درمان سرطان غده تیموس (تیموما) با رادیوتراپی یا پرتودرمانی

رادیوتراپی سرطان تیموس
4.2/5 - (4 امتیاز)

پرتودرمانی سرطان تیموس چگونه است؟

ایا سرطان غده تیموس درمان دارد | بله رادیوتراپی

در رادیوتراپی یا پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی به شکل اشعه ایکس یا ذرات رادیواکتیو برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. یکی از روش های درمان سرطان غده تیموس که به آن تیموما یا تایموما نیز گفته می شود، پرتودرمانی سرطان تیموس می باشد.

پرتودرمانی تیموس را می توان به روش های مختلفی مورد استفاده قرار داد:

  •         اگر پس از جراحی مقداری از بافت سرطانی در تصویربرداری های بعد از جراحی مشهود باشد، از پرتودرمانی استفاده می شود.
  •         حتی زمانی که هیچ تومور قابل مشاهده ای پس از جراحی باقی نمانده باشد، گاهی اوقات پرتودرمانی برای از بین بردن نواحی سرطانی میکروسکوپی که ممکن است بعد از جراحی باقی مانده باشند، انجام می شود. این روش، درمان کمکی یا ادجونت نامیده می شود. این نوع رادیوتراپی، تقریباً برای تمام تایموما های مرحله II، III و IV و برای اکثر کارسینوم های تایمیک انجام می شود.
  •         برخی از بیمارانی که نمی توانند عمل جراحی انجام دهند با پرتودرمانی بتنهایی درمان می شوند. گاهی اوقات شیمی درمانی همراه با پرتودرمانی نیز انجام می شود.
  •         برای افراد مبتلا به سرطان پیشرفته، پرتودرمانی گاهی اوقات می تواند به کاهش (تسکین) علائم سرطان مانند تنگی نفس، درد، خونریزی یا مشکل در بلع کمک کند.

 

انواع روش های پرتودرمانی تیموس

پرتودرمانی چیست و چگونه انجام میشود
پرتودرمانی با شدت تعدیل یافته

نوع رادیوتراپی سرطان غده تیموس معمولا پرتودرمانی خارجی است. در این نوع پرتودرمانی از اشعه ایکس منتشر شده از دستگاهی خارج از بدن بیمار برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این درمان بسیار شبیه عکسبرداری با اشعه ایکس است، اما در پرتودرمانی انرزی اشعه بسیار بیشتر است.

نوع  ساده پرتودرمانی خارجی، پرتودرمانی سه بعدی کانفورمال (3D-CRT) نام دارد. این تکنیک تا حدی میتواند تومور را هدف قرار دهد و آسیب اشعه به بافت های سالم مجاور مانند ریه ها و قلب را کاهش دهند.

یک شکل پیشرفته از رادیوتراپی به نام پرتودرمانی با شدت تعدیل شده (IMRT) نیز وجود دارد. در این روش از یک دستگاه کامپیوتری استفاده می شود که در حین ارسال پرتو در اطراف بیمار حرکت می کند. همزمان با شکل دادن به پرتوها و هدف قرار دادن آنها به سمت تومور از چندین زاویه، می توان شدت (قدرت) پرتوها را تنظیم کرد تا دوز بافت های سالم و حساس به اشعه به حداقل برسد. این امر می تواند شانس بیشتری برای افزایش میزان موفقیت و کاهش عوارض جانبی ارائه دهد.

 

تعداد جلسات پرتودرمانی سرطان غده تیموس

رادیوتراپی غده تیموس

قبل از جلسات رادیوتراپی تیموس، تیم پزشکی اندازه‌ گیری‌ های دقیقی را برای تعیین زوایای صحیح برای نشانه‌ گیری پرتوها و دوز مناسب تابش انجام می ‌دهد. آنها همچنین سی تی اسکن های ویژه ای را برای کمک به برنامه ریزی درمان از شما می گیرند. هر جلسه فقط چند دقیقه طول می کشد، درد ندارد و برای اطرافیان بیمار ضرری ندارد.

اغلب، پرتودرمانی 5 روز در هفته و به مدت چند هفته انجام می شود.

 

عوارض جانبی احتمالی پرتودرمانی غده تیموس

پرتودرمانی سرطان
پرتودرمانی سرطان

عوارض جانبی شایع پرتودرمانی عبارتند از:

  •         خستگی
  •         تغییرات پوستی در محل عبور اشعه، مانند قرمزی و تاول
  •         تهوع و استفراغ
  •         تحریک مری (لوله بین دهان و معده)، که می تواند باعث بلع دردناک و مشکلات غذا خوردن شود
  •         کم اشتهایی و کاهش وزن

رادیوتراپی سرطان تیموس می تواند به مغز استخوان آسیب برساند و منجر به کاهش پلاکت های خون شود. این عارضه می تواند منجر به کم خونی (کاهش گلبول های قرمز خون) شود که به نوبه خود می تواند باعث احساس ضعف و خستگی در افراد شود. همچنین می تواند منجر به کاهش تعداد گلبول های سفید خون شود که خطر ابتلا به عفونت های جدی را افزایش می دهد.

پرتودرمانی در ناحیه قفسه سینه همچنین می تواند به ریه ها آسیب برساند. این امر می تواند منجر به بروز مشکلات تنفسی و تنگی نفس شود. این عوارض معمولاً پس از توقف پرتودرمانی بهتر می شود، اما گاهی اوقات آسیب ها طولانی مدت هستند.

اکثر عوارض جانبی دیگر نیز کوتاه مدت هستند و با گذشت زمان پس از انجام پرتودرمانی بهبود می یابند.

اگر پرتودرمانی همراه با شیمی درمانی انجام شود، عوارض جانبی اغلب شدت می یابند.

اگر عوارض جانبی ناشی از پرتودرمانی را تجربه می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. در بیشتر موارد راه هایی برای کمک به کنترل این علائم وجود دارد.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی تخمدان

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن