پیشگیری از سرطان پستان

پیشگیری از سرطان پستان
امتیاز خود را ثبت کنید

پیشگیری از سرطان پستان

پیشگیری از سرطان پستان اقداماتی است که برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان انجام می شود. با پیشگیری از سرطان پستان، تعداد موارد جدید سرطان در یک گروه یا جمعیت کاهش می یابد. امیدواریم این امر بار سرطان را کاهش دهد و تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش دهد.

سرطان پستان یک بیماری واحد نیست بلکه گروهی از بیماری های مرتبط است. ژن‌ها، سبک زندگی و محیط اطراف ما با هم کار می‌کنند تا خطر ابتلا به سرطان را افزایش یا کاهش دهند. خطر ابتلا به سرطان هر فرد از ترکیبی از این عوامل تشکیل شده است.

هر چیزی که شانس شما را برای ابتلا به سرطان پستان افزایش دهد، عامل خطر سرطان پستان نامیده می شود. هر چیزی که شانس ابتلا به سرطان را کاهش دهد، عامل محافظت کننده سرطان نامیده می شود.

برخی از عوامل خطر سرطان را می توان اجتناب کرد، اما بسیاری از آنها نمی توانند. به عنوان مثال، به ارث بردن ژن های خاص، عوامل خطر برخی از انواع سرطان هستند. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم ممکن است عوامل محافظتی برای برخی از انواع سرطان باشد. اجتناب از عوامل خطر و افزایش عوامل محافظتی ممکن است خطر شما را کاهش دهد، اما به این معنی نیست که شما به سرطان مبتلا نخواهید شد.

 

راه های پیشگیری از سرطان پستان

راه های پیشگیری از سرطان پستان

اجتناب از عوامل خطر و افزایش عوامل محافظتی ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند.
موارد زیر پیشگیری سرطان سینه هستند:
سن بالاتر
سابقه شخصی سرطان سینه یا بیماری خوش خیم (غیر سرطانی) پستان
خطر ارثی سرطان سینه
بافت سینه متراکم
سابقه باروری که منجر به قرار گرفتن بیشتر در معرض استروژن می شود
مصرف هورمون درمانی برای علائم یائسگی
پرتودرمانی سینه یا قفسه سینه
چاقی
نوشیدن الکل

موارد زیر عوامل محافظتی برای پیشگیری سرطان سینه هستند:
سابقه باروری که منجر به قرار گرفتن کمتر در معرض استروژن می شود
مصرف تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن یا مهارکننده ها و غیرفعال کننده های آروماتاز
تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن
مهارکننده ها و غیرفعال کننده های آروماتاز
ماستکتومی کاهش دهنده خطر یا پیشگیری کننده
ابلیشن تخمدان
ورزش کافی

مطالعات نشان داده است که برخی از عوامل تاثیر کمی بر خطر ابتلا به سرطان سینه دارند یا هیچ تاثیری ندارند. کارآزمایی‌های بالینی زیادی برای پیشگیری از سرطان پستان بکار برده شده است. روش‌های جدید برای پیشگیری از سرطان سینه در آزمایش‌های بالینی در حال بررسی است.

راه های مختلفی برای پیشگیری از سرطان پستان در حال مطالعه است، از جمله:

تغییر سبک زندگی یا عادات غذایی.
اجتناب از چیزهایی که باعث سرطان می شوند.
مصرف دارو برای درمان یک بیماری پیش سرطانی یا جلوگیری از شروع سرطان.
جراحی کاهش خطر.

مواردی که باید درباره سرطان پستان بدانیم

سرطان سینه بیماری است که در آن سلول های بدخیم (سرطانی) در بافت های سینه تشکیل می شوند.
سرطان سینه دومین نوع سرطان شایع در زنان است.
سرطان سینه بیماری است که در آن سلول های بدخیم سرطانی در بافت های سینه تشکیل می شوند.
سینه از لوب ها و مجاری تشکیل شده است. هر سینه دارای 15 تا 20 بخش به نام لوب است که بخش های کوچک تری به نام لوبول دارد. لوبول ها به ده ها لوبول ریز ختم می شوند که می توانند شیر بسازند. لوب ها و لوبول ها توسط لوله های نازکی به نام مجرا به هم متصل می شوند.

هر سینه همچنین دارای رگ های خونی و عروق لنفاوی است. عروق لنفاوی حامل مایع تقریباً بی رنگ و آبکی به نام لنف هستند. عروق لنفاوی، لنفاوی را بین غدد لنفاوی حمل می کنند. غدد لنفاوی ساختارهای کوچک و لوبیایی شکلی هستند که لنف را فیلتر کرده و گلبول های سفید خون را ذخیره می کنند که به مبارزه با عفونت و بیماری کمک می کند. گروه هایی از غدد لنفاوی در نزدیکی سینه در زیر بغل (زیر بازو)، بالای استخوان ترقوه و در قفسه سینه یافت می شوند.

عوامل پیشگیری از سرطان پستان

عوامل پیشگیری از سرطان پستان

موارد زیر عوامل محافظتی برای پیشگیری از سرطان سینه هستند:
سابقه باروری که منجر به قرار گرفتن کمتر در معرض استروژن می شود
سابقه باروری یک زن می تواند بر مدت زمانی که بافت سینه او در معرض استروژن قرار می گیرد تأثیر بگذارد. شروع زودرس قاعدگی، شروع دیررس یائسگی، سن دیرتر در بارداری اول و زایمان هرگز با افزایش قرار گرفتن در معرض استروژن و خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

 عوامل تولید مثلی زیر مدت زمانی که بافت سینه زنان در معرض استروژن قرار می گیرد را کاهش می دهد و ممکن است به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند:

اوایل بارداری : سطح استروژن در دوران بارداری کمتر است. در یک مطالعه، زنانی که قبل از 20 سالگی حاملگی کامل داشتند، نسبت به زنانی که بچه دار نشدند یا اولین فرزندشان را بعد از 35 سالگی به دنیا آوردند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه بودند.

شیردهی : سطح استروژن ممکن است در زمانی که زن شیر می دهد پایین بماند. خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، نسبت به زنانی که بچه دار شده‌اند اما شیر نمی‌دهند، کمتر است.

مصرف تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن یا مهارکننده ها و غیرفعال کننده های آروماتاز

تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن : تاموکسیفن و رالوکسیفن از خانواده داروهایی به نام تعدیل کننده های گیرنده استروژن انتخابی (SERMs) هستند. SERM ها مانند استروژن بر روی برخی از بافت های بدن عمل می کنند، اما اثر استروژن را بر سایر بافت ها مسدود می کنند.

درمان با تاموکسیفن خطر ابتلا به سرطان پستان گیرنده استروژن مثبت (ER-مثبت) و کارسینوم مجرای درجا را در زنان یائسه و یائسه در معرض خطر بالا کاهش می دهد. تاموکسیفن همچنین برای درمان سرطان سینه متاستاتیک و جلوگیری از عود سرطان پس از جراحی برای برداشتن تومورهای سینه استفاده می شود. درمان با رالوکسیفن همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان یائسه کاهش می دهد. با هر دو دارو، کاهش خطر برای چندین سال یا بیشتر پس از قطع درمان ادامه می یابد. میزان کمتر شکستگی استخوان در بیمارانی که رالوکسیفن مصرف می کنند مشاهده شده است.

مصرف تاموکسیفن خطر گرگرفتگی، سرطان آندومتر، سکته مغزی، آب مروارید و لخته شدن خون (به ویژه در ریه ها و پاها) را افزایش می دهد. خطر ابتلا به این مشکلات در زنان بالای 50 سال در مقایسه با زنان جوان به طور قابل توجهی افزایش می یابد. زنان کمتر از 50 سال که در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند، ممکن است بیشترین سود را از مصرف تاموکسیفن ببرند. خطر ابتلا به سرطان آندومتر پس از قطع مصرف تاموکسیفن به مدت 5 سال ادامه دارد، اما خطر آب مروارید یا لخته شدن خون زیاد طول نمی کشد. در مورد خطرات و فواید مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف رالوکسیفن خطر لخته شدن خون در ریه ها و پاها را افزایش می دهد اما به نظر نمی رسد خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش دهد. در زنان یائسه مبتلا به پوکی استخوان (کاهش تراکم استخوان)، رالوکسیفن خطر ابتلا به سرطان سینه را برای زنانی که خطر ابتلا به سرطان سینه بالا یا پایین دارند، کاهش می دهد. مشخص نیست که آیا رالوکسیفن در زنانی که پوکی استخوان ندارند همین اثر را داشته باشد یا خیر. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای مصرف این دارو صحبت کنید.

مهارکننده ها و غیرفعال کننده های آروماتاز : 

مهارکننده‌های آروماتاز (آناستروزول، لتروزول) و غیرفعال‌کننده‌ها (اگزمستان) خطر عود و سرطان‌های جدید سینه را در زنانی که سابقه سرطان پستان دارند، کاهش می‌دهند.

مهارکننده های آروماتاز همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان مبتلا به شرایط زیر کاهش می دهد:

زنان یائسه با سابقه شخصی سرطان سینه :
زنان بدون سابقه شخصی سرطان سینه که 60 سال به بالا هستند، سابقه کارسینوم مجرای درجا با ماستکتومی دارند، یا بر اساس ابزار مدل گیل (ابزاری که برای تخمین خطر ابتلا به پستان استفاده می‌شود) در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند.

در زنان با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، مصرف مهارکننده های آروماتاز میزان استروژن ساخته شده توسط بدن را کاهش می دهد. قبل از یائسگی، استروژن توسط تخمدان ها و سایر بافت های بدن زن از جمله مغز، بافت چربی و پوست ساخته می شود. پس از یائسگی، تخمدان ها استروژن را متوقف می کنند، اما سایر بافت ها این کار را نمی کنند. مهارکننده های آروماتاز عملکرد آنزیمی به نام آروماتاز را که برای ساختن تمام استروژن بدن استفاده می شود، مسدود می کند. غیرفعال کننده های آروماتاز کار آنزیم را متوقف می کنند.

مضرات احتمالی مصرف مهارکننده های آروماتاز عبارتند از درد ماهیچه ها و مفاصل، پوکی استخوان، گرگرفتگی و احساس خستگی بسیار.

ماستکتومی کاهش دهنده خطر یا پیشگیری کننده :
برخی از زنانی که در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند ممکن است ماستکتومی کاهش دهنده خطر یا پیشگیرانه (برداشتن یک یا هر دو سینه در صورت عدم وجود علائم سرطان) را انتخاب کنند. پس از جراحی، خطر ابتلا به سرطان سینه در این زنان بسیار کمتر می شود و بیشتر آنها در مورد خطر ابتلا به سرطان سینه احساس نگرانی می کنند. 

برخی از زنان مبتلا به سرطان سینه ممکن است تصمیم بگیرند همزمان با برداشتن پستان سرطانی، یک سینه سالم را نیز خارج کنند. به این عمل ماستکتومی پروفیلاکتیک مقابل می گویند. با این حال، قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی، ارزیابی خطر سرطان و مشاوره در مورد راه های مختلف پیشگیری از سرطان سینه بسیار مهم است.

ابلیشن تخمدان :
تخمدان ها بیشتر استروژن ساخته شده توسط بدن را می سازند. درمان هایی که باعث توقف یا کاهش میزان استروژن ساخته شده توسط تخمدان ها می شود شامل جراحی برای برداشتن تخمدان ها، پرتودرمانی یا مصرف برخی داروها است. به این عمل فرسایش تخمدان می گویند.

زنان پیش از یائسگی که به دلیل تغییرات خاصی در ژن‌های BRCA1 و BRCA2 در معرض خطر بالای سرطان سینه قرار دارند، ممکن است اوفورکتومی کاهش دهنده خطر (برداشتن هر دو تخمدان در صورت عدم وجود علائم سرطان) را انتخاب کنند. این امر میزان استروژن ساخته شده توسط بدن را کاهش می دهد و خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. 

اوفورکتومی : کاهش دهنده خطر همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان یائسه با خطر متوسط و در زنانی که به دلیل تشعشعات به قفسه سینه در معرض خطر سرطان سینه قرار دارند، کاهش می دهد. با این حال، انجام یک ارزیابی خطر سرطان و مشاوره قبل از تصمیم گیری بسیار مهم است. کاهش ناگهانی سطح استروژن ممکن است باعث شروع علائم یائسگی شود. اینها عبارتند از گرگرفتگی، مشکلات خواب، اضطراب و افسردگی. اثرات دراز مدت شامل کاهش میل جنسی، خشکی واژن و کاهش تراکم استخوان است.

برای پیشگیری از سرطان سینه چکار کنیم؟

رای پیشگیری از سرطان پستان، می‌توان اقداماتی انجام داد از جمله:
۱. شرکت در برنامه‌های غربالگری و معاینات پستان منظم.
۲. حفظ وزن سالم و اجتناب از چاقی.
۳. محدود کردن مصرف الکل.
۴. ممنوعیت از مصرف دخانیات.
۵. تغذیه سالم با تاکید بر مصرف میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها.
۶. حفظ سطح فعالیت بدنی منظم.
۷. استفاده از داروها و روش‌های پیشگیری که توسط پزشک تجویز شده باشند، مانند داروهای ضد هورمونی برای زنان با ریسک بالا.

 

خلاصه

پیشگیری از سرطان سینه از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند با اقدامات ساده و مداوم انجام شود. این اقدامات شامل شرکت در برنامه‌های غربالگری و معاینات پستان منظم، حفظ وزن سالم، محدود کردن مصرف الکل و دخانیات، تغذیه سالم با مصرف میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، حفظ سطح فعالیت بدنی منظم، و استفاده از داروها و روش‌های پیشگیری که توسط پزشک تجویز شده باشند. این اقدامات به عنوان یک رویکرد گام به گام، می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند و به حفظ سلامتی این بخش حیاتی از بدن کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن