رادیوتراپی یا پرتودرمانی برای سرطان بیضه چگونه است؟

رادیوتراپی بیضه
5/5 - (1 امتیاز)

همه چیز درباره پرتودرمانی سرطان بیضه

پرتودرمانی سرطان بیضه

در پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی (مانند پرتوهای گاما یا اشعه ایکس) یا ذرات (مانند الکترون، پروتون یا نوترون) برای از بین بردن سلول‌ های سرطانی یا کاهش رشد آنها استفاده می شود. در پرتودرمانی سرطان بیضه، از اشعه عمدتا برای از بین بردن سلول های سرطانی که به غدد لنفاوی گسترش یافته اند، استفاده می شود.

پرتودرمانی ای که در آن یک دستگاه پرتو را در قسمت خاصی از بدن تنظیم و هدایت می کنند، تحت عنوان پرتودرمانی خارجی شناخته می شود. این درمان بسیار شبیه عکسبرداری با اشعه ایکس است، با این تفاوت که شدت اشعه بیشتر است. تشعشع به هیچ وجه ضرری ندارد. قبل از شروع جلسات پرتودرمانی، تیم پزشکی اندازه گیری‌ های دقیقی را برای تعیین زوایای صحیح برای نشانه ‌گیری پرتوها و دوز مناسب تابش انجام می ‌دهد. هر جلسه پرتو درمانی بیضه فقط چند دقیقه طول می کشد.

به طور کلی پرتودرمانی بیضه عمدتاً برای بیماران مبتلا به سمینوما که به اشعه بسیار حساس است و پاسخ خوبی به درمان می دهد، استفاده می شود. همچنین گاهی اوقات پس از ارکیکتومی (عمل برداشتن بیضه) استفاده می شود و اشعه به سمت غدد لنفاوی پشت شکم (غدد لنفاوی خلفی صفاقی) هدایت می شود. این کار برای از بین بردن بقایای کوچک سرطان در آن دسته از غدد لنفاوی است که قابل مشاهده نیستند. همچنین می ‌توان از رادیوتراپی بیضه برای درمان مقادیر کمی از سمینوما که به گره‌ ها گسترش یافته است (بر اساس تغییرات مشاهده شده در CT و اسکن PET) استفاده کرد.

همچنین گاهی اوقات از پرتودرمانی برای درمان سرطان بیضه (هم سمینوما و هم غیر سمینوما) که به اندام های دوردست (مانند مغز یا استخوان) گسترش یافته است، استفاده می شود.

 

عوارض پرتو درمانی بیضه

عوارض پرتودرمانی بیضه

پرتو درمانی سرطان بیضه می تواند بافت سالم مجاور را همزمان با سلول های سرطانی تحت تاثیر قرار دهد. برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشکان با دقت دوز دقیق مورد نیاز شما را مشخص می کنند و پرتوها را برای برخورد به تومور مورد هدف قرار می دهند. در درمان سرطان بیضه اغلب از دوزهای کمتری نسبت به سایر انواع سرطان استفاده می شود.

عوارض جانبی شایع رادیوتراپی سرطان بیضه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  •   خستگی
  •   حالت تهوع
  •   اسهال

برخی از مردان تغییرات پوستی مانند قرمزی، تاول یا پوسته پوسته شدن را نیز تجربه می کنند، اما این تغییرات غیر معمول است.

این عوارض جانبی پس از اتمام جلسات پرتودرمانی بهتر می شوند. اگر پرتو به بیضه سالم برسد می تواند بر باروری (تعداد اسپرم ها) تأثیر بگذارد، بنابراین یک محافظ ویژه از جنس سرب روی بیضه سالم قرار می گیرد تا به محافظت از آن کمک کند.

پرتودرمانی همچنین می تواند یکسری اثرات طولانی مدت داشته باشد، از جمله آسیب به رگ های خونی یا سایر اندام های نزدیک غدد لنفاوی تحت درمان، و همچنین می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان نوع دوم (غیر از بیضه) در آینده شود. این خطرات در گذشته زمانی که از دوزهای بالاتر استفاده می شد و بافت بیشتری در معرض اشعه قرار می گرفت، بیشتر بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی این عوارض و خطرات به حداقل خود رسیده اند.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی بیضه

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم. پرتودرمانی یکی از روش های درمان سرطان پروستات با نتیاج بسیار موفقیت آمیز است. برای اطلاع از پرتودرمانی سرطان پروستات یا رادیوتراپی سرطان پروستات کلیک کنید.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

منبع: cancer.org

لینک مفید:
هر آنچه باید در مورد سرطان پروستات بدانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن