غذاهای مفید و غذاهای مضر برای بیماران سرطانی

غذاهای مفید و مضر برای بیماران سرطانی
امتیاز خود را ثبت کنید

فهرست

غذاهای مفید و غذاهای مضر برای بیماران سرطانی

در مسیر مبارزه با سرطان، تغذیه ایفای نقش بسیار حیاتی و حائز اهمیتی دارد. غذاهای مفید و مضر برای بیماران سرطانی می‌توانند عاملی کلیدی در تقویت سلامت بیماران سرطانی باشند یا برعکس، اگر با دقت انتخاب نشوند، می‌توانند بر تحمل بدن به درمان‌ها و پیشرفت در بهبودی تأثیر منفی بگذارند. این مقاله به بررسی غذاهای مفید و مضر برای بیماران سرطانی می‌پردازیم و نکات مهمی را در انتخاب تغذیه صحیح برای این افراد ارائه می‌دهیم. 

از طریق شناخت نقش مواد مغذی و اثرات آن‌ها بر فرآیندهای التهابی و ایمنی بدن، ما در این مقاله به هدف افزایش اطلاعات بیماران و ارائه راهنمایی برای انتخاب یک رژیم غذایی سالم و مطابق با نیازهای هر فرد می‌پردازیم.

سرطان یک بیماری جدی است که می‌تواند زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. درمان سرطان می‌تواند شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی یا ترکیبی از این روش‌ها باشد. این روش‌های درمانی می‌توانند تأثیر زیادی بر سلامت جسمی و روانی بیمار داشته باشند. برای اطلاع از روش درمان جراحی سرطان پروستات کلیک کنید. برای اطلاع از روش درمان پرتو درمانی سرطان پروستات کلیک کنید.

تغذیه یکی از عوامل مهم در سلامت بیماران سرطانی است. یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی، کاهش عوارض جانبی درمان و بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک کند و اگر بیمارانی که تحت درمان پرتودرمانی هستند باید تغذیه مناسب بعد پرتودرمانی هم رعایت کنند.

غذاهای مفید برای بیماران سرطانی

غذاهای مفید برای بیماران سرطانی

راجاگوپال تأکید می‌کند: «هرکسی که یک بیماری مزمن دارد، حتی اگر سرطان نباشد، باید غذاهای سرشار از پروتئین، چربی‌های سالم، غلات کامل، و ویتامین‌ها و مواد معدنی بخورد». در صورت امکان، این تنظیمات غذاهای مفید و مضر برای بیماران سرطانی را قبل از شروع درمان سرطان انجام دهید تا سالم‌تر باشید.

پروتئین های گیاهی
برخی از بهترین غذاها برای خوردن در طول شیمی درمانی یا سایر درمان های سرطان، پروتئین های گیاهی هستند. آنها بالاترین سطح ویتامین و مواد معدنی را ارائه می دهند. این به معنای خوردن مقدار زیادی سبزیجات و همچنین لوبیا، حبوبات، آجیل و دانه ها است. اگر پروتئین حیوانی می خورید، گزینه های بدون چربی مانند مرغ یا ماهی را انتخاب کنید.

چربی های سالم
چربی های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع نیز فواید سلامتی دارند. آووکادو، روغن زیتون، روغن هسته انگور و گردو همگی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به مبارزه با التهاب و بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کند.

کربوهیدرات های سالم
هنگام انتخاب کربوهیدرات ها، غذاهایی را انتخاب کنید که حداقل فرآوری شده باشند، مانند گندم کامل، سبوس و جو. اینها دارای فیبر محلول هستند که به حفظ باکتری های خوب روده کمک می کند. فیبر محلول همچنین باعث تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) می شود که به همه چیز از متابولیسم گرفته تا ترمیم سلولی کمک می کند.

ویتامین ها و مواد معدنی
راجاگوپال می‌گوید: «ویتامین‌ها و مواد معدنی به فرآیندهای آنزیمی بدن ما کمک می‌کنند، که نقش مهمی در تقویت عملکرد ایمنی و کاهش التهاب دارند.» در صورت امکان، غذاهای غنی شده با ویتامین D را انتخاب کنید. اینها ممکن است شامل شیر، آب پرتقال، ماست و برخی غلات باشد.

غذاهای مضر برای بیماران سرطانی

غذاهای مضر برای بیماران سرطانی

غذاهای مضر برای بیماران سرطانی، غذاهایی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند یا عوارض جانبی درمان را تشدید کنند. این غذاها شامل موارد زیر هستند :

غذاهای فرآوری شده : غذاهای فرآوری شده معمولاً حاوی مواد افزودنی مضر، مانند قند، چربی و نمک هستند. این مواد افزودنی برای بیماران سرطانی ضرر دارد.

غذاهای سرخ شده : غذاهای سرخ شده حاوی چربی‌های اشباع و ترانس هستند که می‌توانند از غذاهای مضر برای بیماران سرطانی باشند.

غذاهای پرچرب : غذاهای پرچرب، مانند گوشت قرمز پرچرب و محصولات لبنی پرچرب، برای بیماران سرطانی مضر هستند.

غذاهای پرقند : غذاهای پرقند، مانند نوشابه، آب نبات و شیرینی‌جات، برای بیماران سرطانی مضر هستند.

الکل : الکل یکی از پر خطرترین نوشیدنی های مضر برای بیماران سرطانی است.

تغذیه در طول درمان سرطان

یک رژیم غذایی مناسب برای بیماران سرطانی نقش مهمی در بهبودی آنها دارد.

بدن برای مبارزه با بیماری به انرژی نیاز دارد. شیمی درمانی، پرتودرمانی و سایر درمان های سرطان نیز بر بدن شما تأثیر می گذارد. در نتیجه، ممکن است وزن کم کنید و در این مورد، این چیز خوبی نیست پس باید غذاهای مفید و مضر برای بیماران سرطانی حتما رعایت شود.

زمانی که بافت شما آسیب میبیند، چه در اثر سرطان یا درمان، بدن شما سخت کار می کند تا خود را بازیابی کند. برای این کار از مواد مغذی  به ویژه پروتئین استفاده کنید. اگر به اندازه کافی غذا نمی خورید، بدن شما انرژی و پروتئین مصرف می کند. سپس متوجه می‌شوید که احساس خستگی بیشتری می‌کنید و عضلات شما ضعیف‌تر می‌شوند. این می تواند شما را در معرض خطر سوء تغذیه قرار دهد.

از آنجایی که در طول درمان کالری و پروتئین زیادی مصرف می‌کنید، برای جبران این کمبود باید غذاهای مقوی بخورید.

 

بهترین رژیم غذایی سالم برای بیماران سرطانی

بهترین رژیم غذایی برای بیماران سرطانی

بهترین رژیم غذایی برای شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. این موارد شامل قسمت سرطانی که با آن مبارزه می کنید، درمان های شما و عوارض جانبی که تجربه می کنید است.

هدف از رژیم غذایی بیماران سرطانی این است که به بدن شما کمک کند تا جایی که ممکن است تناسب اندام و سلامت داشته باشد زیرا با سرطان مبارزه می کند و با عوارض جانبی درمان مقابله می کند. از غذاهایی با ارزش غذایی کم یا بدون ارزش غذایی و همچنین از هر چیزی که باعث تهوع شما می شود یا جویدن، بلعیدن یا هضم آن سخت است خودداری کنید.

در صورت مشکل جویدن یا بلعیدن، ممکن است لازم باشد از غذاهای سرخ شده و پرچرب پرهیز کنید و قوام غذاها را تنظیم کنید و غذاهای مفید و مضر برای بیماران سرطانی رعایت کنید  هدف کلی از تغذیه حفظ وزن و حفظ قدرت است.

محدودیت های غذایی خود را بشناسید و از آنها پیروی کنید. اگر دیابت دارید، مراقب قند خون خود باشید، به خصوص که برخی از درمان‌های سرطان می‌توانند بر آن تأثیر بگذارند. اگر مشکلات قلبی دارید، مراقب میزان مصرف سدیم خود باشید.

میوه ها، سبزیجات، لوبیا، آجیل، دانه ها و گوشت هایی مانند مرغ و ماهی – همراه با نوشیدن آب فراوان – ایده آل هستند. کاترینا گفت: اینها غذاهایی هستند که تحقیقات نشان داده است که سلامتی را تقویت کرده و از آنها حمایت می کند. سعی کنید از نوشیدنی های شیرین و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید، زیرا ممکن است حاوی قند و چربی زیادی باشند. هر چه کمتر با غذا درگیر شویم، بهتر است. هرچه غذاهای کامل بیشتری بخورید، تغذیه بهتری دریافت خواهید کرد.

استراتژی ها و راه های مختلفی برای مدیریت علائم با تغذیه وجود دارد. یک متخصص تغذیه می‌تواند این موارد را در طول درمان به شما آموزش دهد تا بتوانید آنچه می‌خورید و می‌نوشید را برای برآوردن نیازهای تغذیه‌ای خود بهینه کنید.

عوارض جانبی شیمی درمانی می تواند باعث حالت تهوع شود و باعث از دست دادن یا تغییر اشتها شود یا حتی طعم غذاها را متفاوت کند. برخی از غذاهایی که زمانی دوست داشتید ممکن است باعث ایجاد احساس بیماری در شما شوند.

پرتودرمانی، به ویژه در سر، گردن و مرکز قفسه سینه، می تواند باعث درد و مشکل در جویدن و بلع غذاهای جامد شود.

اسموتی تهیه شده با میوه، ماست یونانی و شیر را امتحان کنید. یک اسموتی به راحتی قابل بلع است و می تواند مواد مغذی یک وعده غذایی متعادل را داشته باشد. خوردن وعده های غذایی کوچکتر و مکرر برای دستگاه گوارش شما آسان تر از خوردن یک وعده غذایی بزرگ است و همچنین می تواند شما را در کاهش علائم کمک کند.

پروتئین به ویژه در طول درمان سرطان بسیار مهم است. هر بار که می خورید مقداری پروتئین بخورید، حتی اگر مقدار کمی باشد. تخم مرغ ها عالی هستند زیرا ارزان هستند، اما کره بادام زمینی نیز به راحتی به میان وعده اضافه می شود. پروتئین های گیاهی بیشتری بخورید، مانند آجیل، دانه ها و عدس.

آیا بیماران سرطانی باید مکمل مصرف کنند

آیا بیماران سرطانی باید مکمل مصرف کنند؟

اگر بیماران سرطانی به اندازه معمول غذا نمی خورند، یا اگر عوارض جانبی مانند استفراغ و اسهال دارید که باعث از دست دادن ویتامین ها و مواد مغذی شما می شود، ممکن است مصرف مولتی ویتامین برای شما بهتر باشد.

ویتامین D شایع ترین کمبود ویتامین است. ویتامین D به قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن، کاهش خستگی و حمایت از سلامت استخوان کمک می کند. به خصوص اگر استروئید مصرف می کنید، در معرض خطر از دست دادن تراکم استخوان خواهید بود.

قبل از افزودن هر گونه ویتامین یا مکمل به رژیم غذایی خود با یک متخصص تغذیه و سرطان شناس خود صحبت کنید که غذاهای مفید و مضر برای بیماران سرطانی را بهتر میشناسد و میتواند یک برنامه غذایی خوب را به شما بدهد.

تغذیه برای مبارزه با سرطان

میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، دانه ها و غلات کامل اساساً همه غذاهایی هستند که به طور طبیعی با سرطان مبارزه می کنند.

سبزیجات مواد شیمیایی – به نام فیتوکمیکال – تولید می کنند که فواید زیادی دارند. آنها ضد التهاب هستند، می توانند از سلول ها در برابر سرطان محافظت کنند. تئوری های دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد چرا افرادی که بیشتر غذاهای گیاهی می خورند، کمتر به سرطان مبتلا می شوند.

فیبر که در غذاهای گیاهی بیشتر است، ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند. چندین مطالعه نشان داده اند که رژیم غذایی با فیبر بالاتر برای سرطان روده، سرطان سینه و سرطان پروستات بسیار اهمیت دارد. افرادی که بیشتر غذاهای گیاهی می خورند، کالری کمتری مصرف می کنند و احتمال اضافه وزن کمتری دارند، که یک عامل خطر برای چندین نوع سرطان است.

لیست غذاهای سالم برای بیماران سرطانی

صبحانه برای بیماران سرطانی

بلغور جو دوسر با میوه و آجیل

تخم مرغ آب پز یا نیمرو با نان کامل

اسموتی میوه و سبزیجات
 

نهار برای بیماران سرطانی

سالاد سبزیجات با پروتئین بدون چربی، مانند ماهی، مرغ یا لوبیا

سوپ سبزیجات با نان کامل

برنج قهوه ای با سبزیجات و پروتئین بدون چربی

شام برای بیماران سرطانی

ماهی کبابی با سبزیجات

مرغ کبابی با لوبیا سبز و برنج قهوه ای

سویا برشته با سبزیجات

 
 
 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن