رادیوتراپی یا پرتودرمانی برای درمان سرطان های روده کوچک (آدنوکارسینوم روده کوچک)

آدنوکارسینوم روده کوچک
5/5 - (1 امتیاز)

درمان سرطان روده کوچک یا آدنوکارسینوم روده کوچک با پرتودرمانی

(توجه: این اطلاعات در مورد سرطان های روده کوچک است که تحت عنوان آدنوکارسینوم شناخته می شوند. برای آشنایی بیشتر با انواع دیگر سرطان که می تواند در روده کوچک شروع شود، به تومورهای کارسینوئیدی گوارشی، تومورهای استرومایی گوارشی یا لنفوم غیر هوچکین مراجعه کنید.) 

 

آدنوکارسینوم روده چیست؟

سرطان روده کوچک
آیا سرطان روده کوچک قابل درمان است

متداول ترین نوع سرطان روده کوچک، تومور کارسینوئید و به دنبال آن در رتبه دوم آدنوکارسینوم است. آدنوکارسینوم روده کوچک در سلول های غده ای که در پوشش روده کوچک وجود دارند و مسئول ساخت و آزادسازی مخاط هستند، شروع می شود. اغلب این تومورها در روده کوچک نزدیک معده رخ می دهد.

یکی از راه های درمان آدنوکارسینوما روده، پرتودرمانی یا رادیوتراپی می باشد که در ادامه بیشتر به شرح آن پرداخته ایم. 

 

درمان آدنوکارسینوم روده با رادیوتراپی | پرتودرمانی سرطان روده کوچک چگونه است؟

درمان سرطان روده کوچک چیست

در پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. رادیوتراپی سرطان روده کوچک ممکن است یک گزینه مفید برای افرادی باشد که سرطان آنها با جراحی به طور کامل حذف نشده و منجر به بروز مشکلاتی مانند درد یا خونریزی در روده شده است. همچنین ممکن است پس از جراحی برای از بین بردن سلول ‌های سرطانی باقی‌ مانده (که تحت عنوان درمان کمکی یا آدجوانت شناخته می ‌شود)، از پرتو درمانی سرطان روده کوچک استفاده شود، اگرچه هنوز مشخص نیست که این روش چقدر مفید است.

پرتودرمانی خارجی نوعی از پرتو درمانی است که بیشتر برای سرطان روده کوچک استفاده می شود. برای این درمان، پرتوهای تشعشع از دستگاهی خارج از بدن به سمت تومور هدایت می شوند.

قبل از شروع درمان، تیم پرتو درمانی اندازه‌ گیری‌ های دقیقی را برای یافتن زوایای صحیح جهت نشانه ‌گیری پرتوها و دوز مناسب تابش انجام می ‌دهد. این جلسه برنامه ریزی که شبیه سازی رادیوتراپی نامیده می شود، معمولا شامل انجام تست های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی است.

پرتودرمانی بسیار شبیه عکس برداری با اشعه ایکس است، با این تفاوت که انرژی اشعه در پرتودرمانی بسیار بیشتر است. خود درمان بدون درد است. هر جلسه فقط چند دقیقه طول می کشد، اگرچه زمان تنظیم – قرار دادن شما روی تخت برای درمان – معمولاً کمی بیشتر به این زمان می افزاید. اغلب پرتودرمانی چندین هفته متوالی به طول می انجامد. 

 

عوارض جانبی احتمالی پرتودرمانی در سرطان روده کوچک

آیا سرطان روده کوچک کشنده است

اگر می خواهید پرتودرمانی انجام دهید، مهم است که از پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی کوتاه مدت و بلند مدت آن بپرسید تا بدانید چه انتظاری دارید.

عوارض جانبی اصلی پرتودرمانی برای روده عبارتند از:

  •         خستگی
  •         تهوع و استفراغ
  •         اسهال
  •         تغییرات پوستی در ناحیه ای که پرتوها از آن عبور می کند، و می تواند از قرمزی خفیف تا تاول و پوسته اندازی متغیر باشد.

اگر رادیوتراپی به درستی انجام شود عوارض کمی خواهد داشت و اکثر عوارض جانبی، مدتی پس از پایان درمان بهبود می یابند،  در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی، فوراً با پزشک خود مشورت کنید تا اقدامات لازم برای کاهش یا تسکین آنها انجام شود.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

منبع: cancer.org

2 دیدگاه دربارهٔ «رادیوتراپی یا پرتودرمانی برای درمان سرطان های روده کوچک (آدنوکارسینوم روده کوچک)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن