آیا پرتو درمانی درد دارد؟ | پرتو درمانی تا چه اندازه دردناک است؟

آیا پرتو درمانی درد دارد
1.7/5 - (3 امتیاز)

آیا پرتو درمانی درد دارد

پرتو درمانی که با نام رادیوتراپی هم شناخته می شود، دومین روش رایج برای درمان انواع سرطان به شمار می رود. در این روش از پرتوها و اشعه های پرقدرت و البته کنترل شده انرژی استفاده می کنند، تا با تأثیر گذاری روی ژنتیک و DNA، سلول های سرطانی را نابود کند.
پرتو درمانی را می توان به روش های مختلفی صورت داد که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند و می توانند در شرایط منحصر به فرد، مورد استفاده قرار بگیرند.
اما همواره رایج ترین سوالی که در مورد اغلب روش های درمانی و درباره پرتو درمانی هم پرسیده می شود، این است که آیا پرتو درمانی درد دارد؟

برای اینکه با پاسخ این سوال آشنا شوید بهتر است، کمی بیشتر در مورد پرتو درمانی بدانید. با ما همراه باشید تا با رادیوتراپی اندکی بیشتر آشنا شوید و پاسخ این سوال که آیا پرتو درمانی درد دارد یا نه را بیابید.

آیا پرتو درمانی درد دارد
آیا پرتو درمانی درد دارد

انواع پرتو درمانی

پرتو درمانی را به صورت کلی می توان به دو صورت انجام داد.

  • پرتو درمانی داخلی
  • پرتو درمانی بیرونی

به صورت کلی در پرتو درمانی از مواد و اشعه های رادیو اکتیو کنترل شده برای نابود کردن یا غیر فعال کردن سلول های سرطانی استفاده می شود. بنابراین در روش پرتو درمان داخلی، منبع رادیواکتیو در داخل بدن قرار می گیرد و اشعه های مورد نظر مستقیما به سلول ها و تومور های سرطانی برخورد می کنند. اثرگذاری این روش می تواند بیشتر باشد. در اغلب موارد طی جراحی سرطانی خاص می توان از پرتو درمانی داخلی برای از بین بردن مستقیم تومور سرطانی استفاده کرد.

در کنار قرار دادن منبع تولید اشعه در داخل بدن، پرتو درمان داخلی را می توان از طریق تزریق مواد رادیواکتیو، یا خوردن داروهای مربوطه نیز انجام داد. گرچه این روش بیشتر شبیه شیمی درمانی است، اما به اندازه شیمی درمانی روی کل بدن اثر نمی گذارد، بلکه مواد رادیواکتیو وارد شده به بدن به صورت دقیقتری در ناحیه سرطانی مورد نظر جمع می شوند و کمتر روی کل بدن تأثیر می گذارند.

با وجود تمام مزیت هایی که پرتو درمانی مستقیم، و رادیوتراپی داخلی دارد، اما همچنان به اندازه پرتو درمانی بیرونی رواج ندارد.

پرتو درمانی بیرونی که بیشتر مطابق تصورات مردم از رادیوتراپی است، روشی است که طی آن اشعه های انرژی توسط دستگاهی در خارج از بدن تولید شده، و با عبور از پوست و بافت های داخلی مستقیما به تومور و سلول های سرطانی می رسند.

آیا پرتو درمانی درد دارد
آیا پرتو درمانی درد دارد

پرتو درمانی چگونه عمل می کند

اشعه های مخصوص مورد استفاده در این روش می توانند علاوه بر بافت های سرطانی، روی بافت های طبیعی و سالم بدن هم اثر بگذارند. بنابراین هدفگیری دقیق یکی از کلیدی ترین بخش های این روش درمانی است.

اشعه های پرتو درمانی برخلاف تصور عموم مردم، مانند لیزر عمل نمی کنند. بلکه اثرات غیرمستقیم دارند. وظیفه آنها این است که با رسیدن به سلول های سرطانی تغییراتی در DNA آنها ایجاد کنند و موجب توقف رشد و تقسیم سلولی در آنها شوند. به این صورت موجب غیر فعال شدن تومور سرطانی می شوند و کاری می کنند تا سلول ها بمیرند و توسط بدن دفع شوند.

اگر از پرتو درمانی بیرونی استفاده کنید، اشعه ها از همه طرف به بدن شما، و روی بافت سرطانی تابیده می شوند تا بتوانند به تمام سلول ها دسترسی داشته باشند. همانطور هم که اشاره شد، پرتو درمانی اثر آنی ندارد، و در عمل اثرات آن بیشتر بعد از اتمام فرآیند جلسات خودش را نشان می دهد. یکی از راه های درمان سرطان پروستات، پرتودرمانی است. برای اطلاع پرتودرمانی سرطان پروستات یا رادیو تراپی سرطان پروستات کلیک کنید.

تعداد جلسات پرتو درمانی

پرتو درمانی روشی است که باید طی جلسات مختلف و به صورت مداوم صورت بگیرد. تعداد جلسات و ترتیب انجام آنها به نظر متخصص پرتو درمانی شما و شرایط منحصر به فرد سرطان شما بستگی دارد.

برخی از بیماران ممکن است تنها به یک جلسه پرتو درمانی احتیاج داشته باشند، و برخی دیگر ممکن است به جلسات متعددی نیاز داشته باشند.

در عموم موارد پرتو درمانی طی جلسات روزانه، به صورت پنج روز در هفته انجام می پذیرد. بیماران می توانند بعد از جلسه پرتو درمانی مرخص شوند و به روال عادی زندگی خود ادامه دهند. همچنین جلسات پرتو درمانی، در بیشترین حالت، بیش از یک ساعت به طول نخواهند انجامید.

آیا پرتو درمانی درد دارد
آیا پرتو درمانی درد دارد

بهترین متخصص پرتو درمانی

انتخاب یک متخصص پرتو درمانی قابل اعتماد اهمیت زیادی در رادیوتراپی دارد. چون در صورتی که پرتو درمانی به خوبی و به درستی انجام نشود، نه تنها تأثیری در درمان سرطان ندارد، بلکه می تواند موجب بروز مشکلات بعضا جدی در بدن شود.

بهترین متخصص پرتو درمانی، یک رادیوتراپیست انکولوژیست است که در کنار مهارت در پرتو درمانی شناخت بسیار خوبی از انواع سرطان دارد و می تواند به خوبی با سایر اعضای کادر درمانی شما همکاری کند.

دکتر احسان کرباسی از جمله بهترین متخصصان پرتو درمانی و انکولوژی در کشور هستند که از پیشگامان جدیدترین روش های رادیوتراپی در ایران شناخته می شوند. دکتر کرباسی تاکنون تجارب بسیار خوبی در زمینه درمان بیماران سرطانی مختلف و انجام پرتو درمانی های موفق داشته اند.

سه پارامتر اصلی برای دریافت یک پرتودرمانی مناسب کدامند؟

  • تعیین دوز مناسب
  • هدفگیری دقیق
  • تعیین تعداد جلسات مناسب

متخصص پرتو درمانی بر اساس شرایط بیماری و دوزهای معینی که متناسب با وضعیت های مختلف تعیین شده اند، بهترین دوز موثر را برای شما تعیین خواهد کرد. انتخاب دوز مناسب اشعه اهمیتی حیاتی دارد، چراکه اگر این دوز کمتر از میزان موثر باشد نمی تواند تأثیر مناسبی روی درمان سرطان داشته باشد، و اگر بیشتر از حد لازم باشد می تواند آسیب های جدی به بدن و بافت های سالم وارد کند.

از طرف دیگر هدفگیری دقیق اشعه ها، برای پرهیز از برخورد آنها با بافت های سالم بدن اهمیتی دوچندان دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های پزشکی، هدفگیری دستگاه ها هرچه دقیقتر شده است، اما این به معنای آن نیست که در بهترین شرایط، هیچ کدام از بافت های سالم اطراف تحت تأثیر اشعه قرار نمی گیرند. بلکه هرچه این اثر حداقلی تر باشد، ایمنی درمان هم بیشتر است.

یادتان باشد که بافت های سالم می توانند خودشان را ترمیم کنند، اما بافت های سرطانی نمی توانند. از این رو بهترین متخصصان پرتو درمانی با یک علامت گذاری نقطه ای روی پوست، که اغلب مثل یک تتوی دائمی و ریز است، جایگاه تومور سرطانی را دقیقا مشخص می کنند تا در هر جلسه دقیقا بدانند که اشعه ها را کجا باید بتابانند.

در کنار این موارد، تعیین تعداد جلسات برای نتیجه گرفتن از درمان نیز اهمیت زیادی خواهد داشت.

آیا پرتو درمانی درد دارد
آیا پرتو درمانی درد دارد

درد پرتو درمانی

حال که کمی بیشتر با پرتو درمانی آشنا شدید وقت آن رسیده است که به بحث اصلی مقاله بپردازیم. آیا پرتو درمانی درد دارد؟

پرتو درمانی هم مانند تمام روش های درمانی دیگر عوارض جانبی خاص خودش را دارد. در اینجا به بحث مفصل عوارض پرتو درمانی نمی پردازیم. اگر مایل هستید تا در این باره اطلاعاتی به دست بیاورید، بهتر است به این مقاله مراجعه نمایید.

پرتو درمانی درد ندارد، و در هنگام ورود اشعه به بدن باعث حس سوزش یا گزش هم نمی شود. گرچه بیشتر مردم دردی را در اثر پرتو درمانی تجربه نمی کنند، اما هر جلسه درمانی که صورت می پذیرد، می تواند اثرات منفی جلسات قبلی را تشدید کند. اثراتی که روی هم جمع می شوند و کم‌کم در طول فرآیند باعث بروز مشکلاتی همچون ناراحتی عمومی، تغییرات پوستی، بی حالی یا عوارض دیگر می شوند. عوارض جانبی این روش به آن بخشی از بدن که پرتو درمانی روی آن انجام می شود بستگی مستقیم دارد.

آیا پرتو درمانی درد دارد
آیا پرتو درمانی درد دارد

1 دیدگاه دربارهٔ «آیا پرتو درمانی درد دارد؟ | پرتو درمانی تا چه اندازه دردناک است؟»

  1. خداروشکر نیازی نداشتم به این مبحث صرفا جهت اطلاع عمومی سرچ کردم، بسیار کامل، جامع و مفید بود، انشالله موفق باشید و همه بیمارانتون هم عاقبت بخیر🙏

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن