پرتودرمانی کارسینوم سلول مرکل

پرتودرمانی کارسینوم سلول مرکل
5/5 - (1 امتیاز)

پرتودرمانی کارسینوم سلول مرکل

کارسینوم سلول مرکل (Merkel Cell Carcinoma) نوعی سرطان پوست نادر است که معمولا به شکل یک گره به رنگ گوشت یا رنگ آبی مایل به بنفش بروز پیدا می کند و اغلب روی صورت، سر یا گردن به وجود می آید. این بیماری سرطان اعصاب و غدد پوست نیز نامیده می شود. پرتودرمانی کارسینوم سلول مرکل بهترین روش درمان است.

در پرتودرمانی از پرتوهای پر انرژی (مانند اشعه ایکس) یا ذرات (مانند الکترون) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. در این روش اشعه از خارج از بدن به تومور متمرکز می شود.

آیا سرطان پوست کشنده است؟ ( برای جواب به این سوال کلیک کنید)

 

چه زمانی می توان از پرتو درمانی برای درمان کارسینوم سلول مرکل استفاده کرد؟

همه پزشکان در مورد اینکه دقیقاً چه زمانی باید برای کارسینوم سلول مرکل (MCC) از پرتو درمانی استفاده شود توافق ندارند، اما بر این موضوع اتفاق نظر دارند که رادیوتراپی بسیار خوب عمل می کند. ممکن است در این شرایط زیر از پرتودرمانی استفاده شود:

  •         به عنوان درمان کمکی (ادجونت) بعد از عمل جراحی و به منظور از بین بردن سلولهای میکروسکوپی که ممکن است بعد از جراحی باقی مانده باشند. اگر احتمال بازگشت سرطان زیاد باشد (مثلاً اگر تومور اصلی بزرگ بود، یا اگر پزشک مطمئن نباشد که تمام آن خارج شده است) این امر به طور ویژه مهم است.

 

  •         به عنوان درمان اصلی (اولیه) تومور در صورتی که جراحی قابل انجام نباشد، مثلاً اگر فرد برای جراحی از سلامت کافی برخوردار نباشد (مثل بیماری قلبی و…) یا تومور در جایی باشد که نتوان همه آن را خارج کرد (مثل تومورهای ناحیه صورت).

 

  •         برای درمان غدد لنفاوی نزدیک تومور اصلی. اگر نتایج بیوپسی (نمونه برداری) از غدد لنفاوی مثبت باشد (غدد لنفاوی درگیر باشند) یا اگر نتایج بیوپسی مشخص نباشد یا قابل انجام نباشد، اغلب پرتودرمانی غدد لنفاوی در پیشگیری از عود کمک کننده است. این نوع پرتودرمانی می تواند به عنوان درمان اصلی انجام شود و یا به عنوان درمان کمکی بعد از جراحی انجام شود.

 

  •         برای کمک به درمان کارسینوم سلول مرکل که پس از جراحی عود کرده است، چه عود در پوست و چه عود در غدد لنفاوی.
  •         برای کمک به درمان سرطان سلول مرکل که به نقاط دورتر بدن گسترش یافته است، اغلب همراه با سایر درمان ها. در این مورد، از پرتو برای کمک به کوچک کردن یا کند کردن رشد سرطان و/یا کمک به کاهش علائم ناشی از گسترش آن استفاده می‌شود.
رادیوتراپی کارسینوم سلول مرکل
رادیوتراپی کارسینوم سلول مرکل

رادیوتراپی برای درمان کارسینوم سلول مرکل چگونه انجام می شود؟

هنگامی که برای درمان کارسینوم سلول مرکل از رادیوتراپی استفاده می شود، معمولاً جلسات شامل 5 روز در هفته برای چندین هفته می باشد. اگر از اشعه برای تسکین علائم ناشی از گسترش سرطان استفاده شود، طول درمان ممکن است کوتاهتر باشد.

قبل از شروع درمان سرطان پوست، تیم پرتو درمانی شما اندازه گیری های دقیقی را برای تصمیم گیری در مورد دوز مناسب تابش انجام می دهد تا دقیقاً بدانند که اشعه را به کجا هدایت کند. این جلسه برنامه ریزی برای شبیه سازی رادیوتراپی نامیده می شود.

انجام پرتودرمانی شباهت زیادی به عکسبرداری با اشعه ایکس دارد، با این تفاوت که شدت اشعه بسیار قوی ‌تر است و دقیقاً سرطان را مورد هدف قرار می‌ دهد. این درمان هیچ دردی ندارد و هر جلسه فقط چند دقیقه طول می کشد.

 

عوارض جانبی پرتودرمانی کارسینوم سلول مرکل

عوارض جانبی رایج بستگی به این دارد که تابش در کجا هدف قرار گرفته است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  •         مشکلات پوستی شبیه به آفتاب سوختگی
  •         تغییر در رنگ پوست
  •         ریزش مو در جایی که اشعه وارد بدن می شود
  •         خستگی 
  •         تهوع (اگر پرتو در ناحیه شکم باشد)

این عوارض اغلب در انتهای دوره درمان شدت یافته و پس از پایان درمان به تدریج از بین می روند.

پرتودرمانی همچنین می تواند خطر ابتلا به نوع دیگری از سرطان را در ناحیه تحت درمان افزایش دهد. اگر این اتفاق بیفتد، معمولاً سال‌ ها (ده تا بیست سال) پس از درمان است، و در مجموع جای نگرانی نیست چون سود بلند مدت رادیوتراپی در صورت لزوم بسیار بیشتر از خطرات آن می باشد.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن