شیمی درمانی سرطان پروستات

شیمی درمانی سرطان پروستات
امتیاز خود را ثبت کنید

شیمی درمانی

کلمه “شیمی درمانی” اغلب هنگام اشاره به داروها یا داروهایی که سرطان را درمان می کنند استفاده می شود. اما، همه داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می شوند به یک شکل عمل نمی کنند. شیمی درمانی سنتی یا استاندارد از داروهایی استفاده می کند که سیتوتوکسیک هستند، به این معنی که می توانند سلول های تومور را از بین ببرند. 

اگر برنامه درمانی شما شامل شیمی درمانی سنتی یا استاندارد باشد، دانستن اینکه چگونه کار می کند و چه چیزی را باید انتظار داشت اغلب می تواند به شما کمک کند تا برای درمان آماده شوید و تصمیمات آگاهانه ای در مورد مراقبت خود بگیرید.

شیمی درمانی سرطان پروستات از داروهای ضد سرطانی استفاده می کند که به داخل رگ تزریق می شوند یا از طریق دهان مصرف می شوند تا به سلول های سرطانی در اکثر قسمت های بدن برسند.

اگر میخواهید بیشتر درمورد سرطان پروستات بدانید پیشنهاد میکنم مقاله سرطان پروستات چیست را مطالعه فرمایید.

چه زمانی از شیمی درمانی برای سرطان پروستات استفاده می شود؟

شیمی درمانی سرطان پروستات بخشی از درمان اکثر مردان مبتلا به سرطان پروستات نیست، اما می توان از آن برای درمان سرطان پیشرفته پروستات استفاده کرد، به خصوص اگر سرطان زیادی در خارج از غده پروستات وجود داشته باشد. می توان آن را همراه با هورمون درمانی یا به تنهایی در صورتی که هورمون درمانی دیگر جواب نداد، استفاده کرد. موارد استفاده از شیمی درمانی سرطان پروستات:

درمان سرطان پروستات پیشرفته : زمانی که سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یافته است.

درمان سرطان پروستات در مراحل اولیه : در برخی موارد، ممکن است قبل از جراحی یا رادیوتراپی برای کوچک کردن تومور و کاهش خطر عود مجدد استفاده شود.

شیمی درمانی سرطان پروستات یک درمان استاندارد برای سرطان پروستات اولیه نیست.

داروهای شیمی درمانی سرطان پروستات ​

داروهای شیمی درمانی سرطان پروستات

داروهای شیمی درمانی سرطان پروستات معمولاً یک به یک استفاده می شود. برخی از داروهای شیمی درمانی سرطان پروستات مورد استفاده برای درمان سرطان پروستات عبارتند از:

دوستاکسل
کابازیتاکسل
میتوکسانترون
استراموستین
کربوپلاتین
اغلب، دوستاکسل اولین داروی شیمی درمانی است. این معمولاً با یک داروی استروئیدی مانند پردنیزون یا دگزامتازون ترکیب می شود. اگر دوستاکسل اثر نکند (یا کار خود را متوقف کند)، کابازیتاکسل اغلب داروی شیمی درمانی بعدی است (همراه با یک استروئید)، اگرچه ممکن است گزینه های درمانی دیگری نیز وجود داشته باشد.

نشان داده شده است که دوستاکسل و کابازیتاکسل به مردان کمک می کنند به طور متوسط نسبت به داروهای شیمی درمانی قدیمی تر عمر کنند. آنها ممکن است سرطان را کوچک یا رشد آن را کاهش دهند و همچنین ممکن است علائم را کاهش دهند و در نتیجه کیفیت زندگی بهتری داشته باشند. با این حال، شیمی درمانی برای درمان سرطان پروستات بسیار بعید است.

سایر داروهای شیمی درمانی برای استفاده در درمان سرطان پروستات نیز در حال مطالعه هستند و بهترین روش درمان سرطان پروستات توسط پزشکان رادیوتراپی سرطان پروستات است.

شیمی درمانی سرطان پروستات چگونه انجام می شود؟

داروهای شیمی درمانی سرطان پروستات به طور معمول در یک ورید (IV) به عنوان انفوزیون در یک دوره زمانی مشخص داده می شود. این را می توان در مطب پزشک، کلینیک شیمی درمانی یا در یک محیط بیمارستان انجام داد. برخی از داروها مانند استراموستین به صورت قرص تجویز می شود.

گاهی اوقات ممکن است یک IV کمی بزرگتر و محکم تر برای انجام شیمی درمانی در رگ گذاشته شود. اینها به عنوان کاتترهای ورید مرکزی (CVCs)، دستگاه‌های دسترسی ورید مرکزی (CVAD) یا خطوط مرکزی شناخته می‌شوند. 

آنها برای قرار دادن داروها، فرآورده های خونی، مواد مغذی یا مایعات مستقیماً در خون شما استفاده می شوند. همچنین می توان از آنها برای خارج کردن خون برای آزمایش استفاده کرد. بسیاری از انواع CVC در دسترس هستند. رایج ترین انواع پورت و خط PICC هستند.

پزشکان دوره‌های شیمی درمانی را انجام می‌دهند و در هر دوره از درمان، یک دوره استراحت دنبال می‌شود تا به شما فرصتی برای بهبودی از اثرات داروها بدهد. چرخه ها اغلب حدود 3 هفته طول می کشد. برنامه بسته به داروهای مورد استفاده متفاوت است. به عنوان مثال، با برخی داروها، شیمی درمانی فقط در روز اول چرخه انجام می شود. 

با دیگران چند روز متوالی یا هفته ای یکبار داده می شود. سپس، در پایان چرخه، برنامه شیمی درمانی برای شروع چرخه بعدی تکرار می شود.

مدت زمانی که شیمی درمانی می کنید بستگی به عملکرد خوب و عوارض جانبی شما دارد.

مزایای شیمی درمانی سرطان پروستات

مزایای شیمی درمانی سرطان پروستات

شیمی درمانی سرطان پروستات می تواند مزایای متعددی برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات داشته باشد، از جمله:

کنترل رشد سرطان:

شیمی درمانی سرطان پروستات می تواند به طور موثری سلول های سرطانی را از بین ببرد و رشد تومور را کند یا متوقف کند.
این امر می تواند به افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک کند.
کاهش علائم سرطان:

شیمی درمانی سرطان پروستات می تواند به کاهش علائم سرطان مانند درد استخوان، مشکلات ادراری و مشکلات نعوظ کمک کند.

این امر می تواند به بیمار کمک کند تا زندگی فعال تری داشته باشد و از عوارض ناتوان کننده سرطان جلوگیری کند.

شیمی درمانی سرطان پروستات می تواند به طور موثری سلول های سرطانی را از بین ببرد.

شیمی درمانی سرطان پروستات می تواند به کنترل علائم سرطان مانند درد استخوان و مشکلات ادراری کمک کند.
افزایش شانس بقا:

در برخی موارد، شیمی درمانی سرطان پروستات می تواند شانس بقا را در بیماران مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته افزایش دهد.

این امر به خصوص در بیمارانی که به سایر روش های درمانی پاسخ نداده اند، صادق است.
کوچک کردن تومور:

شیمی درمانی سرطان پروستات می تواند قبل از جراحی یا رادیوتراپی برای کوچک کردن تومور استفاده شود.

این امر می تواند عمل جراحی را آسان تر کند و احتمال عوارض جانبی را کاهش دهد.
کاهش خطر عود مجدد:

شیمی درمانی سرطان پروستات می تواند خطر عود مجدد سرطان را در بیمارانی که تحت عمل جراحی یا رادیوتراپی قرار گرفته اند، کاهش دهد.

این امر می تواند به بیمار کمک کند تا برای مدت طولانی تری بدون سرطان زندگی کند. شیمی درمانی سرطان پروستات می تواند به بهبود سلامت عمومی بیمار و کیفیت زندگی او کمک کند. همچنین می تواند به بیمار امید و انگیزه برای ادامه زندگی بدهد.

در کل مزایای شیمی درمانی سرطان پروستات به عوامل مختلفی از جمله نوع و مرحله سرطان، سلامت عمومی بیمار و پاسخ بیمار به درمان بستگی دارد. 

شیمی درمانی سرطان پروستات می تواند عوارض جانبی داشته باشد، بنابراین مهم است که بیمار با پزشک خود در مورد مزایا و معایب این روش درمانی صحبت کند.

عوارض شیمی درمانی سرطان پروستات

عوارض شیمی درمانی سرطان پروستات

داروهای شیمی درمانی به سلول هایی که به سرعت در حال تقسیم هستند حمله می کنند، به همین دلیل است که آنها علیه سلول های سرطانی عمل می کنند. اما سایر سلول‌های بدن، مانند سلول‌های مغز استخوان (جایی که سلول‌های خونی جدید ساخته می‌شوند)، پوشش داخلی دهان و روده و فولیکول‌های مو نیز به سرعت تقسیم می‌شوند. این سلول ها همچنین می توانند تحت تأثیر شیمی درمانی قرار گیرند که می تواند منجر به عوارض جانبی شود.

عوارض جانبی شیمی درمانی سرطان پروستات به نوع و دوز داروهای داده شده و مدت زمان مصرف آنها بستگی دارد. برخی از عوارض جانبی رایج می تواند شامل موارد زیر باشد:

ریزش مو
زخم های دهان
از دست دادن اشتها
تهوع و استفراغ
اسهال
افزایش احتمال عفونت (به دلیل داشتن گلبول های سفید بسیار کم)
کبودی یا خونریزی آسان (به دلیل داشتن تعداد بسیار کم پلاکت خون)
خستگی (به دلیل داشتن گلبول های قرمز بسیار کم)


این عوارض معمولاً پس از پایان درمان از بین می روند. اغلب راه هایی برای کاهش این عوارض وجود دارد. به عنوان مثال، می توان داروهایی برای پیشگیری یا کاهش تهوع و استفراغ تجویز کرد.

همراه با خطرات فوق، برخی از عوارض جانبی بیشتر با داروهای شیمی درمانی خاص دیده می شود. مثلا:

دوستاکسل و کابازیتاکسل گاهی اوقات باعث واکنش های آلرژیک شدید می شوند. قبل از هر درمان دارویی برای جلوگیری از این امر تجویز می شود. این داروها همچنین می توانند به اعصاب (معروف به نوروپاتی محیطی) آسیب بزنند که می تواند باعث بی حسی، سوزن سوزن شدن یا سوزش در دست ها یا پاها شود.


میتوکسانترون به ندرت می تواند چندین سال بعد باعث سرطان خون شود.
استراموستین خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد.


اگر در حین انجام شیمی درمانی سرطان پروستات متوجه عوارض جانبی شدید، آن را به تیم مراقبت از سرطان خود گزارش دهید تا به سرعت درمان شوند. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد دوز داروهای شیمی درمانی کاهش یابد، یا ممکن است نیاز به تاخیر یا توقف درمان برای جلوگیری از بدتر شدن اثرات باشد.

رادیوتراپی سرطان پروستات بهتر است یا شیمی درمانی سرطان پروستات

انتخاب بین رادیوتراپی سرطان پروستات و شیمی درمانی سرطان پروستات به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

مرحله سرطان : در مراحل اولیه، رادیوتراپی یا جراحی ممکن است بهترین گزینه باشند. در مراحل پیشرفته، شیمی درمانی یا هورمون درمانی ممکن است مفیدتر باشند پس مراحل سرطان پروستات مهم است.


نوع سرطان : برخی از انواع سرطان پروستات به رادیوتراپی یا شیمی درمانی حساس تر هستند.


سلامت عمومی بیمار : بیمارانی که بیماری های دیگر دارند ممکن است قادر به تحمل عوارض جانبی شیمی درمانی نباشند.


ترجیحات بیمار : برخی از بیماران ممکن است رادیوتراپی را به دلیل عوارض جانبی کمتر ترجیح دهند.

رادیوتراپی سرطان پروستات :

از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند.
می تواند به طور کامل یا جزئی انجام شود.
عوارض جانبی احتمالی شامل بی اختیاری ادراری، اختلال نعوظ، و خستگی است.

شیمی درمانی سرطان پروستات :

از داروهای شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند.
می تواند به صورت تزریق وریدی یا خوراکی انجام شود.
عوارض جانبی احتمالی شامل ریزش مو، حالت تهوع، استفراغ، خستگی و ضعف است.

بهترین روش درمانی برای هر بیمار به طور جداگانه توسط پزشک متخصص اورولوژی تعیین می شود ولی متخصصان اورولوژی قطعا رادیوتراپی سرطان پروستات را انتخاب میکنند.

بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران برای تعیین بهترین روش درمانی سرطان پروستات و با بررسی معاینات، آزمایشات و سایر اطلاعات، بهترین روش را برای شما تجویز می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن