بهترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی در تهران

امتیاز خود را ثبت کنید

بهترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی در تهران

بسیاری از بیمارانی که به سرطان مبتلا می شوند به دنبال علت بیماریشون می گردند؛ شاید رعایت خیلی از رمز و رازهای سلامتی کمکمون کنه که احتمال ابتلا را کم کنیم اما خیلی چیزها دست ما نیست و به این اتفاق باید به چشم تغییر نگاه کنیم. پذیرش هر اتفاقی مسیر را برامون هموارتر میکنه.
به دلیل حساسیت بیش از حد بیماری سرطان، انتخاب بهترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی می تواند کمک شایانی به درمان بیماری شما بکند. ما در این مطلب قصد داریم به دلیل سرچ بالای مردم تحت عنوان بهترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی، در رابطه با این تخصص اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

روش های متداول برای درمان سرطان

پزشک با توجه به شدت بیماری فردی که به سرطان مبتلا است، یکی و یا ترکیبی از روش های جراحی، رادیوتراپی، هورمون درمانی، شیمی درمانی و… را برای درمان سرطان استفاده می کند.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی

متخصص رادیوتراپی انکولوژی کیست؟

متخصص رادیوتراپی انکولوژی یک پزشک متخصص است که علاوه بر درمانهای سیستمیک (شیمی درمانی، هورمون درمانی و…) در استفاده از پرتودرمانی (که رادیوتراپی نیز نامیده می شود) و مراقبت های پزشکی کلی از بیماران سرطانی آموزش دیده است.
از پرتودرمانی می توان برای درمان یا کاهش علائم سرطان استفاده کرد. متخصص رادیوتراپی انکولوژی آزمایش ها، تصویربرداری و داروها را تجویز می کند و با سایر پزشکان متخصص در درمان سرطان همکاری می کند. در نهایت مسئول ارزیابی تک تک بیماران، تعیین بهترین برنامه مدیریتی، نظارت بر درمان و ارزیابی پیشرفت به عهده رادیو انکولوژیست است.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیو انکولوژیست) از نزدیک بر عملکرد تکنیسین های پرتودرمانی و فیزیکدانان پزشکی نظارت می کند تا مطمئن شود که درمان ایمن و دقیق است. پس از درمان، پیگیری مداوم توسط رادیو انکولوژیست برای کمک به ارزیابی پاسخ بیمار به درمان و مراقبت از بیمار رایج است.

تخصص رادیوتراپی انکولوژی چیست؟

اصطلاح رادیوتراپی انکولوژی یک تخصص پزشکی است که بخش مهمی از رویکرد چند تخصصی برای درمان سرطان است. از پرتوهای X (فوتون) با انرژی بالا استفاده می کند که معمولاً از طریق یک شتاب دهنده خطی ارسال می شود. این اشعه ایکس درمانی بدون درد و نامرئی است و برای درمان سرطان های مختلف استفاده می شود.
شتاب دهنده خطی در یک مرکز سرطان قرار دارد و یک تیم چند رشته ای متشکل از انکولوژیست (پزشک متخصص شما)، پرستاران، تکنیسین های پرتودرمانی و فیزیکدانان پزشکی در مورد پرتودرمانی به عنوان یک گزینه درمانی با شما صحبت می کنند، شما را ارزیابی می کنند، برنامه ریزی و درمان شما را ارائه می کنند.

به دلیل زمان مورد نیاز برای برنامه ریزی این درمان بسیار تخصصی، ممکن است تاخیر زمانی قبل از آماده شدن درمان شما تا شروع درمان وجود داشته باشد. پزشک متخصص درباره ی زمان شروع درمان با شما صحبت خواهد کرد. این زمان برای مناسب سازی درمان با شرایط شما و اطمینان از ارائه ایمن و دقیق درمان با کمترین عوارض جانبی استفاده می شود.
تیم شما همچنین در درمان هر گونه عارضه جانبی که ممکن است تجربه کنید به شما کمک می کند و در مورد بهبودی پس از درمان به شما توصیه های لازم را ارائه می دهند.

اهداف درمان می تواند درمان سرطان، کنترل رشد سرطان یا کاهش علائم سرطان مانند درد باشد.

چرا پرتودرمانی مهم است؟

تخمین زده می شود که حدود نیمی از بیماران سرطانی از پرتودرمانی به عنوان بخشی از درمان کلی سرطان خود بهره مند شوند. این بدان معناست که از هر 2 بیمار مبتلا به سرطان، 1 نفر ممکن است دیر یا زود، نیاز به استفاده از پرتودرمانی داشته باشد.

با توجه به اینکه سرطان عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است، سرمایه گذاری در بهبود درمان های نوین و استفاده از جدیدترین دستگاه های پرتودرمانی در جهت کمک به بیماران سرطانی و ساخت مراکز درمانی جدید بسیار مهم است.

بهترین دستگاه پرتودرمانی

فن آوری و تکنیک های درمانی مورد استفاده برای درمان بیماران سرطانی به طور مداوم در حال بهبود است. پیشرفت‌های اخیر به نفع بسیاری از بیماران بوده، چرا که منجر به بهبود بیشتر و سریع تر، عوارض جانبی کمتر و کاهش تعداد جلسات درمان‌ شده است.
فن‌آوری جدید سیستم‌های مدیریت حرکت تومور IGRT، توانایی ردیابی تومور حین درمان را فراهم می‌کند که پرتوهای تشعشعی را دقیقاً به سمت سرطان هدف قرار می‌دهد و در عین حال آسیب به اندام‌های مهم مجاور را محدود می‌کند. پیشرفت‌ها در تصویربرداری با CT و MRI، تیم‌های درمانی را قادر می‌سازد تا حرکات بیمار مانند حرکات تنفسی (حرکات قفسه سینه و شکم حین دم و بازدم) و همچنین تطبیق درمان با تغییرات شکل و اندازه تومور را جبران کنند.

تکنولوژی در زمینه پرتودرمانی با سرعت در حال پیشرفت است. به عنوان مثال برخی تومورها می توانند با روشهای پیچیده پرتودرمانی خارجی همانند استریوتاکتیک درمان شوند. دقت تابش پرتو در این نوع دستگاه رادیوتراپی بسیار بالا می باشد و استفاده از این روش بیشتر برای تومور هایی که در ناحیه مغز، ریه، کبد و استخوان قرار دارند توصیه می شود. در روش استریوتاکتیک برای افزایش دقت در هدف قرار دادن تومور ها از فناوری چهار بعدی استفاده می شود. بعد چهارم شامل زمان و حرکات تومور است. به همین سبب می توان دوز بسیار مناسبی از اشعه را به ناحیه تومور  رساند و از آسیب دیدگی بافت های سالم جلوگیری نمود.

سرمایه گذاری مستمر در خدمات پرتودرمانی، تحقیقات بالینی و آزمایشگاهی، و تیم متخصص رادیوتراپی انکولوژی آموزش دیده برای سلامت تمامی افراد، در حال حاضر و آینده حیاتی است.

پرتودرمانی چیست؟

پرتودرمانی که رادیوتراپی نیز نامیده می شود، از پرتوهای با انرژی بالا برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند. نوع اشعه در پرتودرمانی اغلب از نوع اشعه ایکس است. اما انواع دیگری از پرتودرمانی وجود دارد، از جمله پرتوهای پروتون.

روش های مدرن تشعشع دقیق هستند. آنها پرتوها را مستقیماً به سمت سرطان نشانه می روند و در عین حال از بافت های سالم در برابر دوزهای بالای تابش محافظت می کنند.

انواع پرتودرمانی

دو نوع اصلی پرتودرمانی وجود دارد: پرتو درمانی خارجی (EBRT) و براکی تراپی. در واقع پرتودرمانی می تواند در داخل یا خارج از بدن شما انجام شود.

پرتودرمانی خارجی

رایج ترین نوع پرتودرمانی خارجی است. در این درمان از دستگاه بزرگی به نام شتاب دهنده خطی استفاده می شود. پرتوهای پرانرژی از دستگاه به نقطه ای دقیق روی بدن شما هدایت می شوند.

پرتودرمانی خارجی اغلب مستلزم چندین جلسه درمانی در طی چند روز تا چند هفته (معمولا از شنبه تا چهارشنبه) است. هنگامی که روی تخت درمان دراز کشیده اید، بازوی دستگاهی به نام شتاب دهنده خطی به دور شما می چرخد. به طور کلی در هر زاویه خاص، دوز کوچکی از تشعشع تابیده می شود و نهایتا با تکمیل چرخش دستگاه، دوز نهایی در اطراف تومور شکل می گیرد. این نحوه درمان، آسیب به سلول‌های سالم را به حداقل و آسیب به سلول‌های سرطانی را به حداکثر می‌رساند.

شتاب‌دهنده‌های خطی می‌توانند با استفاده از تکنیک‌هایی که به عنوان پرتودرمانی با شدت تعدیل‌شده IMRT شناخته می‌شوند، درمان دقیقی را برای یک سرطان بسیار کوچک ارائه دهند یا سرطان را در نزدیکی قسمت‌های حساس بدن درمان کنند.

پرتودرمانی داخلی

براکی تراپی درمانی است که در آن منبع پرتو در داخل بدن شما قرار می گیرد. به براکی تراپی، رادیوتراپی داخلی نیز گفته می شود. در این نوع درمان، دانه ها یا کپسول هایی که حاوی منبع اشعه هستند، در بدن، داخل یا نزدیک تومور قرار می گیرند. براکی تراپی نیز مانند رادیوتراپی با پرتوی خارجی ، یک روش موضعی است و تنها قسمت خاصی از بدن شما را درمان می کند. با استفاده از روش براکی تراپی، منبع اشعه در بدن شما برای مدت معینی اشعه تولید می کند.

براکی تراپی اغلب برای درمان سرطان های سر و گردن، پوست، رحم، دهانه رحم و چشم استفاده می شود.

اشعه ایکس یا ذرات بدون درد و نامرئی هستند. بدن شما بعد از درمان رادیواتراپی خارجی و براکی تراپی به روش HDR، خواص رادیواکتیو ندارد، بنابراین قرار گیری تان در کنار دیگران، از جمله کودکان و زنان باردار، ایمن و بی خطر است. در صورت انجام رادیوتراپی سیستمیک، در خصوص مسائل ایمنی شامل قرارگیری شما در کنار افراد مختلف، با پزشک خود صحبت کنید.

آیا در طول درمان باید از زنان باردار و کودکان خردسال اجتناب کنم؟

اگر تحت پرتودرمانی خارجی باشید، خطری برای افراد دیگر نخواهید داشت و می توانید در تمام مراحل درمان در اطراف زنان باردار و کودکان خردسال و سایر افراد باشید. البته توجه داشته باشید، همانطور که در دوران بارداری نباید سی تی اسکن انجام دهید، اگر فکر می کنید خود شما باردار هستید نباید پرتودرمانی انجام دهید. چرا که جهت پرتودرمانی، هر روز برای مدت کوتاهی تحت معرض تشعشع قرار می‌گیرید و این می‌تواند به جنین آسیب برساند. اما خاصیت این تشعشع بعد از اتمام درمان در کسری از ثانیه از بدن شما محو می شود و لذا قرارگیری شما کنار دیگران بلامانع است.

تعداد جلسات پرتودرمانی

پرتودرمانی برای هر بیمار مبتلا به سرطان متفاوت است. درمان بر اساس عوامل متعددی تجویز می شود، از جمله:

نوع، اندازه و محل سرطان
آیا سرطان به سایر نواحی بدن سرایت کرده است یا خیر
قصد درمان، به عنوان مثال. تسکین یا درمان علائم
آیا پرتودرمانی به تنهایی یا همراه با سایر اشکال درمان مانند شیمی درمانی یا ایمونوتراپی استفاده می شود
سلامت عمومی و ترجیحات شخصی بیمار

پرتودرمانی چگونه به بیماران کمک می کند؟

پرتودرمانی اغلب بخشی از برنامه درمانی بیمارانی است که به سرطان مبتلا شده اند. همچنین جایگاه بسیار مهمی در تسکین علائم بیماری پیشرفته دارد. در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته، پرتودرمانی معمولاً برای کوچک کردن تومورها و/یا درمان سرطان هایی که گسترش یافته اند استفاده می شود. این باعث تسکین درد، خونریزی و سایر علائم می شود که برای بهبود کیفیت زندگی بیمار سرطانی حیاتی است.

راهنمای انتخاب بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران

 

خلاصه مطلب

انواع بیماران مبتلا به سرطان در یک نقطه ای از مسیر درمان خود نیازمند پرتودرمانی خواهند بود. حقیقتا جامعه ی ما به شدت نیاز به پزشکان متعهد و دلسوز دارد که البته تعدادشان هم کم نیست. دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از متخصصان در زمینه پرتودرمانی هستند که به طور تخصصی انواع سرطان ها از جمله سرطان پروستات، سرطان های مری، معده، رکتوم، پوست و… را با رادیوتراپی پیشرفته استریوتاکتیک، تکنیکVMAT  SRS ، SBRT، FSRT  انجام می دهند. تنها کافیست در اینترنت سرچ کنید تا سابقه درخشان ایشان را ببینید.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

منبع

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن