رادیوتراپی یا پرتودرمانی سرطان سینه در مردان

پرتو درمانی سرطان سینه مردان
5/5 - (1 امتیاز)

پرتودرمانی سرطان سینه در مردان | رادیوتراپی سرطان سینه در مردان

مردان نیز ممکن است به سرطان پستان مبتلا شده و به پرتودرمانی نیز نیاز داشته باشند. توصیه های پرتودرمانی سرطان سینه در مردان عمدتاً شبیه به توصیه های مربوط به سرطان سینه در زنان می باشد. نیاز به پرتودرمانی سرطان پستان در مردان بستگی به نوع جراحی دارد یا اینکه سرطان شما به غدد لنفاوی یا جای دیگری در بدن شما گسترش یافته است یا خیر. تومورهایی که بزرگ هستند یا پوست را درگیر می کنند نیز اغلب نیاز به اشعه دارند.

در رادیوتراپی سرطان پستان در مردان، درمان با استفاده از پرتوهای پر انرژی (مانند اشعه ایکس) یا ذراتی که سلول های سرطانی را از بین می برند حاصل می گردد. رایج ترین نوع پرتودرمانی برای مردان مبتلا به سرطان سینه پرتودرمانی خارجی نام دارد. یک دستگاه از خارج از بدن تابش را روی ناحیه تحت تاثیر سرطان متمرکز می کند.

10 تا از کشنده ترین و شایع ترین سرطان در مردان

 

چه زمانی از پرتودرمانی برای درمان سرطان سینه مردان استفاده میشود؟

درمان سرطان سينه در مردان

همه مردان مبتلا به سرطان سینه به پرتودرمانی نیاز ندارند، اما ممکن است در شرایط زیر استفاده شود:

  •         پس از جراحی حفظ پستان (BCS)، برای کمک به کاهش احتمال بازگشت سرطان در بافت باقیمانده پستان یا غدد لنفاوی مجاور. البته در مردان مبتلا به سرطان پستان، اغلب بجای BCS از جراحی ماستکتومی (برداشتن کل پستان) استفاده می شود.
  •         پس از ماستکتومی، (برداشتن کل بافت پستان)  اگر سرطان بزرگتر از 5 سانتی مترباشد، به پوست چسبیده باشد، یا اگر سرطان در غدد لنفاوی یافت شود.
  •         اگر سرطان به سایر قسمت های بدن مانند استخوان یا مغز گسترش یافته باشد.
  •         اینکه کدام نواحی به اشعه نیاز دارند بستگی به این دارد که آیا ماستکتومی یا جراحی حفظ پستان (BCS) انجام داده اید و اینکه آیا سرطان به غدد لنفاوی مجاور رسیده است یا خیر.
  •         اگر ماستکتومی کرده اید و هیچ غده لنفاوی سرطانی نداشته اید، تابش روی دیواره قفسه سینه، اسکار ماستکتومی و هر جایی که پس از جراحی درن گذاشته شده است متمرکز می شود.
  •         اگر جراحی حفظ پستان انجام دهید، به احتمال زیاد به کل پستان اشعه خواهید داشت (به نام پرتودرمانی کل پستان)، و اشعه اضافی به ناحیه ای در پستان که سرطان از آنجا برداشته شده است (به نام بستر تومور) برای کمک به پیشگیری از آن.
  •         اگر سرطان در غدد لنفاوی زیر بغل یافت شد، به این ناحیه نیز پرتو داده می شود. در برخی موارد، ناحیه تحت درمان ممکن است شامل گره های بالای استخوان ترقوه (غدد لنفاوی فوق ترقوه) و گره های زیر استخوان سینه در مرکز قفسه سینه (گره های لنفاوی پستانی داخلی) باشد.

 

چه زمانی پرتودرمانی سرطان سینه مردان ضروریست؟

رادیوتراپی سرطان پستان در مردان

اگر بعد از جراحی نیاز به پرتودرمانی خارجی دارید، معمولاً تا زمانی که محل جراحی شما بهبود نیافته است، که اغلب یک ماه یا بیشتر طول می ‌کشد، پرتودرمانی شروع نمی ‌شود. اگر لازم باشد شیمی درمانی هم انجام دهید، پرتودرمانی معمولاً تا پایان شیمی درمانی به تعویق می افتد.

پرتودرمانی پستان اغلب 5 روز در هفته (شنبه تا چهارشنبه) برای حدود 6 هفته انجام می شود.

 آمادگی لازم برای پرتودرمانی خارجی

قبل از شروع درمان، تیم پرتودرمانی با دقت زوایای مناسب برای هدف گیری پرتو و دوز مناسب تابش را مشخص می کند. آنها چند علامت با جوهر (خالکوبی‌ های کوچک) روی پوست شما ایجاد می‌ کنند تا تابش را روی ناحیه مناسب متمرکز کنند.

پرتودرمانی خارجی بسیار شبیه عکس برداری با اشعه ایکس است، با این تفاوت که در پرتودرمانی انرژی اشعه بسیار بیشتراست. این روش به خودی خود بدون درد است. هر درمان فقط چند دقیقه طول می کشد، اما زمان تنظیم و قرار دادن شما برای درمان سبب می شود تا چند دقیقه دیگر نیز به زمان درمان شما اضافه شود.  

 

عوارض جانبی پرتودرمانی سرطان سینه مردان

پرتودرمانی سرطان سینه مردان
پرتودرمانی سرطان سینه در مردان

عوارض اصلی و کوتاه مدت رادیوتراپی سرطان سینه مردان در پرتودرمانی خارجی سینه عبارتند از:

  •         تورم در پستان یا دیواره قفسه سینه
  •         تغییرات پوستی در ناحیه تحت درمان مشابه آفتاب سوختگی (قرمزی، پوسته پوسته شدن پوست، و تیره شدن پوست)
  •         خستگی

از قرار دادن پوست تحت درمان خود در معرض نور خورشید خودداری کنید زیرا ممکن است تغییرات پوستی را بدتر کند. اکثر تغییرات پوستی در عرض چند ماه بهتر می شوند. تغییرات در بافت سینه معمولاً در عرض 6 تا 12 ماه از بین می رود، اما ممکن است بیشتر نیز طول بکشد.

پرتودرمانی خارجی همچنین می تواند عوارض جانبی زیر را در آینده ایجاد کند:

  •         اشعه به سینه یا دیواره قفسه سینه گاهی اوقات می تواند به برخی از اعصاب بازو آسیب برساند. این پلکسوپاتی بازویی نامیده می شود و می تواند منجر به بی حسی، درد و ضعف در شانه، بازو و دست شود.
  •         اشعه به غدد لنفاوی زیر بغل می تواند باعث ایجاد لنف ادم، نوعی تورم در بازو یا قفسه سینه شود.
  •         در موارد نادر، پرتودرمانی ممکن است دنده ها را ضعیف کند.
  •         در گذشته قسمت هایی از ریه ها و قلب بیشتر در معرض اشعه قرار می گرفتند که می توانست منجر به آسیب طولانی مدت این اندام ها شود. تجهیزات پرتودرمانی مدرن امروزی به پزشکان اجازه می دهد تا اشعه را بهتر متمرکز کنند، بنابراین امروزه این مشکلات نادر هستند.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن