غربالگری سرطان کولورکتال

غربالگری سرطان کولورکتال
4/5 - (2 امتیاز)

غربالگری سرطان کولورکتال

افراد در معرض خطر متوسط سرطان کولورکتال

انجمن سرطان آمریکا (ACS) توصیه می کند که افراد در معرض خطر متوسط سرطان کولورکتال، غربالگری منظم را از سن 45 سالگی شروع کنند. [تعریف دقیق اینکه کدام افراد در معرض خطر متوسط سرطان کولورکتال هستند، در ادامه مطلب آمده است.]

افرادی که از سلامت خوبی برخوردار هستند و امید به زندگی در آنها بیش از 10 سال است باید غربالگری منظم سرطان روده بزرگ را تا سن 75 سالگی ادامه دهند.

برای افراد 76 تا 85 ساله، تصمیم برای غربالگری باید بر اساس ترجیحات فرد، امید به زندگی، سلامت کلی و سابقه غربالگری قبلی باشد.

افراد بالای 85 سال دیگر نیاز چندانی به غربالگری سرطان کولورکتال ندارند.

در صورتی که شامل موارد زیر نیستید، برای غربالگری در معرض خطر متوسط ​​قرار می گیرید:

  •         سابقه شخصی سرطان کولورکتال یا انواع خاصی از پولیپ
  •         سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال
  •         سابقه شخصی بیماری التهابی روده (کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون)
  •         سندرم تایید شده یا مشکوک به سرطان کولورکتال ارثی، مانند پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP) یا سندرم لینچ (سرطان روده بزرگ غیر پولیپوز ارثی یا HNPCC)
  •         سابقه شخصی پرتودرمانی در ناحیه شکم یا ناحیه لگن

 

روش های غربالگری سرطان کولورکتال

چندین آزمایش برای غربالگری سرطان کولورکتال در دسترس است، که شما می توانید یکی از آنها را جهت غربالگری سرطان کولورکتال انتخاب کنید:

 آزمایشات مبتنی بر مدفوع

  •         تست ایمونوشیمیایی مدفوع با حساسیت بالا (FIT) که باید هر سال انجام شود.
  •         آزمایش خون مخفی مدفوع بر پایه گایاک با حساسیت بالا (FOBT) که باید هر سال انجام شود.
  •         آزمایش DNA مدفوع چند هدفه (mt-sDNA) که هر 3 سال یکبار باید انجام شود.

 معاینه بصری ساختار کولون و رکتوم

  •         کولونوسکوپی هر 10 سال یکبار
  •         سی تی کولونوگرافی (کولونوسکوپی مجازی) هر 5 سال یکبار
  •         سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر (FSIG) هر 5 سال یکبار

تفاوت‌ هایی بین این آزمایش‌ ها وجود دارد، با این حال مهم نیست کدام آزمایش را انتخاب می ‌کنید، مهم‌ ترین مساله این است که غربالگری شوید. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد اینکه کدام آزمایش ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد مشورت کنید.

اگر فردی بخواهد با آزمایشی غیر از کولونوسکوپی غربالگری شود، هرگونه نتیجه آزمایش غیرطبیعی باید با کولونوسکوپی به موقع، تحت بررسی بیشتر قرار گیرد.

غربالگری سرطان رکتوم
غربالگری سرطان رکتوم

افراد در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان کولورکتال

  1.     افراد دارای یک یا چند عضو خانواده مبتلا به سرطان کولون یا رکتوم: توصیه های غربالگری برای این افراد بستگی به این دارد که چه کسانی از خانواده سرطان داشته اند و در زمان تشخیص آن چند ساله بوده اند. برخی از افراد دارای سابقه خانوادگی می ‌توانند توصیه ‌های مربوط به بزرگسالان با خطر متوسط ​​را دنبال کنند، اما برخی دیگر ممکن است نیاز به انجام کولونوسکوپی (و نه هر نوع آزمایش دیگری) داشته باشند و احتمالاً قبل از 45 سالگی باید غربالگری را شروع کنند.
  2. افرادی که سابقه پولیپ های پر خطر داشته اند: اکثر این افراد پس از 3 سال نیاز به کولونوسکوپی مجدد دارند، اما برخی از افراد ممکن است بسته به نوع، اندازه و تعداد پولیپ ‌ها، زودتر از 3 سال (یا دیرتر) باید کولونوسکوپی کنند. 
  1. افرادی که سرطان کولون یا رکتوم داشته اند: اکثر این افراد باید حدود یک سال پس از جراحی برای برداشتن سرطان به طور منظم کولونوسکوپی را شروع کنند. روش ‌های دیگری مانند MRI یا پروکتوسکوپی با اولتراسوند نیز ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به سرطان رکتوم، بسته به نوع جراحی که انجام داده‌ اند، توصیه شود. 
  1. افرادی که سابقه پرتودرمانی شکم یا ناحیه لگن داشته اند: اکثر این افراد باید غربالگری کولورکتال (کولونوسکوپی یا آزمایش بر اساس مدفوع) را در سنین پایین ‌تر (بسته به سن آنها در زمان دریافت پرتو) آغاز کنند. غربالگری اغلب 5 سال پس از پرتودرمانی یا از 30 سالگی شروع می شود. این افراد همچنین ممکن است نیاز به غربالگری بیشتر از حد معمول داشته باشند (مانند حداقل هر 3 تا 5 سال یکبار). 
  1. افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو): این افراد معمولاً حداقل 8 سال پس از تشخیص بیماری التهابی روده باید کولونوسکوپی (و نه هر نوع آزمایش دیگری) انجام دهند. بسته به عوامل خطر فردی برای سرطان کولورکتال و یافته های کولونوسکوپی، کولونوسکوپی های بعدی باید هر 1 تا 3 سال یکبار تکرار شود. 
  1. افراد مبتلا یا مشکوک به سندرم های ژنتیکی خاص: این افراد به طور کلی نیاز به کولونوسکوپی دارند (نه هیچ یک از آزمایشات دیگر). شروع غربالگری اغلب در سنین پایین، احتمالاً در سنین نوجوانی برای برخی از سندرم ها توصیه می شود و باید به دفعات انجام شود. جزییات دقیق غربالگری به نوع سندرم ژنتیکی و سایر عوامل بستگی دارد.

خلاصه

غربالگری سرطان کولورکتال یک استراتژی مهم در شناسایی زودرس این بیماری است. این برنامه‌های غربالگری شامل تست‌های مانند کولونوسکوپی و آزمایش خون مخفی در مدفوع می‌شوند که به دنبال شناسایی علائم زودرس و پیش‌ازآمدن سرطان روده می‌باشند. افراد با عوامل خطر سرطان کولورکتال بیشتر، از جمله سن بالای ۵۰ سال، تاریخچه خانوادگی سرطان روده، یا علائم سرطان روده که نگران‌کننده است مانند خونریزی در مدفوع، باید به برنامه‌های غربالگری مراجعه کنند. این برنامه‌های غربالگری، امکان شناسایی زودرس و میزان بقای سرطان روده را فراهم می‌کنند، که درمان زودهنگام و کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری را تسهیل می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن