سرطان پستان چیست؟ و انواع سرطان پستان

سرطان پستان چیست
امتیاز خود را ثبت کنید

فهرست

سرطان پستان چیست؟

سرطان سینه بیماری است که در آن سلول های سینه بدون کنترل رشد می کنند. سرطان پستان انواع مختلفی دارد. نوع سرطان سینه بستگی به این دارد که کدام سلول در سینه به سرطان تبدیل شود.

سینه از سه قسمت اصلی تشکیل شده است : لوبول ها، مجراها و بافت همبند. لوبول ها غده هایی هستند که شیر تولید می کنند. مجراها لوله هایی هستند که شیر را به نوک پستان می برند. بافت همبند (که از بافت فیبری و چربی تشکیل شده است) همه چیز را احاطه کرده و در کنار هم نگه می دارد.

بیشتر سرطان‌های سینه از مجاری یا لوبول‌ها شروع می‌شوند. سرطان سینه می تواند از طریق رگ های خونی و رگ های لنفاوی به خارج از سینه گسترش یابد. زمانی که سرطان سینه به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد، گفته می شود که متاستاز داده است.

سینه معمولی چگونه است؟

هیچ سینه ای معمولی نیست. آنچه برای شما عادی است ممکن است برای زن دیگری عادی نباشد. اکثر زنان می گویند که سینه هایشان توده یا ناهموار است. ظاهر و احساس سینه های شما می تواند با پریود شدن، بچه دار شدن، کاهش یا افزایش وزن و مصرف برخی داروها تحت تأثیر قرار گیرد. سینه ها نیز با افزایش سن تغییر می کنند. 

قسمت های سینه چیست؟

سینه یک زن دارای سه نوع بافت است:

بافت فیبری بافت سینه را در جای خود نگه می دارد.
بافت غده ای قسمتی از سینه است که شیر تولید می کند که لوب نامیده می شود. لوله هایی که شیر را به نوک پستان می رسانند مجاری نامیده می شوند. بافت فیبری و غده ای با هم بافت فیبروگلندولار نامیده می شود.
بافت چربی فضای بین بافت فیبری، لوب ها و مجاری را پر می کند. به سینه ها اندازه و شکل می دهد.

توده در سینه نشانه چیست؟

بسیاری از شرایط می توانند باعث ایجاد توده در سینه یا توده زیر بغل  شوند، از جمله سرطان. دو علت شایع توده های سینه عبارتند از : بیماری فیبروکیستیک سینه و کیست. وضعیت فیبروکیستیک باعث ایجاد تغییرات غیر سرطانی در پستان می شود که می تواند آنها را برآمده، حساس و دردناک کند. کیست ها کیسه های کوچک پر از مایع هستند که می توانند در سینه ایجاد شوند.

انواع سرطان پستان

شایع ترین سرطان پستان زنان عبارتند از:

کارسینوم مجرای مهاجم : سلول های سرطانی از مجاری شروع می شوند و سپس در خارج از مجاری به سایر قسمت های بافت پستان رشد می کنند. سلول های سرطانی مهاجم همچنین می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند یا متاستاز بدهند.
کارسینوم لوبولار مهاجم سلول های سرطانی از لوبول ها شروع می شوند و سپس از لوبول ها به بافت های سینه نزدیک گسترش می یابند. این سلول های سرطانی مهاجم می توانند به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یابند.
چندین نوع دیگر از سرطان پستان کمتر رایج است، مانند بیماری پاژه، مدولاری، مخاطی و سرطان سینه التهابی.

کارسینوم مجرای درجا (DCIS) : یک بیماری پستان است که ممکن است منجر به سرطان سینه مهاجم شود. سلول های سرطانی فقط در پوشش مجاری قرار دارند و به سایر بافت های سینه گسترش نیافته اند.

شایع ترین سرطان سینه در مردان عبارتند از:

کارسینوم مجرای مهاجم : سلول های سرطانی از مجاری شروع می شوند و سپس در خارج از مجاری به سایر قسمت های بافت پستان رشد می کنند. سلول های سرطانی مهاجم همچنین می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند یا متاستاز بدهند.
کارسینوم مجرای درجا (DCIS) یک بیماری پستان است که ممکن است منجر به سرطان سینه مهاجم شود. سلول های سرطانی فقط در پوشش مجاری قرار دارند و به سایر بافت های سینه گسترش نیافته اند.

عکس سرطان سینه

عکس سرطان سینه

از کجا بدانیم سرطان سینه داریم

پزشکان اغلب از آزمایش‌های اضافی برای یافتن یا تشخیص سرطان پستان و غربالگری سرطان پستان استفاده می‌کنند. آنها ممکن است زنان را به متخصص سینه یا جراح ارجاع دهند. این بدان معنا نیست که او سرطان دارد یا نیاز به جراحی دارد. این پزشکان متخصص در تشخیص مشکلات پستان هستند. آنها برای شما یکی از راه های تشخیص سرطان پستان را برای شما مینوسند و شما آن را انجام میدهید.

سونوگرافی سینه دستگاهی که با استفاده از امواج صوتی، از نواحی داخل سینه عکس می گیرد که سونوگرافی نامیده می شود.

ماموگرافی تشخیصی اگر مشکلی در سینه خود دارید، مانند توده ها، یا اگر ناحیه ای از پستان در ماموگرافی غربالگری غیرطبیعی به نظر می رسد، ممکن است پزشکان از شما بخواهند که یک ماموگرافی تشخیصی انجام دهید. 

تصویربرداری ام آر آی پستان (MRI) نوعی اسکن بدن که از آهنربا متصل به کامپیوتر استفاده می کند. اسکن MRI تصاویر دقیقی از نواحی داخل سینه ایجاد می کند.

بیوپسی این آزمایشی است که بافت یا مایعی را از سینه خارج می‌کند تا زیر میکروسکوپ بررسی شود و آزمایش‌های بیشتری انجام شود. انواع مختلفی از بیوپسی وجود دارد (به عنوان مثال، آسپیراسیون با سوزن ظریف، بیوپسی هسته، یا بیوپسی باز).

اگر سرطان سینه تشخیص داده شود، آزمایش‌های دیگری برای بررسی اینکه آیا سلول‌های سرطانی در سینه یا سایر قسمت‌های بدن پخش شده‌اند انجام می‌شود. این فرآیند مرحله بندی نامیده می شود. اینکه سرطان فقط در سینه باشد، در غدد لنفاوی زیر بازو شما یافت شود یا به خارج از سینه گسترش یافته باشد، مرحله سرطان سینه شما را تعیین می کند. نوع و مرحله سرطان سینه به پزشکان می گوید که به چه نوع درمانی نیاز دارید. برای اطلاعات بیشتر به مراحل سرطان سینه مراجعه کنید.

عکس سرطان پستان

سرطان سینه از کجا شروع میشود؟

سرطان سینه از سلول های طبیعی پستان شروع می شود. سلول های طبیعی پستان به طور مداوم در حال تقسیم و رشد هستند تا سلول های جدیدی را جایگزین سلول های مرده کنند. با این حال، در برخی موارد، یک جهش ژنتیکی می تواند باعث شود که سلول های پستان به طور غیرطبیعی رشد کنند و تقسیم شوند. این سلول های غیرطبیعی سرطانی نامیده می شوند.

سرطان سینه می تواند از هر قسمتی از پستان شروع شود، اما شایع ترین محل شروع آن در مجاری شیر یا لوبول های شیری است. مجاری شیر مسئول انتقال شیر از پستان به نوک سینه هستند. لوبول های شیر مسئول تولید شیر هستند.

سرطان سینه می تواند به سرعت گسترش یابد. سلول های سرطانی می توانند از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. هنگامی که سرطان سینه به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد، به آن سرطان متاستاتیک گفته می شود.سرطان سینه بر اساس مرحله آن طبقه بندی می شود. مرحله سرطان سینه نشان می دهد که سرطان چقدر گسترش یافته است.

سرطان سینه موضعی

سرطان سینه موضعی به سرطانی گفته می شود که به خارج از پستان گسترش نیافته است. سرطان سینه موضعی معمولاً به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش می یابد.

سرطان سینه پیشرفته

سرطان سینه پیشرفته به سرطانی گفته می شود که به خارج از پستان و غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است. سرطان سینه پیشرفته می تواند به سایر قسمت های بدن، مانند استخوان ها، کبد یا ریه ها گسترش یابد.

سرطان پستان متاستاتیک

سرطان سینه متاستاتیک به سرطانی گفته می شود که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است. سرطان سینه متاستاتیک معمولاً قابل درمان نیست، اما می توان آن را با درمان کنترل کرد. سرطان سینه بدخیم می تواند به سرعت گسترش یابد. سلول های سرطانی می توانند از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. هنگامی که سرطان سینه به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد، به آن سرطان متاستاتیک گفته می شود. درباره طول عمر بیماران سرطان پستان بیشتر بدانید.

سرطان سینه بدخیم

سرطان سینه بدخیم

سرطان سینه بدخیم نوعی سرطان است که از سلول های طبیعی پستان شروع می شود و به طور غیرطبیعی رشد می کند و تقسیم می شود. این سلول های غیرطبیعی می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند (متاستاز).

سرطان سینه بدخیم شایع ترین نوع سرطان در زنان است. در سال 2023، تخمین زده می شود که 285,340 مورد جدید سرطان سینه در ایالات متحده تشخیص داده شود و 43,830 زن بر اثر این بیماری جان خود را از دست بدهند.

سرطان سینه بدخیم می تواند از هر قسمتی از پستان شروع شود، اما شایع ترین محل شروع آن در مجاری شیر یا لوبول های شیری است. مجاری شیر مسئول انتقال شیر از پستان به نوک سینه هستند. لوبول های شیر مسئول تولید شیر هستند.

سرطان سینه سه گانه منفی

سرطان سینه سه گانه منفی نوعی سرطان سینه است که هیچ یک از گیرنده های معمول در سرطان سینه را ندارد.

سلول های سرطانی را مانند یک خانه در نظر بگیرید. درب ورودی ممکن است دارای سه نوع قفل باشد که گیرنده نامیده می شوند.

یکی برای هورمون زنانه استروژن است.
یکی برای هورمون زنانه پروژسترون است.
یکی پروتئینی به نام فاکتور رشد اپیدرمی انسانی (HER2) است.
اگر سرطان شما دارای هر یک از این سه قفل باشد، پزشکان چند کلید دارند (مانند هورمون درمانی یا سایر داروها) که می توانند از آنها برای کمک به تخریب سلول های سرطانی استفاده کنند.

اما اگر سرطان سینه سه گانه منفی دارید، به این معنی است که این سه قفل وجود ندارند. بنابراین پزشکان کلیدهای کمتری برای درمان دارند. خوشبختانه شیمی درمانی و پرتودرمانی سرطان پستان هنوز گزینه های موثر هستند.

سرطان سینه در زنان جوان

بیشتر سرطان‌های سینه در زنان 50 ساله یا بیشتر دیده می‌شود، اما سرطان سینه میتواند زنان جوان‌تر را نیز مبتلا می‌کند. در حالی که تشخیص و درمان سرطان سینه برای زنان در هر سنی مشکل است. درباره علائم سرطان پستان بیشتر بدانید.

سرطان سینه در مردان

اگرچه نادر است، اما مردان ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. سرطان سینه اغلب در زنان دیده می شود، اما مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. از هر 100 سرطان سینه که در ایالات متحده تشخیص داده می شود، 1 مورد در یک مرد یافت می شود.

سرطان سینه چقدر شایع است؟

سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در زنان است. در سال 2023، تخمین زده می شود که 285,340 مورد جدید سرطان سینه در ایالات متحده تشخیص داده شود و 43,830 زن بر اثر این بیماری جان خود را از دست بدهند.

سرطان سینه در مردان نیز می تواند رخ دهد، اما بسیار نادر است. در سال 2023، تخمین زده می شود که 2,670 مورد جدید سرطان سینه در مردان در ایالات متحده تشخیص داده شود و 490 مرد بر اثر این بیماری جان خود را از دست بدهند.

سرطان سینه در نی نی سایت

در سایت نی نی سایت، در بخش پزشکی، مطالب زیادی در مورد سرطان سینه وجود دارد. این مطالب شامل مقالات، تجربیات شخصی، و پرسش و پاسخ است.

در این بخش، می توانید اطلاعات زیادی در مورد علائم، عوامل خطر، درمان، و پیشگیری از سرطان سینه کسب کنید. همچنین می توانید با افرادی که تجربه ابتلا به سرطان سینه را داشته اند، ارتباط برقرار کنید و از تجربیات آنها استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن