علائم سرطان پوست

علائم سرطان پوست
5/5 - (1 امتیاز)

سرطان پوست

سرطان پوست یکی از رایج‌ترین انواع سرطان است که به طور کلی از تغییرات مضر در سلول‌های پوست ناشی می‌شود. این نوع سرطان ممکن است از سلول‌های مختلف پوست، موی سر، لب ها و حتی از بافتهای زیرین پوستی به وجود آید. علائم سرطان پوست می‌تواند شامل تغییرات در رنگ، اندازه و شکل لکه‌ها یا زخم‌های پوستی باشد. 

عوامل خطر این نوع سرطان شامل افرادی با پوست روشن، زخم‌های قدیمی یا تحت درمان، تابش نور مستقیم آفتاب بیش از حد، سن بالا، سابقه خانوادگی سرطان پوست یا درمان‌های پرتودرمانی می‌شود. در صورت مشاهده هر گونه تغییرات غیرعادی در پوست، مراجعه به پزشک متخصص پوست توصیه می‌شود.

 

انواع سرطان پوست

سه نوع اصلی سرطان پوست وجود دارد:

کارسینوم سلول بازال (BCC) : شایع ترین نوع سرطان پوست است. در سلول های بازال که در لایه پایینی اپیدرم قرار دارند شروع می شود. اپیدرم لایه بیرونی پوست است. بازال به ندرت به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد، اما در صورت عدم درمان می تواند به بافت ها و اندام های مجاور حمله کند.

کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) : دومین نوع شایع است. سرطان پوست در سلول های سنگفرشی که در لایه های بالایی اپیدرم یافت می شوند شروع می شود. سنگفرشی بیشتر از بازال به احتمال گسترش به سایر قسمت های بدن، به ویژه غدد لنفاوی است.

 ملانوما : ملانوما جدی ترین نوع است. سرطان پوست از سلول های ملانوسیت شروع می شود که ملانین تولید می کنند، رنگدانه ای که به پوست رنگ می دهد. ملانوما می تواند به سرعت به سایر قسمت های بدن، از جمله مغز، استخوان ها و کبد گسترش یابد.

علائم سرطان پوست

علائم سرطان پوست می‌تواند بسته به نوع آن متفاوت باشد. در سرطان پوست غیرملانومایی مانند سرطان سلول بازال و سرطان سنگفرشی، علائم اصلی شامل ظاهر زخم‌های غیرمعمول، تغییرات رنگ و شکل پوست، ظاهر توده‌های جدید و غیرطبیعی روی پوست و خارش و خونریزی ممکن است. 

در سرطان پوست ملانومایی، علائم شامل تغییرات در اندازه، شکل و رنگ نقاط موجود بر پوست، ظاهر لکه‌ها و زوائدی که در ابتدا ممکن است بی‌خطر به نظر برسند ولی با تغییرات آنها باید متوجه شویم، و ظاهر توده‌های جدید و بزرگ شامل می‌شود. به عنوان مثال، تغییر در شکل، اندازه، رنگ و لبه نقاط قهوه‌ای یا سیاه در پوست، خونریزی یا زخم‌هایی که به طور معمول خوب نمی‌شوند، به عنوان علائم نگران‌کننده برای سرطان پوست محسوب می‌شوند.

 

علائم کارسینوم سلول بازال

علائم سرطان پوست کارسینوم سلول بازال (BCC)

علائم سرطان پوست کارسینوم سلول بازال (BCC) شامل ظاهر زخم‌های کوچک، صاف و متعدد، با لبه‌های شفاف یا سفید، که ممکن است به طور مداوم خوب نشوند و متعلق به پوست سر یا گردن باشند. این زخم‌ها معمولاً به آرامی بزرگ می‌شوند و ممکن است خونریزی نکنند. 

علاوه بر این، ممکن است ظاهر توده‌های روی پوست با رنگی آبی، قرمز یا صورتی باشد که بعداً به زخم تبدیل می‌شوند. کارسینوم سلول بازال اغلب شبیه یک جوش کوچک و گنبدی شکل با رنگ مرواریدی است. ممکن است رگ های خونی را روی سطح آن ببینید. در موارد دیگر، کارسینوم سلول بازال ممکن است شبیه لکه صورتی، براق یا زخمی باشد که بهبود نمی یابد.

کارسینوم سلول بازال در سلول های بازال پوست ایجاد می شود و شایع ترین نوع سرطان پوست است. کارسینوم سلول بازال اغلب به صورت زخم باز ظاهر می شود که به مرور زمان بهبود نمی یابد. معمولاً در مناطقی از بدن که بیشترین نور خورشید را دریافت می کنند، از جمله پوست سر، صورت، گردن و شانه ها ایجاد می شود.

علائم شایع کارسینوم سلول بازال

رشد پوست جدید : اولین علامت کارسینوم سلول بازال ممکن است رشد زگیل مانند با لبه های برجسته و مرکز فرورفته باشد. معمولاً به شکل گرد است و دارای درخشندگی مرواریدی است.
زخم باز : وقتی زخم باز خوب نمی شود و بسیار حساس است، می تواند کارسینوم سلول بازال باشد. زخم ممکن است خونریزی کند، ترشح کند و سپس پوسته پوسته شود.
لکه پوسته پوسته شده : کارسینوم سلول بازال ممکن است به صورت تکه ای از پوست فلس دار ظاهر شود که بهبود نمی یابد. ممکن است قرمز، خشک و تحریک شده به نظر برسد. همچنین ممکن است کمی با حاشیه هایی با تعریف ضعیف برجسته شود.
زخم اسکار مانند : کارسینوم سلول بازال گاهی به صورت یک اسکار مسطح ظاهر می شود که زرد کم رنگ به نظر می رسد و بافت مومی دارد.
رنگ : کارسینوم سلول بازال ممکن است در افراد با پوست روشن قرمز، صورتی یا قهوه ای و در افراد رنگین پوست قهوه ای به نظر برسد.
حساسیت : اکثر موارد کارسینوم سلول بازال بدون درد هستند. با این حال، گاهی اوقات رشد پوست می تواند حساس، بی حس یا خارش باشد.
به ندرت، کارسینوم سلول بازال می تواند مانند یک خال تیره ظاهر شود. ملانوما معمولاً به این شکل ظاهر می شود. 

علائم کارسینوم سلول سنگفرشی

علائم سرطان پوست کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC)

علائم سرطان پوست کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) ممکن است شامل ظاهر زخم‌هایی باشد که بر روی پوست شکل می‌گیرند و ممکن است زخم‌ها با قرمزی، زردی، یا زردی‌سوختگی همراه باشند. این زخم‌ها معمولاً خارج از پوست و بر روی آن قرار دارند و ممکن است خونریزی کنند یا دردناک باشند. همچنین، توده‌هایی که بر روی پوست شکل می‌گیرند و با فشار به آنها دچار درد یا خونریزی می‌شوند، نیز ممکن است نشانه‌های سرطان پوست کارسینوم سلول سنگفرشی باشند.

کارسینوم سلول سنگفرشی معمولاً شبیه یک لکه قرمز، پوسته پوسته، زخم یا برآمدگی قرمز سفت است. معمولاً این علائم را روی پوستی که در معرض نور خورشید قرار گرفته است خواهید دید.

کارسینوم سلول سنگفرشی دومین نوع شایع سرطان پوست است. در سلول های سنگفرشی پوست ایجاد می شود. مانند کارسینوم سلول بازال، این نوع سرطان پوست بسیار قابل درمان است و در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است.

 

علائم شایع کارسینوم سلول سنگفرشی

علائم شایع کارسینوم سلول سنگفرشی عبارتند از:

زخم باز : کارسینوم سلول سنگفرشی ممکن است به صورت زخم باز ظاهر شود که بهبود نمی یابد و این زخم خونریزی و ترشح دارد، سپس پوسته پوسته می شود.
لکه های قرمز و پوسته پوسته : کارسینوم سلول سنگفرشی اغلب به صورت یک لکه ضخیم ظاهر می شود. با گذشت زمان قرمز و پوسته پوسته می شود.
افزایش رشد : با پیشرفت بیشتر کارسینوم سلول سنگفرشی، به نظر می رسد که از روی پوست خارج شده است. لبه ها ممکن است در حالی که مرکز فرو رفته است، بلند شوند.
رشد زگیل مانند : هنگامی که ضایعه کارسینوم سلول سنگفرشی لبه های برجسته ایجاد می کند، می تواند شبیه زگیل شود. موارد پیشرفته ممکن است مانند یک زگیل به نظر برسند که رشد کوچکی به شکل شاخ از آن خارج می شود.
رنگ : رنگ ضایعه کارسینوم سلول سنگفرشی بسته به رنگ پوست متفاوت است. رشد ممکن است قرمز، صورتی، قهوه ای، سیاه، سفید یا زرد باشد.
بی حسی : اکثر موارد کارسینوم سلول سنگفرشی دردناک نیستند، اما ممکن است ضایعه شما بی حس شود یا مانند سوزن سوزن شدن باشد و خارش داشته باشد.

علائم سرطان پوست ملانوما​

علائم سرطان پوست ملانوما

ملانوما نوع جدی‌تری از سرطان پوست است، زیرا سریع‌تر از نوع های دیگر گسترش می‌یابد. در ملانوسیت ها، سلول هایی که رنگ پوست (ملانین) را تولید می کنند، ایجاد می شود.

ملانوما معمولاً به صورت خال قهوه ای یا سیاه ظاهر می شود. خال های معمولی معمولا قهوه ای، خرمایی یا سیاه هستند. آنها اغلب گرد هستند و در دوران کودکی یا بزرگسالی رشد می کنند. خال های معمولی پس از تشکیل، رنگ یا ظاهر خود را تغییر نمی دهند. ملانوما معمولاً به صورت تغییر رنگ، اندازه یا شکل خال ظاهر می شود. اغلب با هر خال دیگری که دارید متفاوت به نظر می رسد.  

علائم سرطان پوست ملانوما می‌تواند شامل تغییرات در نمای زخم‌ها یا لکه‌ها باشد، از جمله: 

تغییر در اندازه، شکل، یا رنگ لکه‌ها یا زخم‌ها : اگر یک لکه یا زخم در پوست شما تغییر کند، به عنوان مثال اندازه آن بزرگ‌تر شود، شکل آن نامنظم شود یا رنگ آن تغییر کند، ممکن است نشانه‌ای از ملانوما باشد.

ایجاد لکه‌ها یا زخم‌ها : لکه‌ها یا زخم‌های جدیدی که پوست شما پیدا می‌کند و به طور مداوم بزرگ‌تر می‌شوند، می‌تواند نشانه‌های ملانوما باشند.

خارش یا درد : ملانوما ممکن است با خارش یا درد همراه باشد، اگر یک لکه یا زخم در پوست شما خارش داشته باشد یا دردناک باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات در پوست اطراف : ملانوما ممکن است تغییرات در پوست اطراف هم داشته باشد، از جمله قرمزی، تورم، یا سوختگی پوست.

ملانوم بدخیم اغلب در داخل یا نزدیک خال ایجاد می شود. علائم معمول ملانوم شامل خال دردناک، خارش دار یا خونریزی، یا خال تغییر شکل، رنگ یا اندازه است.

علائم شایع ملانوم

علائم شایع ملانوم عبارتند از:

عدم تقارن : خال یا رشد دارای دو نیمه است که با یکدیگر مطابقت ندارند.
حاشیه : لبه های خال ناهموار یا نامشخص به نظر می رسند.
رنگ : خال دارای چندین رنگ یا سایه است.
قطر : خال بزرگتر از 6 میلی متر است. اگر متوجه خال بزرگ یا رشدی جدید که بزرگتر از اندازه یک پاک کن مداد است، به پزشک خود مراجعه کنید.

خلاصه

علائم سرطان پوست ممکن است شامل تغییرات در لکه‌ها یا زخم‌ها، افزایش اندازه یا تغییر شکل، رنگ غیرطبیعی، خارش یا درد، و تغییرات در پوست اطراف باشد. لکه‌ها یا زخم‌های جدید، خارش یا درد پوست، و تغییراتی که در اندازه، شکل، یا رنگ لکه‌ها یا زخم‌ها رخ می‌دهد، ممکن است نشانه‌های سرطان پوست باشند. اگر اینگونه علائم را تجربه می‌کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا ارزیابی و درمان مناسب انجام شود.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن