آیا می توان از سرطان پروستات پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از سرطان پروستات
5/5 - (1 امتیاز)

پیشگیری از سرطان پروستات

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد. بسیاری از ریسک فاکتورهای سرطان پروستات مانند سن، نژاد و سابقه خانوادگی قابل کنترل نیستند. اما اقداماتی وجود دارد که می توانید با انجام دادن آنها خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهید. پيشگيري از سرطان پروستات

در ادامه به بررسی این اقدامات در مراقبت از پروستات می پردازیم.

وزن بدن، فعالیت بدنی و رژیم غذایی

پیشگیری از سرطان پروستات با مواد غذایی | مواد غذایی پیشگیری از سرطان پروستات

اثرات وزن بدن، فعالیت بدنی و رژیم غذایی بر خطر ابتلا به سرطان پروستات کاملاً مشخص نیست، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهید.

برخی از مطالعات نشان داده اند که مردان دارای اضافه وزن یا چاق در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات یا سرطان پروستاتی هستند که احتمال مهلک بودن آن بیشتر است.

اگرچه همه مطالعات بر سر این موضوع اتفاق نظر ندارند، اما چندین مطالعه نشان داده است که خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که رژیم غذایی آنها سرشار از لبنیات و کلسیم است، بیشتر است.

در حال حاضر، بهترین توصیه در مورد رژیم غذایی و فعالیت بدنی برای پیشگیری از سرطان پروستات در مردان این است که:

  •         وزن ایده آل داشته باشید و آن را حفظ کنید.
  •         فعالیت بدنی خود را حفظ کنید.
  •         از یک الگوی تغذیه سالم پیروی کنید که شامل مصرف میوه ها و سبزیجات رنگارنگ و غلات کامل است و از مصرف گوشت های قرمز و فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و مواد غذایی بسیار فرآوری شده (highly processed foods) پرهیز کرده یا مصرف شان را محدود کنید.

همچنین ممکن است محدود کردن مکمل‌ های کلسیم و عدم دریافت کلسیم بیش از حد در رژیم غذایی ایده ای معقول باشد. (این بدان معنا نیست که مردانی که تحت درمان سرطان پروستات هستند، در صورت توصیه پزشک نباید مکمل های کلسیم مصرف کنند.)

سرطان پروستات چیست؟

ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مکمل ها

جلوگيري از سرطان پروستات | راه پیشگیری از سرطان پروستات

ویتامین E و سلنیوم: برخی از مطالعات اولیه نشان می دهد که مصرف ویتامین E یا مکمل های سلنیوم ممکن است خطر سرطان پروستات را کاهش دهد.

اما در یک مطالعه جامع که تحت عنوان کارآزمایی پیشگیری از سرطان با سلنیوم و ویتامین E (SELECT) شناخته می ‌شود، ثابت شده که نه ویتامین E و نه مکمل‌ های سلنیوم خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش نمی‌ دهند. در حقیقت، مردانی که در این کارآزمایی مکمل‌ های ویتامین E مصرف می‌ کردند، بعداً مشخص شد که خطر ابتلا به سرطان پروستات در آنها کمی بالاتر است.

سویا و ایزوفلاون ها: برخی تحقیقات اولیه فواید احتمالی مصرف پروتئین سویا (معروف به ایزوفلاون) را در کاهش خطر سرطان پروستات نشان داده اند. اکنون چندین مطالعه با دقت بیشتری به اثرات احتمالی این پروتئین ها می پردازند.

مصرف هر مکملی می تواند هم خطرات و هم فوایدی به دنبال داشته باشد. قبل از شروع مصرف ویتامین ها یا سایر مکمل ها، با پزشک خود مشورت کنید.

داروها

دشمن سرطان پروستات | کاهش خطر سرطان پروستات

هیچ داروی پیشگیری از پروستات وجود ندارد بااین حال برخی از داروها ممکن است به کاهش خطر یا پیشگیری از سرطان پروستات کمک کنند.

مهارکننده های 5 آلفا ردوکتاز

5-آلفا ردوکتاز آنزیمی در بدن است که تستوسترون را به دی هیدروتستوسترون (DHT)، هورمون اصلی که باعث رشد پروستات می شود، تبدیل می کند. داروهایی که تحت عنوان مهارکننده های 5-آلفا ردوکتاز موجودند، مانند فیناستراید (پروسکار) و دوتاستراید (آوودارت)، این آنزیم را از طریق جلوگیری از ساخت DHT مسدود می سازند. این داروها برای درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، یا توده غیر سرطانی پروستات استفاده می شود.

مطالعات بزرگی در مورد هر دوی این داروها انجام شده است تا دریابند آیا ممکن است در کاهش خطر سرطان پروستات نیز مفید باشند یا خیر. در این مطالعات، مردانی که هر یک از این دو دارو را مصرف می ‌کردند، نسبت به مردانی که دارونمای غیرفعال دریافت می‌ کردند، پس از  گذشت چندین سال، کمتر به سرطان پروستات مبتلا شدند.

هنگامی که نتایج با دقت بیشتری بررسی شد، مشخص شد مردانی که این داروها را مصرف می کردند، سرطان پروستات با میزان تهاجم پایین (low-grade) کمتری داشتند، اما خطر ابتلا به سرطان های تهاجمی (high-grade) در این مردان تقریباً یکسان (یا کمی بالاتر) بود. مشخص نیست که این داروها تا چه حد در درازمدت بر میزان مرگ و میر تأثیر می ‌گذارند، زیرا مردان در این مطالعات چه از یکی از این داروها استفاده می کردند چه نه، نرخ بقای مشابهی داشتند.

این داروها می توانند عوارض جنسی مانند کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی) و همچنین رشد بافت سینه در برخی از مردان داشته باشند. اما در عین حال نیز می توانند به مشکلات ادراری ناشی از BPH مانند مشکل در ادرار کردن و نشت (بی اختیاری) ادرار کمک کنند.

این داروها توسط FDA به طور خاص برای کمک به پیشگیری از سرطان پروستات تایید نشده اند، با این حال پزشکان می توانند آنها را “خارج از برچسب” (off-label) برای این مورد تجویز کنند؛ یعنی ممکن است مفید باشد و قابل تجویز است ولی بنیان علمی اثبات شده ای نداشته و هنوز مشخص نیست که مصرف یکی از این داروها به تنهایی برای پیشگیری از سرطان پروستات مفید باشد. مردانی که مایلند درباره این داروها بیشتر اطلاعات کسب کنند، باید آن را با پزشک خود در میان بگذارند.

آسپرین

برخی تحقیقات نشان می دهد که مردانی که روزانه آسپرین مصرف می کنند ممکن است کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات و مرگ ناشی از آن باشند. اما تحقیقات بیشتری برای نشان دادن اینکه آیا مزایای احتمالی آن بیشتر از خطراتش است، مورد نیاز است. مصرف طولانی مدت آسپرین نیز می تواند عوارض جانبی داشته باشد، از جمله افزایش خطر خونریزی در دستگاه گوارش. در حالی که آسپرین می تواند فواید دیگری نیز برای سلامتی داشته باشد، در این زمان اکثر پزشکان مصرف آن را اگر صرفاً به نیت کاهش خطر سرطان پروستات باشد، توصیه نمی کنند.

داروهای دیگر

سایر داروها و مکمل های غذایی که ممکن است به کاهش خطر سرطان پروستات کمک کنند، اکنون در حال مطالعه هستند. اما تاکنون، هیچ دارو یا مکملی در مطالعات به اندازه کافی مفید نبوده است تا کارشناسان بتوانند آنها را توصیه کنند. به بیان دیگر هیچیک از این داروها جزء روش های پیشگیری از سرطان پروستات محسوب نمی شوند.

بهترین مرکز رادیوتراپی در تهران | بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید ، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید ، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

برای برگشت به صفحه اصلی سرطان پروستات کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن