رادیوتراپی یا پرتودرمانی برای سرطان معده

رادیوتراپی سرطان معده
5/5 - (1 امتیاز)

پرتودرمانی سرطان معده

در پرتودرمانی از پرتوها یا ذرات پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی در قسمت خاصی از بدن استفاده می شود. یکی از روش های درمان سرطان معده پرتودرمانی یا رادیوتراپی است که در این مطلب به آن پرداخته ایم.

 

چه زمانی از پرتو درمانی برای سرطان معده استفاده می شود؟

سرطان معده و پرتودرمانی

پرتودرمانی را می توان به روش های مختلفی برای کمک به درمان سرطان معده یا سرطان گاستریک (gastric cancer) به کار گرفت، از جمله:

  •         برای برخی از سرطان ها در مرحله اولیه، می توان از پرتودرمانی همراه با  شیمی درمانی قبل از جراحی استفاده کرد تا سرطان را کوچک کرده و برداشتن آن به کمک عمل جراحی را تسهیل کرد. این ترکیب درمانی تحت عنوان کمورادیوتراپی نئوادجونت شناخته می شود.
  •         پس از جراحی، می توان از پرتودرمانی همراه با  شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی که ممکن است در طول جراحی برداشته نشده باشند، استفاده کرد. این روش ممکن است در به تاخیر انداختن یا جلوگیری از عود سرطان کمک کند.
  •         برای سرطان هایی که با جراحی قابل درمان نیستند (به عنوان مثال به دلیل وسعت زیاد درگیری تومورال یا به دلیل مشکلات قلبی یا… بیمار)، گاهی اوقات می توان از پرتودرمانی همراه با  شیمی درمانی برای کمک به کند کردن رشد سرطان و کاهش علائمی مانند درد، خونریزی یا مشکلات بلع استفاده کرد.

 

پرتودرمانی سرطان معده چگونه انجام می شود؟

پرتودرمانی سرطان معده
آیا سرطان معده درمان دارد

هنگامی که از رادیوتراپی در سرطان معده استفاده می شود، پرتو از دستگاهی خارج از بدن بر روی سرطان متمرکز می شود. اغلب، انواع خاصی از پرتودرمانی، مانند پرتودرمانی کانفورمال سه بعدی (3D-CRT) یا پرتودرمانی با شدت تعدیل ‌شده (IMRT) استفاده می ‌شود. این رویکردها از رایانه‌ برای هدف ‌گیری پرتوها به سمت سرطان از چندین زاویه (و همچنین سایر تکنیک‌ های خاص) استفاده می ‌کنند. این تکنیک ها می توانند به تمرکز دقیق تر تابش بر روی سرطان کمک کنند و همچنین آسیب به بافت های طبیعی مجاور را محدود سازند.

قبل از شروع جلسات پرتودرمانی، تیم رادیوتراپی اندازه ‌گیری ‌های دقیقی را برای تعیین زوایای صحیح به منظور نشانه ‌گیری پرتو و دوز مناسب تابش انجام می ‌دهد. این جلسه برنامه ریزی که شبیه سازی پرتودرمانی نامیده می شود، معمولا شامل انجام تست های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی است.

پرتودرمانی بسیار شبیه عکس برداری با اشعه ایکس است، اما انرژی اشعه در پرتودرمانی بسیار بیشتر است. خود درمان بدون درد است. هر جلسه فقط چند دقیقه طول می کشد. جلسات رادیوتراپی معمولاً 5 روز در هفته و به مدت حداقل چند هفته انجام می ‌شوند، اما طول درمان به علت انجام آن نیز بستگی دارد.

 

عوارض پرتو درمانی سرطان معده

سرطان معده و رادیوتراپی

عوارض جانبی رادیوتراپی سرطان معده می تواند شامل موارد زیر باشد:

  •         مشکلات پوستی، از قرمزی تا تاول و پوسته اندازی، در مناطقی که اشعه از آن عبور می کند
  •         تهوع و استفراغ
  •         اسهال
  •         خستگی
  •         کاهش سلول های خونی

این عوارض معمولاً در عرض چند هفته پس از پایان درمان از بین می روند.

هنگامی که پرتودرمانی همراه با  شیمی درمانی داده می شود، عوارض جانبی اغلب شدت بیشتری می یابند.

برخی از افراد ممکن است در طول درمان و بعد از آن در بلع و دریافت مایعات مشکل داشته باشند. برخی ممکن است در طول درمان به تزریق سرم غذایی یا قرار دادن یک لوله تغذیه در داخل معده نیاز داشته باشند. اگر لوله فقط برای مدت کوتاهی مورد نیاز باشد، می توان آن را از بینی و گلو به معده یا روده رسانید. اگر لوله برای مدت طولانی تری مورد نیاز باشد، می توان آن را از طریق پوست شکم (در طی یک عمل جراحی) وارد روده کرد. این وسیله تحت عنوان لوله ژژنوستومی یا J-tub شناخته می شود. سپس تغذیه مایع را می توان مستقیماً از طریق این لوله انجام داد.

حتماً هر گونه عوارض جانبی را به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا اغلب راه حل هایی برای تسکین آنها وجود دارد.

رادیوتراپی همچنین ممکن است به اندام های مجاور آسیب برساند. این می تواند منجر به مشکلاتی مانند آسیب قلبی یا ریوی یا حتی افزایش خطر ابتلا به سرطانی دیگر در آینده شود. پزشکان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این امر با استفاده از دوز مورد نیاز اشعه، کنترل دقیق محل قرارگیری پرتوها و محافظت از قسمت ‌های خاصی از بدن در برابر تشعشعات در طول درمان انجام می ‌دهند.

 

از کجا بفهمیم سرطان معده داریم

سرطان معده یک بیماری جدی است که در اثر رشد سلول‌های غیرطبیعی در دیواره معده ایجاد می‌شود. علائم سرطان معده اغلب در مراحل اولیه ظاهر نمی‌شوند، بنابراین مهم است که برای غربالگری سرطان معده به طور منظم اقدام کنید.

علائم سرطان معده

برخی از علائم سرطان معده عبارتند از:

  • درد معده
  • سوءهاضمه
  • احساس سیری زودرس
  • کاهش وزن ناگهانی
  • خونریزی گوارشی
  • تهوع و استفراغ
  • سرگیجه و خستگی

اگر هر یک از این علائم را دارید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد و آزمایشاتی را برای تشخیص سرطان معده تجویز خواهد کرد.

تشخیص سرطان معده

آزمایشاتی که برای تشخیص سرطان معده استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • آزمایش خون
  • اندوسکوپی
  • آزمایشات تصویربرداری

درمان سرطان معده

اگر پزشک شما تشخیص سرطان معده را تأیید کند، شما را برای درمان به یک متخصص سرطان ارجاع خواهد داد. درمان سرطان معده بسته به مرحله سرطان متفاوت است. گزینه‌های درمانی ممکن است شامل جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن