شانس زنده ماندن در سرطان روده

شانس زنده ماندن در سرطان روده
5/5 - (1 امتیاز)

طول عمر بیماران سرطان روده

شانس زنده ماندن در سرطان روده به عوامل متعددی بستگی دارد و یک پاسخ قطعی برای همه افراد وجود ندارد. با این حال، پیشرفت‌های چشمگیر در تشخیص زودهنگام، درمان‌ها و مراقبت‌های حمایتی، به طور قابل توجهی شانس بهبودی و افزایش طول عمر بیماران را افزایش داده است.

 

طول عمر بیماران سرطان کولورکتال

نرخ بقاء می‌تواند به شما ایده بدهد که چه درصدی از افرادی که همان نوع و مرحله سرطان را دارند، پس از تشخیص (معمولا ۵ سال) زنده مانده‌اند. این نرخ‌ها نمی‌توانند به شما بگویند که چقدر زنده خواهید ماند، اما ممکن است به شما کمک کنند تا درک بهتری از احتمال موفقیت درمان خود داشته باشید.

طول عمر بیماران سرطان کولون

شانس زنده ماندن در سرطان روده به طرز امیدوارکننده‌ای بالا است؛ بیش از 92 درصد از بیمارانی که در مرحله اول سرطان کولون تشخیص داده می‌شوند، حداقل پنج سال پس از تشخیص زنده می‌مانند. نرخ بقای مراحل پیشرفته‌تر نیز به طور پیوسته در حال افزایش است که این امر عمدتا به دلیل در دسترس بودن گزینه‌های درمانی موثرتر و درک بهتر بیماری با گذشت زمان است. برای پیشگیری از سرطان روده کلیک کنید.

عوامل موثر

در حالی که اطلاعات نرخ بقای سرطان کولون می‌تواند به افراد کمک کند تا بیشتر در مورد تجربیات سایر بیماران بیاموزند، آمارها عوامل شخصی را که می‌توانند شانس بقای یک فرد را بهبود بخشند، در نظر نمی‌گیرند. برای مثال:

افرادی که به طور منظم تحت غربالگری قرار می‌گیرند، شانس تشخیص زودهنگام و در نتیجه شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. تخمین زده می‌شود که تا 60 درصد از کل مرگ و میرهای مرتبط با سرطان کولون را می‌توان با رعایت توصیه‌های مناسب برای غربالگری پیشگیری کرد.

افرادی که کاندیدای مناسبی برای درمان‌های سنتی محسوب نمی‌شوند، می‌توانند با در نظر گرفتن کارآزمایی‌های بالینی، دامنه گزینه‌های خود را گسترش دهند. اگرچه شرکت در یک کارآزمایی بالینی تضمین کننده شانس بالاتر بقاء نیست، اما به بیماران این فرصت را می‌دهد که از اولین کسانی باشند که از یک درمان جدید امیدوارکننده برای سرطان کولون بهره‌مند می‌شوند.

افرادی که تحت مراقبت یک متخصص انکولوژی یا ترجیحاً یک تیم از متخصصان انکولوژی با تجربه گسترده در درمان انواع مختلف سرطان کولورکتال هستند، اغلب از درمان‌های فردی‌تر بهره‌مند می‌شوند. برای مثال، برخی از درمان‌هایی که برای سرطان رکتوم موثر هستند، برای سرطان کولون کمتر موثر هستند و متخصصان انکولوژی که بیماران زیادی را با این شرایط درمان می‌کنند، تجربه گسترده‌تری با این درمان‌ها دارند و می‌توانند برنامه‌های درمانی سفارشی‌تری طراحی کنند.

برای پرتودرمانی سرطان روده بزرگ کلیک کنید.

طول عمر بیماران سرطان روده

شانس زنده ماندن در سرطان روده

یکی از عواملی که می‌تواند به تعیین شانس زنده ماندن در سرطان روده کمک کند، این است که تا زمان تشخیص، بدخیمی چقدر پیشرفت کرده است. مانند سایر انواع سرطان، هر چه سرطان روده زودتر تشخیص داده شود، احتمالاً پیش آگهی بهتر خواهد بود. این تا حد زیادی به این دلیل است که وقتی سرطان روده تشخیص داده نمی‌شود، احتمال بیشتری برای متاستاز (گسترش) در سراسر بدن دارد، بنابراین درمان موثر بدخیمی دشوارتر می‌شود.

 طبق پایگاه داده برنامه نظارت، اپیدمیولوژی و نتایج (SEER) موسسه ملی سرطان، نرخ بقای پنج ساله برای سرطان کولورکتال موضعی (سرطانی که محدود به کولون یا رکتوم است) 90.6 درصد و نرخ بقای پنج ساله برای سرطان کولورکتال دور (سرطانی که به مناطق دور بدن گسترش یافته است) 14.7 درصد است.

خوشبختانه، سرطان کولون نسبتاً کند رشد می‌کند و معمولاً پولیپ‌های خوش خیم (غیر سرطانی) حدود 10 تا 15 سال طول می‌کشد تا به سرطان تبدیل شوند. در این مدت، سرطان کولون اغلب هیچ علامت قابل توجهی ایجاد نمی‌کند، به همین دلیل است که شرکت در غربالگری‌های منظم بسیار مهم است (به طور کلی توصیه می‌شود افرادی که در معرض خطر متوسط هستند حداقل هر 10 سال یک بار از سن 45 سالگی غربالگری شوند). 

هنگامی که بدخیمی به قسمت دیگری از بدن متاستاز کرد سرطان کولون معمولاً به مغز، ریه، کبد، صفاق و غدد لنفاوی گسترش می‌یابد ممکن است شروع به ایجاد علائم در آن ناحیه دور کند. به عنوان مثال، اگر سرطان کولون به ریه‌ها متاستاز کند، می‌تواند باعث مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس و سرفه مزمن شود. یا اگر سرطان کولون به کبد متاستاز کند، می‌تواند باعث زردی و حالت تهوع شود.

برای پرتودرمانی سرطان روده کوچک کلیک کنید.

گزینه های درمان سرطان روده

در بسیاری از موارد، سرطان روده بسیار قابل درمان است. متخصصان سرطان روده از روش‌های مختلفی برای درمان این بدخیمی استفاده می‌کنند، از جمله:

  • جراحی
  • پرتودرمانی
  • شیمی درمانی
  • تخریب تومور
  • پرتودرمانی پروتون
  • درمان هدفمند

هر یک از این گزینه‌های درمانی مجموعه ریسک‌ها و مزایای خاص خود را دارد و یک متخصص سرطان روده می‌تواند دوره درمانی مناسب برای نیازهای خاص شما را توصیه کند. پزشک شما هنگام تدوین برنامه درمانی احتمالاً عوامل زیر را در نظر می‌گیرد:

  • سن شما
  • سلامت عمومی شما
  • سابقه پزشکی شما
  • نوع سرطان کولون شما
  • اندازه تومورها
  • اینکه آیا بدخیمی به سایر قسمت‌های بدن شما گسترش یافته است
  • ترجیحات شخصی شما

عوامل موثر بر طول عمر بیماران سرطان روده:

شانس زنده ماندن در سرطان روده به عوامل متعددی بستگی دارد و یک پاسخ قطعی برای همه افراد وجود ندارد. با این حال، پیشرفت‌های چشمگیر در تشخیص زودهنگام، درمان‌ها و مراقبت‌های حمایتی، به طور قابل توجهی شانس بهبودی و افزایش طول عمر بیماران را افزایش داده است.

  • مرحله سرطان: هرچه سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، شانس بهبودی بیشتر است.
  • نوع سرطان: انواع مختلف سرطان روده، سرعت رشد و واکنش متفاوتی به درمان‌ها دارند.
  • گسترش سرطان: اگر سرطان به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته باشد، درمان پیچیده‌تر خواهد بود.
  • سلامت کلی بیمار: سن، وجود بیماری‌های زمینه‌ای و سیستم ایمنی بدن بر پاسخ به درمان و طول عمر تاثیر می‌گذارد.
  • نوع درمان: انتخاب بهترین روش درمانی بر اساس مرحله سرطان، نوع سرطان و شرایط بیمار انجام می‌شود.
  • پاسخ به درمان: نحوه پاسخ بدن به درمان نیز در تعیین طول عمر موثر است.
  • مراقبت‌های حمایتی: مراقبت‌های حمایتی مناسب می‌تواند کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشد و به او کمک کند تا با بیماری مقابله کند.

چه چیزی باعث زنده ماندن سرطان روده میشود؟

امیدواری برای آینده:
تشخیص زودهنگام: غربالگری منظم و تشخیص زودهنگام سرطان روده، شانس بهبودی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.
درمان‌های هدفمند: پیشرفت‌های در زمینه درمان‌های هدفمند، امکان درمان موثرتر سرطان‌های روده را فراهم کرده است.
ایمنی درمانی: ایمنی درمانی به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را شناسایی و از بین ببرد.
مراقبت‌های حمایتی: مراقبت‌های حمایتی جامع، به بیماران کمک می‌کند تا با عوارض جانبی درمان مقابله کنند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

عکس سرطان روده بزرگ

طول عمر بیماران سرطان روده بزرگ بدخیم

  • مرحله 1: حدود 90 نفر از هر 100 نفر (حدود 90%) مبتلا به سرطان روده بزرگ مرحله 1 (همچنین به نام دوکس A) حداقل 5 سال پس از تشخیص زنده می‌مانند.
  • مرحله 2: حدود 85 نفر از هر 100 نفر (حدود 85%) مبتلا به سرطان روده بزرگ مرحله 2 (همچنین به نام دوکس B) حداقل 5 سال پس از تشخیص زنده می‌مانند.
  • مرحله 3: 65 نفر از 100 نفر (65%) مبتلا به سرطان روده بزرگ مرحله 3 (همچنین به نام دوکس C) حداقل 5 سال پس از تشخیص زنده می‌مانند.
  • مرحله 4: حدود 10 نفر از هر 100 نفر (حدود 10%) مبتلا به سرطان روده بزرگ مرحله 4 (همچنین به نام دوکس D) حداقل 5 سال پس از تشخیص زنده می‌مانند.
  • اگر سرطان به کبد گسترش یافته و جراح بتواند آن را بردارد، بیش از 40 نفر از 100 نفر (بیش از 40%) حداقل 5 سال پس از عمل جراحی زنده می‌مانند.

طول عمر بیماران سرطان روده بزرگ

نرخ بقای نسبی افراد مبتلا به همان نوع و مرحله سرطان را با افراد در کل جمعیت مقایسه می‌کند. به عنوان مثال، اگر نرخ بقای نسبی 5 ساله برای یک مرحله خاص از سرطان کولون یا رکتوم 80٪ باشد، به این معنی است که افرادی که این سرطان را دارند، به طور متوسط، حدود 80٪ احتمال زنده ماندن حداقل 5 سال پس از تشخیص نسبت به افرادی که این سرطان را ندارند، دارند.

رژیم غذایی برای بیماران سرطانی

طول عمر بیماران سرطان روده بزرگ بعد از عمل

شانس زنده ماندن در سرطان روده بزرگ پس از عمل به عوامل متعددی بستگی دارد و یک پاسخ قطعی برای همه افراد وجود ندارد. با این حال، پیشرفت‌های چشمگیر در تشخیص زودهنگام، درمان‌ها و مراقبت‌های حمایتی، به طور قابل توجهی شانس بهبودی و افزایش طول عمر بیماران را افزایش داده است.

اهمیت مراقبت‌های پس از عمل:

  • پیگیری‌های منظم: مراجعه منظم به پزشک برای انجام آزمایشات و بررسی‌های لازم، بسیار مهم است.
  • رژیم غذایی مناسب: تغذیه سالم و سرشار از فیبر، به بهبود عملکرد روده و کاهش خطر عود بیماری کمک می‌کند.
  • فعالیت بدنی: انجام فعالیت‌های بدنی منظم، به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند.
  • حمایت اجتماعی: داشتن حمایت خانواده و دوستان، به بیمار کمک می‌کند تا با بیماری مقابله کند و استرس کمتری را تجربه کند.
طول عمر بیماران سرطان روده کوچک

طول عمر بیماران سرطان روده کوچک

حدود 80 نفر از هر 100 نفر (حدود 80 درصد) حداقل یک سال پس از تشخیص زنده می‌مانند.
تقریبا 60 نفر از هر 100 نفر (تقریبا 60 درصد) حداقل 5 سال پس از تشخیص زنده می‌مانند.
تقریبا 55 نفر از هر 100 نفر (تقریبا 55 درصد) حداقل 10 سال پس از تشخیص زنده می‌مانند.

چه عواملی بر بقای سرطان روده بزرگ تاثیر می‌گذارند؟

  • مرحله سرطان: پیشرفت سرطان در لایه‌های روده و اینکه آیا به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است، تاثیر زیادی بر شانس بهبودی دارد.
  • نوع و درجه سرطان: نوع سرطان و میزان غیر طبیعی بودن سلول‌ها (درجه سرطان) نیز بر بقای بیمار تاثیرگذار است.
  • سلامت عمومی: وضعیت سلامتی و تناسب اندام بیمار بر توانایی مقابله با سرطان و درمان تاثیر می‌گذارد.
  • سطح CEA: برخی سرطان‌های روده بزرگ پروتئینی به نام CEA تولید می‌کنند. سطح بالای CEA قبل از درمان می‌تواند نشان‌دهنده پیش‌آگهی بدتری باشد.
  • انسداد روده: انسداد روده به دلیل سرطان می‌تواند خطر ایجاد سوراخ در دیواره روده را افزایش دهد. این وضعیت (پرفوراسیون) بر بقای بیمار تاثیر منفی می‌گذارد.

معنی بقای یک ساله و پنج ساله چیست؟

عبارات “بقای یک ساله” و “بقای پنج ساله” به این معنی نیست که شما فقط 1 یا 5 سال زندگی خواهید کرد.
NHS، سایر سازمان‌های بهداشتی و محققان اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند. آن‌ها آنچه در سال‌های پس از تشخیص برای افراد مبتلا به سرطان رخ می‌دهد را مشاهده می‌کنند. 5 سال یک نقطه زمانی رایج برای اندازه‌گیری بقاء است، اما برخی از افراد بسیار طولانی‌تر از این زندگی می‌کنند.
بقای 5 ساله تعداد افرادی است که در عرض 5 سال پس از تشخیص به دلیل سرطان خود فوت نکرده‌اند.

طول عمر بیماران سرطان روده بزرگ نی نی سایت

نی نی سایت یک پلتفرم اجتماعی است و اطلاعات پزشکی ارائه شده در آن معمولاً از تجربیات افراد و نظرات کاربران میتوان استفاده کرد. به همین دلیل، تکیه بر اطلاعات موجود در نی نی سایت برای تصمیم‌گیری در مورد مسائل مهمی مانند بیماری و درمان، بسیار مهم است و باید حتما با پزشک در مورد بیماری خود صحبت کنید و به این اطلاعات اکتفا نکنید.

بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن