چگونگی رادیوتراپی یا پرتودرمانی برای سرطان تخمدان

رادیوتراپی سرطان تخمدان
امتیاز خود را ثبت کنید

پرتودرمانی سرطان تخمدان

پرتو درمانی در سرطان تخمدان

در پرتودرمانی از اشعه ایکس یا ذرات با انرژی بالا برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این درمان بسیار شبیه به انجام یک رادیوگرافی معمولی است ولی انرژی اشعه بیشتر است. شیمی درمانی معمولا برای درمان سرطان تخمدان موثرتر است، بنابراین پرتودرمانی به ندرت به عنوان درمان اصلی سرطان تخمدان استفاده می شود. با این حال، پرتودرمانی سرطان تخمدان می تواند در درمان مناطقی که سرطان در آنها گسترش یافته است، چه در نزدیکی تومور اصلی، چه در یک محل دوردست، مانند مغز یا نخاع، مفید باشد.

 

پرتودرمانی خارجی (EBRT: External Beam Radiation Therapy)

این رایج ترین نوع پرتو درمانی سرطان تخمدان برای زنان مبتلا به سرطان تخمدان است. پرتودرمانی خارجی بسیار شبیه عکس برداری با اشعه ایکس است، با این تفاوت که پرتودرمانی قوی تر است. در این شکل از رادیوتراپی، یک دستگاه اشعه را روی ناحیه تحت تاثیر سرطان متمرکز می کند. این روش به خودی خود بدون درد است. 

 

براکی تراپی

براکی تراپی که تحت عنوان پرتودرمانی داخلی نیز شناخته می شود، روش دیگری برای ارائه پرتودرمانی تخمدان است. در این روش، به جای تجویز اشعه از خارج از بدن، دستگاهی حاوی اصطلاحا بذر یا گلوله های رادیواکتیو در داخل بدن، نزدیک بافت مبتلا به سرطان قرار می گیرد. با این حال این روش به ندرت برای سرطان تخمدان به کار گرفته می شود.

 

تعداد جلسات رادیوتراپی سرطان تخمدان

هر جلسه درمان فقط چند دقیقه طول می کشد. معمولا جلسات 5 روز در هفته و به مدت چند هفته انجام می شود.

 

عوارض پرتو درمانی تخمدان

رادیوتراپی در سرطان تخمدان

برخی از عوارض جانبی شایع در پرتودرمانی عبارتند از:

  •         تغییرات پوستی – پوست ناحیه تحت درمان ممکن است آفتاب سوخته و یا حتی تاول زده و پوسته پوسته شود.
  •         خستگی
  •         تهوع و استفراغ
  •         اسهال
  •         تحریک واژن، گاهی همراه با ترشح (اگر لگن تحت درمان باشد)

 این عوارض رادیوتراپی در سرطان تخمدان پس از قطع درمان بهبود می یابند. تغییرات پوستی به تدریج محو می شوند و پوست در عرض 6 تا 12 ماه به حالت عادی باز می گردد.

اگر عوارض جانبی ناشی از رادیوتراپی تخمدان را تجربه می کنید، به تیم مراقبت از سرطان خود اطلاع دهید. اغلب راه هایی برای درمان آنها وجود دارد.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی تخمدان

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن