تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از سرطان

تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از سرطان
امتیاز خود را ثبت کنید

پیشگیری از سرطان با تغییر سبک زندگی

کارشناسان معتقدند که یک سوم تا نیمی از تمام سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. دلیل این امر این است که برخی عادات روزانه می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند. تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از سرطان ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند. به عنوان مثال، ترک سیگار، فعالیت بدنی منظم، حفظ وزن سالم و انجام چکاپ و غربالگری‌های منظم می‌تواند مفید باشد.

پزشک شما ممکن است بر اساس سابقه سلامتی شخصی شما، توصیه‌های دیگری نیز ارائه دهد. به عنوان مثال، مصرف آسپرین برای پیشگیری از سرطان ممکن است برای برخی افراد مناسب باشد. اما آسپرین نیز می‌تواند خطراتی داشته باشد. 

سبک زندگی درست برای پیشگیری از سرطان

کارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از سرطان انجام دهید

در اینجا چند قدم وجود دارد که تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از سرطان را میتوانید بردارید:

ترک سیگار: با ترک سیگار، خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را کاهش دهید. این سرطان‌ها شامل سرطان ریه، مثانه، کلیه، پانکراس، دهانه رحم، دهان، مری و حلق هستند.

انتخاب غذای سالم: انواع مختلفی از سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، ماهی، مرغ و غلات کامل بخورید.

مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید: گوشت قرمز مانند گوشت گاو، بره و خوک را کمتر مصرف کنید.

مصرف گوشت فرآوری شده را کاهش دهید: گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن، سوسیس، کالباس و برخی از گوشت‌های آماده را کمتر مصرف کنید.

مصرف غذاهای تهیه شده از غلات تصفیه شده را کاهش دهید.

شیرینی‌ها را محدود کنید. برای اطلاع بیشتر از غذای مضر برای سرطان میتوانید این مطلب را مطالعه کنید.

وزن سالم خود را حفظ کنید: اضافه وزن خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را افزایش می‌دهد. افرادی که چربی اضافی در ناحیه کمر دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری نسبت به افرادی باشند که چربی اضافی در لگن یا ران دارند.

فعال باشید: فعالیت بدنی روزانه ممکن است از برخی سرطان‌ها جلوگیری کند. فعالیت منظم می‌تواند به شما کمک کند تا به وزن سالم برسید و آن را حفظ کنید.

فعال بودن و خواب کافی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را بیشتر از فعالیت تنها کاهش دهد، به ویژه برای زنان.

از پوست خود محافظت کنید: بیشتر سرطان‌های پوست ناشی از آفتاب سوختگی بیش از حد است. برای محافظت از خود در برابر اشعه‌های مضر UV:

از ساعت 11 صبح تا 3 بعد از ظهر در سایه بمانید.
در فضای باز با کلاه لبه پهن و لباس‌ها پوشش دهید.
از ضد آفتاب با طیف گسترده SPF 30 یا بالاتر روی پوست‌های بدون پوشش استفاده کنید، حتی زمانی که هوا ابری است.
از عینک آفتابی با محافظت در برابر اشعه UV استفاده کنید.
از سولاریوم و لامپ‌های سولاریوم خودداری کنید.

مصرف الکل را محدود کنید: نوشیدن الکل ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را افزایش دهد. هر مقدار الکل ممکن است این خطر را افزایش دهد. اگر الکل می‌نوشید، سعی کنید مقدار مصرف خود را محدود کنید.

رابطه جنسی ایمن داشته باشید: رابطه جنسی ایمن شامل استفاده از کاندوم و صحبت با هر شریک جنسی بالقوه در مورد سابقه جنسی آنها است. رابطه جنسی ایمن به پیشگیری از HPV، یک عفونت منتقله از راه جنسی که می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود، کمک می‌کند.برای تاثیر خودارضایی بر سرطان پروستات کلیک کنید.

چکاپ و غربالگری منظم انجام دهید: پزشک شما می‌تواند غربالگری‌های منظم برای انواع مختلف سرطان مانند ماموگرافی برای سرطان سینه و آزمایش مدفوع برای سرطان کولون را برنامه‌ریزی کند. اکثر غربالگری‌ها و چکاپ‌ها برای یافتن سرطان در مراحل اولیه انجام می‌شوند که درمان آن آسان‌تر و حتی ممکن است قابل درمان باشد. برای غربالگری سرطان ها کلیک کنید.

واکسیناسیون را در نظر بگیرید: دختران 9 تا 26 ساله می‌توانند برای محافظت در برابر ویروسی که می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود، واکسن HPV دریافت کنند. پسران 9 تا 26 ساله نیز می‌توانند واکسن HPV را دریافت کنند که ممکن است از سرطان مقعد و دهان جلوگیری کند. اگر 27 تا 45 ساله هستید و واکسن HPV دریافت نکرده‌اید، از پزشک خود بپرسید که آیا دریافت واکسن برای شما مناسب است.

از سموم در محل کار و خانه اجتناب کنید: از مواد شیمیایی مضر و سایر مواردی که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد دور بمانید. این موارد شامل آزبست، بنزن، رادون و آب آشامیدنی آلوده است. هنگام استفاده از محصولات پاک‌کننده، رنگ، حلال و آفت‌کش‌ها مراقب باشید.

اگر می خواهید برای هر سرطان بصورت تخصصی تر بررسی کنید. در زیر لینک تعدادی از مطالب مربوط به پیشگیری از سرطان ها را برای شما آورده ایم:

 
راه های تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از سرطان

راه های تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از سرطان

خواب کافی و با کیفیت نقشی اساسی در سلامت کلی بدن و پیشگیری از بیماری‌ها دارد. تحقیقات علمی نشان داده‌اند که کمبود خواب می‌تواند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را افزایش دهد پس تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از سرطان بسیار اهمیت دارد.

اثر خواب در سرطان

سیستم ایمنی: خواب کافی برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن ضروری است. سلول‌های ایمنی در طول خواب به طور فعال با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کنند و از بدن در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند. کمبود خواب می‌تواند این عملکردها را مختل کند و بدن را در برابر سرطان آسیب‌پذیرتر کند.

هورمون‌ها: خواب بر ترشح هورمون‌های مختلفی مانند ملاتونین و انسولین تأثیر می‌گذارد. ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند و دارای خواص ضد سرطانی نیز می‌باشد. کمبود خواب می‌تواند سطح ملاتونین را کاهش دهد و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می‌کند. سطوح بالای انسولین با افزایش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان مرتبط است. کمبود خواب می‌تواند به مقاومت به انسولین منجر شود و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

DNA: خواب برای ترمیم DNA آسیب‌دیده ضروری است. DNA سلول‌ها در طول روز به طور مداوم در معرض آسیب‌های مختلفی مانند اشعه UV و رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیرند. اگر این آسیب‌ها به درستی ترمیم نشوند، می‌توانند منجر به جهش در ژن‌ها و در نهایت به سرطان شوند. کمبود خواب می‌تواند توانایی بدن برای ترمیم DNA را مختل کند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

2. حفظ وزن سالم برای جلوگیری از سرطان

نگه‌داشتن وزن در کنترل ممکن است سخت باشد، اما فواید سلامتی شگفت‌انگیزی دارد، از جمله کاهش خطر ابتلا به 13 نوع سرطان مختلف. چند نکته ساده می‌توانند کمک کنند. اول از همه، اگر اضافه وزن دارید، روی افزایش وزن بیشتر تمرکز نکنید. این خود به تنهایی فایده واقعی دارد. سپس، زمانی که آماده شدید، سعی کنید برای تقویت بیشتر سلامتی، چند کیلوگرم وزن کم کنید.

نکات:

هر روز فعالیت بدنی و حرکت را در زندگی خود بگنجانید.
زمان صرف شده در مقابل تلویزیون و کامپیوتر را محدود کنید و سعی کنید بیشتر بایستید.
رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل داشته باشید.
وعده‌های غذایی کوچک‌تر بخورید، آهسته‌تر غذا بخورید و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.

3. ورزش منظم برای جلوگیری از سرطان

کمتر چیزی به اندازه فعالیت بدنی منظم برای شما مفید است. اگرچه همیشه پیدا کردن وقت برای آن آسان نیست، اما مهم است که حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت داشته باشید. در نتیجه تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از سرطان بسیار حائز اهمیت است. برای تاثیر ورزش بر سرطان کلیک کنید.

نکات:

فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که از آن‌ها لذت می‌برید. بسیاری از چیزها به‌عنوان ورزش محسوب می‌شوند، مانند پیاده‌روی، باغبانی و رقص.
با تعیین یک زمان مشخص برای ورزش هر روز آن را به یک عادت تبدیل کنید. مثلاً در زمان ناهار به باشگاه بروید یا بعد از شام پیاده‌روی کنید.
با ورزش کردن با کسی، آن را سرگرم‌کننده و انگیزشی نگه دارید.
به عنوان یک خانواده فعال باشید به پارک بروید، پیاده‌روی کنید و بازی‌های فعال انجام دهید.

4. سیگار نکشید و از تنباکوی بدون دود استفاده نکنید

تنباکو علاوه بر مشکلات جدی دیگر، باعث بسیاری از انواع سرطان می‌شود. پس، بدون دخانیات بمانید. اگر سیگار می‌کشید یا از تنباکوی بدون دود (مانند جویدن تنباکو، اسناف یا اسنوس) استفاده می‌کنید، ترک آن یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید. بله، ترک کردن سخت است، اما شما می‌توانید آن را انجام دهید! در زندگی بعضی تغییرات باعث نجات آدم از مرگ زودرس میشود پس این تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از سرطان بسیار ارزشمند است.

نکات:

به تلاش خود ادامه دهید! ترک کردن برای همیشه اغلب نیاز به تلاش‌های زیادی دارد.
برای ترک کردن با یک پزشک صحبت کنید، که می‌تواند شانس موفقیت را دو برابر کند.
با بچه‌هایتان درباره خطرات سیگار، ویپ و استفاده از تنباکوی بدون دود صحبت کنید. بهترین پیام به بچه‌ها این است که خودتان بدون دخانیات باشید.

5. رژیم غذایی سالم داشته باشید

اصول اولیه تغذیه سالم بسیار ساده است. روی میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل تمرکز کنید و مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده را به حداقل برسان سانید. حتما در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید این تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از سرطان بسیار مهم است و همچنین مهم است که چربی‌های بد (اشباع شده و ترانس) را کاهش دهید و بیشتر چربی‌های سالم (چربی‌های چندغیر اشباع و تک غیراشباع) را انتخاب کنید. برای اطلاع از رژیم غذایی سرطان بعد از پرتو درمانی کلیک کنید.

نکات:

  • میوه و سبزیجات را در هر وعده غذایی بگنجانید. روی غلات خود میوه بریزید. سبزیجات را به عنوان میان‌وعده بخورید.
  • به جای گوشت قرمز و فرآوری شده، مرغ، ماهی یا لوبیا را انتخاب کنید.
  • به جای غلات شیرین و نان سفید، نان سبوس‌دار و غلات کامل را انتخاب کنید.
  • غذاهایی را انتخاب کنید که با روغن زیتون یا کلزا تهیه شده‌اند، که حاوی چربی‌های سالم هستند.
  • مصرف فست‌فود و میان‌وعده‌های خریداری شده از فروشگاه (مانند کوکی) را کاهش دهید.
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم بهترین است، اما اگر به طور منظم به آن پایبند نیستید، مصرف یک مولتی‌ویتامین استاندارد را در نظر بگیرید.
محدود کردن مشروبات الکلی برای جلوگیری از سرطان

6. مصرف الکل را محدود کنید عدم مصرف بهترین است

نوشیدن الکل می‌تواند خطر ابتلا به شش نوع مختلف سرطان را افزایش دهد. و فقط نصف تا یک نوشیدنی در روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه و روده بزرگ را افزایش دهد. تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از سرطانبسیار مهم است پس عدم مصرف الکل در مجموع سالم‌ترین انتخاب است.

نکات:

در وعده‌های غذایی و مهمانی‌ها نوشیدنی‌های غیرالکلی انتخاب کنید.
از موقعیت‌های متمرکز بر الکل اجتناب کنید.
اگر احساس می‌کنید در مورد الکل مشکل دارید، با یک متخصص صحبت کنید.
در صورت مناسب، خطرات مواد مخدر و الکل را با کودکان در میان بگذارید.

7. از خود در برابر آفتاب محافظت کنید و از برنزه کننده ها اجتناب کنید

در حالی که گرمای خورشید می‌تواند احساس خوبی ایجاد کند، قرار گرفتن بیش از حد در معرض آن می‌تواند منجر به سرطان پوست، از جمله ملانوما شود. و برنزه کننده نیز به همان اندازه مضر هستند. آسیب پوستی از اوایل کودکی شروع می‌شود، بنابراین محافظت از کودکان به ویژه مهم است.

نکات:

در صورت امکان، بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر (ساعت اوج سوختگی) از نور مستقیم خورشید دور بمانید. این بهترین راه برای محافظت از خود است.
از کلاه، پیراهن آستین بلند و کرم‌های ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
از برنزه کننده ها استفاده نکنید.
اول از همه از کودکان محافظت کنید و با همیشه استفاده از کرم ضد آفتاب و لباس مناسب، الگوی خوبی برای آنها باشید.

8. از خود در برابر عفونت‌های قابل انتقال از راه جنسی محافظت کنید

عفونت‌های قابل انتقال از راه جنسی مانند ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)، هپاتیت و HIV می‌توانند باعث انواع مختلف سرطان شوند. محافظت در برابر این عفونت‌ها می‌تواند خطر ابتلا را کاهش دهد. همیشه سعی کنید رابطه جنسی ایمن داشته باشید، که خطر ابتلا به عفونت‌های قابل انتقال از راه جنسی را کاهش می‌دهد. تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از سرطان مهم است. همچنین مهم است که توصیه‌های مربوط به واکسن HPV برای کودکان و بزرگسالان را رعایت کنید. پسران و دختران باید در سنین 9 تا 12 سالگی واکسن بزنند که به پیشگیری از سرطان در مراحل بعدی زندگی کمک می‌کند. اما این واکسن تا سن 26 سالگی توصیه می‌شود و تا سن 45 سالگی قابل تزریق است. 

نکات:

مطمئن شوید که پزشک شما واکسن HPV را در برنامه واکسیناسیون منظم فرزندتان قرار می دهد. اگر نه، برای آن درخواست کنید.
اگر بزرگسال هستید و واکسن HPV را دریافت نکرده‌اید، در مورد دریافت آن با یک متخصص صحبت کنید. اگر مطمئن نیستید که واکسن دریافت کرده‌اید، از والدینتان بپرسید یا سعی کنید یک کپی از سوابق واکسیناسیون خود را پیدا کنید.
در صورت مناسب، با کودکان درباره اهمیت مسئولیت جنسی و رابطه جنسی ایمن صحبت کنید.

9. آزمایش‌های غربالگری انجام دهید

آزمایش‌های غربالگری مهمی وجود دارد که می‌تواند به محافظت در برابر سرطان کمک کند. برخی از این آزمایش‌ها سرطان را در مراحل اولیه که قابل درمان‌تر است، پیدا می کنند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند از ابتلا به سرطان در وهله اول جلوگیری کنند.

دستورالعمل‌ها ممکن است متفاوت باشد، اما در مورد غربالگری در سنین زیر با پزشک خود صحبت کنید:

21 سالگی:
سرطان دهانه رحم
40 سالگی:
سرطان سینه
سرطان پروستات 
45 سالگی:
سرطان روده بزرگ
سرطان پروستات (برای مردان با ریسک متوسط، در مورد مزایا و خطرات غربالگری با یک پزشک صحبت کنید.)
50 سالگی:
سرطان ریه (برای افرادی که سیگار می‌کشند یا قبلا سیگار می‌کشیدند)
اگر سابقه خانوادگی سرطان دارید، ممکن است نیاز به انجام آزمایش در سنین پایین‌تر داشته باشید.

منبع1

منبع2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن