انواع درمان سرطان پوست

انواع درمان سرطان پوست
5/5 - (1 امتیاز)

سرطان پوست چیست؟

سرطان پوست یک نوع سرطان است که از سلول‌های پوست ناشی می‌شود. این نوع سرطان معمولاً به دلیل تغییرات خطی پوستی و افرازات غیرطبیعی در بافت پوست شروع می‌شود. ما در این مقاله انواع درمان سرطان پوست را برای شما توضیح خواهیم داد.

سرطان پوست رشد غیرطبیعی سلول‌های پوست است. این سلول‌ها به صورت کنترل نشده رشد می‌کنند و توده‌ای به نام تومور را تشکیل می‌دهند.

شایع‌ترین عامل سرطان پوست قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) از خورشید یا منابع مصنوعی مانند لامپ‌های برنزه‌کننده است. اشعه UV می‌تواند به DNA سلول‌های پوست آسیب برساند و باعث جهش شود. این جهش‌ها می‌توانند باعث رشد کنترل‌نشده سلول‌ها و سرطان شوند.

سه نوع سرطان پوست داریم که هر یک از این انواع سرطان پوست ممکن است با علائم مختلفی همچون تغییر رنگ و شکل ناحیه‌های پوستی، خارش، خشکی، خراش‌ها یا قرمزی‌ها همراه باشد. تشخیص و درمان زودهنگام این نوع سرطان می‌تواند بهبود احتمالات درمان و پیشگیری از توسعه بیشتر آن کمک کنند.

انواع درمان سرطان پوست بر اساس نوع و مرحله سرطان، شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، و درمان‌های هدفمند، ایمونوتراپی، و درمان‌های هورمونی می‌شوند.

برای اطلاع بیشتر در مورد این که « آیا سرطان پوست کشنده است » لطفا کلیک کنید.

انواع سرطان پوست

انواع سرطان پوست

سرطان پوست به سه نوع اصلی تقسیم می‌شود:

  1. سرطان کارسینوم با سلول پایه (Basal Cell Carcinoma)

2. سرطان سلول‌های سنگفرشی (Squamous Cell Carcinoma)

3. ملانوما (Melanoma).

  1. ملانوم : ملانوم شایع‌ترین نوع سرطان پوست است و می‌تواند کشنده باشد. ملانوم از سلول‌های ملانوسیت ایجاد می‌شود که مسئول تولید رنگدانه ملانین در پوست هستند. 

2. کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) :  SCC شایع‌ترین نوع سرطان پوست پس از ملانوم است. SCC از سلول‌های سنگفرشی که لایه بیرونی پوست را تشکیل می‌دهند، ایجاد می‌شود.

3. کارسینوم سلول پایه (BCC) : BCC کم‌خطرترین نوع سرطان پوست است. BCC از سلول‌های پایه که لایه زیرین پوست را تشکیل می‌دهند، ایجاد می‌شود.

علائم سرطان پوست ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تغییر در اندازه، شکل یا رنگ خال یا زگیل
زخم یا زخم که بهبود نمی‌یابد
ضایعه پوستی جدید که خونریزی می‌کند یا خارش دارد
اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

راه‌های زیادی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست وجود دارد، از جمله:

از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خودداری کنید.
هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
از کلاه، عینک آفتابی و لباس‌های محافظ استفاده کنید.
از لامپ‌های برنزه‌کننده استفاده نکنید.
خودآزمایی پوست یک راه مهم برای تشخیص زودهنگام سرطان پوست است. خودآزمایی پوست را هر ماه یک بار انجام دهید.

در هنگام خودآزمایی پوست، به دنبال موارد زیر باشید:

تغییر در اندازه، شکل یا رنگ خال یا زگیل
زخم یا زخم که بهبود نمی‌یابد
ضایعه پوستی جدید که خونریزی می‌کند یا خارش دارد
اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص سرطان پوست معمولاً با معاینه فیزیکی توسط پزشک انجام می‌شود. در برخی موارد، ممکن است پزشک آزمایش‌های دیگری مانند بیوپسی پوست را نیز تجویز کند.

عوامل سرطان پوست

عوامل خطر دیگر سرطان پوست

سابقه خانوادگی سرطان پوست
رنگ پوست روشن
خال‌های زیاد
سابقه آفتاب‌سوختگی شدید

انواع درمان سرطان پوست

درمان سرطان پوست به نوع و مرحله سرطان بستگی دارد. درمان‌های رایج سرطان پوست عبارتند از:

  1. پرتودرمانی (رادیوتراپی) 
  2. شیمی درمانی
  3. جراحی
  4. درمان هدفمند
  5. کرایوتراپی
  6. درمان بیولوژیکی
  7. فوتودینامیک
  8. فریزینگ
پرتودرمانی سرطان پوست

1. پرتودرمانی سرطان پوست

پرتودرمانی سرطان پوست یک روش درمانی است که از پرتوهای با انرژی بالا برای نابودی سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. در این روش، پرتوهای متمرکز به ناحیه‌ای از پوست که سلول‌های سرطانی در آن قرار دارند، ارسال می‌شوند. هدف این روش از پرتودرمانی، نابودی یا کاهش حجم تومورها و جلوگیری از رشد آنها است.

پرتودرمانی سرطان پوست می‌تواند به صورت خارجی (از بیرون بدن) یا داخلی (از درون بدن) یا براکی تراپی انجام شود. در پرتودرمانی خارجی، ماشین‌های پرتوی مخصوص برای ایجاد پرتوها به ناحیه مورد نظر در پوست هدف می‌شوند. در پرتودرمانی داخلی، منابع پرتوی مخصوص (مثل ایمپلنت‌ها یا ناخن‌ها) به صورت مستقیم درون یا نزدیک تومور قرار می‌گیرند.

این روش می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با سایر روش‌های درمانی مورد استفاده قرار گیرد. قبل از شروع پرتودرمانی، تصاویر تشخیصی مثل CT scan یا MRI ممکن است برای تعیین محل و اندازه دقیق تومور و ناحیه‌های اطراف آن استفاده شود.

همچنین، توانایی اطمینان از ارائه دقیق پرتودوزی به منطقه مورد نظر و حفظ سلول‌های سالم اطراف تومور در این روش به ویژه مهم است. تصمیم در مورد نحوه اجرای پرتودرمانی بسته به نوع سرطان پوست، مرحله بالینی، و ویژگی‌های فردی بیمار توسط تیم درمانی متخصص انکولوژی تعیین می‌شود.

پرتودرمانی از پرتوهای انرژی پرقدرت مانند اشعه ایکس برای از بین بردن سلول های سرطانی پوست استفاده می کند.

پرتودرمانی سرطان پوست ملانوم

پرتودرمانی یکی از بهترین روش‌های مهم واکنش به سرطان پوست ملانوم (سرطان پوستی که از سلول‌های ملانوسیت‌ها به وجود می‌آید) است. پرتودرمانی سرطان پوست ملانوم به کمک پرتوهای با انرژی بالا انجام می‌شود که به سلول‌های سرطانی هدف تعیین شده و تلاش می‌کند تا آن‌ها را از بین ببرد. 

بر اساس مراحل مختلف بیماری و ویژگی‌های فردی بیمار، پرتودرمانی ممکن است به‌صورت تنها یا به‌ترکیب با دیگر روش‌های درمانی نظیر جراحی یا درمان‌های دارویی به‌کار گرفته شود. هدف از این درمان، کاهش اندازه تومور، کنترل یا تخفیف علائم مرتبط با بیماری، و بهبود کیفیت زندگی بیمار است. تصمیم در مورد استفاده از پرتودرمانی و شیوه اجرای آن، توسط تیم درمانی متخصص و پزشک معالج با توجه به مشخصات خاص هر بیمار اتخاذ می‌شود.

پرتودرمانی سرطان پوست کارسینوم سلول سنگفرشی

پرتودرمانی یکی از روش‌های مؤثر در درمان کارسینوم سلول سنگفرشی، یا سرطان پوستی از نوع سلول‌های سنگفرشی، است. در این روش، از پرتوهای با انرژی بالا برای تخریب سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

 پرتودرمانی می‌تواند به‌صورت موضعی (محدود به منطقه مشخص بر روی پوست) یا به‌صورت سیستمیک (برای درمان سرطان‌های پیشرفته و گسترده‌تر) انجام شود. هدف این درمان از یک سو، کاهش اندازه تومور و از سوی دیگر، حفظ بافت‌های سالم اطراف تومور است. تصمیم در مورد نوع و مدت زمان پرتودرمانی توسط تیم درمانی تخصصی با توجه به ویژگی‌های بیمار و مراحل بیماری اتخاذ می‌شود.

 

پرتودرمانی سرطان پوست کارسینوم با سلول پایه

پرتودرمانی یکی از روش‌های مؤثر در درمان کارسینوم با سلول پایه، یا سرطان پوستی از نوع سلول‌های پایه، می‌باشد. در این روش، از پرتوهای با انرژی بالا برای تخریب سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. پرتودرمانی می‌تواند به‌صورت موضعی (محدود به منطقه مشخص بر روی پوست) یا به‌صورت سیستمیک (برای درمان سرطان‌های پیشرفته و گسترده‌تر) انجام شود. 

هدف این درمان از یک سو، کاهش اندازه تومور و از سوی دیگر، حفظ بافت‌های سالم اطراف تومور است. تصمیم در مورد نوع و مدت زمان پرتودرمانی توسط تیم درمانی تخصصی با توجه به ویژگی‌های بیمار و مراحل بیماری اتخاذ می‌شود. پرتودرمانی بهترین روش درمان سرطان پوست کارسینوم سنگفرشی و کارسینوم با سلول پایه ای است.

 

شیمی درمانی سرطان پوست

2. شیمی درمانی سرطان پوست

شیمی درمانی یکی از روش‌های موثر در درمان سرطان پوست است که با استفاده از داروهای شیمیایی، سلول‌های سرطانی را نابود یا کاهش می‌دهد. درمان شیمیایی برای سرطان پوست ممکن است به صورت محلی یا سیستمیک انجام شود. درمان محلی به معنای اعمال داروهای شیمی در ناحیه مستقیم سرطانی پوست است، در حالی که درمان سیستمیک داروهای شیمی را به تمام بدن منتقل می‌کند.

در درمان محلی، ممکن است از تکنیک‌هایی مانند کرم‌ها، ژل‌ها، یا تزریق مستقیم داروها به تومورها استفاده شود. درمقابل، در درمان سیستمیک، داروهای شیمی به صورت خوراکی یا از طریق ورید تزریق می‌شوند و به کل سیستم خونی یا لنفاوی بدن منتشر می‌شوند.

معمولاً درمان شیمی در سرطان پوست توسط تیم درمانی متخصص تهیه و نظارت می‌شود. انتخاب نوع دارو، دوزها، و زمانبندی این درمان‌ها بسته به نوع سرطان پوست، مرحله بالینی، و ویژگی‌های بیمار صورت می‌گیرد. ترکیب شیمی درمانی با سایر روش‌های درمانی نظیر جراحی یا پرتودرمانی نیز ممکن است به منظور بهبود نتایج درمان و کاهش شدت عوارض جانبی مورد استفاده قرار گیرد.

در کل در روش شیمی درمانی از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی پوست استفاده می شود. برای سرطان هایی که محدود به لایه بالایی پوست هستند، کرم ها یا لوسیون های حاوی عوامل ضد سرطان ممکن است مستقیماً روی پوست اعمال شوند. شیمی درمانی سیستمیک می تواند برای درمان سرطان های پوستی که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند استفاده شود.

3. جراحی سرطان پوست

جراحی اکسیزیونال : این نوع درمان ممکن است برای هر نوع سرطان پوست مناسب باشد. پزشک شما بافت سرطانی و حاشیه اطراف پوست سالم را برش می دهد (برش). ممکن است در برخی موارد یک برش گسترده – برداشتن پوست طبیعی اضافی اطراف تومور – توصیه شود.

جراحی موهس : این روش برای سرطان‌های پوست بزرگ‌تر، عودکننده یا سخت‌تر درمان می‌شود، که ممکن است شامل کارسینوم سلول‌های پایه و سنگفرشی باشد. این اغلب در مناطقی که لازم است تا حد امکان از پوست محافظت شود، مانند روی بینی استفاده می شود.

در طول جراحی موهس، پزشک لایه به لایه رشد پوست را برمی دارد و هر لایه را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا زمانی که هیچ سلول غیر طبیعی باقی نماند. این روش به سلول‌های سرطانی اجازه می‌دهد تا بدون مصرف بیش از حد پوست سالم اطراف، حذف شوند.

4. درمان هدفمند سرطان پوست

درمان هدفمند (تارگتدرمانی) سرطان پوست یک رویکرد نوآورانه در درمان این نوع سرطان است که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و داروهای هدفمند، تلاش می‌کند به طور دقیق‌تر و کمتر آسیب‌آور به سلول‌های سالم، سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهد. این روش به عنوان یک جهت‌گیری نوین در درمان سرطان پوست شناخته می‌شود.

در درمان هدفمند، داروها به صورت مستقیم به خود سلول‌های سرطانی متصل شده و عمدتاً اثر خود را در این ناحیه اعمال می‌کنند، که این امر می‌تواند باعث کاهش عوارض جانبی و بهبود کیفیت زندگی بیماران شود. از این روش عمدتاً در مواردی که سلول‌های سرطانی خاصی ویژگی‌های مولکولی مشخصی داشته باشند، بهره گرفته می‌شود.

استفاده از درمان هدفمند برای سرطان پوست به تحقیقات و توسعه مستمر در زمینه پزشکی بستگی دارد و ممکن است به تدریج به گسترش و ارتقاء درمان‌های فراگیرتر در آینده منجر شود.

5. کرایوتراپی سرطان پوست

 پس از برداشتن بیشتر توده، پزشک لایه‌های سلول‌های سرطانی را با استفاده از دستگاهی با تیغه دایره‌ای (کورت) می‌تراشد. یک سوزن الکتریکی سلول های سرطانی باقی مانده را از بین می برد. در گونه‌ای از این روش، می‌توان از نیتروژن مایع برای منجمد کردن پایه و لبه‌های ناحیه تحت درمان استفاده کرد.

این روش‌های ساده و سریع ممکن است برای درمان سرطان‌های سلول پایه یا سرطان‌های سلول سنگفرشی نازک استفاده شوند.

6. درمان بیولوژیکی سرطان پوست

 درمان بیولوژیکی از سیستم ایمنی بدن شما برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند.

7. درمان فوتودینامیک سرطان پوست

این درمان با ترکیبی از نور لیزر و داروهایی که سلول های سرطانی را به نور حساس می کند، سلول های سرطانی پوست را از بین می برد.

8. درمان فریزینگ سرطان پوست

پزشک شما ممکن است کراتوزهای اکتینیک و برخی سرطان‌های کوچک و اولیه پوست را با انجماد آن‌ها با نیتروژن مایع (کرایوسرجری) از بین ببرد. بافت مرده زمانی که ذوب می شود از بین می رود.

بهترین درمان سرطان پوست

بهترین درمان سرطان پوست

بهترین درمان برای سرطان پوست به نوع و استحکام بیماری، مرحله تشخیصی، و عوامل فردی بیمار متغیر است. جراحی معمولاً به عنوان یکی از انتخاب‌های اصلی در درمان سرطان پوست مطرح می‌شود، به‌خصوص اگر تومور قابل جدا شدن باشد. در صورتی که سرطان گسترده‌تر باشد یا به مناطق حساس نزدیک بیشتر از حد فاصله یافته باشد، پرتودرمانی نیز به‌عنوان روش تکمیلی یا جایگزین در نظر گرفته می‌شود. 

شیمی درمانی نیز برای برخی از موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌ویژه در صورت که سرطان به لیمفاها یا دیگر اعضای بدن گسترش یابد. درمان‌های هدفمند و مصرف داروهایی که بر اساس خصوصیات جزئیات بیمار تعیین می‌شوند نیز جزء رویکردهای مدرن در درمان سرطان پوست محسوب می‌شوند. همه این روش‌ها توسط تیم درمانی متخصص و تحت نظر پزشک متخصص انکولوژی مدیریت می‌شوند تا بهترین نتایج ممکن برای بیمار حاصل شود.

 

خلاصه

درمان سرطان پوست با استفاده از روش‌های مختلف شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، و درمان هدفمند، نشان دهنده پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه پزشکی است. بهبودهای عظیم در تشخیص زودرس و مدیریت مؤثر این نوع سرطان، نشان از تعهد جدی پژوهشگران و پزشکان به بهبود شرایط زندگی بیماران دارد. 

استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و توسعه روش‌های درمانی هوشمندانه، باعث افزایش شانس درمان موفق و کاهش عوارض جانبی شده است. همچنین، توجه به مهمیت آگاهی عمومی در ارتقاء پیشگیری و تشخیص زودرس این بیماری نقش بسزایی ایفا می‌کند. این پیشرفت‌ها نشان‌دهنده تلاش‌های مستمر جامعه علمی و پزشکی در جهت مقابله با چالش‌های سرطان پوست و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری می‌باشد.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن