درمان تومور کارسینوئید ریه با رادیوتراپی یا پرتودرمانی

رادیوتراپی تومور کارسینوئید ریه
5/5 - (2 امتیاز)

درمان تومور نورواندوکرین یا کارسینوئید ریه با رادیوتراپی یا پرتودرمانی

تومورهای کارسینوئید، نوعی سرطان با سرعت رشد کم است که می تواند در مناطق مختلفی از بدن رشد کند. در واقع تومورهای کارسینوئید، زیر دسته تومورهای نورواندکرین (غددی-عصبی) هستند که معمولا در دستگاه گوارش (معده، آپاندیس، روده باریک، کولون و رکتوم) و یا در ریه ها ایجاد می شوند. در پرتودرمانی تومور کارسینوئید، از اشعه ایکس یا ذرات پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

جراحی، درمان اصلی اکثر تومورهای کارسینوئید است، اما پرتودرمانی ممکن است برای کسانی که به دلایلی نمی ‌توانند جراحی انجام دهند، مناسب باشد. همچنین ممکن است پس از جراحی در برخی موارد که احتمال باقی ماندن سلولهای توموری وجود داشته باشد، پرتودرمانی تجویز شود. همچنین در صورت گسترش سرطان به استخوان ها یا سایر نواحی، رادیوتراپی می تواند برای کمک به تسکین علائمی مانند درد استفاده شود.

 

چگونگی پرتودرمانی خارجی در درمان تومور نورواندوکرین یا کارسینوئید ریه 

در پرتودرمانی خارجی (EBRT: External Beam Radiation Therapy) از دستگاهی استفاده می شود که اشعه را از بیرون از بدن به قسمت خاصی از بدن متمرکز می سازد. برای درمان تومور کارسینوئید ریه اغلب از این نوع پرتودرمانی استفاده می شود.

قبل از شروع جلسات رادیوتراپی، تیم رادیوتراپی زوایای صحیحی را برای هدف ‌گیری پرتوها و دوز مناسب تابش تعیین می ‌کند. این درمان بسیار شبیه گرفتن عکس اشعه ایکس است، با این تفاوت که دوز اشعه در رادیوتراپی بسیار قوی تر است.

این روش به خودی خود بدون درد است.

هر جلسه فقط چند دقیقه طول می کشد، اما زمان آماده شدن شما برای درمان معمولاً چند دقیقه بیشتر به این زمان می افزاید.

اغلب، جلسات پرتودرمانی 5 روز در هفته و به مدت چند هفته انجام می شود، اما این ممکن است بر اساس دلیل انجام آن متفاوت باشد.

 

عوارض رادیوتراپی تومور نورواندوکرین یا کارسینوئید ریه 

عوارض جانبی اصلی پرتودرمانی ریه، شامل خستگی و تغییرات پوستی موقتی مانند آفتاب سوختگی در نواحی است که اشعه از پوست عبور می کند. اگر پرتودرمانی در دوزهای بالا داده شود، می تواند به مرور زمان باعث ایجاد بافت سفت و بدون عملکرد (اسکار) در ریه ها شود که ممکن است منجر به بروز مشکلات تنفسی و افزایش خطر ذات الریه شود.

 

داروهای رادیواکتیو در درمان تومور نورواندوکرین یا کارسینوئید ریه 

در نوع دیگری از پرتودرمانی تومور کارسینوئید ریه، از داروهای حاوی ذرات رادیواکتیو استفاده می شود. این نوع درمان، درمان با رادیونوکلئید گیرنده پپتیدی (PRRT= Peptide Receptor Radionuclide Therapy) نامیده می شود و ممکن است در درمان برخی از تومورهای کارسینوئیدی گسترده مفید باشد.

رادیونوکلئید Lutetium Dotatate یک PRRT است که برای بیماران مبتلا به تومورهای عصبی غدد درون ریز دستگاه گوارش و پانکراس تأیید شده است، اما می تواند برای برخی از تومورهای کارسینوئید ریه که گیرنده سوماتوستاتین دارند موثر باشد.

ماده رادیواکتیو لوتشیوم توسط ترکیب دوتاتیت، به سلول های سرطانی متصل می شود و در آنجا به سلول های تومور کارسینوئید می چسبد. این به پزشکان اجازه می دهد تا دوزهای بالایی از اشعه را مستقیماً به تومورها برسانند که به صورت انفوزیون داخل وریدی (IV) داده می شود.

شایع ترین عوارض جانبی این روش عبارتند از تهوع، مشکلات کلیوی و کبدی، کاهش پلاکت های سفید خون، تعداد کم پلاکت ها و استفراغ، لذا استفاده از آنها باید با دقت انجام شود و از آنجایی که این درمان حاوی اشعه هایی است که به جریان خون تزریق می شود، دستورالعمل های ویژه ای در مورد چگونگی به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض اشعه در طول درمان و پس از آن به شما داده می شود.

 

رادیوامبولیزاسیون تومور نورواندوکرین یا کارسینوئید ریه

در این تکنیک مواد رادیواکتیو را وارد عروق تغذیه کننده تومور میکنند تا این عروق مسدود شده و تغذیه سلولهای سرطانی مختل شود همچنین سلولهای سرطانی مجاور نیز تحت تاثیر اشعه ای که از این مواد ساطع میشود از بین میروند. متاسفانه این روش در ایران کمتر در دسترس است.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن