پرتودرمانی سارکوم کاپوزی

پرتودرمانی سارکوم کاپوزی
5/5 - (1 امتیاز)

پرتودرمانی سارکوم کاپوزی

سارکوم کاپوزی (Kaposi Sarcoma) نوعی سر‌طان در غشای مخاطی عروق بدن می باشد. تومورها (ضایعات) سارکوم کاپوزی به‌ طور معمول به‌ صورت لکه های رنگی بدون درد در پاها یا صورت ظاهر می شوند. این ضایعات همچنین ممکن است در ناحیه تناسلی، دهان یا غدد لنفاوی ظاهر شوند. در صورت تشدید بیماری، ضایعات ممکن است در دستگاه گوارش و ریه ها نیز ایجاد شوند و پرتودرمانی سارکوم کاپوزی درمان این نوع سرطان پوستی است.

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان پوست چقدر است؟ (برای اطلاع جواب این سوال کلیک کنید)

انواع پرتودرمانی

رادیوتراپی یا پرتودرمانی روشی معمول برای درمان ضایعات پوستی متعدد ‌می باشد. در پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. هنگامی که پرتو از خارج از بدن تابیده می شود، به آن پرتودرمانی خارجی (EBRT: External Beam Radiation Therapy) اطلاق می شود. معمولا از این نوع پرتودرمانی برای درمان ضایعات سارکوم کاپوزی (KS) استفاده می شود. ضایعات سارکوم کاپوزی معمولاً به پرتودرمانی به خوبی پاسخ می دهند، اما گاهی اوقات ضایعات جدیدی ممکن است در پوست، درست در کنار ناحیه ای که پرتودرمانی داده شده است، ظاهر شوند.

پرتودرمانی اغلب به عنوان یک نوع درمان موضعی برای درمان ضایعات سارکوم کاپوزی در سطح یا نزدیک سطح بدن موثر است. از پرتودرمانی به منظور کاهش علائمی مانند درد یا تورم ناشی از ضایعات سارکوم کاپوزی استفاده می شود. همچنین برای ضایعات پوستی که ظاهر بدی دارند و به راحتی دیده می شوند (مانند روی صورت) نیز استفاده می شود.

برای درمان سارکوم کاپوزی پوست ، نوع پرتودرمانی ای که اغلب استفاده می شود، پرتودرمانی با پرتو الکترون  (Electron Beam Radiation Therapy) است. در این روش از ذرات ریزی به نام الکترون استفاده می‌ شود که انرژی خود را در سطح پوست آزاد کرده و به بافتهای عمقی نمی رسند و لذا این روش، عوارض جانبی غیر پوستی را محدود می کند. در صورتی که فرد دارای ضایعات گسترده سارکوم کاپوسی باشد، می توان از پرتودرمانی با پرتو الکترون برای درمان مناطق وسیعی از سرطان پوست استفاده کرد.

همچنین می توان از پرتودرمانی برای درمان ضایعات ناشی از کاپوزی سارکوما در دهان یا گلو استفاده کرد. البته برای درمان این موارد از اشعه فوتون (به جای الکترون) استفاده می شود.

رادیوتراپی سارکوم کاپوزی
رادیوتراپی سارکوم کاپوزی

تعداد جلسات رادیوتراپی سارکوم کاپوزی

پرتودرمانی برای ضایعات سارکوم کاپوزی اغلب به صورت جلسات یک بار در هفته به مدت چند هفته انجام می شود. انجام این درمان بسیار شبیه به عکس برداری با اشعه ایکس است، با این تفاوت که اشعه قوی تر است. این روش به خودی خود بدون درد است. هر جلسه فقط چند دقیقه طول می کشد. هرچند زمان قرارگیری شما روی دستگاه چند دقیقه دیگر نیز به این مدت زمان می افزاید.

  

عوارض پرتودرمانی سارکوم کاپوزی

 

عوارض جانبی پرتودرمانی می تواند شامل تغییرات پوستی، حالت تهوع، استفراغ و خستگی باشد.

پرتودرمانی همچنین می تواند باعث کم خونی (گلبول های قرمز پایین) و همچنین کاهش گلبول های سفید خون شود که خطر عفونت را افزایش می دهد.

بروز عوارض جانبی جدی زمانی که اشعه فقط به ناحیه کوچکی از پوست داده می شود نادر است، اما بخش کوچکی از بیماران واکنش های پوستی شدیدی دارند.

هنگامی که از پرتو برای درمان ضایعات سارکوم کاپوزی در دهان یا گلو استفاده می شود، این نواحی ممکن است دردناک شوند و زخم های باز ایجاد شود. اگر شیمی درمانی و پرتودرمانی به طور همزمان انجام شود، عوارض جانبی می تواند وخیم شود.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن