رادیوتراپی یا پرتودرمانی برای مزوتلیومای بدخیم

رادیوتراپی مزوتلیومای بدخیم
5/5 - (2 امتیاز)

درمان مزوتلیومای بدخیم با پرتودرمانی

 

مزوتلیومای بدخیم

مزوتلیوم، پرده ای است که لایه خارجی احشا بدن از جمله ریه و قلب و شکم را تشکیل می دهد و مایع نرم کننده ای از خود ترشح می کند تا ارگانهای داخلی به هم نچسبند. به عنوان مثال ریه ها بتوانند به راحتی در دم و بازدم بزرگ و کوچک شوند. مزوتلیومای بدخیم

 پرده مزوتلیوم در قسمتهای مختلف بدن اسامی متفاوتی دارد:

  •         پرده دور ریه ها، پلورا نام دارد. (Pleura)
  •         پرده دور ارگانهای شکمی، پرتیونئوم (صفاق) نام دارد.
  •         پرده دور قلب، پریکاردیوم نام دارد.

زمانی که پرده مزوتلیوم دچار تغییرات سرطانی شود به آن سرطان مزوتلیوم (مزوتلیوم بدخیم: Malignant Mesothelioma) گفته می شود. این بیماری در مورد مزوتلیوم اطراف ریه ها شایعتر است و اغلب اوقات منظور از واژه مزوتلیوم بدخیم، بدخیمی پلور (پرده اطراف ریه ها) است.

پرتودرمانی در این بیماری چگونه انجام می شود؟

این بیماری درمان های متعددی دارد که رادیوتراپی یکی از آنها به شمار می رود. در پرتودرمانی مزوتلیومای بدخیم از اشعه ایکس یا ذرات پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

لازم به ذکر است که درمان مزوتلیوما با پرتودرمانی دشوار است. چراکه مجاورت نزدیکی با ارگانهای حساس مثل ریه و … دارد، بنابراین مورد هدف قرار دادن اشعه به سمت آن‌ در حالی که بتوان از بافت‌ های طبیعی مجاور اجتناب کرد، امری بسیار دشوار است. با این حال، تکنیک‌ های جدیدتر، کنترل بهتری بر پرتوهای اشعه در اختیار قرار می‌ دهند و بنابراین می توان از رادیوتراپی نیز برای درمان مزوتلیوما استفاده کرد.

پرتودرمانی برای مزوتلیومای بدخیم عمدتا در اشکال زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  •         می توان بعد از جراحی برای از بین بردن نواحی میکروسکوپی سرطانی که در طول جراحی دیده و برداشته نشده اند، استفاده کرد. به این روش پرتودرمانی آدجوانت یا کمکی می گویند.
  •         می توان از آن به عنوان یک درمان تسکینی برای کاهش علائم مزوتلیوما مانند تنگی نفس، درد، خونریزی یا مشکل در بلع استفاده کرد.

 

انواع رادیوتراپی مزوتلیومای بدخیم

رادیوتراپی برای مزوتلیومای بدخیم

پرتودرمانی خارجی (EBRT: External Beam Radiation Therapy)

پرتودرمانی خارجی نوع اصلی پرتودرمانی است که برای مزوتلیوما استفاده می شود. در این روش اشعه ایکس به کمک دستگاهی که خارج از بدن قرار دارد تولید شده و برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

با تکنیک ‌های جدیدتر، برای مثال، پرتودرمانی با شدت تعدیل‌ شده (IMRT: Intensity-Modulated Radiation Therapy)، پزشکان قادرند مزوتلیوم‌ ها را با دقت بیشتری درمان کنند و در عین حال آسیب تشعشعات به بافت ‌های سالم مجاور را کاهش دهند. این امر شانس اثربخشی پرتودرمانی را افزایش می دهد، در حالی که عوارض جانبی را محدود می کند.

براکی تراپی

برای این نوع پرتودرمانی، یک منبع اشعه در داخل بدن، یا داخل بافت مبتلا به سرطان قرار داده می شود. از اینرو به آن پرتودرمانی داخلی نیز گفته می شود. براکی تراپی به ندرت برای مزوتلیوما استفاده می شود.

 

عوارض جانبی احتمالی پرتو درمانی مزوتلیومای بدخیم

درمان قطعی مزوتلیوما
درمان مزوتلیوما

عوارض جانبی درمان سرطان مزوتلیوما با پرتودرمانی خارجی شامل خستگی، مشکلات پوستی مانند آفتاب سوختگی و ریزش مو در محل ورود اشعه به بدن است. این عوارض معمولاً پس از پایان درمان از بین می روند. پرتودرمانی در ناحیه قفسه سینه می تواند به مرور زمان به ریه ها آسیب برساند و منجر به بروز مشکلات تنفسی و تنگی نفس شود. پرتودرمانی در ناحیه شکم همچنین ممکن است باعث تهوع، استفراغ، اسهال و از بی اشتهایی شود.

اگر پرتودرمانی همراه با  شیمی درمانی استفاده شود، عوارض جانبی شدت پیدا خواهند کرد، اما ممکن است تاثیر درمان نیز بیشتر شود.

اگر عوارض جانبی ناشی از پرتودرمانی را تجربه می کنید، با تیم درمان خود صحبت کنید. اغلب راه هایی برای کمک به کنترل این علائم وجود دارد. 

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن