روش های تشخیص سرطان ریه با تست ها و آزمایشات مختلف

روش های تشخیص سرطان ریه
5/5 - (2 امتیاز)

فهرست مطالب

تشخیص سرطان ریه

برخی از سرطان های ریه را می توان با غربالگری کشف کرد، اما بیشتر سرطان های ریه به این دلیل یافت می شوند که باعث ایجاد مشکل می شوند. تشخیص واقعی سرطان ریه با مشاهده سلول های سرطانی توسط پاتولوژیست در آزمایشگاه انجام می شود. اگر علائم سرطان ریه در مراحل اولیه را تجربه می کنید، حتما به بهترین متخصص سرطان مراجعه کنید.
با پیشرفت تکنولوژی در حوزه پزشکی، در عصر حاضر، با تشخیص به موقع، دیگر دلیلی برای وحشت داشتن از بیماری سرطان، وجود ندارد.
روش های بسیاری برای تشخیص سرطان ریه وجود دارد که در این مقاله ما به بررسی آن ها می پردازیم. 

غربالگری سرطان ریه 

تشخیص سرطان ریه با معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی

پزشک شما در مورد سابقه پزشکی تان سوال هایی می پرسد تا در مورد علل و عوامل خطر احتمالی سرطان ریه اطلاعات کسب کند. همچنین پزشک، شما را معاینه خواهد کرد تا علائم سرطان ریه یا سایر مشکلات سلامتی را جستجو کند.

اگر نتایج سوابق و معاینه فیزیکی شما حاکی از ابتلا به سرطان ریه باشد، آزمایشات بیشتری انجام خواهد شد. این آزمایشات می تواند شامل تست های تصویربرداری و یا بیوپسی از ریه باشد.

میزان بقا و طول عمر بیماران مبتلا به سرطان ریه چقدر است؟

تست های تصویربرداری برای تشخیص سرطان ریه

تست های تصویربرداری از اشعه ایکس، میدان های مغناطیسی، امواج صوتی یا مواد رادیواکتیو برای ایجاد تصاویری از داخل بدن شما استفاده می کنند. تست های تصویربرداری ممکن است به دلایل مختلفی قبل و بعد از تشخیص سرطان ریه انجام شوند، از جمله:

  • برای بررسی نواحی مشکوک که ممکن است سرطانی باشند
  • برای آگاهی از میزان گسترش سرطان
  • برای کمک به تعیین اینکه آیا درمان موثر است یا خیر

تشخیص سرطان ریه با اشعه ایکس قفسه سینه

رادیوگرافی قفسه سینه گاهی اولین آزمایشی است که پزشک تان برای بررسی نواحی غیر طبیعی در ریه ها انجام می دهد. اگر مورد مشکوکی مشاهده شود، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری را تجویز کند.

تشخیص سرطان ریه با سی تی اسکن

تشخیص سرطان ریه با سی تی اسکن

سی تی اسکن از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر مقطعی دقیق از بدن شما استفاده می کند. به جای گرفتن 1 یا 2 عکس در یک اشعه ایکس معمولی، یک سی تی اسکنر، عکس های متعددی می گیرد و سپس یک کامپیوتر آنها را با هم ترکیب می کند تا تکه ای از قسمتی از بدن شما را که در حال مطالعه است نشان دهد.

سی تی اسکن با قدرت بیشتری نسبت به اشعه ایکس معمولی قفسه سینه می تواند تومورهای ریه را نشان دهد. همچنین می ‌تواند اندازه، شکل و موقعیت هر تومور ریه را مشخص کند و همچنین می‌ تواند به کشف غدد لنفاوی بزرگ شده که ممکن است حاوی سرطان باشند کمک کند. این تست همچنین می تواند برای بررسی توده هایی در غدد فوق کلیوی، کبد، مغز و سایر اندام هایی که ممکن است به دلیل گسترش سرطان ریه باشد، استفاده شود.

تشخیص سرطان ریه با بیوپسی سوزنی تحت هدایت سی تی اسکن

اگر ناحیه مشکوک به سرطان در قسمت های عمقی بافت های بدن باشد، ممکن است از سی تی اسکن برای هدایت سوزن بیوپسی به این نواحی استفاده شود تا نمونه بافتی برای بررسی وجود سرطان گرفته شود.

تشخیص سرطان ریه با MRI

مانند سی تی اسکن، اسکن ام آر آی (MRI) تصاویر دقیقی از بافت های نرم بدن نشان می دهد. اما در اسکن MRI به جای اشعه ایکس از امواج رادیویی و آهنرباهای قوی استفاده می شود. اسکن MRI اغلب برای بررسی گسترش احتمالی سرطان ریه به مغز یا نخاع استفاده می شود.

تشخیص سرطان ریه با اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون PET

برای اسکن PET، از فرم کوچکی از یک ماده رادیواکتیو که به مولکول قند (گلوکز) متصل شده، (معروف به FDG) استفاده می شود و این ماده عمدتاً در سلول های سرطانی تغلیظ می شود و محل آنها را مشخص می کند.

اسکن PET/CT: ما اغلب از ترکیب اسکن PET با سی تی اسکن استفاده می کنیم تا مناطق با رادیواکتیویته بالاتر در اسکن PET را با تصاویر دقیق در سی ‌تی اسکن مطابقت دهیم. در بیماران مبتلا به سرطان ریه نیز اغلب از همین نوع از پت اسکن استفاده می شود.

یکی از کاربرد های مهم پت اسکن این است که اگر پزشک مشکوک شود که سرطان ممکن است به سایر نواحی بدن گسترش یافته باشد اما بقیه روش های تصویربرداری مثل CT اسکن، نتایج مبهم داشته باشند از PET CT بهره برده می شود. پت اسکن می تواند گسترش سرطان را به کبد، استخوان ها، غدد فوق کلیوی یا برخی از اندام های دیگر نشان دهد، اما برای بررسی مغز یا نخاع مفید نیست.

همچنین در موارد SBRT تومور ریوی برای بررسی پاسخ به درمان از PET-CT استفاده می شود.

اسکن استخوان (اسکن هسته ای استخوان)

برای اسکن استخوان، مقدار کمی از مواد رادیواکتیو به خون تزریق می شود و این مواد در نواحی غیر طبیعی استخوانی تجمع می یابد. اسکن استخوان می تواند نشان دهد که آیا سرطان به استخوان ها سرایت کرده است یا خیر. اگر پت اسکن انجام داده اید، اغلب نیازی به انجام اسکن استخوان نیست.

آزمایشاتی برای تشخیص سرطان ریه

علائم و نتایج برخی از آزمایشات ممکن است قویاً نشان دهد که فرد مبتلا به سرطان ریه است، اما تشخیص واقعی سرطان ریه با مشاهده سلول های سرطانی توسط پاتولوژیست در آزمایشگاه انجام می شود.

سلول‌ ها را می ‌توان از ترشحات ریه (مخاطی که توسط سرفه از ریه‌ ها خارج می شود)، مایع خارج شده از ناحیه اطراف ریه (توراسنتز)، یا از ناحیه مشکوک با استفاده از سوزن یا جراحی (بیوپسی) گرفت. انتخاب اینکه کدام آزمایش مورد استفاده قرار گیرد به شرایط بیمار بستگی دارد.

تشخیص سرطان ریه با سیتولوژی خلط

نمونه ‌ای از خلط در آزمایشگاه بررسی می ‌شود تا دریابند آیا حاوی سلول‌ های سرطانی هستند یا خیر. بهترین راه برای انجام این کار، گرفتن نمونه خلط اول صبح در سه روز متوالی است. این آزمایش اغلب به یافتن سرطان هایی کمک می کند که از راه های هوایی اصلی ریه شروع می شوند (مانند سرطان های سلول سنگفرشی ریه) و ممکن است برای یافتن انواع دیگر سرطان ریه مفید نباشد. اگر پزشک شما به سرطان ریه مشکوک باشد، حتی اگر هیچ سلول سرطانی در خلط یافت نشود، آزمایش های بیشتری انجام می شود.

توراسنتز ریه چیست؟

توراسنتز ریه چیست؟

اگر مایع در اطراف ریه ها جمع شده باشد (به نام پلورال افیوژن)، پزشکان می توانند مقداری از مایع را خارج کنند تا دریابند که آیا این مایع ناشی از گسترش سرطان به پوشش ریه ها (پلور) است یا خیر. این تجمع ممکن است به دلیل شرایط دیگری مانند نارسایی قلبی یا عفونت نیز ایجاد شود.

برای توراسنتز، پوست بی حس می شود و یک سوزن توخالی بین دنده ها وارد می شود تا مایع را تخلیه کند. این مایع در آزمایشگاه از حیث سلول های سرطانی بررسی می شود.

اگر پلورال افیوژن بدخیم تشخیص داده شده باشد و باعث مشکل تنفسی شود، توراسنتز ممکن است برای برداشتن مایعات بیشتر تکرار شود که می تواند به تنفس بهتر فرد کمک کند.

بیوپسی سوزنی | نمونه برداری از ریه نی نی سایت

پزشکان اغلب از یک سوزن توخالی برای گرفتن نمونه کوچکی از ناحیه (توده) مشکوک استفاده می کنند. مزیت بیوپسی سوزنی این است که نیازی به برش جراحی ندارد. اشکال آن این است که فقط مقدار کمی از بافت را برمی دارد و در برخی موارد، مقدار بافت برداشته شده ممکن است برای تشخیص و انجام آزمایشات بیشتر روی سلول های سرطانی کافی نباشد.

بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف (FNA) جهت تشخیص سرطان ریه

پزشک از سرنگی با یک سوزن بسیار نازک و توخالی برای بیرون کشیدن (آسپیراسیون) سلول ها و قطعات کوچک بافت استفاده می کند. بیوپسی FNA ممکن است برای بررسی سرطان در غدد لنفاوی بین ریه ها انجام شود.

گاهی می توان FNA را به کمک عبور سوزن از دیواره نای یا برونش ها (راه های هوایی بزرگ منتهی به ریه ها) در حین برونکوسکوپی یا سونوگرافی اندوبرونشیال (که در ادامه توضیح داده شده است) انجام داد.

در برخی از بیماران بیوپسی FNA طی سونوگرافی آندوسکوپی مری (که در ادامه توضیح داده شده است) با عبور سوزن از دیواره مری انجام می شود.

تشخیص سرطان ریه با بیوپسی هسته ای (بیوپسی کور) Core Biopsy

در این روش از یک سوزن بزرگتر برای برداشتن یک یا چند هسته کوچک بافت استفاده می شود. استفاده از این روش، اغلب نسبت به روش FNA، ارجحیت دارد چون میزان بیشتری از بافت جهت بررسی فراهم می کند.

تشخیص سرطان ریه با بیوپسی سوزنی ترانس توراسیک

اگر تومور مشکوک در قسمت بیرونی ریه باشد، سوزن بیوپسی را می توان از طریق پوست به داخل قفسه سینه عبور داد. ناحیه ای که قرار است سوزن وارد شود ابتدا با بی حسی موضعی بی حس می شود. سپس پزشک در حالی که با فلوروسکوپی (که شبیه اشعه ایکس است) یا با سی تی اسکن به ریه ها نگاه می کند، سوزن را به داخل تومور هدایت می کند.

یکی از عوارض احتمالی این روش این است که ممکن است هوا از ریه در محل بیوپسی به فضای بین ریه و دیواره قفسه سینه نشت کند. به این حالت پنوموتوراکس می گویند که می تواند باعث جمع شدن بخش کوچکی از ریه و گاهی اوقات مشکل در تنفس شود. اگر نشت هوا کم باشد، اغلب بدون هیچ درمانی بهتر می شود. نشت های بزرگ هوا با قرار دادن یک لوله در قفسه سینه که هوا را طی یک یا دو روز خارج می کند، درمان می شود و پس از آن معمولاً خود به خود بهبود می یابد.

برونسکوپی از ریه نی نی سایت

برونسکوپی از ریه نی نی سایت

برونکوسکوپی می تواند به پزشک کمک کند تا برخی از تومورها یا انسدادها را در راه های هوایی بزرگتر پیدا کرده و نمونه برداری کند.

آزمایشاتی برای بررسی گسترش سرطان ریه در قفسه سینه

اگر سرطان ریه کشف شود، اغلب مهم است که دریابیم آیا به غدد لنفاوی در فضای بین ریه ها (مدیاستینوم) یا سایر مناطق مجاور گسترش یافته است یا خیر. این می تواند گزینه های درمانی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. برای بررسی گسترش این سرطان می توان از چندین نوع آزمایش استفاده کرد:

سونوگرافی اندوبرونشیال برای تشخیص سرطان ریه

شامل نوعی سونوگرافی است که از طریق مجاری هوایی بیمار انجام می شود. اگر نیاز به بیوپسی در آن نواحی باشد، می توان از سونوگرافی اندوبرونشیال برای بررسی غدد لنفاوی و سایر ساختارهای ناحیه بین ریه ها استفاده کرد.

سونوگرافی آندوسکوپی مری

نوعی سونوگرافی است که از طریق مری انجام می شود و می تواند غدد لنفاوی مجاور را که ممکن است حاوی سلول های سرطانی ریه باشد نشان دهد. بیوپسی غدد لنفاوی غیرطبیعی را می توان همزمان با این پروسه انجام داد. در واقع به دلیل مجاورت نزدیک مری با منطقه ما بین دو ریه (مدیاستینوم)، می توان از این روش استفاده کرد.

مدیاستینوسکوپی و مدیاستینوتومی برای تشخیص سرطان ریه

این روش ها ممکن است برای بررسی مستقیم تر و گرفتن نمونه از ساختارهای مدیاستن (ناحیه بین ریه ها) انجام شود. تفاوت اصلی بین این دو در محل و اندازه برش است.

مدیاستینوسکوپی روشی است که از یک لوله در پشت جناغ (استخوان سینه) و جلوی نای برای مشاهده و نمونه برداری از بافت غدد لنفاوی در امتداد نای و نواحی اصلی راه های هوایی استفاده می کند. اگر با مدیاستینوسکوپی نتوان به برخی از غدد لنفاوی دسترسی پیدا کرد، ممکن است مدیاستینوتومی انجام شود تا جراح بتواند مستقیماً نمونه بیوپسی را خارج کند. برای این روش، یک برش کمی بزرگتر (معمولاً حدود 2 اینچ طول) بین دنده دوم و سوم چپ در کنار استخوان جناغ سینه مورد نیاز است.

تشخیص سرطان ریه با توراکوسکوپی

توراکوسکوپی را می توان برای تشخیص اینکه آیا سرطان به فضاهای بین ریه ها و دیواره قفسه سینه گسترش یافته است یا خیر، انجام می شود. همچنین می ‌تواند برای نمونه‌ برداری از تومورها در قسمت‌ های خارجی ریه‌ ها و همچنین غدد لنفاوی و مایع مجاور، و ارزیابی اینکه آیا تومور در حال رشد به بافت‌ ها یا اندام‌ های مجاور است یا خیر، استفاده شود. این روش فقط وقتی انجام می شود که سایر آزمایش ها مانند بیوپسی سوزنی نتوانند نمونه های کافی برای تشخیص را دریافت کنند.

توراکوسکوپی همچنین می تواند به عنوان بخشی از درمان برای برداشتن بخشی از ریه در برخی از سرطان های ریه در مراحل اولیه استفاده شود. این نوع عمل که به عنوان جراحی قفسه سینه با کمک ویدئو (VATS) شناخته می شود.

تست های عملکرد ریه

تست های عملکرد ریه (یا ریوی) (PFTs) اغلب پس از تشخیص سرطان ریه انجام می شود تا مشخص شود که ریه های شما چقدر خوب کار می کنند. این امر به ویژه در صورتی مهم است که جراحی ممکن است گزینه ای برای درمان سرطان باشد. جراحی برای برداشتن سرطان ریه ممکن است به معنای برداشتن تمام ریه یا بخشی از آن باشد، بنابراین مهم است که از قبل بدانید وضعیت عملکرد ریه های شما چگونه است.

برخی از افراد با عملکرد ضعیف ریه (مانند افرادی که به دلیل سیگار کشیدن به ریه آسیب رسانده اند) به اندازه کافی ریه سالم ندارند تا در برابر برداشتن حتی بخش کوچکی از ریه مقاومت کنند. این تست ‌ها می ‌توانند به جراح این دید را بدهند که آیا جراحی گزینه خوبی است یا خیر، و اگر چنین است، چه مقدار ریه را می‌توان با خیال راحت خارج کرد.

انواع مختلفی از PFT وجود دارد، اما همه آنها اساساً از طریق سنجش میزان قدرت شما برای دم و بازدم، عملکرد ریه ها را بررسی می کنند.

گاهی اوقات PFT ها با آزمایشی به نام گاز خون شریانی ABG همراه می شوند. در این آزمایش، خون به کمک یک سوزن، از شریان خارج می ‌شود، بنابراین می ‌توان میزان اکسیژن و دی اکسید کربن را اندازه‌ گیری کرد.

تشخیص سرطان ریه با تست های آزمایشگاهی بیوپسی و سایر نمونه ها

نمونه هایی که در طول بیوپسی یا سایر آزمایشات جمع آوری شده اند به آزمایشگاه آسیب شناسی فرستاده می شوند. یک پاتولوژیست، پزشکی که از تست های آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری‌ هایی مانند سرطان استفاده می ‌کند، نمونه ‌ها را بررسی کند و ممکن است آزمایش‌ های ویژه دیگری را برای کمک به طبقه‌ بندی بهتر سرطان انجام دهد. (سرطان های سایر اندام ها نیز می توانند به ریه ها سرایت کنند. بسیار مهم است که بدانید سرطان از کجا شروع شده است، زیرا درمان آن بسته به نوع سرطان متفاوت است.)

نتایج این آزمایشات در یک گزارش پاتولوژی توضیح داده شده است که معمولاً ظرف یک هفته در دسترس است. اگر در مورد نتایج پاتولوژی یا هر آزمایش تشخیصی سؤالی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. در صورت نیاز، می ‌توانید با فرستادن نمونه‌ های بافتی به یک پاتولوژیست دیگر در آزمایشگاه دیگر، نظر دوم نیز درباره گزارش آسیب ‌شناسی خود دریافت کنید.

آزمایشات مولکولی برای تغییرات ژنی

در برخی موارد، به ‌ویژه برای سرطان ریه سلول‌ های غیر کوچک (NSCLC)، پزشکان ممکن است تغییرات ژنی خاصی را در سلول‌های سرطانی آزمایش کنند که می ‌تواند به این معنی باشد که داروهای هدفمند خاص ممکن است به درمان سرطان کمک کنند. مثلا:

  • حدود 20 تا 25 درصد از NSCLC ها تغییراتی در ژن KRAS دارند که باعث می شود پروتئین KRAS غیر طبیعی بسازند که به رشد و گسترش سلول های سرطانی کمک می کند. NSCLC های دارای این جهش اغلب آدنوکارسینوم هستند، به داروهای دیگر مانند مهارکننده های EGFR مقاوم هستند و اغلب در افرادی با سابقه مصرف سیگار یافت می شوند.
  • EGFR پروتئینی است که به مقدار زیاد در سطح 10 تا 20 درصد سلول های NSCLC ظاهر می شود و به رشد آنها کمک می کند. برخی از داروهایی که EGFR را هدف قرار می دهند را می توان برای درمان NSCLC با تغییراتی در ژن EGFR استفاده کرد که در گروه های خاصی مانند افرادی که سیگار نمی کشند، زنان و آسیایی ها شایع تر است.
  • حدود 5% از NSCLC ها دارای تغییر در ژن ALK هستند. این تغییر اغلب در افرادی دیده می شود که سیگار نمی کشند (یا به آرامی سیگار می کشند) که دارای زیرگروه آدنوکارسینوم NSCLC هستند. پزشکان ممکن است سرطان ها را برای تغییرات در ژن ALK آزمایش کنند تا ببینند آیا داروهایی که این تغییر را هدف قرار می دهند ممکن است به آنها کمک کند یا خیر.
  • حدود 1% تا 2% از NSCLC ها دارای یک بازآرایی در ژن ROS1 هستند که ممکن است تومور را به داروهای هدفمند خاص پاسخ دهد.
  • درصد کمی از NSCLCها تغییراتی در ژن RET دارند. داروهای خاصی که سلول ‌های دارای تغییرات ژن RET را هدف قرار می ‌دهند، ممکن است گزینه ‌هایی برای درمان این تومورها باشند.
  • حدود 5% از NSCLC ها تغییراتی در ژن BRAF دارند. داروهای خاصی که سلول های دارای تغییرات ژن BRAF را هدف قرار می دهند ممکن است گزینه ای برای درمان این تومورها باشند.
  • درصد کمی از NSCLCها تغییرات خاصی در ژن MET دارند که احتمال پاسخگویی آنها به برخی داروهای هدفمند را افزایش می دهد.
  • در درصد کمی از NSCLC ها، سلول های سرطانی تغییرات خاصی در ژن HER2 دارند که احتمال بیشتری برای پاسخ به یک داروی هدف قرار می دهد.
  • تعداد کمی از NSCLC ها تغییراتی در یکی از ژن های NTRK دارند که احتمال بیشتری برای پاسخ دادن به برخی از داروهای هدفمند دارند.

تشخیص سرطان ریه با بیوپسی مایع

این آزمایشات مولکولی را می توان بر روی بافتی که در طی بیوپسی یا جراحی سرطان ریه گرفته شده است، انجام داد. اگر نمونه بیوپسی خیلی کوچک باشد و تمام آزمایشات مولکولی را نتوان انجام داد، آزمایش ممکن است روی خونی که از ورید گرفته شده است، درست مانند خونگیری معمولی انجام شود. این خون حاوی DNA سلول های تومور مرده است که در جریان خون افراد مبتلا به سرطان پیشرفته ریه یافت می شود.

به دست آوردن DNA تومور از طریق خون گیری گاهی اوقات بیوپسی مایع نامیده می شود و می تواند مزایایی نسبت به نمونه برداری سوزنی استاندارد داشته باشد، به عنوان مثال خطراتی مانند پنوموتوراکس (جمع شدن ریه) و تنگی نفس را به همراه ندارد. (بر خلاف نمونه گیری از بافت ریه ها)

آزمایشاتی برای بررسی پروتئین های خاص روی سلول های تومور

همچنین ممکن است تست های آزمایشگاهی برای جستجوی پروتئین ‌های خاصی روی سلول ‌های سرطانی انجام شود. به عنوان مثال، سلول ‌های NSCLC ممکن است برای پروتئین PD-L1 آزمایش شوند، که می ‌تواند نشان دهد که آیا سرطان به درمان با داروهای ایمونوتراپی خاص پاسخ می‌ دهد یا خیر.

تشخیص سرطان ریه با آزمایش خون

تشخیص سرطان ریه با آزمایش خون

آزمایش خون برای تشخیص سرطان ریه استفاده نمی شود، اما می تواند به آگاهی از سلامت کلی فرد کمک کند. به عنوان مثال، می توان از آنها برای کمک به تعیین اینکه آیا فرد به اندازه کافی سالم است تا جراحی شود، استفاده کرد.

شمارش کامل خون (CBC) بررسی می کند که آیا خون شما دارای تعداد طبیعی انواع مختلف سلول های خونی است یا خیر. به عنوان مثال، می ‌تواند نشان دهد که آیا شما کم خون هستید (به دلیل تعداد کم گلبول‌ های قرمز)، آیا ممکن است با خونریزی مشکل داشته باشید (به دلیل تعداد کم پلاکت ‌های خون) و یا اینکه آیا در معرض خطر ابتلا به عفونت هستید (به دلیل تعداد کم گلبول های سفید) یا خیر. این آزمایش می تواند به طور منظم در طول درمان تکرار شود، زیرا بسیاری از داروهای سرطان می توانند سلول های خون ساز مغز استخوان را تحت تاثیر قرار دهند.

آزمایش‌ شیمیایی خون می ‌تواند به یافتن ناهنجاری ‌ها در برخی از اندام‌ ها، مانند کبد یا کلیه‌ ها کمک کند. به عنوان مثال، اگر سرطان به استخوان ‌ها گسترش یافته باشد، ممکن است سطوح بالاتر از حد طبیعی کلسیم و آلکالین فسفاتاز را ایجاد کند.

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران

سرطان ریه زمانی قابل درمان است که زود تشخیص داده شود. متأسفانه، مراحل اولیه سرطان ریه همیشه علائمی ایجاد نمی کند.
در مواردی که پزشک به وجود سرطان ریه مشکوک شده باشد، از روش ها و آزمایشات مختلفی برای تشخیص سرطان ریه استفاده می کند تا مرحله یا استیج سرطان ریه را بداند.

گزینه های ارائه شده برای درمان این بیماری، بسیار متنوع بوده و پرتو درمانی نیز یکی از این گزینه ها می باشد. درمان سرطان ریه به نوع سرطان شما و مرحله ای که در آن تشخیص داده شده است بستگی دارد. درمان اغلب شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی است. درمان های جدیدتر به بهبود شانس بقا برای بیماران مبتلا به سرطان ریه کمک می کند. از جمله جدیدترین روش های درمان این بیماری می توان به پرتودرمانی سرطان ریه اشاره کرد که توسط دکتر احسان کرباسی بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران انجام می شود.

دکتر احسان کرباسی دارای رتبه برتر بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه  می کند.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

اطلاعات مطب و نوبت دهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن