کلی بیمار، مرحله سرطان، اندازه و محل تومور و ترجیحات بیمار بستگی دارد.

عوارض جانبی: هر دو روش درمانی می توانند عوارض جانبی مانند بی اختیاری ادرار، اختلال نعوظ و خستگی ایجاد کنند. اما با پیشرفت تکنیک های پرتو درمانی عوارض این روش به نسبت بسیار کمتر است.

نیاز به پیگیری: پس از هر دو روش درمانی، بیمار باید به طور منظم برای نظارت بر سلامت خود و بررسی عود احتمالی سرطان تحت معاینه قرار گیرد.

تفاوت روش های درمانی پرتودرمانی سرطان پروستات با جراحی سرطان پروستات:

پرتودرمانی: از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی از خارج از بدن استفاده می شود. 
جراحی: شامل برداشتن غده پروستات و بافت های اطراف آن از طریق عمل جراحی است.

موارد استفاده از پرتو درمانی با جراحی سرطان پروستات:

پرتودرمانی اغلب برای سرطان پروستات در مراحل اولیه یا پیشرفته، به عنوان درمان اصلی یا به عنوان بخشی از درمان ترکیبی با جراحی یا هورمون درمانی استفاده می شود اما جراحی معمولاً برای سرطان پروستات در مراحل پیشرفته تر به عنوان درمان اصلی استفاده می شود. هر چند همیشه توصیه می شود قبل از جراحی با استفاده از پرتو درمانی تومور کوچکتر شود بعد جراحی انجام شود. این نیاز به جراحی بزرگتر در ناحیه تومور را بسیار کمتر و عوارض را کنترل می کند.

 مزایای پرتودرمانی سرطان پروستات این است که غیرتهاجمی است و نیازی به برش یا بستری شدن در بیمارستان ندارد و معایب جراحی سرطان پروستات این است که می تواند تهاجمی باشد و منجر به عوارض جانبی قابل توجهی مانند بی اختیاری ادرار و اختلال نعوظ شود.

آنچه تحقیقات در مورد پرتودرمانی در مقابل جراحی نشان می دهد

در یک کارآزمایی و مطالعه بالینی 10 ساله روی بیماران که مبتلا به سرطان پروستات شده بودن، که از مقایسه پروستاتکتومی رادیکال، پرتودرمانی با پرتو خارجی و نظارت فعال برای درمان سرطان موضعی پروستات طراحی شده بود نتایج بصورت زیر است.

نتایج نشان داد که میزان پیشرفت بیماری در میان مردانی که به رادیو تراپی یا پروستاتکتومی رادیکال اختصاص داده شده اند کمتر از نصف میزان در مردانی است که تحت نظارت فعال قرار گرفته اند. با این حال، در میانگین پیگیری 10 ساله برای پرتودرمانی، جراحی یا نظارت فعال تفاوت معناداری در بقا وجود نداشت.

همانطور که قبلاً در بخش عوارض جانبی پرتو درمانی و جراحی بحث شد، محققانی که کارآزمایی را انجام دادند به عوارض جانبی و مسائل مربوط به کیفیت زندگی نیز توجه کردند و دریافتند که سه عارضه جانبی اصلی این دو گزینه درمانی بر کیفیت تأثیر می‌گذارند. از زندگی پس از درمان سرطان پروستات می توان به بی اختیاری ادرار، اختلال عملکرد جنسی و سلامت روده اشاره کرد.

این کارآزمایی نشان داد که نشت ادرار و اختلال نعوظ بعد از جراحی بیشتر از پرتودرمانی بود. مشکلات روده ای گوارشی بعد از پرتودرمانی شایع تر بود. می توان این نتیجه را گرفت که شاید در بسیاری از مواقع پرتو درمانی بهتر است هر چند بسیار مهم است که قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید. یا شاید بهترین راه حل مشورت با یک جراح و یک پزشک پرتودرمانی است تا بین گزینه های که ارائه می دهند، تصمیم درستی بگیرید. ممکن است در بعضی مواقع نیاز باشد که از هر دو روش بصورت ترکیبی استفاده شود. بریم در ادامه این موضوع را نیز بررسی کنیم.

تفاوت پرتودرمانی و جراحی برای سرطان پروستات

آیا از پرتودرمانی یا جراحی سرطان پروستات با هم استفاده می شود؟

در برخی موارد، تیم پزشکی ممکن است از پرتو درمانی یا جراحی به عنوان بخشی از برنامه بهترین درمان سرطان پروستات شما استفاده کند. به طور معمول، پرتودرمانی پس از جراحی برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده یا بازگشته‌شده انجام می‌شود.

 با این حال، در برخی شرایط، پزشکان ممکن است قبل از انجام پروستاتکتومی، ابتدا پرتودرمانی را برای کشتن سلول های سرطانی در بافت های نزدیک غده پروستات توصیه کنند.

آیا برای سرطان موضعی پروستات باید پرتودرمانی یا جراحی انجام دهم؟

ممکن است بخواهید در این تصمیم مهم درمانی، نظری ارائه دهید، یا ممکن است بخواهید به توصیه پزشک خود عمل کنید. در هر صورت، این اطلاعات به شما کمک می کند تا انتخاب های خود را درک کنید تا بتوانید در مورد آنها با پزشک خود صحبت کنید.

این موضوع برای افرادی است که سرطانی دارند که به خارج از پروستات گسترش نیافته است (سرطان موضعی) و قبلاً تصمیم گرفته اند که می خواهند سرطان خود را با پرتو درمانی یا جراحی سرطان پروستات درمان کنند. (افراد مبتلا به سرطان موضعی کم خطر و برخی افراد مبتلا به سرطان با خطر متوسط ممکن است به جای درمان فوری سرطان خود، نظارت فعال یا انتظار مراقب را انتخاب کنند.)

این موضوع برای سرطان پروستات که در خارج از پروستات رشد کرده یا گسترش یافته یا برای سرطانی که در سراسر بدن پخش شده است نیست. انتخاب های درمانی برای آن مرحله از سرطان متفاوت است.

ممکن است از پرتودرمانی سرطان پروستات یا جراحی برای درمان سرطان پروستات استفاده شود. هر دو درمان به خوبی کار می کنند. با هر دو درمان پرتودرمانی سرطان پروستات یا جراحی سرطان پروستات، احتمال گسترش سرطان شما کم است.

هر دو درمان دارای عوارض جانبی مانند مشکلات مثانه، روده و نعوظ هستند. جراحی به احتمال زیاد باعث نشت ادرار یا مشکلات نعوظ می شود.

اگر هدف شما درمان سرطان با برداشتن پروستات است، ممکن است بخواهید جراحی را انتخاب کنید. برای برخی از افراد، ایده «درآوردن سرطان» احساس آرامش را به ارمغان می آورد. اما باید مشکلات بعد آن را بررسی کنید.

اگر هدف شما درمان سرطان و اجتناب از خطرات جراحی بزرگ است، ممکن است بخواهید پرتودرمانی را انتخاب کنید. برای برخی از افراد، حفظ عملکرد جنسی تا زمانی که ممکن است بیشترین ارزش را دارند. انجام اشعه به جای جراحی ممکن است به جلوگیری از مشکلات نعوظ کمک کند.

ممکن است یک درمان برای شما بهتر از دیگری باشد زیرا امید به زندگی و افزایش طول عمر بیماران سرطانی برای بیماران مهم است .برخی از بیماران ممکن است به دلایل شخصی، مانند ترس از عمل جراحی یا تمایل به اجتناب از عوارض جانبی بالقوه، پرتو درمانی را ترجیح دهند. شما از پزشکتان می توانید در مورد وضعیت خود صحبت کنید و مشاوره بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن