درمان سرطان کلیه با پرتودرمانی یا رادیوتراپی

پرتو درمانی سرطان کلیه
5/5 - (1 امتیاز)

درمان سرطان کلیه چیست؟

درمان سرطان کلیه معمولاً با جراحی (برای برداشتن سرطان) آغاز می شود. در مورد درمان سرطان کلیه کم خطر (سرطان های محدود به کلیه) این تنها درمان مورد نیاز است. اما برای درمان سرطان کلیه پرخطر (اگر سرطان فراتر از کلیه گسترش یافته باشد) ممکن است درمان های بیشتری لازم باشد. شما و تیم درمانی می توانید در مورد گزینه های درمان سرطان کلیه با یکدیگر گفتگو کنید. بهترین روش برای شما ممکن است به عوامل مختلفی از جمله سلامت عمومی، نوع سرطان کلیه، گسترش سرطان و ترجیحات خودتان برای درمان بستگی داشته باشد. یکی از این روشهای درمانی، پرتودرمانی سرطان کلیه است.

 

پرتو درمانی سرطان کلیه چگونه است؟

احسان کرباسی تصویر داخلی 2 5
درمان سرطان کلیه متاستاتیک با پرتودرمانی

در پرتودرمانی یا رادیوتراپی سرطان کلیه از پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. اغلب از پرتودرمانی برای درمان سرطان کلیه استفاده نمی شود، زیرا تاثیرپذیری سرطان کلیه به اشعه نسبت به انواع دیگر سرطان ها کمتر است.

با این حال گاهی از پرتودرمانی برای کنترل یا کاهش علائم سرطان کلیه که به سایر نقاط بدن مانند استخوان ها و مغز گسترش یافته، استفاده می شود.

همچنین به منظور کنترل علائم موضعی سرطان مانند درد یا وجود خون در ادرار، ممکن است رادیوتراپی سرطان کلیه توصیه شود.

رادیوتراپی می تواند یک سرطان بزرگتر را کوچک کند. این امر باعث می شود فشار وارد بر اعضا یا اعصاب مجاور که ممکن است موجب درد شوند، کاهش یابد.

درمان سرطان پیشرفته کلیه با پرتودرمانی

پزشکان از پرتو درمانی برای درمان سرطان پیشرفته کلیه که به مغز گسترش یافته استفاده می کنند. این روش می تواند در کنترل علائم و کند کردن رشد سرطان در مغز بسیار موثر باشد:

  • الف/ اگر سرطان بخش زیادی از مغز را درگیر کرده باشد: به احتمال زیاد حدود 10 جلسه درمان خواهید داشت. این درمان را در طول هفته به طور روزانه باید انجام دهید. این نوع پرتو درمانی 2 هفته طول می کشد. همچنین اگر پزشک مشکوک باشد که سلول های سرطانی می توانند در مغز وجود داشته باشند اما بسیار کوچک هستند و از طریق اسکن نمی توان پی به وجود آنها برد، ممکن است به 5 جلسه (فرکشن) در طی یک هفته یا 10 جلسه در طی دو هفته پرتودرمانی نیاز داشته باشید.
  • ب/  اگر سرطان فقط یک ناحیه از مغز را درگیر کرده باشد: ممکن است لازم باشد یک رادیوتراپی بسیار پیشرفته به نام رادیوتراپی استریوتاکتیک (SRS: Stereotactic Radiosurgery) انجام دهید. در این نوع درمان ، دوزهای بالایی از اشعه به مناطق کوچکی از مغز ساطع می شود. درمان رادیوتراپی استریوتاکتیک باید بسیار دقیق انجام شود. فقط ناحیه سرطان ، دوزهای بالایی از اشعه را دریافت می کند. اغلب به کمک فیکساتورهایی از جنس مخصوص، ناحیه سر را ثابت میکنند. این ابزارها این اطمینان را برای تکنسین حاصل می کنند که در حین انجام درمان، سرتان حرکت نمی کند.

 

در طول درمان پرتودرمانی برای سرطان کلیه

احسان کرباسی تصویر داخلی 1 6
درمان سرطان کلیه در کودکان

در طول پرتودرمانی سرطان کلیه باید خیلی آرام به پشت دراز بکشید. تکنسین ممکن است قبل از شروع جلسه از شما عکس (اشعه ایکس یا اسکن) تهیه کند تا مطمئن شود که در موقعیت مناسبی قرار دارید. دستگاه صداهایی همچون صدای گرداب یا بوق های کوچک تولید می کند. هنگامی که تحت درمان قرار می گیرید، هیچ چیزی احساس نخواهید کرد.

تکنسین می تواند شما را از طریق صفحه نمایش متصل به دوربین مداربسته ببیند و صدای تان را بشنوند. وی می تواند از طریق دستگاه با شما صحبت کند و گاهی ممکن است از شما بخواهد که نفس خود را حبس کنید یا در برخی مواقع نفس های عمیق بکشید. همچنین اگر می خواهید درمان پایان یابد یا احساس راحتی نمی کنید می توانید با وی صحبت کنید یا دست خود را بلند کنید.

این نوع رادیوتراپی شما را دچار رادیواکتیویته نمی کند. از اینرو قرار گرفتن در کنار دیگران ، از جمله زنان باردار و کودکان، کاملا ایمن و بی خطر خواهد بود.

 

عوارض جانبی احتمالی پرتو درمانی سرطان کلیه

رادیوتراپی سرطان کلیه

در طول رادیوتراپی برای درمان سرطان کلیه، متحمل عوارض جانبی چندانی نخواهید شد. همچنین عوارض جانبی به ناحیه ای از بدن تان که تحت درمان است بستگی زیادی دارد.

عوارض جانبی که می تواند رخ دهد شامل موارد زیر است:

 خستگی

در طول درمان ممکن است احساس خستگی کنید. با ادامه درمان، این عارضه بدتر می شود. همچنین ممکن است احساس ضعف و کمبود انرژی داشته باشید. پس در صورت نیاز استراحت کنید.

خستگی می تواند تا چند هفته بعد از پایان درمان ادامه داشته باشد اما معمولاً به تدریج بهبود می یابد.

موارد مختلف می تواند به شما کمک کند تا خستگی را کاهش داده و با آن کنار بیایید، مانند ورزش. برخی تحقیقات نشان داده است که ورزش آرام می تواند انرژی بیشتری به شما بدهد. تعادل ورزش و استراحت مهم است.

تهوع

پرتو درمانی سرطان کلیه می تواند منجر به حالت تهوع شود که معمولاً خفیف است. گاهی ممکن است شما اصلاً این حس را نداشته باشید.

اما اگر احساس تهوع می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک باید قرص های ضد تهوع به شما بدهد که هر روز قبل از درمان از آن استفاده کنید.

اگر علی رغم مصرف قرص ها همچنان حالت تهوع دارید، اطلاع دهید. کادر درمان می توانند نوع دیگری از قرص ضد تهوع را پیشنهاد دهند.

اگر تمایلی به خوردن غذا ندارید و بی اشتها هستید، می توانید یک نوشیدنی مکمل غذایی با کالری بالا را امتحان کنید.

اگر در رژیم غذایی خود مشکلی دارید، به یک متخصص تغذیه نیز مراجعه کنید.

 اسهال

رادیوتراپی در ناحیه شکم یا ناحیه لگن می تواند باعث اسهال شود. مصرف برخی داروهایی که برای کاهش سرعت حرکات روده یا تغییر رژیم غذایی استفاده می شوند، می تواند به کاهش اسهال کمک کند پزشک شما اطلاعاتی در این مورد به شما می دهد.

مایعات زیادی مصرف کنید و در صورت داشتن اسهال های مکرر به پزشک خود اطلاع دهید.

 قرمز شدن پوست

گاهی اوقات پوست در ناحیه درمان قرمز و زخم می شود که کمی شبیه آفتاب سوختگی است.

 ریزش موی بدن

ممکن است در ناحیه درمان مقداری از موهای بدن خود را از دست دهید.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن