رادیوتراپی یا پرتودرمانی برای سرطان کیسه صفرا

پرتودرمانی کیسه صفرا
5/5 - (1 امتیاز)

همه چیز درباره پرتودرمانی سرطان کیسه صفرا

پرتودرمانی برای سرطان کیسه صفرا

در پرتودرمانی کیسه صفرا از پرتوهای پر انرژی (مانند اشعه ایکس) یا ذرات برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. پرتودرمانی سرطان کیسه صفرا ممکن است به یکی از روش ‌های زیر انجام شود:

  •         پس از جراحی برای از بین بردن سرطان: ممکن است از پرتو برای از بین بردن هر سرطانی که ممکن است پس از جراحی باقی مانده باشد اما برای دیدن آن بسیار کوچک است، استفاده شود. این درمان کمکی نامیده می شود. بدین معنی که ابتدا جراحی انجام می شود و سپس رادیو تراپی ادجوانت (کمکی)، جهت از بین بردن سلول های میکروسکوپی که ممکن است باقی مانده باشند انجام می شود.
  •         به عنوان درمان اصلی برای برخی از سرطان های پیشرفته: پرتودرمانی ممکن است به عنوان درمان اصلی برای برخی از بیمارانی که سرطان آنها به طور گسترده در بدن گسترش نیافته است، اما با جراحی قابل برداشتن نیست، استفاده شود. در این حالت، رادیوتراپی به بیماران کمک می کند عمر طولانی تری داشته باشند، ولی ممکن است سبب علاج قطعی بیمار نشود.
  •         به عنوان درمان تسکینی: پرتودرمانی اغلب برای کمک به تسکین علائم در صورتی که سرطان به مناطق مختلف بدن گسترش پیدا کرده باشد برای درمان استفاده می شود. ممکن است برای کمک به تسکین درد یا سایر علائم با کوچک کردن تومورهایی که عروق خونی یا مجاری صفراوی را مسدود می کند یا بر اعصاب فشار می‌ آورند، استفاده شود.

 

پرتودرمانی خارجی (EBRT: External Beam Radiation Therapy)

پرتودرمانی کیسه صفرا
درمان قطعی سرطان کیسه صفرا با رادیوتراپی

برای درمان سرطان کیسه صفرا، از یک دستگاه برای ایجاد پرتو اشعه ایکس یا ذراتی استفاده می شود که از خارج بدن به سمت سرطان نشانه می رود. به این روش پرتودرمانی خارجی (EBRT) می گویند.

ایا سرطان کیسه صفرا قابل درمان است

قبل از شروع جلسات پرتودرمانی، تیم پرتودرمانی اندازه‌ گیری‌ های دقیقی را برای تعیین زوایای صحیح برای نشانه ‌گیری پرتوها و دوز مناسب تابش انجام می ‌دهد. درمان بسیار شبیه گرفتن عکس اشعه ایکس است، اما تابش بسیار قوی تر است. این روش به خودی خود بدون درد است. هر درمان فقط چند دقیقه طول می ‌کشد. اغلب، پرتودرمانی 5 روز در هفته و برای چندین هفته انجام می شود. اینها برخی از راه هایی هستند که ممکن است EBRT ارائه شود.

 

روش 3D-Conformal Radiation Therapy

درمان سرطان کیسه صفرا چیست

در پرتودرمانی منسجم سه بعدی (3D-CRT) از رایانه های ویژه برای نقشه برداری دقیق از محل تومور(ها) استفاده می شود. سپس پرتوهای تشعشع شکل می گیرند و از چندین جهت به سمت تومور(ها) نشانه می روند و سعی می شود احتمال آسیب رساندن به بافت های طبیعی کمتر باشد.

 

روش Intensity Modulated Radiation Therapy

پرتودرمانی با شدت تعدیل شده (IMRT) یک شکل پیشرفته از 3D-CRT است. این دستگاه از یک ماشین کامپیوتری استفاده می کند که در حین ارسال تابش در اطراف شما حرکت می کند. همراه با شکل دادن به پرتوها و هدف قرار دادن آنها به سمت سرطان از زوایای مختلف، می توان شدت (قدرت) پرتوها را تنظیم کرد تا دوز رسیدن به حساس ترین بافت های طبیعی را محدود کرد. این به پزشکان اجازه می دهد تا دوز بالاتری از اشعه را در هین حفظ بیشتر بافت های سالم به سرطان تحویل دهند.

شیمی درمانی همراه با EBRT برای کمک به عملکرد بهتر آن انجام می شود که به آن کمورادیوتراپی می گویند. این روشی است که بیشتر اوقات برای سرطان کیسه صفرا استفاده می شود. اشکال اصلی این روش این است که عوارض جانبی آن، بیشتراز پرتو درمانی به تنهایی است. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده اند که انجام شیمی درمانی پس از جراحی ممکن است به بیماران کمک کند تا عمر طولانی تری داشته باشند، به ویژه آنهایی که سرطان آنها به غدد لنفاوی گسترش یافته است.

 

عوارض رادیوتراپی برای سرطان کیسه صفرا

برخی از عوارض جانبی رادیوتراپی کیسه صفرا عبارتند از:

  •         مشکلات پوستی مانند آفتاب سوختگی خفیف، از جمله قرمزی و تغییر رنگ پوست
  •         تهوع و استفراغ
  •         اسهال
  •         خستگی 
  •         آسیب کبدی

عوارض جانبی ناشی از رادیوتراپی سرطان کیسه صفرا اغلب یک یا دو هفته پس از درمان شروع می شود و معمولاً با گذشت زمان پس از پایان درمان بهبود می یابند. از پزشک یا پرستار خود در خصوص چگونگی پیشگیری یا تسکین این عوارض سوال کنید. 

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن