علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم
امتیاز خود را ثبت کنید

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم، سرطانی است که در سلول‌های دهانه رحم شما ایجاد می‌شود. عفونت‌های HPV باعث بیشتر سرطان‌های دهانه رحم می‌شوند. انجام آزمایش پاپ اسمیر و داشتن رابطه جنسی ایمن مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید برای کمک به پیشگیری از سرطان دهانه رحم انجام دهید. جراحی، پرتو درمانی و شیمی‌درمانی درمان‌های اصلی سرطان دهانه رحم هستند.

سرطان دهانه رحم چیست؟

هنگامی که شما به سرطان دهانه رحم مبتلا هستید، بافت سرطانی روی سطح دهانه رحم شما تشکیل می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که سلول‌های روی دهانه رحم شما شروع به تغییر به سلول‌های پیش سرطانی می‌کنند. عفونت HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) تقریباً تمام موارد سرطان دهانه رحم را ایجاد می‌کند. HPV ویروسی است که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. شما می‌توانید خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را با انجام غربالگری منظم سرطان دهانه رحم (مانند پاپ اسمیر) و دریافت واکسن HPV کاهش دهید.

سرطان دهانه رحم اغلب تا زمانی که شروع به گسترش کند، باعث ایجاد علائم نمی‌شود. به همین دلیل است که غربالگری منظم و واکسن HPV بسیار مهم هستند. سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه بسیار قابل درمان است. یک پزشک می‌تواند آن را با جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و سایر داروهای سرطان درمان کند.

سالانه حدود ۱۴،۰۰۰ نفر به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند. زنان و افرادی که هنگام تولد به عنوان زن تعیین جنسیت شده‌اند (AFAB) بین ۳۵ تا ۴۴ سالگی بیشتر در معرض تشخیص هستند.

انواع سرطان دهانه رحم

دو نوع اصلی سرطان دهانه رحم وجود دارد: کارسینومای سلول سنگفرشی و آدنوکارسینوما. حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از سرطان‌های دهانه رحم کارسینومای سلول سنگفرشی هستند، در حالی که ۱۰ تا ۲۰ درصد آن‌ها آدنوکارسینوما هستند. شما همچنین می‌توانید ترکیبی از هر دو نوع را داشته باشید. پرتودرمانی سرطان رحم

سرطان دهانه رحم

علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم چیست؟

مراحل اولیه سرطان دهانه رحم معمولاً شامل علائم نیستند و تشخیص آن دشوار است. ایجاد علائم اولیه سرطان دهانه رحم ممکن است زمان ببرد.

علائم و نشانه‌های سرطان دهانه رحم مرحله I می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • ترشحات واژینال آبکی یا خونی که ممکن است شدید باشد و بوی بدی داشته باشد.
  • خونریزی واژینال بعد از رابطه جنسی، بین قاعدگی یا بعد از یائسگی.
  • درد هنگام رابطه جنسی (دیسپارونی).

اگر سرطان به بافت‌ها یا اندام‌های نزدیک گسترش یافته است، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مشکل یا دردناک بودن ادرار، گاهی اوقات با خون در ادرار.
اسهال یا درد یا خونریزی از رکتوم هنگام مدفوع کردن.
خستگی، کاهش وزن و اشتها.
احساس عمومی بیماری.
کمردرد خفیف یا تورم در پاهای شما.
درد لگن یا شکم.
اگر دچار خونریزی غیر طبیعی، ترشحات واژینال غیرعادی یا هرگونه علائم غیرقابل توضیح دیگری شدید، باید با یک پزشک تماس بگیرید.

برای اطلاع از علائم هشدار دهنده سرطان ها کلیک کنید.

چه چیزی باعث سرطان دهانه رحم می‌شود؟

بیشتر سرطان‌های دهانه رحم توسط HPV، یک عفونت منتقله از راه جنسی ایجاد می‌شوند. HPV از طریق تماس جنسی (مقعدی، دهانی یا واژینال) گسترش می‌یابد و می‌تواند منجر به سرطان شود. بیشتر افراد در برخی مواقع در زندگی خود به HPV مبتلا می‌شوند و متوجه آن نمی‌شوند زیرا بدن آن‌ها با عفونت مبارزه می‌کند. اما اگر بدن شما با عفونت مبارزه نکند، می‌تواند باعث تغییر سلول‌های دهانه رحم شما به سلول‌های سرطانی شود. تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از سرطان

HPV و سرطان دهانه رحم

بیش از 100 نوع HPV وجود دارد و نشان داده شده است که منجر به سرطان می‌شوند. تشخیص زودهنگام این سویه‌های HPV در پیشگیری از سرطان دهانه رحم کلیدی است. واکسن HPV می‌تواند با محافظت از شما در برابر HPV که باعث تا 90 درصد از تمام سرطان‌های دهانه رحم می‌شود، به پیشگیری از عفونت HPV کمک کند.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند؟

در بسیاری از موارد، ممکن است هیچ عامل خطر شناخته شده‌ای برای سرطان دهانه رحم نداشته باشید. در مواقع دیگر، شما یک یا چند عامل خطر دارید. برخی از عوامل خطر در کنترل شما هستند:

سابقه غربالگری: افرادی که در فواصل زمانی منظم آزمایش پاپ اسمیر انجام نداده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند (زیرا آزمایش‌های پاپ اسمیر می‌توانند سلول‌های پیش سرطانی را تشخیص دهند).

عفونت HPV: برخی از انواع HPV باعث سرطان دهانه رحم می‌شوند. کاهش خطر ابتلا به HPV همچنین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهد.

سابقه جنسی: داشتن رابطه جنسی قبل از ۱۸ سالگی و داشتن شرکای جنسی متعدد ممکن است خطر ابتلا به عفونت HPV را افزایش دهد.

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

عفونت HIV: افراد مبتلا به HIV خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم بالاتر از حد متوسط دارند.

داشتن سیستم ایمنی ضعیف: داشتن سیستم ایمنی ضعیف باعث می‌شود بدن شما نتواند با عفونت‌ها مبارزه کند.

برخی از عوامل خطر وجود دارد که نمی‌توانید تغییر یا کنترل کنید. اینها عبارتند از:

DES (دی اتیل استیل بسترول): DES دارویی است که بین سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۷۱ برای جلوگیری از سقط جنین تجویز می‌شد. اگر والدین شما DES مصرف کرده باشند، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم باشید.
سابقه خانوادگی: سرطان دهانه رحم ممکن است دارای یک جزء ژنتیکی باشد.

سرطان دهانه رحم چقدر می تواند خطر باشد؟

تغییرات سلولی پیش سرطانی ممکن است به آرامی پیشرفت کنند، اما پس از تبدیل شدن به سرطان، می‌تواند به سرعت پیشرفت کند. سه تا هفت سال طول می‌کشد تا تغییرات سلولی غیر طبیعی به سرطان تبدیل شوند. آزمایش‌های پاپ اسمیر می‌توانند تغییرات سلولی پیش سرطانی را قبل از تبدیل شدن به سرطان تشخیص دهند. اگر آزمایش‌های پاپ اسمیر منظم انجام می‌دهید، خطر سرطان دهانه رحم کمتر میشود.

عوارض سرطان دهانه رحم

تشخیص و درمان زودهنگام سرطان دهانه رحم برای جلوگیری از عوارض تهدید کننده زندگی این بیماری بسیار مهم است. به همین دلیل، انجام منظم آزمایش پاپ اسمیر و HPV حیاتی است.

برخی از عوارض احتمالی سرطان دهانه رحم عبارتند از:

  • درد: سرطان زمانی که گسترش می‌یابد می‌تواند دردناک باشد.
  • تغییرات مثانه و روده: سرطان دهانه رحم می‌تواند باعث مشکلات ادراری مانند مشکل در ادرار کردن شود. همچنین می‌تواند باعث یبوست شود.
  • آسیب کلیوی: نارسایی کلیه عارضه‌ای از سرطان دهانه رحم پیشرفته است.
  • لخته خون: خطر لخته شدن خون به دلیل “چسبناک” شدن خون در زمان ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد. این ممکن است جریان خون شما را کند کرده و منجر به ایجاد لخته شود.
  • خونریزی: در صورت گسترش سرطان به این اندام‌ها ممکن است دچار خونریزی از واژن، رکتوم یا مثانه شوید.
  • چالش‌های باروری یا بارداری: بسته به درمانی که دریافت می‌کنید، ممکن است توانایی بارداری خود را از دست بدهید. جراحی روی دهانه رحم برای برداشتن سلول‌های سرطانی نیز می‌تواند خطر سقط جنین در بارداری‌های آینده را افزایش دهد.
  • عوارض جانبی درمان سرطان: شیمی درمانی، پرتودرمانی و سایر درمان‌های سرطان می‌توانند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند تهوع و استفراغ، خستگی و اختلال عملکرد جنسی ایجاد کنند.
تشخیص سرطان دهانه رحم

تشخیص سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم معمولاً به آرامی و طی چندین سال ایجاد می‌شود. قبل از تبدیل شدن به سرطان، سلول‌های دهانه رحم شما تغییرات زیادی را طی می‌کنند. سلول‌های طبیعی قبلی در دهانه رحم شما شروع به ظاهر شدن غیر طبیعی یا غیرطبیعی می‌کنند. این سلول‌های غیر طبیعی ممکن است از بین بروند، ثابت بمانند یا به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند.

غربالگری منظم سرطان دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر می‌تواند بیشتر موارد سرطان دهانه رحم را تشخیص دهد. هدف از غربالگری سرطان دهانه رحم تشخیص تغییرات سلولی در دهانه رحم قبل از تبدیل شدن به سرطان است. آزمایش پاپ اسمیر شامل بررسی سلول‌ها از دهانه رحم شما تحت میکروسکوپ است. این سلول‌ها از نظر علائم پیش سرطانی یا سایر ناهنجاری‌ها بررسی می‌شوند.

اگر نتیجه پاپ اسمیر شما غیر طبیعی بود، آزمایش‌های بیشتری لازم است. این می‌تواند شامل آزمایش HPV باشد که یک آزمایش خاص است که سلول‌های دهانه رحم شما را برای سویه‌های HPV که بیشتر احتمال دارد باعث سرطان شوند، بررسی می‌کند.

آزمایشات تشخیص سرطان دهانه رحم

اگر نتایج غربالگری شما غیر طبیعی بود، پزشک شما برای تأیید ابتلا به سرطان دهانه رحم، آزمایش‌های بیشتری انجام خواهد داد. اولین قدم در این مرحله معمولاً کولپوسکوپی است. کولپوسکوپ سلول‌های دهانه رحم شما را بزرگ می‌کند تا پزشک بتواند سلول‌های غیر طبیعی را ببیند. اگر سلول‌ها مشکوک یا غیرعادی به نظر می‌رسند، نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم را برداشته و برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه می‌فرستند.

آنها می‌توانند از هر یک از روش‌های زیر برای گرفتن نمونه بافت از دهانه رحم شما استفاده کنند:

  • بیوپسی پانچ: پزشک شما از یک ابزار برش با بالای گرد برای برش سلول‌های پیش سرطانی استفاده می‌کند.
  • کورتاژ اندوسرویکس: روشی که شامل خراشیدن پوشش دهانه رحم شما توسط پزشک با یک ابزار قاشق شکل به نام کورت است.
  • روش برداشتن الکتروسرجیکال حلقه‌ای (LEEP): پزشک شما از یک حلقه سیم برقی برای برداشتن بافت غیر طبیعی دهانه رحم استفاده می‌کند.
  • بیوپسی مخروطی: پزشک شما یک قطعه بافت مخروطی شکل کمی بزرگتر را از دهانه رحم شما برمی‌دارد.

اگر نتایج این آزمایشات سرطان دهانه رحم را تأیید کرد، آزمایش‌های بیشتری برای تعیین اینکه آیا بیماری گسترش یافته است (متاستاز) انجام خواهد شد. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مطالعات عملکرد کبد و کلیه.
  • آزمایش خون و ادرار.
  • اشعه ایکس از مثانه، رکتوم، روده و ریه.
  • سی تی اسکن.
  • ام آر آی.

نتایج این آزمایشات همچنین به پزشک شما در تعیین مرحله سرطان کمک می‌کند. سرطان دهانه رحم از مرحله I (کمترین شدت) تا مرحله IV (شدیدترین) متغیر است. تعیین مرحله به پزشک شما در تعیین بهترین برنامه درمانی کمک می‌کند.

مراحل سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم چهار مرحله اصلی دارد و در هر مرحله، زیر مرحله‌های مختلفی وجود دارد. مراحل اصلی سرطان دهانه رحم عبارتند از:

  • مرحله I: سرطان فقط در گردن رحم شما یافت می‌شود. به قسمت‌های عمیق‌تر بافت دهانه رحم شما گسترش نیافته است.
  • مرحله II: سرطان فراتر از دهانه رحم و رحم شما گسترش یافته است اما هنوز به دیواره لگن (بافت‌هایی که قسمت بین ران‌های شما را پوشانده‌اند) یا واژن تحتانی شما گسترش نیافته است.
  • مرحله III: سرطان به قسمت پایین واژن شما گسترش یافته است و ممکن است به دیواره لگن، حالب‌ها (لوله‌هایی که ادرار را از کلیه‌های شما به مثانه شما می‌برند) و غدد لنفاوی نزدیک گسترش یافته باشد.
  • مرحله IV: سرطان به مثانه، رکتوم یا سایر قسمت‌های بدن مانند استخوان‌ها یا ریه‌های شما گسترش یافته است.

پزشک شما بهترین فرد برای بحث در مورد مرحله سرطان دهانه رحم شما است.

عکس سرطان دهانه رحم

عکس سرطان دهانه رحم

سلول‌های سرطانی دهانه رحم در زیر میکروسکوپ نسبت به سلول‌های طبیعی یا سالم متفاوت به نظر می‌رسند. فقط یک پزشک می‌تواند این تغییرات را شناسایی کند. شما نمی‌توانید سرطان دهانه رحم را به تنهایی ببینید یا لمس کنید. یک پزشک ویژگی‌های زیر سلول‌های سرطانی دهانه رحم را مشاهده خواهد کرد:

  • اندازه و شکل متفاوت
  • از دست دادن ساختار 
  • افزایش مایع داخل سلول
  • مرکز تیره

درمان سرطان دهانه رحم

تیم درمان سرطان دهانه رحم شامل یک انکولوژیست زنان است. درمان سرطان دهانه رحم بر اساس عوامل بسیاری از جمله مرحله بیماری، سن و سلامت عمومی شما و اینکه آیا در آینده می خواهید فرزنددار شوید، تعیین می شود.

درمان های سرطان دهانه رحم عبارتند از پرتودرمانی، شیمی درمانی، جراحی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی.

کارآزمایی های بالینی گزینه درمانی دیگری هستند. آنها مطالعات تحقیقاتی کنترل شده برای آزمایش درمان های جدید برای سرطان هستند. اگر می خواهید در یک کارآزمایی بالینی شرکت کنید با انکولوژیست خود صحبت کنید.

برخی از افراد از درمان های جایگزین مانند رژیم غذایی، گیاهان دارویی، طب سوزنی و سایر روش ها برای تکمیل درمان سرطان خود استفاده می کنند. در مورد روش های جایگزینی که ادعا می کنند علائم سرطان را تسکین می دهند با پزشک خود صحبت کنید. برخی ممکن است کمک کنند، اما برخی دیگر ممکن است مضر باشند.

انواع درمان سرطان دهانه رحم

 

پرتودرمانی سرطان دهانه رحم

پرتودرمانی از پرتوهای انرژی برای کشتن سلول‌های سرطانی روی دهانه رحم استفاده می‌کند. دو نوع پرتودرمانی وجود دارد:

  • پرتودرمانی پرتو خارجی (EBRT): پرتوهای پرقدرت را از دستگاهی خارج از بدن به سمت سرطان نشانه می‌گیرد.
  • براکی‌تراپی: تابش را در داخل یا نزدیک سرطان قرار می‌دهد.
 

شیمی‌درمانی سرطان رحم

شیمی‌درمانی (شیمی) از داروهایی استفاده می‌کند که به داخل رگ‌های شما تزریق می‌شوند یا از طریق دهان مصرف می‌شوند تا سلول‌های سرطانی را بکشند. این دارو وارد خون شما می‌شود و برای کشتن سلول‌ها در هر نقطه از بدن شما موثر است. چندین دارو برای شیمی‌درمانی استفاده می‌شود و می‌توان آن‌ها را ترکیب کرد. شیمی‌درمانی اغلب در چرخه‌هایی انجام می‌شود. طول چرخه و برنامه یا فرکانس شیمی‌درمانی بسته به داروی مصرفی و محل سرطان در بدن شما متفاوت است.

جراحی سرطان دهانه رحم

انواع مختلفی از جراحی سرطان برای درمان سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود. پزشک شما می‌تواند فقط بافت‌های سرطانی را زمانی که سرطان در مراحل اولیه خود است، بردارد. برخی از رایج‌ترین انواع جراحی برای سرطان دهانه رحم عبارتند از:

  • جراحی لیزری: این جراحی از پرتو لیزر برای سوزاندن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند.
  • سرما درمانی: این جراحی سلول‌های سرطانی را منجمد کرده و آن‌ها را از بین می‌برد.
  • هیسترکتومی: این جراحی شامل برداشتن رحم و دهانه رحم شما می‌شود.
  • تراکولکتومی: این روش دهانه رحم و قسمت بالای واژن شما را بدون رحم شما برمی‌دارد.
  • خارج کردن لگن: این همان هیسترکتومی است اما شامل مثانه، واژن، رکتوم و بخشی از کولون شما نیز می‌شود، بسته به جایی که سرطان گسترش یافته است.

برخی افراد ممکن است ترکیبی از درمان‌ها را داشته باشند. پزشک شما ممکن است از پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی برای درمان سرطانی که گسترش یافته یا بازگشته است (عود کرده) استفاده کند. گاهی اوقات، پزشک شما قبل یا بعد از جراحی از پرتودرمانی و شیمی‌درمانی استفاده خواهد کرد.

 

درمان هدفمند سرطان دهانه رحم

درمان دارویی هدفمند سلول‌های سرطانی خاصی را بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم از بین می‌برد. این دارو با هدف قرار دادن پروتئین‌هایی عمل می‌کند که کنترل می‌کنند سلول‌های سرطانی چگونه رشد و گسترش می‌یابند. با یادگیری بیشتر در مورد سلول‌های سرطانی، دانشمندان قادر به طراحی درمان‌های هدفمندتری هستند که این پروتئین‌ها را از بین می‌برند.

ایمونوتراپی سرطان دهانه رحم

ایمنی درمانی از دارو برای تحریک سیستم ایمنی بدن شما برای شناسایی و از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. سلول‌های سرطانی برای پنهان شدن از سیستم ایمنی بدن شما وانمود می‌کنند که سالم هستند. ایمنی درمانی به هدف قرار دادن این سیگنال‌ها کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی نتوانند بدن شما را فریب دهند و فکر کنند که یک سلول سالم است.

آیا سرطان دهانه رحم قابل درمان کامل است؟

بله. این سرطان بسیار قابل درمان است، به خصوص اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود. پزشکان معمولاً از اصطلاح “رمیسیون” برای توصیف سرطانی که از بین رفته است استفاده می کنند. اما هنوز هم ممکن است برگردد. برای پیشگیری از سرطان سینه کلیک کنید.

آیا برای سرطان دهانه رحم مرحله I به شیمی درمانی نیاز دارید؟

خیر. ممکن است برای سرطان دهانه رحم مرحله I به شیمی درمانی نیاز نداشته باشید. جراحی معمولاً اولین درمانی است که پزشک شما برای مرحله 1 توصیه می‌کند. اما مواردی وجود دارد که شیمی درمانی نیز یک گزینه است.

آیا سرطان دهانه رحم در مرحله IV قابل درمان است؟

درمان در این مرحله بعید است، اما بهبودی ممکن است. مرحله IV پیشرفته ترین مرحله سرطان دهانه رحم است. این بدان معناست که سلول‌های سرطانی به سایر اندام‌ها و بافت‌های بدن شما گسترش یافته‌اند. پزشک شما همچنان بهترین راه‌ها را برای از بین بردن سرطان توصیه می‌کند. پرتودرمانی، شیمی درمانی و درمان هدفمند هنوز برای شما گزینه هستند. برای سرطان سینه کلیک کنید.

آیا می توان از سرطان دهانه رحم پیشگیری کرد؟

کارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به پیشگیری از سرطان دهانه رحم انجام دهید. دریافت معاینات منظم زنان و انجام آزمایش پاپ اسمیر مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم است. کارهای دیگری که می توانید انجام دهید عبارتند از:

  • واکسن HPV را دریافت کنید (در صورت واجد شرایط بودن).
  • هنگام رابطه جنسی از کاندوم یا سایر روش های سد استفاده کنید.
  • شرکای جنسی خود را محدود کنید.
  • سیگار کشیدن و مصرف محصولات دخانی را ترک کنید.

چشم انداز سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم جدی است، اما به خصوص در مراحل اولیه بسیار قابل درمان است. اگر تشخیص داده شدید، نگرانی در مورد سلامتی خود یا احساس خشم از ابتلا به سرطان طبیعی است. شما می‌خواهید سرطان از بین برود تا بتوانید به زندگی طولانی و پربار خود ادامه دهید. در مورد درمان توصیه شده از پزشک خود سوال کنید.

درمان سرطان می‌تواند دشوار باشد و عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند. برای کمک به عزیزان خود تکیه کنید. گروه‌های حمایتی برای افراد مبتلا به سرطان همچنین می‌توانند زمانی که به کسی نیاز دارید که درک کند چه چیزی را تجربه می‌کنید، مفید باشند.

پس از پایان درمان، پزشک شما می‌خواهد شما را از نزدیک تحت نظر داشته باشد تا مطمئن شود سرطان برنمی‌گردد. حتی اگر به بهبودی برسید، احتمالاً همیشه سرطان در ذهن شما خواهد بود و نگران بازگشت آن هستید. این یک پاسخ طبیعی به ابتلا به سرطان است. صحبت کردن در مورد احساسات خود با یک مشاور، دوست صمیمی یا پزشک می‌تواند مفید باشد.

ماموگرافی چیست؟

سرطان رحم

طول عمر بیماران سرطان دهانه رحم

بقای سرطان دهانه رحم بسیار خوب است، به خصوص زمانی که پزشک شما سلول‌ها را در سطح پیش سرطانی (قبل از تبدیل شدن به سلول‌های سرطانی) تشخیص دهد. طبق گفته موسسه ملی سرطان، بقای نسبی پنج ساله به شرح زیر است:

  • اگر سرطان دهانه رحم گسترش نیافته است، نرخ بقای نسبی پنج ساله 91٪ است. تقریباً نیمی از همه سرطان‌های دهانه رحم در این مرحله تشخیص داده می‌شوند.
  • اگر سرطان دهانه رحم به بافت‌های اطراف گسترش یافته است، نرخ بقای نسبی پنج ساله 60٪ است.
  • اگر سرطان دهانه رحم به غدد لنفاوی و اندام‌های دور گسترش یافته است، نرخ بقای نسبی پنج ساله حدود 19٪ است.

این آمار لزوماً پیش‌بینی نمی‌کند که چه اتفاقی برای شما می‌افتد. پزشک شما بهترین فرد برای بحث در مورد چشم‌انداز شما است که برای شما منحصر به فرد است. برای علائم هشدار دهنده سرطان کلیک کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر متوجه هر چیزی شدید که برای شما غیر طبیعی است باید با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از مواردی که باید به آن توجه کنید عبارتند از:

  • خونریزی بین قاعدگی یا بعد از یائسگی
  • ترشحات آبکی واژینال
  • درد لگن یا درد در هنگام رابطه جنسی

اگر مطمئن نیستید که آخرین آزمایش پاپ اسمیر شما چه زمانی بوده است با پزشک خود تماس بگیرید. آنها می‌توانند شما را در یک برنامه منظم قرار دهند تا اطمینان حاصل شود که هر گونه تغییری در دهانه رحم شما زود تشخیص داده می‌شود. برای بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران کلیک کنید.

خلاصه

دریافت تشخیص سرطان دهانه رحم می‌تواند باعث طغیان احساسات شود. احتمالاً در چند هفته و ماه آینده سوالات زیادی خواهید داشت. چه درمانی بهترین شانس بهبودی را به من می‌دهد؟ آیا سرطان برمی‌گردد؟ برای اطمینان از درک تشخیص و برنامه درمانی خود، سوالات و نگرانی‌های خود را با پزشک خود در میان بگذارید. درمان می‌تواند شامل جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا ترکیبی از درمان‌ها باشد.

به تعویق انداختن آزمایش پاپ اسمیر و سایر معاینات زنان آسان است. اما این آزمایش‌ها برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم زمانی که بیشتر قابل درمان است بسیار مهم هستند. اگر مطمئن نیستید که آخرین آزمایش پاپ اسمیر شما چه زمانی بوده است، با یک پزشک صحبت کنید تا بتواند شما را در یک برنامه منظم قرار دهد.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن