پرتودرمانی (رادیوتراپی) در افراد چاق

پرتودرمانی (رادیوتراپی) در افراد چاق
5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

پرتودرمانی (رادیوتراپی) در افراد چاق

چاقی معضلی است که مردم زیادی در سراسر دنیا با آنها دست و پنجه نرم می کنند. چاقی شرایطی است که در آن، مقادیر بیش از اندازه و ناسالمی از چربی در بخش های مختلف بدن وجود دارد. متاسفانه افراد چاق بیش از سایرین با بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و حتی انواع سرطان ها مواجه می شوند.
در این مقاله توضیحاتی درباره پرتودرمانی (رادیوتراپی) در افراد چاق و پرتودرمانی بالای 100 کیلو ارائه خواهد شد تا علاوه بر کسب اطلاعاتی درباره پرتودرمانی، بهترین متخصصین این امر را نیز بیشتر بشناسید.

شاخص توده بدن (BMI)

برای اندازه گیری میزان چاقی و اضافه وزن معمولا از مقیاسی به نام شاخص توده بدن (BMI) استفاده می کنند. دقت کنید که BMI نرمال برابر با 20 الی 25 است. اگر BMI شما بین 25 تا 30 باشد به آن عبارت اضافه وزن اطلاق شده و اگر BMI شما بالای ۳۰ باشد، چاق محسوب می شوید.

نحوه محاسبه BMI

نحوه محاسبه BMI بدین شکل است که ابتدا مقدار وزن خود را بر مقدار قد خود تقسیم کنید، توجه کنید وزن بر حسب کیلوگرم و قد بر حسب متر باید باشد. سپس عددی که حاصل می شود را مجددا بر مقدار قد خود (بر حسب متر) تقسیم کنید. عدد نهایی برابر با BMI شما خواهد بود، به عنوان مثال اگر فردی وزن 90 کیلوگرم و قد 176 سانتی متر داشته باشد، مقدارBMI  او برابر با 29 است: 90 / 1.76 / 1.76 = 29 که در مرز بین اضافه وزن و چاقی می باشد.

ارتباط بین چاقی و سرطان

چه ارتباطی بین چاقی و سرطان وجود دارد؟

در خصوص ارتباط بین چاقی و سرطان تاکنون مطالعات زیادی صورت گرفته است. متخصصین معتقدند که التهاب ناشی از چربی احشایی (چربی که اندام های حیاتی را احاطه می کند) مقصر اصلی افزایش خطر ابتلا به سرطان در افراد بیش از اندازه چاق است. چربی احشایی اضافه باعث اختلال در هورمون هایی مثل انسولین و استروژن می شود.

سرطان های مرتبط با چاقی

اگرچه دلایل مبتلا شدن افراد چاق به سرطان هنوز به طور دقیق یافت نشده اند، اما شواهد زیادی برای علت و معلول بودن اضافه وزن بیش از حد و سرطان وجود دارد. تحقیقات نشان می دهند که چربی بیش از اندازه در بدن خطر ابتلا به سرطان های متعدد مثل سرطان مری، معده، کبد، کلیه و سرطان های دیگر را افزایش می دهد. آنچه که کاملا مشخص نیست این است که چاقی مفرط دقیقا چگونه باعث افزایش این خطر می شود.

پرتودرمانی (رادیوتراپی) در افراد چاق

چنانچه چاق هستید و وزن شما بیشتر از 100 کیلوگرم یا (بی ام آی بالای ۳۰) است و نیاز به انجام رادیوتراپی دارید مراجعه به دکتر احسان کرباسی، متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) را برای درمانی موفق و بدون عارضه جانبی به شما پیشنهاد می کنیم.

انواع روش های رادیوتراپی

در سال های اخیر با ورود دستگاه های جدید رادیوتراپی به کشورمان امکان انجام رادیوتراپی با تکنیک های بسیار پیشرفته میسر شده که تاثیرات شگفت انگیزی در درمان بیماران داشته است. هدف از این تکنیک ها درمان دقیق تر سلول های سرطانی و کاهش آسیب به بافت های طبیعی اطراف تومور است. این تکنیک ها از سه بعدی ساده شروع می شود و به سمت THOMOTHERAPY ، VMAT ، IMRT , SRS منتهی می شود.

دکتر احسان کرباسی بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران هستند که با کمک تجهیزات پیشرفته انواع تکنیک های مختلف درمانی مثل درمان های سه بعدی IGRT ، IMRT و … را بدون محدودیت (حتی در افراد چاق مبتلا به سرطان) انجام می دهند.

بهترین دستگاه رادیوتراپی در ایران

آیا نوع دستگاه بر روی کیفیت درمان تاثیر دارد؟

بسیاری از بیماران در مورد کیفیت درمان رادیوتراپی نگران هستند و به نوع دستگاه اهمیت می دهند در صورتی که تجربه پزشک در درمان سرطانی که به آن مبتلا شده اید، و اینکه تیم درمانی که با هم کار می کنند چقدر در درمان سرطان مهارت دارند نیز بسیار حائز اهمیت است. پروسه رادیوتراپی یک مجموعه ای از اتفاقات پشت سر هم هست که یک درمان موفق را رقم می زند، فیزیسیست، تکنیسین های پرتودرمانی، مهندسین نگهداری دستگاه و کیفیت نگهداری دستگاهها از عواملی هستند که در درمان بسیار تاثیر گذارند. بنابراین هنگام انتخاب مرکز رادیوتراپی به جز دستگاه به عوامل دیگر هم فکر کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

دستگاه سی تی سیمیلاتور یا دستگاه شبیه ساز درمانی

با استفاده از دستگاه سي تي سيمیلاتور مي توان بيماران را در وضعيت درماني خاص شبيه سازي نمود. بدینوسیله امکان درمان بیماران سرطانی با حداقل جابجایی توسط دستگاه رادیوتراپی فراهم می گردد.  این دستگاه انجام سی تی اسکن های تخصصی از بیماران مبتلا به سرطان که نیاز به پرتودرمانی داشته باشند را با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا انجام می دهد. پس از انجام سی تی اسکن، تصاویر جهت طراحی درمان (Treatment Planning) به نرم افزار (Treatment Planning System) در اتاق فیزیک پزشکی ارسال خواهد شد تا طرح درمان بیمار توسط فیزیسیست و پزشک مربوطه انجام گیرد.

دستگاه سی تی سيمیلاتور نسبت به دستگاه سی تی اسکن معمولی چند تفاوت اصلی دارد که جهت پرتودرمانی بسیار حائز اهمیت است:

  • دهانه ی گانتری که در سیتی شکل گرفته حدود 80 سانت است که افراد چاق نیز می توانند از این تصویربرداری استفاده کنند.
  • از دو ماتریس محاسباتی خوب که دقت و صحت محاسبات را بالا می برد بهره مند است.
  • لیزرهای خارجی که در این دستگاه استفاده شده منجر به افزایش دقت ست آپ کردن بیمار خواهد شد.
  • دارای رویه تخت صاف (Flat Couch) همانند دستگاه شتابدهنده می باشد.
  • دارای نرم افزارهای تخصصی حوزه سرطان می باشد.

آیا چاقی مانع رادیوتراپی در بیماران مبتلا به سرطان می شود؟

در سال های اخیر انواع درمان های پیشرفته مثل IMRT ، VMAT و تکنیک های جدید در پرتودرمانی در جهت تمرکز بر بیماران چاق امکان پرتودرمانی (رادیوتراپی) در افراد چاق مبتلا به سرطان را میسر کرده است.

افراد با وزن بالای 100 کیلوگرم می توانند پرتودرمانی و رادیوتراپی خود را نزد دکتر احسان کرباسی با کمک پیشرفته ترین دستگاه های رادیوتراپی، انجام دهند.

چاقی چه تاثیری بر ایمنی، سرطان و رادیوتراپی وزن بالا دارد؟

ممکن است بیماران چاق نسبت به سایر بیماران نسبت به رادیوتراپی مقاومت بیشتری داشته باشند و میزان عود سرطان بیشتر باشد.

بهترین دستگاه رادیوتراپی در ایران

چگونگی تاثیر چاقی بر پاسخ رادیوتراپی | پرتودرمانی افراد چاق

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

هزینه رادیوتراپی

هزینه رادیوتراپی بر اساس این که در چه مرکزی درمان می شوید و چه دستگاه و تکنولوژی برای شما به کار می رود متفاوت است. این هزینه‌ها بر اساس طراحی درمانی است که متخصص رادیوانکولوژی برای بیمار طراحی می کند.
هر طراحی درمان پارامتر ها و ایتم های مختلفی دارد؛ انرژی دستگاه، طول مدت درمان، تعداد فیلدهایی که برای بیمار انتخاب می شود روی هزینه‌های رادیوتراپی تاثیر می گذارد.
متخصص رادیوانکولوژیست بر اساس این که تومور کجا قرار دارد، به چند جلسه درمان نیاز دارید و چه میزان اشعه برای درمان هر سرطان باید بکار برود طراحی درمان را انجام می دهد.
مراکز براساس این پارامترها هزینه‌های درمان را برآورد می کنند و هزینه ای به طور مستقیم توسط رادیوانکولوژیست دریافت نمی شود.
خبر خوب اینکه ما با بیمه های پایه (تامین اجتماعی و سلامت) و نیز همه بیمه های تکمیلی غیر از آتیه سازان حافظ قرارداد داریم.

مشکلات تشخیص و درمان بیماران چاق مبتلا به سرطان

پرتودرمانی بالای 100 کیلو

پرتودرمانی بالای 100 کیلو 

پس از اینکه تصویربرداری پزشکی تومور را مشخص کرد، پوست بیمار برای نشان دادن محل هدف علامت گذاری می شود. نشانه‌ها تا زمانی که بیمار درمان‌های روزانه را دریافت می‌کند، در جای خود باقی می‌مانند، معمولاً طی چند هفته. اما زمانی که بیماران چاق هستند، پوست زیاد حرکت می‌کند، بنابراین این علائم می‌توانند به چپ یا راست حرکت کنند. حتی میلی‌مترها نیز تفاوتی ایجاد می‌کنند، که به این معنی است که تنظیم کمتر قابل اعتماد است.

در چنین مواردی، تیم Radiation Medicine می‌تواند از فناوری تصویربرداری روی برد (OBI) استفاده کند که ترکیبی از سی‌تی‌اسکنر و تجهیزات تشعشع است و به تیم امکان می‌دهد بلافاصله قبل از درمان، سی‌تی اسکن بگیرند تا موقعیت صحیح بدن را تأیید کنند. این یکی از چیزهایی است که پزشک متخصص برای بهینه سازی درمان این بیماران (افراد چاق مبتلا به سرطان) به آن تکیه می کنند.

اما غلبه بر مشکلات دیگر سخت تر است. “هرچه بیمار بزرگتر باشد، پزشک باید پرتو را به عمق بیشتری بتاباند، زیرا فاصله بیشتری بین تومور و سطح پوست وجود دارد. برای انجام این کار باید از تابش بیشتری استفاده کند.” تشعشعات بیشتر به این معنی است که نواحی سالم بدن بیشتر در معرض آن قرار می گیرند و عوارض پوستی، اغلب در مکان هایی رخ می دهد که پوست اضافی روی خود چین می خورد زیرا ناحیه چین خورده تمایل به دریافت دوز زیادی از تابش دارد.

«اگر دوز پوست بیش از حد بالا باشد، ممکن است مجبور شویم از پرتودرمانی با شدت تعدیل شده (IMRT) استفاده کنیم. “این یک تنظیم پیچیده تر است، اما به اندازه کافی ایمن است که دوز زیادی به پوست بیمار نمی دهد.”
دکتر احساب کرباسی با دانش، تجربه و مهارت بسیار رادیوتراپی بالای 100 کیلو را در افراد چاق مبتلا به سرطان با کمترین عارضه جانبی انجام می دهند.

تصویربرداری پزشکی بیشتر از 100 کیلو

تصویربرداری پزشکی هم برای تشخیص سرطان و هم برای ارائه اطلاعات حیاتی در مورد تومور به منظور برنامه ریزی درمان ایمن و موثر استفاده می شود. محدودیت وزن تجهیزات می تواند یکی از اولین موانع در تصویربرداری از بیماران چاق باشد ولی با استفاده از تنظیمات خاص دستگاه های پیشرفته تر می توان نسبت به این مشکل غالب شد.

عمل جراحی افراد چاق

برداشتن تومور – و در صورت لزوم، غدد لنفاوی مجاور – در بیماران چاق می تواند دشوار باشد. پزشک متخصص برای کسانی که خطرات بیشتری برای درمان دارند، تنها پس از ارزیابی دقیق و بحث در میان اعضای تیم خود اقدام به جراحی می کنند.

بسیاری از پزشکان از یک رویکرد کم تهاجمی برای بسیاری از سرطان‌ها، از جمله بسیاری از سرطان‌های دستگاه گوارش استفاده می کنند، اما این کار در بیماران چاق می‌تواند دشوارتر باشد، زیرا فضای کمتری برای مانور و دشواری بیشتر در تجسم ساختارهای حیاتی وجود دارد.

علاوه بر این، بیماران چاق ممکن است در راه رفتن مشکل داشته باشند، و اگر پس از جراحی نتوانند زیاد حرکت کنند، با احتمال بیشتری برای ایجاد لخته های خونی بالقوه کشنده و همچنین خطر ابتلا به ذات الریه مواجه خواهند شد.

شیمی درمانی در افراد با وزن بالا

شیمی درمانی در افراد با وزن بالا

تعیین دوز شیمی درمانی مورد نیاز برای بیماران دارای اضافه وزن یا چاق اغلب دشوار است. در افراد چاق باید دوز بیشتری از داروهای شیمی درمانی را به کار برد که تصور می شد منجر به افزایش عوارض داروها شود که البته طبق توصیه انجمن انکولوژی آمریکا ASCO ، نگرانی زیادی در این خصوص وجود ندارد و می توان دوز داروها را بر اساس قد و وزن واقعی بیمار تعیین کرد.

اگر چاق هستید و نیازمند پرتودرمانی یا رادیوتراپی هستید، دکتر احسان کرباسی می تواند به شما کمک کند. بدون مشورت با پزشک خود اقدام به کاهش وزن نکنید و حتماً “مدیریت وزن خود پس از تشخیص سرطان” را با کمک پزشک ادامه دهید.

بیماران چاق می توانند از متخصصان تغذیه که در تغذیه بیماران سرطانی تخصص دارند راهنمایی لازم را دریافت کنند.

سخن آخر

چاقی و سرطان به هم مرتبط هستند. مطالعات نشان‌دهنده این است که برخی از سرطان‌ها مانند سرطان روده، مری، کلیه، پستان، کیسه صفرا و رحم به ‌طور واضحی با چاقی و اضافه وزن در ارتباط هستند. در مورد برخی از سرطان‌ها مانند سرطان پروستات نیز، اگرچه ایجاد سرطان با چاقی ارتباطی ندارد اما پیشرفت آن تا حد زیادی تحت تاثیر وزن اضافه است. همچنین برای بیماران مبتلا به سرطان، چاقی چالش‌هایی را برای تشخیص و درمان ایجاد می‌کند.

با توجه به ارتباط چاقی و سرطان، اهمیت زیادی دارد که وزن خود را در محدوده نرمال حفظ نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن