عوامل خطر سرطان پستان با اثرات نامشخص

عوامل خطر سرطان پستان
5/5 - (1 امتیاز)

عوامل خطر سرطان پستان

مواردی وجود دارد که تحقیقات در مورد اینکه آیا اینها واقعاً بر خطر ابتلا به سرطان پستان تاثیر می ‌گذارند، هنوز مشخص نیست. برای اطلاعات در مورد سایر عوامل خطر سرطان پستان شناخته شده و احتمالی، به لینک های زیر مراجعه کنید:

رژیم غذایی و ویتامین ها

در حالی که اضافه وزن یا چاقی و عدم تحرک فیزیکی با خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است، ولی ارتباط بین رژیم غذایی و خطر ابتلا به سرطان سینه کمتر مشخص شده است. نتایج مطالعات در این خصوص ضد و نقیض است:

در برخی بررسی های انجام شده، ارتباط معناداری بین رژیم های غذایی پرچرب و ابتلا به سرطان سینه پیدا نشده ولی برخی از مطالعات ارتباط احتمالی بین رژیم های غذایی پرچرب و خطر بالاتر مرگ ناشی از سرطان سینه را نشان داده اند.

البته واضح است که رژیم های غذایی پرچرب می تواند منجر به اضافه وزن یا چاقی شود که یک عامل خطر شناخته شده سرطان سینه به شمار می رود. همچنین مصرف چربی بخصوص انواع خاصی از چربی، به وضوح با خطر بالاتر بیماری قلبی مرتبط است.

برخی مطالعات همچنین نشان داده ‌اند که رژیم ‌های غذایی سرشار از میوه ‌ها و سبزیجات و محصولات لبنی غنی از کلسیم، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند.

مطالعات متعددی که بر روی زنان در کشورهای آسیایی انجام شده است، نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از محصولات سویا ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد، اما این ارتباط در مطالعاتی که در مورد زنان در کشورهای غربی انجام شده است، واضح نبوده است.

مطالعاتی که بر روی سطوح ویتامین در بدن انجام شده است، نتایج متناقضی به دنبال داشته است. تاکنون شواهد قوی مبنی بر اینکه مصرف ویتامین ها (یا هر نوع مکمل غذایی دیگر) خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد، وجود ندارد.

در مطالعات انجام شده تاکنون، عدم وجود ارتباط قوی بین رژیم غذایی و سرطان پستان به این معنا نیست که پیروی از یک رژیم غذایی سالم فایده ای ندارد. رژیم غذایی کم چرب، و عدم مصرف گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده و مصرف زیاد میوه و سبزیجات می تواند فواید سلامتی زیادی، از جمله کاهش خطر ابتلا به برخی دیگر از انواع سرطان را در پی داشته باشد.

عوامل خطر سرطان پستان با اثرات نامشخص

مواد شیمیایی موجود در محیط

تحقیقات زیادی در خصوص درک تأثیرات احتمالی محیط پیرامون زندگی، بر خطر سرطان پستان گزارش شده است و موارد بیشتری نیز در دست تحقیق است.

مواد شیمیایی موجود در محیط که دارای خواص شبه استروژن هستند، مورد توجه ویژه ای قرار دارند. به عنوان مثال، به نظر می رسد موادی که در برخی پلاستیک ها، برخی از لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت فردی، آفت کش ها و PCB ها (بی فنیل های پلی کلره) یافت می شوند، چنین خواصی دارند. در تئوری، اینها می توانند بر خطر سرطان سینه بیفزایند ولی در عمل در  تحقیقات بالینی، ارتباط واضحی بین خطر ابتلا به سرطان سینه و قرار گرفتن در معرض این مواد دیده نشده است و مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

دود تنباکو

برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف دخانیات در طولانی مدت ممکن است به میزان کمی با خطر سرطان پستان مرتبط باشد. در برخی از مطالعات، این خطر در گروه ‌های خاصی مانند زنانی که قبل از به دنیا آوردن اولین فرزندشان شروع به سیگار کشیدن کرده‌ اند، بیشتر بوده است. گزارشات در سال 2014 در مورد سیگار کشیدن به این نتیجه رسید که شواهدی “دلالت کننده اما نه کافی” مبنی بر این وجود دارد که سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

کار شیفت شبانه

در زنانی که در طول شب کار می کنند، مانند پرستاران شیفت شب، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش یابد. البته این موضوع قطعی نیست. این اثر ممکن است به دلیل تغییرات در سطح ملاتونین باشد، اما نقش هورمون های دیگر نیز در حال مطالعه است. (میزان ملاتونین به میزان نوری که به بدن افراد می رسد بستگی دارد و لذا سطح متالونین در افراد شب کار که نور کمتری دریافت می کنند، با افراد نرمال تفاوت دارد.)

بهترین مرکز رادیوتراپی در تهران | بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید ، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید ، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن